Menselijke modellen fotomeeting 6 januari 2013 - Beilen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 01:19

Jorinda__ schreef:
Zet mij nog maar onder jou hoor haha, ik ben er alleen als fotograaf als 't niet anders kan :)
Ok, heb het veranderd.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:35

Daisyree schreef:
Geen idee, nieuwe auto :=
Maar volgens mij mag ik inderdaad wel met een lege rijden mits het gezamelijke gewicht dan niet boven een bepaald maximum komt.
We hebben dat een x berekend, maar goed daar komt bij dat 1x met een aanhanger heb gereden en dus eigenlijk daar geen ervaring mee heb.
Vind het een beetje eng om dan te doen.
Ik heb zelf trouwens ook geen trailer dus die zou ik dan alsnog moeten lenen.

Ik weet niet of het al gezegd is maar leeg of vol maakt niet uit. Het gaat om het maximale laadgewicht en het gewicht van de trailer. Dat moet minder zijn dan de auto en samen mogen ze niet meer dan 3500kg wegen.
Dus bijv. auto weegt incl. laadvermogen 1600kg. Trailer weegt 500 met max. laadvermogen van 750 = 1250.
1600 is meer dan 1250 en samen is het minder dan 3500kg.
Het CBR had daar een handig schema voor maar zie 'm nu helaas niet meer staan.

Daisyree

Re: Menselijke modellen fotomeeting 6 januari 2013 - Beilen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:40

Ja kijk die berekening zocht ik. Ik wist idd dat het gewicht (oke laadgewicht) van de auto niet die van de aanhanger/trailer mocht overstijgen en dat het samen niet boven een bepaald max. uit mocht komen. Hoe en wat precies wist ik niet meer.
De laatste x dat ik daar heel precies antwoord op moest geven was met een theorieles in 2001 :=

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:41

Milan_lover schreef:
Ik snap ook jou gedachtegang wel Fiffill, maar ik zie dat meer voorkomen bij enkele shoots van 1 fotograaf, ik vind dat voor een meeting met zoveel fotografen eerlijk gezegd niet zo van toepassing... Ik ken de meeste van de fotografen die mee gaan wel een beetje, en weet ook dat ik nog bij geen een een copyright dwars door de foto heb zien staan :) Ik weet uit ervaring dat bijna iedere fotograaf (bij de dieren dan) +/- 25 foto's per model aanlevert. Dat komt dus met 12 fotografen neer op +/- 300 foto's per model := Lijkt me dat daar genoeg portfoliomateriaal tussen zit?

Dus bij deze:
Er worden geen originele bestanden aangeleverd aan de modellen.
Fotografen leveren hun foto's op 800x600 formaat met copyright aan, aantal foto's is vrij, en ook de grootte van het copyright is vrij.
Wil de model een origineel bestand of afdruk kan deze die bij betreffende fotograaf bestellen, de betreffende fotograaf hanteert zijn eigen prijzen. :)

Wie nog op of aanmerkingen heeft, kan bij mij via PB terecht :)

Moet het echt 800x600 zijn? Ik heb als standaard maat 753x500 := Mijn foto's zijn daarbij niet in de verhouding 4:3 maar 3:2 :P

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:43

Daisyree schreef:
Ja kijk die berekening zocht ik. Ik wist idd dat het gewicht (oke laadgewicht) van de auto niet die van de aanhanger/trailer mocht overstijgen en dat het samen niet boven een bepaald max. uit mocht komen. Hoe en wat precies wist ik niet meer.
De laatste x dat ik daar heel precies antwoord op moest geven was met een theorieles in 2001 :=

Haha okee :P Ik zou ook met onze auto met de trailer mogen rijden maar m'n opa gelooft er helemaal niks van (hij is ervan overtuigd dat je niet met een tandemasser mag rijden). En de trailer is van mijn opa en m'n pony's staan bij m'n opa en oma dus ik moet echt m'n trailerbewijs gaan halen :')

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:46

Milan_lover schreef:
Even onderhandeld via PB :')

Wat vinden de fotografen ervan, om ieder model EEN wat groter bestand aan te leveren van minimaal 1200 en maximaal 1500 pixels lange zijde, MET niet storend copyright? Zodat ze nog steeds een naamsvermelding, en het model bij grotere afdrukken de foto nog steeds moet bestellen.

