Menselijke modellen fotomeeting 6 januari 2013 - Beilen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:23

Milan_lover schreef:
Tuurlijk, maar wanneer zou je dat weten? :)

Waarschijnlijk eind november, aangezien ik afhankelijk ben van openbaar vervoer en van mijn werk :j

En nog een vraag: krijgen de modellen de foto's gratis, word wordt er een vergoeding voor gevraagd?

Saskiaa_

Re: Menselijke modellen fotomeeting 6 januari 2013 - Beilen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:50

thoraklover; In mijn geval krijg je de foto's op webformaat met copyright. Originele digitalen niet. Nabestellingen kunnen wel gedaan worden. :)

Maar als het goed geeft niemand van de fotografen originele digitale foto's weg.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:52

Saskiaa_ schreef:
thoraklover; In mijn geval krijg je de foto's op webformaat met copyright. Originele digitalen niet. Nabestellingen kunnen wel gedaan worden. :)

Maar als het goed geeft niemand van de fotografen originele digitale foto's weg.

Mag ik vragen wat het verschil is ?
Sorry ben echt een leek

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:54

De foto met webformaat is kleiner en staat een copyrightteken op. Deze zijn niet geschikt om af te drukken. Originele digitalen zijn de grote bestanden en zijn wel geschikt om af te drukken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:59

Saskiaa_ schreef:

Hm, ik werk zelf meestal met TFP, dat doen de meeste fotografen als het gaat om niet betaalde shoots. Dan krijg je dus wel een aantal foto's op groot formaat (en/of geprint). Als het alleen gaat om kleine foto'tjes met copyright dan haak ik sowieso af. :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:00

Ik ken alleen maar meetings waarbij geen originele bestanden worden weggegeven. Sterker nog; de orginele bestanden mochten niet eens weggegeven worden. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:01

Ik ben verder niet bekend met meetings alleen met losse shoots. ;) En ik weet niet of je het nu over de paardenmeetings hebt, dat is uiteraard wel wat anders dan menselijke modellen.
Wat versta jij onder originele bestanden? Want ik heb het over het nabewerkte eindproduct. :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:04

In het geval van losse shoots zal het misschien anders liggen - dat heb ik met een menselijk model nog nooit gedaan. Maar met alle meetings waar ik geweest ben (waren paarden meetings) mochten er absoluut geen originele bestanden (daarmee bedoel ik bestanden op groot formaat, wel nabewerkt. Deze zijn natuurlijk niet origineel meer, verkeerde benaming eigenlijk, maar ik doelde hiermee op de grootte van de bestanden) weggegeven worden. :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:08

Zou wel leuk zijn om foto's van jezelf te kunnen krijgen.
Aangezien we elkaar toch soort van helpen :)
Er wordt wel gereisd, door de fotografen en door de modellen.
Fotografen, leuke aanvulling voor hun portfolio, modellen, leuke foto's voor de fun? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:08

Ik vind paardenmeetings persoonlijk wat anders. Dit is ook voor het model een aanvulling op het portfolio, daarom is TFP ook eerlijker naar het model en de fotograaf toe; er wordt niet betaald door beide partijen, maar je houdt er wel allebei foto's aan over. Vandaar dat je als model zijnde natuurlijk niet zoveel hebt aan kleine foto'tjes met een (groot) watermerk erop. Fotograaf kan oefenen met een model, model krijgt foto's.
Vraag me trouwens wel af waarom dat niet zou mogen? Dat mag je als fotograaf toch gewoon zelf weten lijkt me :)

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:10

Saskiaa_ schreef:
De foto met webformaat is kleiner en staat een copyrightteken op. Deze zijn niet geschikt om af te drukken. Originele digitalen zijn de grote bestanden en zijn wel geschikt om af te drukken.

Krijg je als model wel gewoon al je foto's of zijn ze alleen.voor de fotograaf
Maar foto's van wrbfotmaat zijm wel gewoon duidelijk toch ? Of zijn dat dan hele kleine foto ?
En kan ik (als ik gekozen word) het origineel na bestellen voor een bepaald bedrag ? Of mag dat niet ?

Sorry voor mijn vragen maar is voor mij de eerste keer dat ik aan zoiets mee doe ,snap dus nog niet hoe het allemaal gaat?

