Menselijke modellen fotomeeting 6 januari 2013 - Beilen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:58

Ik meld me bij deze af :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:00

xliisaa schreef:
Ik meld me bij deze af :=

Ik heb me nooit aangemeld, wees niet bang :')
Maar moet je doen als je dat wilt, mocht je echt iets met fotografie willen doen gooi je zo wel veel kansen weg. Al helemaal met een elitaire houding als fotograaf zijnde :)

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:03

Als jullie nog uren/dagen en weken bezig ben met je foto's bewerken doen jullie toch wat fout.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:05

Ik meld me af vanwege de sfeer die er is :j
De modellen beginnen gelijk te zeuren dat ze maar een paar kleine foto's krijgen en dat ze dat de moeite niet waard vinden.
En ik vind zulke mensen niet waard om op de foto te zetten :)

Ik verwacht sowieso geen nabestelling, krijg ik die wel dan is dat leuk mee genomen.
Maar ben er na 2jaar wel een beetje klaar mee om maar altijd alles weg te geven zonder er ooit wat voor terug te krijgen.
En persoonlijk geef ik altijd min 30 tot 60 foto's weg op zo'n meeting (met paarden).
Ik vind het gewoon een prima midden weg, de fotografen krijgen modellen die ze op de foto kunnen zetten en de modellen krijgen gratis heel wat foto's op webformaat, prima toch :D

Edit; als je dus 25 foto's per model hebt ben je wel even bezig hoor ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:08

Maar jongens, waarom reageert dan niemand op dit voorstel van de organisatie?

Milan_lover schreef:
Even onderhandeld via PB :')

Wat vinden de fotografen ervan, om ieder model EEN wat groter bestand aan te leveren van minimaal 1200 en maximaal 1500 pixels lange zijde, MET niet storend copyright? Zodat ze nog steeds een naamsvermelding, en het model bij grotere afdrukken de foto nog steeds moet bestellen.

Dat vindt ik een mooie middenweg :)

Fotografen die het niet met deze 'regel' eens zijn, melden zich af (of melden zich niet aan als ze dat nog niet gedaan hadden). Hetzelfde geldt voor modellen. ;) Dan hoeft de sfeer in dit topic er niet onder te lijden. Ik vind het persoonlijk nogal sneu voor de TS. Ze doet hartstikke haar best om een leuke fotomeeting neer te zetten, komt met allerlei oplossingen maar er is bijna niemand die daarop reageert en iedereen blijft maar over hetzelfde doorzeuren.... Eerlijk is eerlijk: daar schiet niemand iets mee op toch?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:09

Het is maar wat je zeuren vindt, ik merk gewoon dat de meesten hier niet bekend zijn met modelfotografie en schijnbaar niet willen inzien dat het een wisselwerking is. Dat vind ik zonde.
En als je pas 2 jaar bezig bent kun je ook nog niet echt verwachten dat je er veel voor terug krijgt (in geld) of je moet echt uitzonderlijk goed zijn maar dat zijn er niet veel (was het maar zo'n feest :D )

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:10

Ik betaal € 48,- aan reiskosten, dan ga ik niet zomaar allerlei foto's weggeven.
1 foto op groter formaat voorzien van logo vind ik prima maar ik ga geen originele formaten weggeven.
Ik wacht wel even af wat er gaat gebeuren en beslis dan wel of ik mee ga :)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:14

Ik haak helaas ook af. Ik heb gezien wat een voor fotografen bij zitten (positief!) en verwachtte hier dan een leuk resultaat uit, maar ik wil geen foto's met een copyright logo erop. Wanneer ik de foto's ergens plaats (facebook bijvoorbeeld gaat dit altijd in overleg met de fotograaf wat resulteert in een naamsvermelding van de fotograaf). Ik sta vaker voor de camera en zoals Fiffill al zei word hierbij met TFP gewerkt, soms met contract, soms zonder. Ik krijg vrijwel altijd bewerkte foto's op originele(!) grootte: voor mijn portfolio.

Jazz4ff heeft hierbij m.i. wel de "goede modelfotograaf"-instelling.

Ik vind dat er dan ook een wezenlijk verschil zitten tussen paardenfotografie en het fotograferen van mensen. Paarden hang je aan de muur op bijvoorbeeld canvas van een meter bij een meter, het is van jezelf, het dier waar je gek op bent. Ik zie van mezelf geen foto aan de muur hangen, maar wil wel graag originele foto's voor mijn portfolio. Sorry, beetje onsamenhangend verhaal maar vind het lastig te verwoorden, ik ga met Fiffill mee gezien wat er al gezegd is.

