Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:51

Marjoow schreef:
unihorses schreef:
wanneer zou je je eigenlijk in mogen schrijven als fotograaf?
ik kan nog niet supergoed foto's maken, maar wil er wel mee oefenen. mag je dan gewoon mee als extra fotograaf om te oefenen :P of bezet je dan een plek van een fotograaf die wel precies weet wat hij doet? als dat laatste het is ... dan laat ik het wel uit me hoofd me op te geven :=

Dat is dus aan de organisatie om te bepalen. Ik als organisator, stel als enige eis dat de fotografen beschikken over een DSLR. De kwaliteit, maakt mij niets uit. Een meeting is immers opgezet om te leren en te oefenen.

daar gaat het dus al mis :') geen idee wat ik heb voor camera, ja, een nikon....

magda_90

Re: Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:52

Maar is het een compact of een spiegelreflex? Kun je de lenzen verwisselen?

Verder sluit ik mij bij Marjoow aan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:53

unihorses schreef:
Marjoow schreef:

Dat is dus aan de organisatie om te bepalen. Ik als organisator, stel als enige eis dat de fotografen beschikken over een DSLR. De kwaliteit, maakt mij niets uit. Een meeting is immers opgezet om te leren en te oefenen.

daar gaat het dus al mis :') geen idee wat ik heb voor camera, ja, een nikon....

DSLR --> Digitale Spiegelreflex.
Meeste mensen weten het type van hun camera, en doordat ze dat als eis in moeten vullen bij de inschrijving, weet ik of dat een spiegelreflex is of niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:54

owkee :) het is geen spiegelreflex ;) een nikon coolpix

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:33

Ann_moi schreef:
Wat betreft de fotomeetings zijn wij dus niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid meetings noch aansprakelijk voor eventuele schade aan de natuur.

Dat is altijd zo geweest en waarom zou dat moeten veranderen? Ik begrijp niet dat hier wordt gevraagd om 'regels van de directie'. We zijn hier (bijna) allemaal volwassen en weten best hoe we ons horen te gedragen in de natuur. Degenen die merken dat ze behoefte hebben aan 'gedragsregels', zouden misschien moeten overwegen sowieso niet mee te gaan met een meeting. Als je het niet kunt opbrengen om je netjes te beperken tot de paden waar je mag komen, ga dan niet.
Het is jammer (voor jezelf, maar zeker voor veel anderen) dat locaties verdwijnen, omdat daar dingen gebeuren die niet de bedoeling zijn.

Waar is dit topic nu eigenlijk om te doen? Het begon met een post over het feit dat het zonde is dat mooie locaties verdwijnen door de schade die ontstaat (door de vorm en hoeveelheid van fotomeetings), maar wat gebeurt er? Er laait een enorme discussie op over welke fotografen goed genoeg zijn, welke modellen men er wel of niet bij wil hebben, hoeveel er wel of niet wordt nabesteld... et cetera, et cetera.
Zoals _Miracle al eerder in dit topic schrijft: zolang zowel fotografen als modellen zich vrijwillig aanmelden, wat is dan het probleem? Het is gratis, van beide kanten, daar zouden de verwachtingen dan ook naar moeten zijn. Wat er nu gebeurt is dat hier te vaak een sfeer hangt van 'afgunst', 'voor een dubbeltje op de eerste rang willen', 'profiteren', een roddelcultuur tot en met. Waar is die gezelligheid gebleven waar het allemaal om begonnen is?!

Ik ben het ermee eens dat het heel erg jammer is dat mooie locaties verdwijnen, maar vind het overdreven dat hier zoveel ophef over ontstaat. We zijn met zijn allen verstandig genoeg om in de gaten te houden dat er niet te vaak meetings op dezelfde locatie worden georganiseerd en dat de meetings die er zijn, volgens de normale gedragsregels gaan en dat we elkaar en de natuur met goed fatsoen behandelen. Het is toch ook niet leuk/afwisselend om steeds dezelfde locatie te kiezen?
Laatst bijgewerkt door JonneN op 17-08-13 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:35

JonneN schreef:
Ann_moi schreef:
Wat betreft de fotomeetings zijn wij dus niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid meetings noch aansprakelijk voor eventuele schade aan de natuur.