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:11

YamaSaki schreef:
Zou wel leuk zijn om foto's van jezelf te kunnen krijgen.
Aangezien we elkaar toch soort van helpen :)
Er wordt wel gereisd, door de fotografen en door de modellen.
Fotografen, leuke aanvulling voor hun portfolio, modellen, leuke foto's voor de fun? :)

Voor modellen kan het ook voor je portfolio zijn .
Bij mij wel denk ik ,als ik ooit als model aan de slag kan

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:13

Ik zou er op zich niet zo'n probleem mee hebben om mijn beste foto afgedrukt naar het model te sturen of 1 digitaal bestand. Ik vind het persoonlijk met modellen ook anders dan met paarden.
Maar goed dat is mijn mening en zoals Fiffill zegt, het is mij idd bekend dat het in de modellenfotografie anders gaat dan in dierenfotografie.
Extra afdrukken of digitale bestanden kunnen dan altijd nabesteld worden.
Maar met 1 heb ik niet zo'n probleem. Misschien een uitzondering en kiezen voor een middenweg waarbij we allemaal tevreden zijn?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:14

Ja dat is waar ;)
Ik heb een auditie portfolio, waar ook altijd een leuke nieuwe foto bij kan :)
*heb er nu best oude inzitten*

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:16

Auditie portfolio? Wil je in.films dan ?

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:18

1. Mylène
2. Hitime
3. Milène (Saki)
4. EvelijnS
5. Romy (Donyramo)
6. Wildgirl(manon)
7.Yayla (yaylavb)
8. Andewi
9. Winged (alette)
10. Jannickee
11. Amarens (UMayDream)
12. Janique (Janique)
13. Mirrrriii
14. Corine (Sting)
15. Suzette (suus_pepper)
16. Alyssiah
17. Lilianne (ldeGraaff)

Foto's komen er aan via PB

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:19

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe groot "webformaat" is natuurlijk. 640x480 is wat anders dan zeg, 1000xnogwat. Maar ik ben gewend om een aantal foto's gewoon op groot formaat te krijgen, zo gaat dat meestal als je op deze manier werkt ;) (al teken je dan ook vaak nog een contractje maar dat is met een meeting misschien wat lastiger) :)

Fotograaf foto's, model foto's, lijkt me toch het meest fair.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-11-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:19

Ik geef alleen maar aan hoe het met voorgaande fotomeetings ging. Daarbij ben ik sowieso niet van plan grote formaten weg te geven - nabestellen kan wel.

Fiffill; Ik heb niet het idee dat er bij deze meeting professionele modellen komen, maar meiden die het wel leuk vinden om een keer voor de camera te staan. Dan is het imo ook alweer wat anders.
Edit; zie hierboven wat reacties staan waaruit blijkt dat er dus wel wat zijn met een portfolio.

Yamasaki; Er zijn in verschillende fotomeetingtopics discussies gevoerd daarover, maar daarbij wordt nog wel eens vergeten dat de fotografen nog urenlang nabewerken. Daarbij is mijn ervaring bij paardenmeetings dat eigenaren het prima vinden dat ze geen originele bestanden krijgen. Anders hadden ze moeten betalen voor de fotograaf, nu niet. En dan staan er soms wel 10 fotografen! Zij kunnen nu zonder te betalen voor de fotografen kiezen uit hééél veel foto's die ze af willen laten drukken van hun paard.

Ik weet niet hoe de andere fotografen hierover denken?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:21

yaylavb schreef:
Auditie portfolio? Wil je in.films dan ?

Ik heb best wat gefigureerd enzo, daar willen ze ook een foto van je zien, voordat je mag komen.
Ik heb ook wel eens auditie gedaan voor rolletjes, uiteindelijk een keer een rol gekregen, voor een film...die stop werd gezet xD
Maar het is altijd handig om een portfolio te hebben, mocht er een leuke advertentie voorbij komen :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:22

Ik weet niet of ik mee ga als fotograaf gezien ik nu reserve sta, maar ik vind het lastig hoor. Tot nu toe heb ik nog maar een porfolio shoot voor portret gedaan en met haar had ik de afspraak gemaakt dat ze verkleinde digitale bestanden kreeg (800*600 zo uit mijn hoofd). Daar heeft ze een afdruk van gekocht (eigen kosten). Voor ons beiden was dit alleen de eerste keer dus of "normaal" is weet ik niet.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:23

@Saskia: Er werd ook gezegd dat je geen pro model hoeft te zijn om je op te geven, dus dan krijg je van alles wat. De leeftijden zullen ook wel uit een lopen, evenals de ervaring.
Zelf heb ik ook wel eens een shoot gedaan, maar ben zeker geen pro ;)

Denk dat het ook juist leuk is die afwisseling, vandaar dat je ook niet perse (veel) ervaring voor de camera hoeft te hebben. Wie weet zit er wel een super model tussen de meiden die juist nog nooit een shoot hebben gedaan! :P

