Paardenfotomeeting duin/strand katwijk aan zee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:09

Begin eens met € 50 te vragen voor een fotoshoot. En gooi dan ook meteen het tarief van je digitale bestanden omhoog. Je wilt die helemaal niet kwijt op maximale grootte, want je verkoopt er nooit meer een foto voor! Mijn originele bestand kost € 30. Bij bestelling geef ik ook een webversie van die foto mee (langste zijde 750 px) mét logo. Kleine bestanden (om te bekijken en uit te zoeken) zijn aan de grootste zijde 500 pixels en niet groter.

Maar ja, zo doe ik het... da's geen regel of zo, maar heb het wel zo overgenomen van bekende fotografen hier op Bokt.

daiswees

Re: Paardenfotomeeting duin/strand katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:15

Pfoe moeilijk kwa prijzen!

Vind dat jullie allemaal wel boven de 30,- kunnengaan zitten voor een shoot!

Bestanden vind ik moeilijk tussen de 2,- en 5,- vind ik prijzen die ik ervoor zou willen betalen :')

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:18

Dat is inderdaad ook een goede ik ga al deze tips and trics onthouden. Ik heb nog niet echt een bedrag vast staan omdat ok een btje aant aftasten bent. Ik ben t wel met je eens. Toen ik mijn prijzen ging bepalen voor een schilderij heb ik ook wen kennis gevraagd. En hij vertelde aan mij. Ga nooit voor je klant nar beneden omdat die mensen bijv niet weten wat t voor tijd kost etc. En als je omlaag gaat omdat je zo graag wilt (wat je natuurlijk graag wilt) doe t niet want mensen vertellen t door. En als je bij 1 persoon je prijs omlaag gooit word je nooit meer seriues genomen.
Daarom ben ik echt aant aftasten om een prijs te bepalen voor een shoot.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:20

daiswees schreef:
Pfoe moeilijk kwa prijzen!

Vind dat jullie allemaal wel boven de 30,- kunnengaan zitten voor een shoot!

Bestanden vind ik moeilijk tussen de 2,- en 5,- vind ik prijzen die ik ervoor zou willen betalen :')

Snap ik helemaal, maar als je afdrukken kunt bestellen voor normale prijzen, dan zou je dat ook wel doen toch? Als de foto maar dusdanig mooi is dat je m wilt hebben?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:22

Ik vraag voor mijn 'goedkoopste' paardenfotoshoot 75 euro. Mijn duurste is 150 euro. Daar zitten 25 foto's op webformaat bij en de rest kan op webformaat of afgedrukt nabesteld worden. Ik verkoop geen foto's op origineel formaat, tenzij voor commerciele doeleinden, dan vraag ik 50,- per foto. Je moet natuurlijk niet willen overvragen voor je kwaliteit, maar naar wat ik er van zie ondervragen de meeste fotografen juist :)) Zelfs al is het maar 'een hobby', jezelf serieus nemen is altijd goed :)

Voor mijn natuurfoto's of stadsfotografie krijg ik ruim 100,- voor een groot afgedrukt exemplaar, dus ik heb me nooit bezwaard gevoeld een redelijk bedrag te vragen voor mijn paardenfotografie. De markt is vrij verzadigd (in NL, hier in Schotland ligt dat al heel anders) maar ik weet wat mijn tijd als fotograaf waard is, en voor minder haal ik mijn camera niet tevoorschijn :))

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:23

Goed verwoord. Mensen willen tog meestal zo goedkoop mogelijk ;). Maar goed hebben ze dan iets waar ze levenslang blij mee zijn? T kan natuurlijk wel maar goed ;)

@killyen k dacht er ook aan om rond de 75 te zitten voor shoot. Zal dat redelijk zijn voor mijn ervaring ?

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:34

Jeetje ik vind het echt lastig die prijzen! Maar denk dat ik toch maar eens iets omhoog moet haha :+

Hoe doen jullie afgedrukte nabestellingen? Doen jullie dat via zo'n site waarop iemand kan aanklikken welk formaat ze willen? En moet je dan zelf de prijzen invullen? En laten jullie het dan direct naar de klant sturen of eerst naar jezelf? :)

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:41

Kdoe t via oypo. Kan je aanmelden als fotograaf. Je kan hierbij je prijs zelf bepalen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik t tot heden nog gebruikt heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken. Zondag ga ik er voor zitten. Ik doe t via deze site omdat ik ook evenementen fotografeer.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:43

Nog een vraag aan killyenn. Waarom is je goedkoopste shoot 75 en je duurste 150? Heb je dan een bepaald pakket samen gesteld ?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:54

Oypo is echt heel duur, dat raad ik niet aan hoor! Ik heb gewoon tarieven op mijn website staan. Willen mensen iets bij bestellen, dan laat ik ze daar kijken

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:57

En dan kunnen ze zelf kiezen en hoe laat je ze kiezen? Via een andere weblink ?
Ja k las wel zoiets dat je een X bedrag moet bijdragen ofzo. Dat s wel minder. Maar weet niet zo gauw een site. Want mijn site ruimte is ook niet zo groot zodat ik alle foto's kan posten van elke shoot haha .