Dat is nooit zo geweest en waarom zou dat moeten veranderen? Ik begrijp niet dat hier wordt gevraagd om 'regels van de directie'. We zijn hier (bijna) allemaal volwassen en weten best hoe we ons horen te gedragen in de natuur. Degenen die merken dat ze behoefte hebben aan 'gedragsregels', zouden misschien moeten overwegen sowieso niet mee te gaan met een meeting. Als je het niet kunt opbrengen om je netjes te beperken tot de paden waar je mag komen, ga dan niet.
Het is jammer (voor jezelf, maar zeker voor veel anderen) dat locaties verdwijnen, omdat daar dingen gebeuren die niet zijn toegestaan.

Waar is dit topic nu eigenlijk om te doen? Het begon met een post over het feit dat het zonde is dat mooie locaties verdwijnen door de schade die ontstaat (door de vorm en hoeveelheid van fotomeetings), maar wat gebeurt er? Er laait een enorme discussie op over welke fotografen goed genoeg zijn, welke modellen men er wel of niet bij wil hebben, hoeveel er wel of niet wordt nabesteld... et cetera, et cetera.
Zoals _Miracle al eerder in dit topic schrijft: zolang zowel fotografen als modellen zich vrijwillig aanmelden, wat is dan het probleem? Het is gratis, van beide kanten, daar zouden de verwachtingen dan ook naar moeten zijn. Wat er nu gebeurt is dat hier te vaak een sfeer hangt van 'afgunst', 'voor een dubbeltje op de eerste rang willen', 'profiteren', een roddelcultuur tot en met. Waar is die gezelligheid gebleven waar het allemaal om begonnen is?!

Ik ben het ermee eens dat het heel erg jammer is dat mooie locaties verdwijnen, maar vind het overdreven dat hier zoveel ophef over ontstaat. We zijn met zijn allen verstandig genoeg om in de gaten te houden dat er niet te vaak meetings op dezelfde locatie worden georganiseerd en dat de meetings die er zijn, volgens de normale gedragsregels gaan en dat we elkaar en de natuur met goed fatsoen behandelen. Het is toch ook niet leuk/afwisselend om steeds dezelfde locatie te kiezen?

De personen die meetings organiseren zijn ook vaak 14 jaar. Dus bijna allemaal volwassen gaat niet op. Daarbij, weten een hoop volwassenen ook niet hoe ze zich horen te gedragen in de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:38

Ik zie hier voorbij komen dat de meetings in de LDD en Lommelse Sahara zijn afgeschaft omdat er dingen gebeurden die niet mochten... Volgens mij is dat niet waar het om draait, het draait om de uiteindelijke overlast (waar ik me goed in kan vinden) die anderen ervan ondervinden.
Nergens waar ik geweest ben is een bende achter gelaten of de natuur ernstig verstoord....

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:40

Nou, bij deze mijn bewoording even veranderd voor degenen die mijn bericht daardoor verkeerd zouden interpreteren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:07

Ik denk nog niet eens dat het de bende en verstoring van de natuur is, als wel dat er een grote groep mensen een stuk natuur "bezet" houden gedurende een aantal uur en dat andere mensen die graag gebruik willen maken van dezelfde natuur dat in mindere mate kunnen doen.
Immers zij willen misschien ook een kiekje van hun kinderen of hond in de mooie natuur. Een keer vind niemand het erg en gaan ze even gaan kijken maar als je ze elke week tegenkomt ga je je eraan ergeren en gaat het je tegenstaan.

Let wel, een groep mensen met paarden (die altijd imponerend zijn voor mensen die geen paarden hebben) en fotografen met hun apparatuur is erg aanwezig. Misschien wel te aanwezig en daardoor onbewust stukken natuur opeisen waar niemand anders meer gebruik van kan maken gedurende langere tijd.

Een mooi voorbeeld hiervan is het stukje wat iemand schreef over een jongetje dat weggestuurd werd omdat op zijn speelplekje een paddock moest komen. Probeer dus als fotograaf en model ook rekening te houden met de andere gebruikers van de natuur gebieden.
Ik zou als ouder van dit jongetje namelijk gaan klagen bij de boswachter.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:16

Ben ik met je eens

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:22

En daarom zou dus voorlichting geen slecht idee zijn naar mijn mening. Want alhoewel iedereen volwassen genoeg zou moeten zijn, blijkt dit tegen te vallen.

En dit is dus géén verwijt naar het Boktteam (hoe men daar überhaupt op komt is mij een raadsel), maar wel een vraag of die voorlichting op grotere schaal mag plaatsvinden.