Qua vergoeding, betaling etc...een leuke foto op klein formaat is toch prima.
Je kan altijd nabestellen en een foto met watermerk is toch ook geen probleem?
Als er meiden zijn die echt modellenwerk willen doen, dan is een goede foto zonder watermerk een leuke vergoeding :)
(Dan heb ik het niet over alle foto's die op zo een dag gemaakt worden)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 11-11-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:24

YamaSaki schreef:
Trouwrns nog meer mensen met een lekkere rode winterjas?
Heb er een en vind dat zo een lekker opvallende kleur als het winter is haha

Ik heb een dikke rode winterjas, mét bontkraag (maar wel een kleintje) haha.
Is wel een grotere maat, zelfs eigenlijk wat te groot voor mij, maar anders was ie te kort :P

thoraklover schreef:
En nog een vraag: krijgen de modellen de foto's gratis, word wordt er een vergoeding voor gevraagd?

Van mij krijg je een aantal (geen idee nog hoeveel, meestal rond de 15-20, maar dat is met dieren, dus weet niet hoeveel ik bij mensen schiet) verkleinde foto's met watermerk gratis. Afdrukken of originele digitale formaten vraag ik wel geld voor. Maar nogmaals, ik heb helemaal geen ervaring met mensen fotoshoots, dus ik weet het niet zo goed eigenlijk..

Daisyree schreef:
Ik zou er op zich niet zo'n probleem mee hebben om mijn beste foto afgedrukt naar het model te sturen of 1 digitaal bestand. Ik vind het persoonlijk met modellen ook anders dan met paarden.
Maar goed dat is mijn mening en zoals Fiffill zegt, het is mij idd bekend dat het in de modellenfotografie anders gaat dan in dierenfotografie.
Extra afdrukken of digitale bestanden kunnen dan altijd nabesteld worden.
Maar met 1 heb ik niet zo'n probleem. Misschien een uitzondering en kiezen voor een middenweg waarbij we allemaal tevreden zijn?

Ik denk dat ik hierin mee ga. :)

Fiffill schreef:
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe groot "webformaat" is natuurlijk. 640x480 is wat anders dan zeg, 1000xnogwat. Maar ik ben gewend om een aantal foto's gewoon op groot formaat te krijgen, zo gaat dat meestal als je op deze manier werkt ;) (al teken je dan ook vaak nog een contractje maar dat is met een meeting misschien wat lastiger) :)

Fotograaf foto's, model foto's, lijkt me toch het meest fair.

Mijn 'webformaat' is 800x600 pixels. Boktformaat eigenlijk dus.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:24

Je hoeft niet per se professioneel model te zijn (als in: bij een bureau zitten) om met TFP te werken, dat is gewoon iets waarmee bijna altijd gewerkt wordt tussen amateurmodellen/fotografen als het gaat om onbetaalde shoots (er zijn ook professionals die werken met TFP)
Maar het hangt er misschien ook vanaf of iemand 'foto's voor de lol' wil, maar dan nog, dan is het natuurlijk eerlijker als het model niet voor de foto's hoeft te betalen maar er gewoon een aantal krijgt (overigens is het wel vaak zo dat je voor prints gewoon betaald als je dat hebt afgesproken, hangt af van je contract). Anders hebben de fotografen er uiteindelijk meer aan dan de modellen.
Oftewel, TFP is een win-win situatie voor beide partijen. :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:26

YamaSaki schreef:
@Saskia: Er werd ook gezegd dat je geen pro model hoeft te zijn om je op te geven, dus dan krijg je van alles wat. De leeftijden zullen ook wel uit een lopen, evenals de ervaring.
Zelf heb ik ook wel eens een shoot gedaan, maar ben zeker geen pro ;)

Denk dat het ook juist leuk is die afwisseling, vandaar dat je ook niet perse (veel) ervaring voor de camera hoeft te hebben. Wie weet zit er wel een super model tussen de meiden die juist nog nooit een shoot hebben gedaan! :P

Qua vergoeding, betaling etc...een leuke foto op klein formaat is toch prima.
Je kan altijd nabestellen en een foto met watermerk is toch ook geen probleem?
Als er meiden zijn die echt modellenwerk willen doen, dan is een goede foto zonder watermerk een leuke vergoeding :)
(Dan heb ik het niet over alle foto's die op zo een dag gemaakt worden)

Je hoeft ook absoluut geen pro te zijn hoor, zo bedoelde ik het ook helemaal niet. Ik doelde er meer op dat deze meeting niet per se bedoeld is voor pro modellen en dat ik het daarom misschien wat anders vond. :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:27

Aaah oke :)
Dan denken daarover hetzelfde ;)