Fotomeeting voor beginners - poging 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: Fotomeeting voor beginners - poging 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:07

Iedereen weet nu inmiddels wat ISO is, wat ISO doet en welke ISO standen op je camera zitten? Is dat duidelijk en zijn daar geen vragen meer over? ;) Geloof niet dat ik antwoorden/vragen/opmerkingen heb gezien van alle 12 de deelnemers. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:07

LynnDenise schreef:
Bagheera_206 schreef:
Dat is al fijn dat je dat van je lens weet. De meeste lenzen zijn niet superscherp als ze wijd open op bijna helemaal dicht staan. Dat wat jij doet door met iets kleiner diafragma te fotograferen heet afstoppen. Als je 1 of 2 stapjes (stops) afstopt is hij vaak stukje scherper, maar is wel je achtergrond minder wazig. Dat is even zelf testen wat de beste stand is voor stand/portret en hoever de achtergrond moet zijn voor een mooie boterzachte achtergrond.

Klopt, daarom heb ik ook het liefste mijn model een meter of 100 van een groene achtergrond af, of de achtergrond moet iets bijdragen aan de foto.
Soms heb ik nogsteeds niet die boterzachte achtergrond waar jij het over hebt, maar daar moet ik echt keuzes over maken.

Hopelijk kan ik volgend jaar een betere telelens kopen. Daar ben ik nu al erg nieuwsgierig naar, omdat ik klaar ben voor een stapje beter :)

Op teletoeter-jacht volgend jaar? :+ De keuze is reuze, maar helaas de prijzen ook. -O-

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:51

Bagheera_206 schreef:
Iedereen weet nu inmiddels wat ISO is, wat ISO doet en welke ISO standen op je camera zitten? Is dat duidelijk en zijn daar geen vragen meer over? ;) Geloof niet dat ik antwoorden/vragen/opmerkingen heb gezien van alle 12 de deelnemers. :=

Klopt Richard! Heb nog niet de tijd gehad om te reager ;)
Zal het vanmiddag even plaatsen!

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:39

MadelonSunny schreef:
Opdracht
Wat is het grootst en kleinst mogelijke diafragma van je lens? Let je hier altijd op bij het instellen?

Mijn diafragma kan van 4 tot 32, maar ik probeer hem altijd rond de 5 te houden.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:44

Ik zie nu.net dit topic. Is er al een datum gepland? Anders heb ik ook wel interesse als fotograaf. Kan zo op mijn telefoon het lijstje uit de beginpost niet quoten, maar dat zal ik nog doen (als het nog mogelijk is om me op te geven).

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:47

Is er nog plek voor een fotograaf?
En is er al een datum bekend?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:58

De datum is 27 oktober. En ik weet verder niet hoe het met de reservelijst voor fotografen zit maar die is er volgens mij wel ;)

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:59

Kan iemand mij op de reserve lijst zetten?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:06

Murielle zou een dezer dagen alle aanmeldingen op een rijtje zetten zodat zij weet welke 12 er mee gaan en wie er op de reservelijst staan. Ik zag namelijk al 1 afhaakje en nog veel meer aanmeldingen. :) Leuk! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:08

Ik zal straks/morgen ook de vragen beantwoorden. Leuk hoe jullie het doen! :)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:39

Hè balen, ik moet dan werken. Als er zoveel animo is, misschien een idee om nog een keer te organiseren? En dan eventueel op een zondag, dinsdag of woensdag (eventueel in een vakantie). Lijkt me namelijk erg leuk en leerzaam.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:47

Ik ga nu bezig met een schema.
Ook stuur ik de mensen waarvan ik nog géén bericht heb gehad een laatste pb.
Als ik daar zaterdag nog steeds niks van heb gehoord wordt hun plaats ingenomen door iemand van de reservelijst.. :)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:09

+:)+

We willen natuurlijk wel allemaal supergemotiveerde mensen :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:15

Het schema

Tadaaaa: https://docs.google.com/document/d/1ZH_ ... Za3Ak/edit
Graag document NIET wijzigen.

Het is nog niet af, maar er staat al wel wat informatie in.
Groepsindeling en doordraaischema komen er later nog in, dit eerste gaat op niveau.

Voor nu:

Modellen:
- Laat even weten of je in de ochtend- of in de middaggroep wilt.
- Laat ook even weten of je wil rijden en/of losgooien.

Fotografen:
- Mocht je voorkeur hebben voor bepaalde mensen in je groep kun je dit aangeven (maar dit wil niet zeggen dat het ook gaat gebeuren).
- Wat verwachten jullie van de mentoren? Noem bijvoorbeeld iets wat je wilt leren, of wat onze rol moet zijn tijdens het fotograferen.