Over het voorstel: bestand vind ik te klein :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:15

Jorinda__ schreef:
Maar jongens, waarom reageert dan niemand op dit voorstel van de organisatie?

Milan_lover schreef:
Even onderhandeld via PB :')

Wat vinden de fotografen ervan, om ieder model EEN wat groter bestand aan te leveren van minimaal 1200 en maximaal 1500 pixels lange zijde, MET niet storend copyright? Zodat ze nog steeds een naamsvermelding, en het model bij grotere afdrukken de foto nog steeds moet bestellen.

Dat vindt ik een mooie middenweg :)

Fotografen die het niet met deze 'regel' eens zijn, melden zich af (of melden zich niet aan als ze dat nog niet gedaan hadden). Hetzelfde geldt voor modellen. ;) Dan hoeft de sfeer in dit topic er niet onder te lijden. Ik vind het persoonlijk nogal sneu voor de TS. Ze doet hartstikke haar best om een leuke fotomeeting neer te zetten, komt met allerlei oplossingen maar er is bijna niemand die daarop reageert en iedereen blijft maar over hetzelfde doorzeuren.... Eerlijk is eerlijk: daar schiet niemand iets mee op toch?

Helemaal mee eens. Ik dacht dat we (jullie, fotografen) er nu wel uit waren en dat dit de beste oplossing zou zijn om zoveel mogelijk mensen tevreden mee te houden. :)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:16

Modellen betalen net zoveel als reiskosten MadelonSunny. En hier verwacht ik als model zijnde iets voor terug, per shoot krijg ik meestal tussen de 5-10 originele bewerkte bestanden terug. :)

UMayDream

Amburtjoz schreef:

Even de rest van je bericht geskipt, is niet echt voor mij van toepassing, vandaar. Maar, is dit bestand van het voorstel dan geen A4? :o?

EvelijnS

Ik meld mij ook af voor deze meeting. :) Ik zie het niet zitten om met fotograferen te werken die zichzelf boven de modellen achten. Ik heb tot nu toe altijd op TFP-basis gewerkt en vind dit nog steeds de eerlijkste manier.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:17

Volgens mij had ik al op dat voorstel gereageerd en vond ik dat prima alleen zag ik daar het nut niet echt van in :p

Maar dat snap ik dus niet, waar lees jij dat ik er geld voor wil dan?
Ik zeg alleen dat ik niet alles ga weg geven.
Een orgineel bestand kost bij mij ook geen drol dus daar gaat het helemaal niet om.
En ik ken genoeg fotografen die maar 2 jaar bezig zijn en harstikke goed zijn, dat heeft echt niks met de aantal jaren te maken..
Helaas ben ik daar niet 1 van maar het zijn ook zeker geen beginners fotos :D

En zoals ik al zei, de modellen krijgen mooie foto's en de fotografen krijgen modellen die ze op de foto kunnen zetten, prima toch!
Maar dat gezeur over foto's op groot formaat krijgen zonder copyright vind ik gewoon onzin!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:19

xliisaa schreef:
De modellen beginnen gelijk te zeuren dat ze maar een paar kleine foto's krijgen en dat ze dat de moeite niet waard vinden.

Ik verwacht sowieso geen nabestelling, krijg ik die wel dan is dat leuk mee genomen.
Maar ben er na 2jaar wel een beetje klaar mee om maar altijd alles weg te geven zonder er ooit wat voor terug te krijgen.
En persoonlijk geef ik altijd min 30 tot 60 foto's weg op zo'n meeting (met paarden).
Ik vind het gewoon een prima midden weg, de fotografen krijgen modellen die ze op de foto kunnen zetten en de modellen krijgen gratis heel wat foto's op webformaat, prima toch :D

Je scheert nu wel alle modellen over een kam... Je hebt mij nog niet horen klagen.