Want voorlichting kan wellicht het aantal meetings doen dalen. :)

En wat mooi gezegd is, deze discussie gaat helemaal niet over fotografen en modellen an sich. Maar over alle deelnemers en wat zij (niet) doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:38

Eigenlijk denk ik de vraag te lezen om een sticky met een "how to". De tips en trucs over fotomeetings: van het prikken van een datum tot de gedragsregels op locatie en alles daartussen.

Klopt dat een beetje of heb ik het erg mis?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:40

delerium schreef:
Eigenlijk denk ik de vraag te lezen om een sticky met een "how to". De tips en trucs over fotomeetings: van het prikken van een datum tot de gedragsregels op locatie en alles daartussen.

Die is er toch al?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:50

Er is een sticky met uitgangspunten ja. Bovendien zijn wij allemaal zelf verantwoordelijk en niet Bokt. Bokt is het middel dat wij gebruiken om met elkaar in contact te komen en af te spreken voor meetings, maar de rest is toch aan ons, lijkt me.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:55

_Alarm_wlkp schreef:
delerium schreef:

Die is er toch al?

Klopt, al missen er nog wat recente punten. Echter, zou dit topic best op de voorpagina mogen rouleren opdat het algemeen bekend wordt.

JonneN, ik/we zeggen toch ook niet dat Bokt verantwoordelijk is? :? De vraag is alleen of het 'forum gebruikt mag worden' om de algemene fatsoenregels te laten rouleren m.b.t. fotomeetings (gezien die op dit forum georganiseerd worden). Want niet alle gebruikers zijn hier schijnbaar van op de hoogte/bekend mee.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:58

Nee dat zeg je ook niet, maar met het plaatsen van gedragsregels zou het boktteam in feite wel een soort verantwoordelijkheid op zich nemen. Dan zou je in feite kunnen zeggen: 'Niet elke week op locatie X een fotomeeting houden, want dat mag niet van Bokt (kijk maar in dit topic)'. Volgens mij is dát wat ze willen voorkomen, want uiteindelijk zijn zij helemaal nergens verantwoordelijk voor.
Laatst bijgewerkt door JonneN op 17-08-13 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:01

Ik moet me even op deze manier abonneren, het mobiel knopje doet het niet... :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:06

Hmm hele topic doorgelezen , ik begijp zeker dat de natuur gewoon vernield wordt. Ook ik irriteer me aan al die meetings , dan met dat ene kleurtje of dat ene ras .. Het scheelt dat ik geen paard heb , en ik met de pony van de zorgboerderij nergens heen mag. Altijd zie ik dezelfde locatie en elke week staat er wel 1 gepland , heb je op ITP gewonen foto's krijg je geen reacties en na een meeting opeens wel...

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:36

Volg het topic al een tijdje, maar wil alleen zeggen, is het niet een idee om dan als je een topic opent, zo'n sticky aan t begin te doen?
Normaal al is een topic oud en je wilt reageren krijg je dit:

Afbeelding

Maar dat je dan iets krijgt van 'LET OP: Een fotomeeting organiseren is niet zo makkelijk als het lijkt, bedenk goed voordat je het opent en kijk nog even goed dit topic door. - link sticky -
Heb je dat gedaan en ben je er 100 % zeker van dat je een fotomeeting gaat organiseren? Ga je gang!'

Iets in die richting?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:58

Heb de openingspost gelezen (verder niet de 9 pagina's maar hier mijn stukje mening), en zelf aan enkele meetings meegedaan (2 of 3), welke goed georganiseerden gezellig waren. Ik wil zeker nog een keer aan een gezellige, goed georganiseerde meeting in de buurt deelnemen :)

Ik zie zelf door de fotomeetings het bos niet meer.. Het zijn er zó veel dat ik het heel onoverzichtelijk vind.

Daarnaast vind ik het ook lastig in te schatten of mijn paard interessant genoeg zou zijn, en bij Goldy dat ze niet interessant is voor sommige fotografen omdat ze al vaker op de foto is geweest dus misschien wel door diegene. Ik wil niet degene zijn die het voor de fotografen 'verpest' met het voor hun portfolio niet interessante paard, het moet voor beide partijen interessant zijn :j .

Van mij mogen het er ook wel wat minder worden, mensen zullen het vaak niet goed inschatten dat het veel werk meebrengt, dat kan iemand die een meeting wil organiseren beter eerst bij een andere meeting bekijken.

