Themameeting Steampunk Zwijndrecht Aug 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 11:52

Ik heb gewoon duidelijk gemaakt aan de overige mensen wat er in het pb'tje stond. Omdat er nu (in mijn ogen) heel geheimzinnig over werd gedaan.
Mensen stappen uit de meeting met als reden het pb'tje, en andere mensen lezen dit. Ik zou dan ook nieuwsgierig worden.

Meer is er niet aan de hand, jij geeft via PB aan geen duidelijke richtlijnen te hebben. Prima :)
Zoals ik al zei, wens ik je heel veel plezier bij de andere meetings, en gaan wij gewoon hier verder :D

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:05

Duidelijk hoor Denise, is ieder z'n eigen keuze of 'ie zich aan de regels kan en wil aanpassen, zo niet, meetings genoeg :)

Nista_RX schreef:
400 ijzeren onderdeeltjes voor 76 cent, gratis verzending? OK :')
:Y) heb je daar nog een link van of was dat eenmalig? Kleintjes kan ik ook wel gebruiken, maar vind ze alleen in Engeland en daar zijn ze véél duurder.. -O-

chelle_dora schreef:
Rijk wordt je toch niet van een meeting, alleen rijk in gezelligheid :+
_/-\o_ Wat een wijze woorden zo op de "vroege" ochtend! :Y)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:30

xDenies schreef:
Ik heb gewoon duidelijk gemaakt aan de overige mensen wat er in het pb'tje stond. Omdat er nu (in mijn ogen) heel geheimzinnig over werd gedaan.
Mensen stappen uit de meeting met als reden het pb'tje, en andere mensen lezen dit. Ik zou dan ook nieuwsgierig worden.

Meer is er niet aan de hand, jij geeft via PB aan geen duidelijke richtlijnen te hebben. Prima :)
Zoals ik al zei, wens ik je heel veel plezier bij de andere meetings, en gaan wij gewoon hier verder :D

mij heb je niet gehoord over een pbtje maar goed ;)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:08

maar vóór het verstuurd was stond je nog wèl op de lijst... ;)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:27

_l_amanda_l_ schreef:
maar vóór het verstuurd was stond je nog wèl op de lijst... ;)

Het gaat mij niet om die pb, alsof het een gigantisch vreselijk pbtje was ofzo komop zeg.

Überhaupt gelezen wat ik in mijn vorige bericht heb uitgelegd?

Ik vind het fijn als er duidelijke richtlijnen zijn, die zijn er, ik doe mee voor me plezier wil.kwaliteit alfveren en op die manier gaat dat niet werken voor mij.

Maar whatever, ik heb het nu natuurlijk gedaan omdat ik niet meer mee ga :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:30

Zullen we geen bonje gaan schoppen met z'n allen over het wel of niet sturen van een vreselijke PB?
Ja jij hebt het gedaan omdat je niet meegaat, de opstarter van de meeting heeft het gedaan omdat de manier niet voor jou werkt. Tadah, we zijn allemaal boemannen.

Zullen we het nu weer over de meeting hebben? :D

Ik ben erg benieuwd naar hoe de modellen hun paard ook gaan betrekken in het thema. Lijkt me érg lastig maar moet wel ontzettend gaaf worden!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:38

:') Zennnn hoor, ja, ik had gelezen wat je zei, vond het alleen niet logisch, niet meteen mn vingers eraf bijten.. Maar TS zei al dat het onderwerp klaar was, dus we houden erover op :D

chelle_dora: ik heb voor het paard van nobje al wat ideeën, zal even kijken of ik iets kan tekenen :Y)

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:48

Ik meld me ook af als fotograaf , kan mij niet geheel vinden in de opgestelde voorwaarden
met alle respect dat deze gemaakt zijn .Met name het aantal foto's en ik begrijp Justine haar gevoel ook hierin.
Tevens vind ik de algehele sfeer in het topic tot nog toe niet erg aangenaam . :o
Een fijne dag tzt en ik ga het resultaat zeker nog bewonderen.

Anoniem

Re: Themameeting Steampunk Zwijndrecht Aug 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:53

Ik ben érg benieuwd Amanda! Heb wel het moodboard enzo goed bekeken maar zit echt m'n nek te breken over hoe je dat in godsnaam moet toepassen op je paard.. :D

ereprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:09

chelle_dora schreef:
Ik ben érg benieuwd Amanda! Heb wel het moodboard enzo goed bekeken maar zit echt m'n nek te breken over hoe je dat in godsnaam moet toepassen op je paard.. :D

Dat maakt deze meeting juist zo spannend!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:25

Zou het mogelijk zijn een soort halsdeel te maken met allemaal tandwielen? Wellicht aan een stuk zilveren of gouden stof..
Misschien gaat m'n fantasie met me op de loop :=

Ik hou me buiten de discussie, ik wacht even af of ik er überhaupt bij kom te zitten maar 20 foto's per model is in mijn ogen ook wel veel, tenzij er behoorlijk wat tijd is per model? Dat is me niet volledig duidelijk

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:33

Voor zover ik weet is de regel van minstens 20 foto's niet meer van toepassing.. Pin me hier niet op vast. 20 is veel, maar als je een goede dag hebt red je dat aantal naar mijn idee wel snel..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:51

Aan de sfeer werken we allemaal mee lieve mensen! :) Ik ga niet meer op de discussie in, en zal zo de lijst aanpassen. Tot aan de meeting zullen er toch mensen zich blijven afmelden, welke reden dan ook.