Ik ben zelf niet bekend met modelfotografie en als ik foto's op webformaat krijg met een logo dat niet dwars door mijn gezicht of lichaam loopt ben ik al tevreden. Mijn intensie bij opgave was, dat er hopelijk een paar leuke foto's uitrollen in een mooie omgeving. Zodat ik na afloop eventueel wat kan nabestellen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:20

Amburtjoz schreef:
Modellen betalen net zoveel als reiskosten MadelonSunny. En hier verwacht ik als model zijnde iets voor terug, per shoot krijg ik meestal tussen de 5-10 originele bewerkte bestanden terug. :)

Okee, wist niet dat iedereen zo ver van Beilen woonde ;)
Ik ga der nog maar even goed over nadenken of ik dit wel wil doen. Ik wacht TS af :)

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:20

Jeetje,
zo wordt de sfeer wel een beetje minder...
Ik heb me opgegeven als model omdat ik nog nooit zoiets heb gedaan en het me ontzettend leuk lijkt om te doen.
Als ik een foto krijg waar ik ook nog voordelig op sta ben ik al gelukkig...(hulde aan de fotograaf die dat voor elkaar krijgt)(lees: altijd met mijn ogen dicht op de foto := )
gaat er toch om dat het gezellig en leuk is en niet zo zo zeer wat je er aan over houdt..
De fotografen kunnen mooi oefenen en je houdt er als model een leuke foto aan over.
Als je perse 100 foto's van je zelf wilt. Boek je toch een officiële shoot.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:21

Maar goed dat ik de vraag gesteld heb :=

xliisaa schreef:

Nou, met die instelling bereik je wat... Als je als fotograaf wat wil gaan verdienen moet je een goed portfolio opbouwen moet je nou eenmaal kosten gaan maken, in tijd en in geld. Deze shoot is toch bedoeld voor de fotografen om hun portfolio uit te bereiden en voor de modellen om wat leuke ervaringen op te doen, het lijkt me niet meteen de bedoeling dat de fotografen met deze shoot hun geld willen verdienen. En daarnaast: als je later een opdracht krijgt kun je ook moeilijk gaan zeggen dat je zulke mensen het niet waard vind om op de foto te zetten. En dat je er na 2 jaar wel klaar mee bent om alles weg te geven zonder er wat voor terug te krijgen.. Tja, als mensen je foto's het waard vinden komt er wel een moment dat ze er geld voor willen neertellen. Maar dat is niet de bedoeling van deze fotoshoot lijkt me..

Fiffill schreef:
Maar dit zijn inderdaad geen dieren. Ik vind zoiets een wisselwerking en modellen staan wat dat betreft niet onder fotografen.
En dan kan iemand nu wel zeggen "maar veel mensen hebben nog nooit model gestaan en doen het voor de fun (of port)" maar de fotografen dan? Veel hier hebben er ook nog nooit een model gefotografeerd en zijn ook geen profs.
Overigens worden modellen vaker betaald door fotografen dan andersom hoor, dat is toch ook een beetje het idee van een model. Ik verbaas me er gewoon over dat mensen er zo moeilijk over doen!

Verder is een model er vaak thuis voor de shoot veel mee bezig (ken veel schema's van modellen die een paar dagen van te voren speciaal op hun voeding letten/kuurtjes doen voor hun huid ed)

Mee eens.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:21

UMayDream schreef:
Amburtjoz schreef:

Even de rest van je bericht geskipt, is niet echt voor mij van toepassing, vandaar. Maar, is dit bestand van het voorstel dan geen A4? :o?

Wat heb ik aan één foto, als er misschien 100 gemaakt zijn waarvan er wel 15 goede tussen zitten? ;)

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:24

Waar halen jullie het verdaan dat ik er geld voor wil, sorry hoor wat een onzin zeg!
Ik zeg toch al duizend keer dat het me daar niet om gaat, ga alleen niet alles weg geven klaar.
Vind het al genoeg dat ik 30 foto's met copyright geef, wat is daar mis mee dan?
Maar ik hoef er verder geen geld er aan verdienen, daar doe ik het niet voor :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:24

Ik heb me aangemeld als model,ik ben geen professioneel model, ik heb niet de juiste maten maar het lijkt me heel gaaf om eens te doen én om mooie foto's van mezelf te hebben voor bijvoorbeeld mijn ouders,vriendinnen maar ook social media.
Persoonlijk zou ik erg blij zijn met de 3 best gelukte/mooiste foto's per fotograaf, ik verwacht geen afgedrukte exemplaren :n
Originele bestanden op een hoge resolutie zou ik ook super vinden, maar ik begrijp best dat een hoop fotograven hier wat voorzichtig mee willen zijn.
Ik als ''model'' verwacht dus echt geen pretpakket, ik bepaal zelf of ik tijd en reiskosten wil investeren, dat moet niet per ce van de foto's afhangen is mijn mening.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:25

Er zijn hier duidelijk 2 groepen.
De modellen die geen ervaring hebben en blij zijn met 10 foto's per fotograaf op webformaat voorzien van logo met daarbij de fotografen die het daarmee eens zijn.
En de modellen + fotografen met duidelijk veel ervaring die het wereldje kennen.