Ik ga nu een pb sturen naar de mensen waarvan ik nog niks heb gehoord.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:19

Is het een probleem dat ik iets later ben? Ik moet helaas tot 9u werken (9:15 weg) en heb niet kunnen ruilen. Het is voor mij ruim een uur rijden :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 16:23

LynnDenise schreef:
Is het een probleem dat ik iets later ben? Ik moet helaas tot 9u werken (9:15 weg) en heb niet kunnen ruilen. Het is voor mij ruim een uur rijden :)

Nee hoor, wat mij betreft niet. :) Dan stroom je later in.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:24

Oke super!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:31

Muurp schreef:
Modellen:
- Laat even weten of je in de ochtend- of in de middaggroep wilt.
- Laat ook even weten of je wil rijden en/of losgooien.

Fotografen:
- Mocht je voorkeur hebben voor bepaalde mensen in je groep kun je dit aangeven (maar dit wil niet zeggen dat het ook gaat gebeuren).
- Wat verwachten jullie van de mentoren? Noem bijvoorbeeld iets wat je wilt leren, of wat onze rol moet zijn tijdens het fotograferen.

Ik ga nu een pb sturen naar de mensen waarvan ik nog niks heb gehoord.

Nee hoor ik heb geen voorkeur aangezien ik niemand ken IRL (behalve Marlies, maar weet niet of zij mee gaat)
Wat ik verwacht van een mentor: hulp bij sluitertijd en diafragma (altijd moeite met juiste keuze maken) En mijn struikelpunt ligt bij de scherpte in een bewegend object...

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:34

Ik wil graag (als ik dus mee ga) meer weten over composities. Daar heb ik vaak nog moeite mee. Ook idd scherpte in bewegende opjecten.
Ik heb niet perse een voorkeur, maar omdat ik al lekker gekletst heb met Richard, vind ik het wel leuk om bij hem te komen!

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:21

Zo eindelijk even tijd om op mijn laptop te gaan en te reageren op de vragen:

Iso: mijn camera gaat van iso100 tot 6400. Ik fotografeer vaak op 200 of 400. (Ik deed dat voorheen altijd op 200, maar toen laatst met de workshop bij Femke heb ik steeds op 400 gefotografeerd.)
Diafragma: van 4.0 tot 32. Ik zet hem vaak op de 4.0 en als ik dan natuurlijk inzoom gaat ie automatisch naar 5.6 ongeveer. Dit vind ik nog een lastig punt, op welke stand je hem nou het beste kan zetten.

Voorkeur voor bepaalde mensen heb ik niet, ken verder nog niemand ;)
En de fotograaf, dat maakt mij in principe niet veel uit wie mijn mentor is. Wat ik van ze verwacht, helpen bij het instellen van de diafragma, tips voor composities en soms zijn mijn foto's als ik thuis op de laptop kijk, toch niet helemaal scherp of te licht/donker.

Heb er erg veel zin in!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:25

Even voor de duidelijkheid; jullie zullen doorwisselen bij zowel modellen als mentoren. :)
Jullie zullen alledrie de mentoren dus te zien krijgen, en waarschijnlijk zelfs 2x.

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:27

Muurp schreef:
Even voor de duidelijkheid; jullie zullen doorwisselen bij zowel modellen als mentoren. :)
Jullie zullen alledrie de mentoren dus te zien krijgen, en waarschijnlijk zelfs 2x.

Dat is helemaal super! :j

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 18:34

En nog een puntje... :=

Hou er rekening mee dat de mentoren ook maar amateurs zijn!
We fotograferen misschien wel een stukje langer, en hebben wat meer kennis wat betreft de instellingen enz. maar dat wil nog niet zeggen dat dit een echte workshop is! :)
Ik verwacht dat iedereen wel iéts kan leren tijdens de meeting, maar de hoeveelheid zal bij iedereen verschillend zijn. Het zou zonde zijn als je achteraf een beetje teleurgesteld bent.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:54

Ik wil iedereen hebben, of mag dat niet Muurp???

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:10

Muurp schreef:
En nog een puntje... :=

Hou er rekening mee dat de mentoren ook maar amateurs zijn!
We fotograferen misschien wel een stukje langer, en hebben wat meer kennis wat betreft de instellingen enz. maar dat wil nog niet zeggen dat dit een echte workshop is! :)
Ik verwacht dat iedereen wel iéts kan leren tijdens de meeting, maar de hoeveelheid zal bij iedereen verschillend zijn. Het zou zonde zijn als je achteraf een beetje teleurgesteld bent.

Okee helemaal duidelijk :)