Dat vindt ik een mooie middenweg :)

Bij 1500 kunnen ze ook foto's op 20 x 30 formaat laten afdrukken dus ik zou dan liever 1200 doen maar zolang er dan copyright op staat vind ik het wel oké om er 1 per model aan te leveren. Liever niet maar ik heb wel door dat het bij mensenfotomeetings wat anders gaat. :P

Zo, ik ben weer bij met lezen :')

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:49

Ik rijd er liever ook niet mee hoor. Wat ik zeg ik heb geen ervaring met het rijden met een aanhanger.
Die ene keer was echt per ongeluk.
We gingen even spontaan bij Ikea langs. Ik bracht namelijk mijn moeder naar huis. En daar stond de hoekbank die Siemen en ik al een hele poos wilden. Ook nog afgeprijsd!
Maar ja dan moest ik hem meteen meenemen. Aangezien er nog 3 stellen de bank aan het testen waren (ik had er nog niet eens opgezeten) de knoop doorgehakt en afgerekend. Aanhanger gehuurd, bank erin en weer terug naar Friesland. Doodeng, maar gelukkig kon ik hier keren bij de rontonde. Aan de weg geparkeerd, uitgeladen en weer terug.
Moeders was 2 uur later in Stadskanaal :=

Ik weet niet of ik nog een keer zo dapper ben :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:51

Daisyree schreef:
Ik rijd er liever ook niet mee hoor. Wat ik zeg ik heb geen ervaring met het rijden met een aanhanger.
Die ene keer was echt per ongeluk.
We gingen even spontaan bij Ikea langs. Ik bracht namelijk mijn moeder naar huis. En daar stond de hoekbank die Siemen en ik al een hele poos wilden. Ook nog afgeprijsd!
Maar ja dan moest ik hem meteen meenemen. Aangezien er nog 3 stellen de bank aan het testen waren (ik had er nog niet eens opgezeten) de knoop doorgehakt en afgerekend. Aanhanger gehuurd, bank erin en weer terug naar Friesland. Doodeng, maar gelukkig kon ik hier keren bij de rontonde. Aan de weg geparkeerd, uitgeladen en weer terug.
Moeders was 2 uur later in Stadskanaal :=

Ik weet niet of ik nog een keer zo dapper ben :D

Haha := Het lijkt mij ook wel spannend :P

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:55

Even weer on-topic.
Als ik het goed begrijp dus webformaten van 800 aan de lange kant (niet al mijn foto's zijn standaard op A4 formaat). Daaruit kiest het model 1 foto die ze digitaal op een groter formaat (1500 lange zijde) krijgt voor haar portfolio met ©.
Mocht het model meerdere foto's op groot formaat willen of zonder © dan worden deze tegen de tarieven van de fotograaf nabesteld.

Zo heb ik het juist begrepen toch?

edit: ik vind het trouwens prima, maar ik opperde ook iets dergelijks zou raar zijn als ik het er dan nu mee eens ben :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:55

Ik snap echt niet dat mensen er zoveel moeite mee hebben om grotere bestanden af te leveren, ik verbaas me daar oprecht over (even als fotograaf zijnde en niet als model). Waarom is dat zo vraag ik me dan af?

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:58

Ik denk de angst dat de bestanden gebruikt voor andere commerciële doeleinden zonder dat de fotograaf hier baat bij heeft.
Ik heb er zelf ook minder problemen mee, maar dat is ieder voor zich. Ik verdien mijn brood met kunst. Ik zou het ook niet prettig vinden als een ander prints van mijn werk gaat verkopen.
Met dierenfoto's kan ik me die aarzeling heel goed voorstellen, met modellen is toch anders omdat je met portretrecht zit.
Hiervan zullen de foto's dus niet zo heel snel door anderen worden "gepikt".
Dit is mijn gevoel erbij hoor. Geen idee of het een beetje klopt :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:59

Fiffill schreef:
Ik snap echt niet dat mensen er zoveel moeite mee hebben om grotere bestanden af te leveren, ik verbaas me daar oprecht over (even als fotograaf zijnde en niet als model). Waarom is dat zo vraag ik me dan af?

Omdat wij er ook wat aan willen verdienen. :) Fotografen moeten nog wel wat kunnen verdienen. Ik heb eigenlijk altijd na een fotomeeting wel een bestelling. Als iedereen alles maar op origineel formaat weggeeft, dan is er toch geen fotograaf meer die er z'n brood mee kan verdienen..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:00

Ja maar dat snap ik dus niet helemaal, de modellen verdienen hier immers ook niks aan. Da's toch een beetje krom? Zeker aangezien het gros van de boktfotografen dit doet om te oefenen (dat idee krijg ik iig van meetings). Er zijn zelfs veel fotografen die nog nooit met modellen hebben gewerkt lees ik hier en er zijn er ook niet veel tussen die er hun brood mee moeten verdienen. Als jij 16-18 bent moet je toch ergens beginnen maar dat is vaak geen vetpot en meer een wisselwerking (wil je serieus ermee verder is het ook handig om een basis op te bouwen)

