AnneXxX schreef:Een stille meelezer hier, ken rhyddid al jaren namelijk
Lees hier een sluitertijd van 1/4000, die heb je misschien nodig voor een voorbij razende JSF.
Iso 1600 geeft op een crop body al snel ruis.
Met ongeveer iso 100, s 1/1000 zijn de foto's even licht, maar dan door het licht wat in camera komt en niet 'kunstmatig' door de iso.
@ michaja, je zegt dat er maar weinig licht in je lens valt, maar ik zie een f waarde van 4.5, wat een normale lichtsterkte is bij een lens.
Dat er geen licht in je camera valt, komt door de enorme hoge sluitertijd en ligt dus niet aan de lens.
Het zou dus zonde zijn als je een nieuwe lens gaat kopen terwijl het eigenlijk aan de instellingen ligt.
Mijn advies voor buiten fotograferen : iso op 100 of 200, voor portret foto's is een sluitertijd van 1/400 meer dan genoeg en voor actiefoto's iets snellere sluitertijd, natuurlijk ligt het ook aan de omstandigheden, ik geef dit als richtlijn, maar nooit 1/4000.
Als je wilt michaja, heb ik wel wat voorbeelden voor je met de afstellingen er bij? Welke lens gebruik je?
Zeg ik ....Gamma.......was toch duidelijk wat ik schreef !!
Maar iso 100 of 200 had ze in dit geval echt niet gered hoor !Ik moest op A2.8 en S320 mijn iso nog opschroeven , we stonden daar echt op een heel donker plekje tussen de bomen.
Wat ik vermoed is dat Michaja dacht dat ze op S250 zat (gezien wat ze schrijft) maar dat ze dus per abuis op 1/4000 zat !
Dus leer voor de volgende keer blijf je instellingen checken ....die fout maken we allemaal wel eens.
En ik snap wat ze bedoelt vwb haar lens 4.5 of naar 2.8 kunnen scheelt toch een aardige bak licht !
Een standaard advies geven voor buiten fotograferen is eigenlijk praktisch geizien niet mogelijk aangezien we daar
ook het ene moment in de volle zon stonden en het andere moment in de donkere schaduw
( vermoed ik dat ze daar de fout in is gegaan niet terug zetten van de Shutter na de volle zon naar schaduw) dus dat is zo afhankelijk
van het 'licht van het moment' dat je daar bijna geen passend advies op kan geven.
Dan hebben we het nog niet eens over het diafragma , wil ik een groep op de foto zetten dan ga ik zomaar naar F11 ......dus dan gaat het
sluiter/iso advies al niet meer op .....