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:14

Ik denk dat eventjes jou prijzenlijst mylittlep een btje aanhoudt. Als ik kijk naar je foto's denk k wel dat wij op dezelfde golflengte zitten. Hopelijk beledig ik je niet. Kwa ideeën iniedergeval. Ik denk niet kwa ervaring. Hopelijk vind je t ni erg ;) .
Kan je misschien wel aan mij door geven mag ook pb wat voor site je gebruikt zodat mensen kunnen kiezen? En over hoe t zot met bestel tegoed zeg maar :). Ben erg nieuwsgierig.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:28

jullie praten te snel! ben op vakantie dus kan pas over een paar dagen bijlezen haha

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:33

Stephzdesign schreef:
Ik denk dat eventjes jou prijzenlijst mylittlep een btje aanhoudt. Als ik kijk naar je foto's denk k wel dat wij op dezelfde golflengte zitten. Hopelijk beledig ik je niet. Kwa ideeën iniedergeval. Ik denk niet kwa ervaring. Hopelijk vind je t ni erg ;) .
Kan je misschien wel aan mij door geven mag ook pb wat voor site je gebruikt zodat mensen kunnen kiezen? En over hoe t zot met bestel tegoed zeg maar :). Ben erg nieuwsgierig.

Ben niet zo gauw beledigd hoor :P
Ik stuur de verkleinde bestanden met logo gewoon per mail, daaruit kunnen ze kiezen. Nog nooit problemen mee gehad. Ik bewerk ze wel altijd volledig, behalve blackfoto's, die bewerk ik op aanvraag.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:33

kaniche schreef:
jullie praten te snel! ben op vakantie dus kan pas over een paar dagen bijlezen haha

Ik zag het ja! Leuke shoot met je pa!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:36

@ Steph: Je website laadt érg traag. Normaal gesproken zou ik m gesloten hebben... Ik weet niet wat je er aan kunt doen, maar het is maar dat je het weet :P

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:58

Dankjewel mylittlep k ga eens kijken had t toevallig al eerder gehoord. Ik ga kijken wat ik er aan kan doen. Zal wel te maken hebben met mijn ruimte ;)

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:02

Ik zie t al hoe t komt. Er staat teveel achter me website. Weet ff niet hoe ik t anders kan uitleggen. Ga t morgen na mijn werk gelijk aanpassen ;)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:11

-Klein: *€25.-, 10 á 15 webformaten
-Standaard: *€30.-, 10 á 20 webformaten & 2 digitale formaten (t.v.w. 10,-)
-Groot: *€40.-, 10 á 20 webformaten & 4 digitale formaten (t.v.w. 20,-)

TADAAAA *\o/*

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:14

Goed bezig. Ik ga maar eens slapen. Vond erg interessant om te zien hoe iedereen over de prijzen meedacht. :) morgen ga k ff aan de slag met mijn site en over prijzen nadenken. :) thanks iedereen n Truste. Morgen gaat me wekker weer om 6u. *gaap*

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:16

Interessant was het zeker ! Ben blij dat het onderwerp ter sprake is gekomen! Succes morgen , ik mag lekker uitslapen (word wakker om 9 uur maaar dat maakt niet uit! ) slaaplekker !

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:18

Haha mazzelaar. :) spreek jullie morgen wel zodra ik t een n ander veranderd heb :).

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:23

Chantal, dat vind ik dus moeilijk te zeggen :P omdat ik het voor mezelf ook moeilijk te bepalen vindt. Maar 20 euro vraag je nu toch? Ik zou zeggen dat je zeker wel het dubbele kunt vragen..

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:47

Channiiiej schreef:
Hoe doen jullie afgedrukte nabestellingen? Doen jullie dat via zo'n site waarop iemand kan aanklikken welk formaat ze willen? En moet je dan zelf de prijzen invullen? En laten jullie het dan direct naar de klant sturen of eerst naar jezelf? :)

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik dacht zelf juist: opsturen is zo'n gedoe, krijg je weer extra verzendkosten enzo, dus ik hou het gewoon bij originele bestanden via de mail. Maar ik zie dat veel fotografen wel met afdrukken werken, hoe zit dat dan met geld wat je daarvoor kwijt bent en via welke site enzo?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 01:14

Ik heb zelf eerst een aantal sites vergeleken door er mijn eigen foto's af te laten drukken, die vergeleken en bij de beste druk ik mijn foto's af. Bij een nabestelling kan een klant kiezen, of eerst de kostprijs sturen, dan bestel ik de foto's, en als ze aangekomen zijn betalen ze de rest van het bedrag, of ze betalen direct de volle kosten. Ik heb gelukkig nog nooit ontevreden klanten gehad, maar mocht dat er ooit van kopen dan valt er bij mij wel te praten over een korting of een herbestelling bij een andere website. Oypo is handig, maar zo duur, dat vind ik pure afzetterij :n

Als je je originele bestanden verkoopt ben je alle mogelijke toekomstige inkomsten kwijt en weet je nooit waar je foto's heengaan. Daarom doe ik dat liever niet. Je originele foto is je schilderij, je kunstwerk, daar mag je best zuinig op zijn :j