Daisyree schreef:
Ik denk de angst dat de bestanden gebruikt voor andere commerciële doeleinden zonder dat de fotograaf hier baat bij heeft.
Ik heb er zelf ook minder problemen mee, maar dat is ieder voor zich. Ik verdien mijn brood met kunst. Ik zou het ook niet prettig vinden als een ander prints van mijn werk gaat verkopen.
Met dierenfoto's kan ik me die aarzeling heel goed voorstellen, met modellen is toch anders omdat je met portretrecht zit.

Daarom teken je als model en fotograaf zijnde dus vaak een contract.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 12-11-12 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:05

Fiffill schreef:
Ja maar dat snap ik dus niet helemaal, de modellen verdienen hier immers ook niks aan. Da's toch een beetje krom? Zeker aangezien het gros van de boktfotografen dit doet om te oefenen (dat idee krijg ik iig van meetings). Er zijn zelfs veel fotografen die nog nooit met modellen hebben gewerkt lees ik hier.

Daisyree schreef:

Daarom teken je als model en fotograaf zijnde dus vaak een contract.

Bij fotomeetings met dieren gaat het er ook niet om dat de modellen wat verdienen. Die fotomeeting zijn bedoelt voor de fotografen om hun portfolio aan te vullen. Maar bij menselijke modellen gaat het wel anders merk ik. Maar als ik graag foto's van mezelf wil moet ik een fotograaf daar ook voor betalen. Nu krijgen de modellen de kans om gratis op de foto te gaan. De fotografen hebben er veel werk aan. Ik doe iig 10/15min over 1 foto x 10/15 per model x het aantal modellen. Dat zijn toch heel wat uren werk.
Maar zoals ik al zei, ik merk dat het bij menselijke modellen anders gaat dus ik wacht wel af wat het wordt :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:10

Ik ben het met Fiffill eens, de fotografen zijn niet de enigen die 'aan het werk' zijn. Ik heb eerder met fotografen gewerkt die op TFP-basis werkten, die waren op zoek naar modellen, zodat ze een leuk idee konden uitvoeren dat ze in hun hoofd hadden.

Als wij een fotoshoot boekten, ja, dan had ik het logisch gevonden dat je er geld voor vraagt, maar de modellen bewijzen jou ook een dienst bij zo'n meeting. Zij geven jou de mogelijkheid om leuke plaatjes te schieten, dan vind ik dat ze daar ook wat voor terug mogen krijgen.

No offence verder hoor, maar ik vind het redelijk arrogant om te denken dat alleen de fotograaf hier 'aan het werk' is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:10

Maar dit zijn inderdaad geen dieren. Ik vind zoiets een wisselwerking en modellen staan wat dat betreft niet onder fotografen.
En dan kan iemand nu wel zeggen "maar veel mensen hebben nog nooit model gestaan en doen het voor de fun (of port)" maar de fotografen dan? Veel hier hebben er ook nog nooit een model gefotografeerd en zijn ook geen profs.
Overigens worden modellen vaker betaald door fotografen dan andersom hoor, dat is toch ook een beetje het idee van een model. Ik verbaas me er gewoon over dat mensen er zo moeilijk over doen!

Verder is een model er vaak thuis voor de shoot veel mee bezig (ken veel schema's van modellen die een paar dagen van te voren speciaal op hun voeding letten/kuurtjes doen voor hun huid ed)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:27

Ik zit nog te twijfelen of ik me wil opgeven. Als wij enkel een paar kleine foto's met copyright zouden krijgen als model, dan zou ik dat niet fantastisch vinden eerlijk gezegd... Ik ben met reizen al 20 euro (met korting!!) kwijt naar Beilen, verder als je dan 4 iets grotere foto's zou willen hebben voor op je kamer uitgeprint (of zoiets) dan ben je ook weer minstens 20 euro kwijt bij de amateurfotografen. Voor 40 euro kan je ook een fotograaf bij jou in de buurt inhuren, scheelt weer veel reizen en kan je het volledig naar je eigen idee inrichten.

Uitgaande van de amateuristische fotografen met nog niet heel veel ervaring die zich ook in het topic gemeld hebben. Begrijp me niet verkeerd: Juist hartstikke leuk dat verschillende niveaus zich melden, we kunnen allemaal van elkaar leren!

