Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:33

Luna2006 schreef:
dat bedoelde ik eigenlijk :p
Ik vind het juist ergens leuker om prachtige foto's van mijn eigen paardje thuis te laten maken dan ergens op een locatie waar ik anders niet kom.
Deze foto's geven net dat ietsje meer als op een fotomeeting. Want ben is het alleen je paardje en jezelf en niet al de andere paarden.
Denk ook dat als je zelf een fotograaf boekt hij meer aan jou verwachtingen gaat werken als wanneer je naar een fotomeeting gaat.
Je betaald hem ervoor en de fotograaf zal ook wel weten dat je nabesteld als je zo'n shoot doet.

Uiteraard, de fotograaf kijkt op een meeting naar wat hij/zij nodig heeft voor in het portfolio, tijdens een fotoreportage voldoet deze altijd wel aan je wensen ;)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:35

chelle_dora: goed verwoord en zo vind ik het ook ! _/-\o_

unihorses

Re: Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:50

eigenlijk zou een meeting met een kleine vergoeding van de modellen beter zijn, ( fotograven zich meer gewardeerd voelen, ook wat terug krijgen voor hun harde werk ;)
maar dat mag toch niet op bokt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:52

Qua vergoeding zou het imo alleen bijdragen als er een vergunning aangevraagd moet worden waar geld voor nodig is. Dan zou je dat kunnen vragen (of dit alleen op Bokt mag). Of wellicht nog een vergoeding voor een verzorgde lunch- of koffiepauze.

Maar een vergoeding voor een ander doel? Het is toch een win-winsituatie? :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:54

Het idee is toch dat fotografen materiaal voor hun portfolio krijgen en modellen daarvoor in ruil een aantal foto's? Lijkt me prima, wil je als fotograaf meer dan dat, dan doe je niet mee, wil je als model meer dan dat, dan boek je maar een fotoshoot.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:05

omdat hier boen lees dat het jammer is dat er niet nabesteld wordt omdat er zo veel werk in zit ;)
en een paar doodnormale paarden ertussen ( Die msischien wel wat bijzonders kunnen ) is dan wat minder drama leek me :P

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:09

Fading schreef:
Luna2006 schreef:
Vind het een beetje zonde dat er zoveel fotomeetings worden gehouden.
Had er wel altijd wel eens eentje willen doen omdat ik een wauw foto van mijn paardje wou voor op canvas en ik hier aan huis nu niet die perfecte plek heb.
Voor de rest vind ik de shoots thuis altijd veel leuker en origineler dan op een fotomeeting.
Ik vind dit ook altijd veiliger en verantwoorder als op een fotomeeting waar er een paddock in elkaar wordt gezet waar een paard, als ze het echt willen, gewoon kan uitbreken.
Dan kun je je paard beter in je eigen weide laten rondrennen (al lijkt dit misschien minder spectaculair als in een natuurgebied) en heb je nog prachtige actiefoto's van je lieveling.

Je kunt ook gewoon een fotoreportage boeken hoor :j

Amen!!

Wat ik misschien nog wil toevoegen aan het verhaal van Susan die ze overigens goed geschreven heeft is dat ik (weet niet hoe het met de andere fotografen zit) het idee heb dat er nog meer betaald werk weg word 'gekaapt' voor fotografen. De branche ligt al aardig goed op zijn gat doordat fotografie steeds meer toegankelijk is voor iedereen en bijna iedereen tegenwoordig wel een leuke/mooie foto kan schieten met dit apparatuur.
Maar ik krijg het idee (en ik denk dat dit ook echt zo is) dat paarden eigenaren stinkend hun best doen om tussen een fotomeeting te komen. Ik geef ze gelijk hoor een gratis shoot met 10 fotografen en 5 a 10 foto's per fotograaf is een heel stuk aantrekkelijker dan een betaalde shoot waar je misschien nog wel minder beelden geleverd krijgt.

Maar manman er blijft niks meer van deze branche over zo -O-
Misschien vloek ik nu in een kerk maar ik wilde dit toch even melden het is gewoon zonde.