En idd, die minimum 20 is allang afgevallen, vorige pagina, gisteravond heb ik dit al verteld!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:52

xDenies schreef:
1. XxJustinexX
2. Hamsterfan
3. Goof
4. RDLfoto
5. Nescafé
6. Stephzdesign
7. Ereprijs
8. _l_amanda_l_
9. Chelle_dora
10. AnneXxX

De reservefotografen.

13. Snikky
14. suus___
15. Galeo
16. Zanakuzies
17. Hoffa

De Modellen
1.
2. Lyla // https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=52D0DBD9
3. Trudy // https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0263_n.jpg
4. Jennifer // https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos ... 1057_n.jpg
5. Monique // https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... 6004_n.jpg

De Paard&Modellen
1. xDenies // Denise met Shine Like A Star // Quarter Horse merrie
2. _Tristan // Myrthe met Tristan // Haflinger ruin
3. Solvy // Lianne met Solvy // Fjord merrie
4. Smart // Baukje met Silver // Arabier ruin
5. Nobje // Mariska met Femke // Friese merrie

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:19

Volgens mij heb je de verkeerde lijst te pakken gehad met aanpassen :9
Of gaat justine toch nog mee?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 15:24

Hm apart

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 15:25

xDenies schreef:
1. Stephzdesign
2. Hamsterfan
3. Goof
4. RDLfoto
5. Nescafé
6. Snikky
7. Ereprijs
8. _l_amanda_l_
9. Chelle_dora
10. AnneXxX

De reservefotografen.

14. suus___
15. Galeo
16. Zanakuzies
17. Hoffa

De Modellen
1.
2. Lyla // https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=52D0DBD9
3. Trudy // https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0263_n.jpg
4. Jennifer // https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos ... 1057_n.jpg
5. Monique // https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... 6004_n.jpg

De Paard&Modellen
1. xDenies // Denise met Shine Like A Star // Quarter Horse merrie
2. _Tristan // Myrthe met Tristan // Haflinger ruin
3. Solvy // Lianne met Solvy // Fjord merrie
4. Smart // Baukje met Silver // Arabier ruin
5. Nobje // Mariska met Femke // Friese merrie

Nu wel? :)

ereprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:06

Voor alle duidelijkheid vooraf; ik wil hier geen discussie opstarten of gaande houden, maar ik wil wel duidelijkheid.

Wanneer ik kijk wie zich als fotograaf heeft aangemeld valt op dat er zowel beginnende, ervaren als zeer ervaren fotografen in de lijst staan. De een zal makkelijker een serie goede tot uitmuntende foto's kunnen maken en leveren dan de ander.

De eis van een minimum aantal foto's is weliswaar vervallen, maar de eenheidsprijs hangt nog steeds aan 20 stuks.
Die twintig lijkt mij te veel. Er gaan 10 modellen mee => 20x10=200. Iedere fotograaf zou dan 200 goede / uitmuntende foto's moeten afleveren. Dat is erg veel. Zeker wanneer er gesteld wordt dat elk koppel fotografen (per koppel twee) een kwartier de tijd hebben om foto's te maken. Lijkt mij ondoenlijk.

Bij punt 2 (pb fotografen) zeg je dat een of twee nabestellingen door een model, verrekend zouden moeten worden tegen het tarief van de fotograaf. (vb. 4 foto's á € 7.50 =€ 30.00)

Bij punt 3 zeg je dat wanneer een model de hele selectie (hoe groot is die nu??) zou willen hebben er de eenheidsprijs voor betaald zou moeten worden. (uitgaande van de genoemde 20; € 20.00!!)