Ik denk dat een fotomeeting met deze 2 groepen erg lastig is. Zo is niemand tevreden. Voor de meeste mensen hier is een fotomeeting voor de lol etc. En worden er geen originele formaten weggegeven. Maar er zijn duidelijk een aantal mensen met ervaring die het anders gewend zijn. Ik denk dat TS een beslissing moet nemen over wat de bedoeling is. Amateurs of soort van 'pro's'. En de mensen die het met TS eens zijn gaan mee.
Dit is maar mijn kijk erop en misschien is niemand het met me eens maar op deze manier komen we eigenlijk nergens. Er moet duidelijkheid komen van wat de bedoeling is. @TS Het zou fijn zijn als je zelf aangeeft wat je wil. Jij hebt deze meeting opgezet dus jij hebt het voor het zeggen! :)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:25

Andewi schreef:
Jeetje,
zo wordt de sfeer wel een beetje minder...
Ik heb me opgegeven als model omdat ik nog nooit zoiets heb gedaan en het me ontzettend leuk lijkt om te doen.
Als ik een foto krijg waar ik ook nog voordelig op sta ben ik al gelukkig...(hulde aan de fotograaf die dat voor elkaar krijgt)(lees: altijd met mijn ogen dicht op de foto := )
gaat er toch om dat het gezellig en leuk is en niet zo zo zeer wat je er aan over houdt..
De fotografen kunnen mooi oefenen en je houdt er als model een leuke foto aan over.
Als je perse 100 foto's van je zelf wilt. Boek je toch een officiële shoot.

_/-\o_

Je leert met zo'n meeting nieuwe mensen kennen en maakt er samen een gezellige dag van, waarbij zowel de fotografen als de modellen de kans krijgen om te oefenen. Dit lijkt mij toch wel het hoofddoel van zo'n meeting en niet het aantal originele bestanden of nabestellingen die het je oplevert.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:26

Ik denk trouwens dat dit gewoon een leuke meeting is voor mensen die 'eens' voor de camera willen staan en gewoon wat leuke fotootjes willen van zichzelf. Gezien de reacties van de fotografen die ik tot nu toe heb gelezen lijkt me dit prima passen. Maar dat het geen geschikte meeting is voor mensen die vaker voor de camera hebben gestaan en gewend zijn met contract/TFP te werken gezien vele fotografen (behalve Jazz4ff) geen originele nabewerkte bestanden willen 'weggeven' (alleen bestanden met bv. copyright)

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:28

MadelonSunny schreef:
Er zijn hier duidelijk 2 groepen.
De modellen die geen ervaring hebben en blij zijn met 10 foto's per fotograaf op webformaat voorzien van logo met daarbij de fotografen die het daarmee eens zijn.
En de modellen + fotografen met duidelijk veel ervaring die het wereldje kennen.

Ik denk dat een fotomeeting met deze 2 groepen erg lastig is. Zo is niemand tevreden. Voor de meeste mensen hier is een fotomeeting voor de lol etc. En worden er geen originele formaten weggegeven. Maar er zijn duidelijk een aantal mensen met ervaring die het anders gewend zijn. Ik denk dat TS een beslissing moet nemen over wat de bedoeling is. Amateurs of soort van 'pro's'. En de mensen die het met TS eens zijn gaan mee.
Dit is maar mijn kijk erop en misschien is niemand het met me eens maar op deze manier komen we eigenlijk nergens. Er moet duidelijkheid komen van wat de bedoeling is. @TS Het zou fijn zijn als je zelf aangeeft wat je wil. Jij hebt deze meeting opgezet dus jij hebt het voor het zeggen! :)

Dit lijkt mij ook de kortste klap, anders blijven we een heel topic bekvechten over het feit van wel of geen logo's op de foto's.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:30

Ben het met je eens madelon!
Verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken :=
Moet 100keer zeggen dat ik er geen geld voor hoef maar het komt niet echt binnen :')

Ik wacht af wat ts beslist en hoe de sfeer hier dan is!