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:37

Over de fotoafspraken maakt het me eerlijk gezegd niet zoveel uit wat er afgesproken wordt :) Snap ieders kant van het verhaal daarover wel, plus dat ik het ook gewoon maar doe om te oefenen maar ik snap dat andere mensen daar anders over denken :).

Ik zou het trouwens wel prettig vinden om in groepjes te werken, omdat ik vind dat je toch erg veel van elkaar leert als je samenwerkt.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:39

Time for Picture, modellen horen voor de tijd die ze aan de fotografen GEVEN, gecompenseerd te worden.
Het zijn de fotografen die naar modellen zoeken om hun "mensen fotografie te verbeteren" en hun portfolio uit te breiden.
Modellen maken tijd vrij en maken reis kosten, NIET om een fotootje op bokt van 800:600.
Ik geef de modellen volgens TFP afspraak een aantal A4 print van afgewerkte foto's.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:45

Ik weet dan nog niet of ik mee ga naar deze meeting.
Ik moet ook van ver reizen en betaal daar ook veel geld voor, maar dat is eigen keuze dat vind ik dus niet echt mee tellen.
En ja de modellen werken ook, op de meeting zelf.
Maar de fotografen moeten na de meeting ook nog uren bewerken en dan ben ik niet van plan om alles weg te gaan geven.
Daarnaast hebben wij ook apparatuur die nogal wat heeft gekost :)

Vind het eigenlijk raar dat mensen er moeilijk over doen dat ze van de meeste fotografen 10 tot 15 foto's krijgen.
Ik zou daar hartstikke blij mee zijn, dat zijn dan al sowieso 100 foto's!

Maar ik hou het topic wel in de gaten en zie wel wat er uit eindelijk besloten word!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:49

xliisaa schreef:
Ik weet dan nog niet of ik mee ga naar deze meeting.
Ik moet ook van ver reizen en betaal daar ook veel geld voor, maar dat is eigen keuze dat vind ik dus niet echt mee tellen.
Maar de fotografen moeten na de meeting ook nog uren bewerken en dan ben ik niet van plan om alles weg te gaan geven.

Vind het eigenlijk raar dat mensen er moeilijk over doen dat ze van de meeste fotografen 10 tot 15 foto's krijgen.
Ik zou daar hartstikke blij mee zijn, dat zijn dan al sowieso 100 foto's!

Maar ik hou het topic wel in de gaten en zie wel wat er uit eindelijk besloten word!

Maar draai het eens om dan, ben jij niet blij dat je zomaar 100 foto's krijgt?
En het is echt b*ll dat modellen "niks zouden doen". Die geven ook gewoon reiskosten en tijd eraan, ook voor de meeting. Het is geven en nemen, van beide kanten - dat is 'n beetje het idee erachter. En ik spreek niet zozeer als model maar ook als fotograaf.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:52

Ik kan al mijn vriendinnen op de foto zetten dus vandaar dat ik ook niet echt per se mee wil als het zo moet :=
Maar je leest het verder niet goed want wat doen jullie na de shoot dan, niks toch, dan zijn jullie toch klaar?
Ik ben dan nog uren bezig :))
En ik moet ook van ver reizen dus er zijn vast genoeg fotografen die ook gewoon reiskosten moeten betalen :=

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:54

xliisaa schreef:

Modellen werken de dagen ervoor Ookal hoor , en gebruiken ook allerlei spullen ( makeup ,kuurtjes ,verzorging )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:54

Ik fotografeer zelf dus ik weet hoe het zit qua nabewerking en dat je daar veel tijd aan besteed. :)
Jij leest denk ik niet goed, want modellen zijn meer de dagen voor de meeting bezig. Je wordt tenslotte toch geacht er "mooi" uit te zien (denk aan maskertjes, alles klaar maken, voeding etc etc)

En inderdaad, jij reist ook, dus dan is dat toch al eerlijk verdeelt? Waarom de rest dan niet. ;) Ik vind het zo'n onzin dat fotografen boven de modellen zouden staan want daar komt het dus een beetje op neer zodra je wel geld gaat vragen/weinig nuttigs weggeeft terwijl het model geen vergoeding ontvangt.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:57

En voor de shoot dan? :) Zijn we niet bezig met uit te zoeken welke kleding we mee kunnen nemen, welke make-up misschien leuk is, welke accessoires van pas kunnen komen?

Daarnaast: Ja, het is een hoop tijd. Maar ben je niet in eerste instantie begonnen met fotografie omdat je het leuk vindt? Of wil je er alleen geld uit halen? Ik heb hobby's die mij ook een hoop geld en tijd kosten, daar krijg ik ook geen geld voor terug.