Om even ontopic te komen verder doe ik zelf zelden fotomeetings. In de tijd van HPE met Lisa en Marlinda toen er verder eigenlijk nog geen tot weinig fotomeetings waren heb ik toen 2x mee gedaan en daarna nooit meer. Momenteel schrijf ik mezelf nauwelijks meer in. Enkel als het in de buurt is en ik het idee krijg dat het goed georganiseerd is en er leuke modellen in staan geschreven.
Als ik zelf een keer een mooi paard (Of meerdere) op de foto wil zetten voor mijn portfolio dan benader ik deze zelf gewoon en spreek ik er wat mee af. Vind ik persoonlijk veel fijner dan een meeting. Deels ook omdat je dan krijgt wat je graag wilt als fotograaf omdat je het gewoon zelf in de hand hebt.
Laatst bijgewerkt door Queelens op 14-08-13 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:11

en ookal zou ik aan een fotomeeting mee mogen doen, ooooooooooooit :P dan nog zou ik ook gewoon een betaalde shoot boeken, gewoon, van foto's in de bak en hun huisje.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:13

unihorses schreef:
en ookal zou ik aan een fotomeeting mee mogen doen, ooooooooooooit :P dan nog zou ik ook gewoon een betaalde shoot boeken, gewoon, van foto's in de bak en hun huisje.

Dat is leuk om te lezen. Zelf krijg ik namelijk het idee dat particuliere paarden eigenaren er alles aan doen om gratis shoots te krijgen en anders wel goedkoop.
Want als jij een betaalde shoot zou boeken en je mag kiezen tussen een startende fotograaf van 30 euro en een (bijna) beroepsfotograaf van (ruim) boven de 100 euro, waar zou jij voor kiezen?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:15

Da's misschien wel waar, maar ik zou even graag betalen als voor zo'n fotomeeting gekozen te worden omdat dit meestal op prachtige locaties is :) Lijkt me logisch...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:16

Oliebol. Een hele lange post gemaakt waarin ik op alle berichten antwoord heb gegeven, is hij weg...

Interessant om te zien wat jullie hiervan vinden. Ik blijf het zelf een lastig onderwerp vinden hoor, want inderdaad, wanneer is een paard speciaal en wanneer niet? Tja, er zijn geen vaste richtlijnen voor of zo. Dat klopt zeker :) Maar ik ga inderdaad mee met het verhaal van Yvette. Voor mij is een paard 'speciaal' als ik ze niet regelmatig voor de lens krijg tijdens betaalde opdrachten.

Maar ik ben het er ook zeker mee eens dat er twee kanten zijn van het verhaal :). Het blijft gewoon lastig voor iedereen. Het lijkt misschien alsof ik een heel sterke mening heb, maar in werkelijkheid vind ik het moeilijk. Ik kan me ook beide kanten inbeelden, vooral omdat ik net afscheid heb moeten nemen van mijn verzorgpaard die verkocht is. Ja, ik wilde erg graag mooie foto's. Maar aanmelden voor een meeting? Nee dat hoefde ik niet te proberen, want echt bijzonder mooi of spectaculair was ze zeker niet... Wat dat betreft is het geen makkelijk onderwerp.

Queelens voegt nog een mooi stukje toe over betaalde opdrachten. Ik ben inderdaad van mening dat het enerzijds wel werk 'wegsnoept' van betere fotografen. Anderzijds denk ik dat zij nog wel voldoende werk hebben als ze zich echt goed kunnen onderscheiden... En iemand die echt graag mooie foto's wil, boekt toch wel een goede fotograaf en is dan niet de beroerdste om er even voor te sparen, zodat er ook nog wel een ritje naar een mooie locatie bij past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:18

Ik zou inderdaad ook nog steeds betalen voor een shoot hoor, don't get me wrong!
Al ben ik overigens wel meer geneigd om voor een fotograaf te kiezen die ik al een keer heb ervaren op een fotomeeting. Zo heb ik een lijstje met fotografen die ik graag nog een keer wil 'inhuren' voor Dora, en de top 3 bestaat wel uit fotografen die ik al een keer op een fotomeeting heb gesproken :')

Queelens, wat je zegt is inderdaad wel een goed punt, maar dat is dus ook exact wat ik bedoelde in mijn voorgaande stuk betreft het fotografen kiezen op een dergelijke fotomeeting. Dan wordt je soms ook voor eenzelfde keuze gezet, die is met of zonder betaling natuurlijk net zo snel gemaakt als met een betaalde shoot, alleen dan dus de andere kant op :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:20

Dat klopt Susan als beroepsfotograaf moet je daar boven staan.
Maar het word steeds moeilijker zo, dat is hoe ik het beleef.

Zelf werk ik nog weinig voor particulieren paarden eigenaren want zodra ze mijn prijs horen (die eigenlijk nog veelste laag is) haken er 9 van de 10 zeker af. 'want het kan natuurlijk veel goedkoper als het niet gratis is.'

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:25

Mooi geschreven wederom. Het is ook erg lastig, vooral nu met de wildgroei ervan.

Voor mij is een paard speciaal als ik hem nog niet eerder voor de lens heb gehad, dus m.a.w. ik kan nooit kiezen omdat ik de 'nieuwe' paarden eigenlijk altijd allemaal mee wil hebben. Maar vooral in de meetings hier in het noorden wordt dat ook steeds lastiger, het zijn zo'n beetje altijd dezelfden die meegaan.

Ik help nu iemand anders met het organiseren van een meeting en als je daarbij opgeeft als model, dan moet je ook de vraag beantwoorden hoeveel meetings je al eerder meegemaakt hebt met dat paard. Dit dan vooral om anderen ook een kans te geven die nog niet vaak mee zijn geweest. Want soms heb ik echt de indruk, zoals reeds beschreven, dat eigenaren er maar alles aan doen om in een jaar tijd zoveel mogelijk foto's te ontvangen van meetings. Wat ik erg jammer vind.

Want zo kaap je wel steeds plekken weg voor diegene die ook graag mee willen, maar er gewoon niet tussen kunnen komen. De andere keerzijden zijn ook al reeds beschreven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:28

Persoonlijk denk ik dat het afpakken van werk behoorlijk mee valt. Hoeveel mensen bestellen namelijk werkelijk na na een meeting? Dat percentage is behoorlijk laag naar mijn idee. De verhouding personen die foto's van hun paard hebben ligt nu wellicht iets hoger door de toegankelijkheid van (beginnende) fotografen dankzij de meetings. Maar de hoeveelheid mensen die überhaupt al een shoot geboekt zou hebben is volgens mij niet bijzonder verschoven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:33

Over het boeken van een fotoshoot:
Voor mij zijn de nadelen
- de fotografen vragen vaak kilometergeld (vrij logisch natuurlijk) maar ik woon voor de fotografen waar ik een goede indruk van heb echt in Verweggistan, dus alleen al de fotograaf laten komen kost een fortuin. - -- ik heb thuis meerdere paarden.
- je moet zelf een mooie locatie zoeken. Ik zou niet weten waar. Het is bij ons maar een rommeltje en alleen buitenrijden kan ik niet.
- bij een shoot heb ik van verschillende fotografen de beste foto's. Met een fotograaf moet je al een hele goede hebben wil je dat kunnen evenaren.

Ik ben wel heel blij met de fotoshoot die ik gedaan heb, want ik heb zelden hulp met rijden, laat staan een fotograaf!

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:38

Kan niet anders zeggen dan amen _/-\o_ _/-\o_
En respect voor dit hele verhaal typen!!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:41

Urielle schreef:
Over het boeken van een fotoshoot:
Voor mij zijn de nadelen
- de fotografen vragen vaak kilometergeld (vrij logisch natuurlijk) maar ik woon voor de fotografen waar ik een goede indruk van heb echt in Verweggistan, dus alleen al de fotograaf laten komen kost een fortuin. - -- ik heb thuis meerdere paarden.
- je moet zelf een mooie locatie zoeken. Ik zou niet weten waar. Het is bij ons maar een rommeltje en alleen buitenrijden kan ik niet.
- bij een shoot heb ik van verschillende fotografen de beste foto's. Met een fotograaf moet je al een hele goede hebben wil je dat kunnen evenaren.

Ik ben wel heel blij met de fotoshoot die ik gedaan heb, want ik heb zelden hulp met rijden, laat staan een fotograaf!

Kan ik me ook heel goed voorstellen hoor :) En gelukkig mocht betreffende meeting nog wel, jammer dat het nu op die plek niet meer kan/mag (tenminste, neem aan dat je het over de appaloosameeting hebt :) ). Je argumenten zijn duidelijk :). Ik heb het verhaal meer geschreven vanuit de fotografenkant..

Ik denk alleen dat fotografen wel vaak wat mooie plekken weten. Tenminste, ik en nog wat andere fotografen die ik ken helpen wel altijd met het zoeken van een mooie plek.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:46

Ik fotografeer zelf ook op meetings. Ik heb een paard, kan vrijheidsdressuur. Maar heeft geen 'wauw' uitstraling. Ben 1 keer naar een meeting geweest met paard, maar mijn paard was gewoon niet haarzelf. Ik heb al verschillende fotoreportages geboekt, en daar komen dan wel DE foto's uit die ik zo graag wilde. Ik kijk er tegen aan als; meer fotografen op een meeting zijn altijd leuk, maar behaal je het uiteindelijke resultaat wel wat je graag wil?
Laatst bijgewerkt door horsieslii op 14-08-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:50

Ja op de fotomeeting waar ik vorig jaar was, was ik aangenaam verrast zelfs. Omdat m'n merrie continu liep te draaien en te doen dacht ik dat het hopeloze zaak was en dat ik de ene kromme foto na de andere zou kunnen bewonderen. Niet vanuit onkunde van de fotografen maar omdat ik weet hoe belabberd ze stil stond door de nieuwe indrukken, gebrek aan concentratie en de dazen en vliegjes.

Maar ik was echt aangenaam verrast en vandaar ook dat enkele fotografen van deze meeting wel bovenaan mijn lijstje staan om nog eens een keer een fotoshoot te gaan boeken :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:54

Geef ik je groot gelijk in hoor Urielle :)

Dat klopt ook hoor Linsey. Voor sommige paarden is een meeting een hele entourage. Daar gaan ze niet allemaal hetzelfde en goed mee om. Om nog even een voorbeeld te noemen zijn die paddocks waar de paarden los in lopen.
'nee mijn paard zal er nooit tussenuit piepen'
totdat die het doet..
'normaal zou dit dit nooit doen!'

Gevalletje even niet nagedacht dat omstandigheden van een fotomeeting niet 'normaal' zijn voor een paard. Het zijn ook gewoontedieren en als ze daaruit getrokken worden kunnen ze ten alle tijden anders zijn en reageren.

Na al die verhalen die ik heb gelezen van ontsnapte paarden begin ik er als fotograaf niet meer aan om andermans paarden los in een paddock te laten lopen.
Zelf zou ik het ook niet met mijn paard doen en wat ik niet bij mijn eigenste paard zou doen laat ik niet iemand anders wel bij zijn eigen paard doen.
Je bent zuinig op je paard en ik zou het niet willen dat iemand een fotoshoot bij mij heeft geboekt en hem aan het eind van de shoot kwijt is en god zal weten wat er allemaal mee kan gebeuren..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:09

Ik heb een tijdje terug ook een fotomeeting georganiseerd. Er was er nooit 1 in de buurt. Het was kleinschalig, erg gezellig en zijn mooie foto's uit gekomen. Volgens mij verliep alles ook vrij soepel en heb geen klachten gehad.
Als model is het uiteraard heel leuk om foto's te hebben van je paard, je leert weer fotografen kennen die je anders niet weet (ik heb daarna ook een betaalde shoot bij 1 van de fotografen gedaan). Voor de fotografen is het leuk portfoliomateriaal.
Zo heb ik het tenminste altijd begrepen. Dat dát het doel was van een meeting. Win-win: de fotografen portfoliomateriaal, de paardeneigenaren een paar foto's.

Paddocks heb ik altijd link gevonden dat is toen ook niet gebeurd. Wel portretfoto's en foto's onder het zadel (ruiterpad). Je paard zal losbreken uit zo'n paddock...

Qua selectiecriteria vind ik het lastig. Ik heb toen eerst komt, eerst maalt aangehouden. Om iedereen een kans te gunnen inderdaad. Maar kan me ook heel goed voorstellen dat er gekozen wordt. Maar kies je dan de modellen? Of kies je de fotografen? Of laat je de fotografen de modellen kiezen? Of andersom?

Het is jammer dat er in bepaalde gebieden geen meetings meer gehouden mogen worden. Maar eerlijk is eerlijk, omgaan met de natuur is met meetings niet het sterkste punt. En als er elke week 1 is kan ik me voorstellen dat men zegt: nu niet meer, tenzij er een vergunning is.
Er zijn zat plekken in Nederland die mooi zijn. Je moet alleen even zoeken :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:11

Ik heb recent proberen een fotomeeting te organiseren dat de modellen op voor rand wat moesten betalen en de modellen dan van elke fotograaf een aantal beelden al zeker mochten uitkiezen. De modellen maakten hier minder probleem van dan mede fotografen op een meeting "modellen gingen dat toch niet willen".

Uit eindelijk is het voor portofolio enkel als je met 7 a 10 fotografen eigenlijk zowat de zelfde foto's hebt wat maakt jou portofolio dan bijzonderder dan een ander. Heb nu recent 2x mee gedaan aan een meeting als fotograaf grotendeels om bij te leren eigenlijk, zo laatste meeting enorm zitten spelen met composities. In September nog eens maar behalve als een meeting enorm interessant is ga ik denk ik niet meer mee doen.

Ik werk toch liever privé of via mensen die ik vraag of ik even hun pony of paard voor de lens mag. Vind de locaties vaak eenvoudig maar altijd gaaf wat je uit de meest eenvoudige locaties kan halen.

Maar van lommel snap ik het volledig er waren op een gegeven moment ieder weekend 2 meeting dus tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:15

Groot gelijk hoor over die paddocks!
Ik hou er ook totaal niet van. Hoe goed opgevoed de dieren ook kunnen zijn, met zoveel indrukken en spanningen weet je het nooit.

Het zijn ook niet alleen de eigenaren die daarop pushen, maar onderschat de fotografen ook niet!
Hoewel ik snap dat het voor een fotograaf ontzettend gaaf is om zo'n dier los in zo'n 'sahara' omgeving te laten lopen zodat het mooie foto's oplevert en je minder tijd hoeft te spenderen aan het wegwerken van halsters en touwtjes e.d. onderschatten veel mensen vaak het risico van paarden die eruit springen. Je bent inderdaad zuinig op je paard :)

Ik zou overigens best een bedragje overhebben voor een fotomeeting hoor, daar ben ik niet de beroerdste in :)
Dat fotografen daar op voorhand een probleem van maken, zegt meer over de fotografen dan de modellen. Krijg je een kleine bijdrage, is het nog niet goed :Y) Als je het niet probeert, weet je het niet toch? Ik weet hoeveel moeite fotografen steken in het fotograferen, het reizen en het nawerken van de foto's, vaak ook nog allemaal zo snel mogelijk anders heb je ongeduldige modellen, wat ook weer niet goed is voor je business want paardenmensen praten graag. Dus ik kan me voorstellen wat een gigantische druk er voor de fotografen is. Ik zou op een dergelijke meeting dus best wel wat neer willen leggen. Maar wel op een meeting waar iedereen welkom is, ongeacht of je paard 'speciaal' is of niet. En zowel de buurman als de topfotograaf krijgen allebei hetzelfde bedrag. Dan wil ik daar best wat voor neerleggen. Maar wel voor een meeting voor iedereen, en niet alleen voor degene die uitverkoren zijn :Y)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:21

Ik heb hier vorige week (of alweer 2 weken geleden :') ) nog contact over gehad met een modje... en ondanks dat we samen aardig wat met ideeën kwamen, kwamen we ook tot de conclusie dat je als bokt zijnde nooit fotomeetings kan gaan verbieden die niet binnen de "1 per maand- regeling" passen.

Ik ben het er zeker mee eens dat het er teveel worden, maar ben ook van mening dat deze hype vanzelf weer afzakt en minder gaat worden. De zomer is zo meteen weer voorbij, en dan zul je nog wel wat meetings hebben, maar daarvan gaat zeker de helft al niet door, door bijvoorbeeld slecht weer op de dag zelf (leer mij het nederlandse weer kennen :') ) En straks de winter komt menig fotograaf zn huis niet uit omdat die de kou maar niks vind :') en dan zakt het vanzelf wel weer af...
Elke nieuwe trend duurt een jaar of 2/3 en daarna zakt het wel weer af. Dat is tenminste mijn ervaring en als ik lees en hoor op bokt dat er al heel wat fotografen zijn die zeggen "bekijk het maar ik die er niet meer aan mee" dan houdt het snel op :j
Ik heb dit jaar aardig wat meetings mee gedaan, maar dat was om 1 rede: in kortere tijd sneller te leren van mn camera en de instellingen. Ik ken zelf gewoon erg weinig mensen met paarden die ik kan fotograferen en die dan geen verwachtingen van mij hebben. (om te oefenen dus) en met die meetings kon ik dat wel. Nu ik merk dat ik het allemaal wat beter beheers ga ik ook zeker niet meer zo vaak mee naar meetings :n