De locatie moet er ook goed voor geschikt zijn en van te voren worden onderzocht. Portretfoto's in het hondenuitlaatstuk resulteerden in honden die mijn vorige pony aanvielen. De andere recreanten in de natuur moeten er geen verstoring door krijgen.

Ook moet uiteraard de locatie weer goed achtergelaten worden.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:03

Mooi duidelijk geschreven Susan, wat ik me alleen afvraag is waarom je zou willen dat modellen geen meetings meer mogen organiseren, terwijl je er zelf gewoon aan mee doet? Ik stuitte bij toeval op dit topic.. [FM] Paardenfotomeeting Herperduin 13-17 augustus
Als jij wilt dat modellen geen meetings meer zullen organiseren, dan moet je ook niet aan zulke meetings deelnemen lijkt mij toch? :)

En ik denk inderdaad wat er al genoemd is, dat het weer reacties op elkaar zijn door weer topics te openen, hoe vaak lees je inderdaad wel niet dat de reden van een meeting is dat ze niet uitgekozen zijn als fotograaf of model.

Maargoed, ik denk dat je er vrij weinig aan kunt doen helaas, behalve wat Magda zegt, voorlichten, voorlichten, voorlichten. Maar er zullen helaas altijd een aantal mensen blijven die zich er niets van aan trekken, maar als het er steeds meer worden die het wel interesseren wat er met de natuur gebeurt, dan zullen de meetings al gauw minder worden.

Wat Joey noemt lijkt mij wel een wat :) dat trekt de aandacht goed als iemand een topic wilt openen en zeker voor de eerste keer zal vast iedereen het lezen. Of het mensen weerhoud om een meeting te organiseren weet ik niet, maar ze worden zo in ieder geval naar het sticky topic gelinkt waardoor ze daar de richtlijnen kunnen lezen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 21:32

LisaDijk schreef:
Mooi duidelijk geschreven Susan, wat ik me alleen afvraag is waarom je zou willen dat modellen geen meetings meer mogen organiseren, terwijl je er zelf gewoon aan mee doet? Ik stuitte bij toeval op dit topic.. [FM] Paardenfotomeeting Herperduin 13-17 augustus
Als jij wilt dat modellen geen meetings meer zullen organiseren, dan moet je ook niet aan zulke meetings deelnemen lijkt mij toch? :)

Als je eventjes verder hebt gelezen, heb je ook gezien dat ik me hiervoor afgemeld heb :) Al een hele tijd geleden overigens... Toen ik nog niet wist over het sluiten van de Lommelse Sahara. Voor mij de druppel die de emmer over doet lopen :) Maar goed, zoals ik ook al in de openingspost zei, gaat het mij vooral om de natuur :) En dat is ook mijn voornaamste doel van het topic, want volgens mij zijn heel veel andere aspecten al eerder uitgelicht.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:05

Dat heb ik inderdaad gezien, maar je had daar een totaal andere reden voor aangegeven van je afmelding, vandaar :)

Maargoed, betreft de natuur, ik snap dat, dat je hoofddoel is van dit topic, je bereikt er op deze manier alleen zo weinig mensen mee. Ik ben op dit topic gestuit doordat er een linkje was geplaatst op Facebook, in [FM] zie je door de bomen het bos niet meer qua topics, dus het zijn eigenlijk de mensen die bij toeval op dit topic stuiten die het gaan lezen, lang niet iedereen dus. Magda had hier al een aantal goede ideeën over om wel meer bokkers te bereiken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:46

zijn er niet huizen van bokkers die een mooi stukje bos aan huis hebben?
als ik toch zo'n huis had... jullie waren allemaal welkom :')

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:37

Om weer even ontopic gegaan; ik heb zojuist een meeting van mij afgeblazen. Er worden teveel meetings/portfolio shoots etc op de locatie gehouden. Om ervoor te zorgen dat het gebied niet straks ook wordt verboden, de rust van de mensen die daar met hun gezin/hondje etc willen genieten van de natuur, wordt verstoord.. moet er echt geminderd gaan worden. 7 meetings/grote shoots in 8 weken kan gewoonweg niet. De privéreportages er niet bij geteld..

Persoonlijk hoop ik dat er meer bokkers gaan zijn die rekening willen houden met de natuur en zeggen dat het nu genoeg is geweest.