Citaat:
Hierdoor gaat natuurlijk ook de klanditie kapot, ik bedoel mensen kunnen eigenlijk heel simpel gratis fotoreportage's krijgen, waardoor ze er niet meer voor gaan betalen. Tja waarom betalen als het ook gratis kan?!
Ik haak hier even op in, want dit steekt.
Op een of andere manier denken fotografen op bokt dat het de modellen allemaal gaat om de gratis foto's na afloop. Hebben de fotografen (niet allemaal natuurlijk, maar veel wel) ook niet heel veel voordeel aan deze shoots om zo ervaring op te doen?
Later we eerlijk zijn, de gemiddelde foto die ik na de shoots voorbij zie komen is nu niet bepaald super origineel of kwalitatief hoogstaand. Ik kan wel begrijpen dat hier niet al te veel betaalde foto's uit voortkomen. Iedere gek met een spiegelreflex die twee paarden op de foto heeft gezet noemt zich hier fotograaf met alle bijbehorende noten op zijn/haar zang en de eigenaren van de modellen moeten door het stof en zich heel erg vereerd voelen dat hun paard model mag staan omdat men om modellen blijft zeuren terwijl er al ruim genoeg aangemeld staan.
Weet je, het gaat niet dat je een super apart paard voor de camera hebt, als ik een betaalde shoot zou willen hebben van mijn paard zoek ik een fotograaf die in staat is het beste uit mijn paard te halen en creatief is, iemand die speelt met licht en compositie. Dat kan je als betalende klant ook zien aan een shoot met een simpele bruine. Zet die maar eens apart op de foto, dan laat je kwaliteit zien.

Die zijn er wel op bokt, maar die zie je niet week aan week aangemeld staan voor een fotomeeting.
Bij de gemiddelde shoot snijdt het mes aan beide kanten, modellen hebben hopelijk een paar leuke foto's en fotografen doen ervaring op. Zo werkt het ook in de "echte" modellen wereld, fotograaf, visagist en model steken er tijd in en houden er leuke foto's ten behoeve van hun portfolio aan over, er wordt nooit een cent over en weer geschoven (en ja dat is echt zo, mijn broer doet zo heel veel shoots)
En om terug te komen on topic, als ik lekker aan het wandelen ben en ik elke week rekening moet houden met een stel fotografen en paarden zou ik er ook van balen, je moet er toch rekening mee houden. Ik kan dus wel begrijpen waarom hier weerstand tegen is, zeker als het wekelijks is.