Mijn voorstel:
Laat iedere fotograaf een zo goed mogelijke selectie samenstellen (5-10 foto's) van 800x500 px met een dpi van 72, voorzien van een watermerk(je), beschikbaar voor persoonlijk gebruik. Uit de gemaakte selectie kan het model twee foto's kiezen die geschikt zijn voor afdrukken op papier (e.d.), 2000x3000 px met een dpi van 350 (geschikt voor afdrukken tot min. 20x30cm).
M.i. stimuleer je zo de fotografen om in hun selectie ook het beste werk aan te bieden.
De nabestellingen die de fotograaf evt. kan krijgen hangen dan af van de geleverde kwaliteit en de prijs die hij/zij daarvoor vraagt. Zo doe je ook recht aan de kwaliteitsverschillen die er onderling bij de fotografen bestaat. De modellen hebben altijd een mooi aandenken. (2 x10 = 20 foto's op afdrukformaat)

ereprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:24

Ik wil ook graag nog een opmerking maken over het gebruik van de gemaakte foto's, door zowel het model als de fotograaf. Op wikipedia vind ik het volgende:

Portretten die in opdracht zijn gemaakt (art. 19-20 Aw)

Als een portret in opdracht is gemaakt, brengt het portretrecht een inperking van de rechten van maker met zich mee. De maker of auteursrechthebbende heeft in beginsel het exclusieve recht om het werk openbaar te maken en te verveelvoudigen. Het portretrecht beperkt het recht om openbaar te mogen maken. Daarvoor is toestemming nodig van de geportretteerde. De afgebeelde persoon of diens nabestaanden mogen het portret vermenigvuldigen en openbaarmaken zonder toestemming van de maker. De maker heeft er bij publicatie van het portret wel recht op naamsvermelding en overige persoonlijkheidsrechten (artikel 25 Aw). Het tentoonstellen van foto's en het publiceren op internet is ook een vorm van openbaarmaken (artikelen 19 en 20 Aw).
Door middel van een quitclaim, of model release form wordt toestemming gevraagd voor openbaarmaking van het portret. Dit wordt door de filmindustrie en fotografen veel gebruikt.

Het hele artikel vind ie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht

M.i. is het fotograferen bij een meeting vergelijkbaar met maken in opdracht. Als fotograaf ben je dus gebonden aan wetgeving.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:29

Dat heb ik hier ook al meerdere malen duidelijk willen maken. Daarom vroeg ik ook expliciet naar wat we zouden doen als er enkel een paard oid op de foto staat, aangezien deze geen portretrecht heeft.(en je in de regel dus ook geen toestemming nodig hebt. Maar laten we het er gewoon op houden dat we als een fotograaf elke gemaakte foto ergens anders voor wil gebruiken dan fb/portfolio dit even onderling regelt met het betreffende model. Zo heb ik het via pb iig met Denise afgesproken.)
Alleen heb ik nog steeds mijn twijfels of een bokt meeting onder "foto's in opdracht" of "evenement" valt. Die regels zijn weer net iets anders. Een wedstrijd valt bijvoorbeeld ook onder een evenement en de deelnemers mogen er hierbij vanuit gaan dat foto's gebruikt worden voor bijvoorbeeld redactioneel gebruik. (En dat is best een ruim begrip alsook persvrijheid). Persoonlijk denk ik ook dat de boktmeetings onder een evenment vallen, maar ik zal me er eens in verdiepen.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 23-01-14 17:41, in het totaal 3 keer bewerkt

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:33

Jeej!! Even niet gekeken en al opgekropen van reserve naar meegaan :p begrijp dat er nogal wat onenigheid is over het een en ander, ik denk dat dit soort dingen zich vaak vanzelf wel oplossen? Dat er nu groter wordt gemaakt dan uiteindelijk de bedoeling is....het is en blijft een vrijwillig evenement toch!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:49

Ik word hier een beetje zat van ... Als de discussie eenmaal over is, vind iemand wel weer wat om over te beginnen, ik heb hier eerlijk waar geen zin meer in :)

Overigens gaan er vijf modellen mee.
De extra modellen staan tegelijk model met een paard&model.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:52

Ik stel voor dat we allemaal gewoon de discussie laten voor wat het is. Gemopper over de sfeer, de grootste sfeermakers en brekers ben je zelf, dus ik stel voor dat we het nu gewoon echt weer over de meeting gaan houden. Wil je niet mee, meld je dat toch en dan is het toch ook goed, dan hoeven er imo geen sneren gegeven te worden en volstaat een PB'tje naar de organisator ook dunkt mij.

Dus nu weer lief doen met z'n allen, anders moet ik bijten op de meeting.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:58

Oké dus als iemand vragen heeft of twijfelt over dingen mag het niet. Ik werd de 1e keer al gelijk volledig aangevallen terwijl het enige wat ik wilde was duidelijkheid. Maar ok dat mag blijkbaar niet. Het gaat hierboven overduidelijk over portretrecht en of een meeting onder foto's in opdracht of een evenment valt in het algemeen. Niks aan het handje dus, puur informatief.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 23-01-14 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:59

Is het na vijf pagina's nog niet duidelijk? :) Ik heb het duidelijk gemaakt, als men er niet mee kan leven, prima.

Ik ben er ook een keer klaar mee.

Edit: Overigens worden hier geen vragen gesteld hoor. Het wetboek wordt er zelfs bij gehaald.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 23-01-14 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt