Fotomeeting voor beginners - poging 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Fotomeeting voor beginners - poging 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 12:02

Super Xandra :)

En het gaat inderdaad om zowel portret- als rij-/losgooifoto's.
Mocht je 1 van de laatste 2 (of allebei) niet willen is dat natuurlijk geen probleem, maar het zou wel fijn zijn.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:05

Mayling27 schreef:
Is er een station in de buurt? Ik ben aan het twijfelen of ik met de auto kom, of een treinkaartje bij de kruidvat koop voor 12,99 onbeperkt in het weekend......

Iemand?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 12:07

Ik zal het dit weekend voor je uitzoeken :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:15

Je kan ook altijd naar Ede-Wageningen komen, dan kan je met (Laura en) mij mee rijden :)

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:17

ok, Ik zal eens even bedenken wat ik ga doen... Normaal rij ik liever gewoon lekker met me eigen auto.. Maar nu scheelt wel het wel een hoop geld he... Maar heb ook weer een hekel aan de trein.. Dus ga even bedenken wat ik doe... Maar ik laat je weten, in iedergeval alvast bedank!

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:43

Haaai :+

Ik vraag me af, is het mogelijk om nog aan te melden? :+
En welke dag is het geworden? Of moet ik nog een dag aangeven dan :')

Naam: Sophie van Rossem
Materiaal: Nikon D5000, kitlens, 55-200mm lens, Sigma 150-500lens. opzetflits, lichtschermen in aantocht, snel als ik mee ga :P
Ervaring: Redelijk goed in dierenfotografie, nog niet zo extreem veel met paarden gedaan, op mijn eigen pony na.
Kennisniveau: gemiddeld, weet goed hoe mijn camera werkt, en ook best prima de theorie
Voorbeeldfoto's:
http://i47.tinypic.com/jiyzb8.jpg
http://i46.tinypic.com/fnt52.jpg
http://i50.tinypic.com/wt69w1.jpg
http://i56.tinypic.com/10gkzur.jpg
http://i56.tinypic.com/2u6mu68.jpg

Beschikbaarheid: (13/14/20/21/27/28 Oktober) 27/28 oktober

Ik voel me dom als het niet meer kan, maar om nou 8 bladzijdes door te scrollen voor één antwoord, tja _O-

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:47

vivan schreef:
Haaai :+

Ik vraag me af, is het mogelijk om nog aan te melden? :+
En welke dag is het geworden? Of moet ik nog een dag aangeven dan :')

Ik voel me dom als het niet meer kan, maar om nou 8 bladzijdes door te scrollen voor één antwoord, tja _O-

Haha, voor mij dezelfde vraag :=
Ik zou eventueel ook wel meewillen als Mentor, maar denk niet dat ik daar goed genoeg voor ben :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:51

vivan: Meeting vind plaats op 27 oktober. Voor reservelijst fotografen kun je het beste even Muurp een PB sturen. :=

@Ryanne: Jij kunt ook het beste even Muurp een PB sturen. In principe is nu de opzet 3 groepjes van 4.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:54

Ik heb van Vivan al een pb gehad, daar ga ik even op antwoorden.

Als Drico mij even een pb stuurt met daarin wat voorbeeldfoto's, kunnen we er even naar kijken. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:54

Muurp schreef:

Gingen wij nog samen rijden Muurp?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:56

Anoli schreef:
Muurp schreef:

Dat kan altijd! :j
Al wil ik er wel vroeger zijn i.v.m. het opwachten van modellen.
Maar als je dat niet erg vindt kunnen we wel samen reizen!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:57

Hadden jullie al genoeg modellen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:04

Muurp schreef:
Anoli schreef:

Dat kan altijd! :j
Al wil ik er wel vroeger zijn i.v.m. het opwachten van modellen.
Maar als je dat niet erg vindt kunnen we wel samen reizen!

Weet niet hoe vroeg je weg wilt, maar eerder erheen vind ik geen probleem hoor :n

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:29

Als er nog een fotograaf mee zou kunnen.. Zou ik dan mee mogen? :D

Ik vul het lijstje morgen in, als er nog plek is.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:48

ik moet mij helaas afmelden als fotograaf.
hopelijk kan ik iemand anders blij maken met mijn plek.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:13

Laatmaar, de 27e ben ik nog op vakantie.. Jammer.. :(
Komt er nog zo'n meeting ?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:00

RdL, als je wilt kan ik mijn kennis van deze meeting wel aan je overbrengen? Wij wonen vlakbij ;)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:50

Diafragma

Je hoort mensen wel ’s over lichtsterkte. ‘Met een lichtsterkere lens kan je beter in grauw weer of binnen fotograferen’. Maar wat bedoelen ze hier eigenlijk mee?

Het diafragma is een opening in de lichtbaan van een lens of objectief die een bepaalde hoeveelheid licht door kan laten of tegenhouden.

Het diafragma heeft dus te maken met licht. Hoe groter het diafragma hoe meer licht er doorgelaten wordt. De meeste van jullie zullen een lens met 4.5/5.6f hebben. Dat betekent dat wanneer je helemaal inzoomt de diafragma maximaal 5.6 kan zijn en wanneer je helemaal uitzoomt 4.5. Waarschijnlijk zal je eerste gedachte zijn, hoe hoger het getal, groter de diafragma. Maar het is juist het tegenovergestelde. Hoe kleiner het getal, hoe groter de diafragma is. Een 2.8f lens is in dat opzicht dus beter dan een 4f lens.

De hoeveelheid licht die op de sensor valt bepaalt hoeveel scherptediepte er in de foto zit. Scherptediepte is de afstand waarbinnen het onderwerp op de foto scherp wordt weergegeven. Door te spelen met de diafragma waarde krijg je een volledig onscherpe achtergrond of juist, een volledig scherpe achtergrond en alles wat daar tussen in zit. En dat biedt dus mogelijkheden om creatief te fotograferen.
Bij paardenfotografie is een groot diafragma meestal beter want je onderwerp (het paard) komt los te staan van de achtergrond. Oftewel, het paard is scherp en de achtergrond wazig. Indien je een groepsfoto maakt kan je beter voor een minder groot diafragma kiezen omdat het anders zo kan zijn dat de 1 scherp is en de ander wazig.

Het diafragma werkt in stappen, elke stap heeft een halvering van het licht tot gevolg, en heeft een één-op-één relatie met de sluitertijd. Hierover komt later meer.
Diafragma wordt aangeduid met het ‘f-getal. Dit is de brandpuntafstand (f) gedeeld door de diameter van het diafragma (D). Hieruit volgt een F-schaal die de stappen beschrijft van het diafragma:
f/1 | f/1.4 | f/2 | f/2.8 | f/4 | f/5.6 | f/8 | f/11 | f/16 | f/22 | f/32 | f/45 | f/64

Afbeelding

Welk diafragma je kunt bereiken wordt grotendeels bepaald door de lens. Vanaf diafragma f/2.8 wordt er gesproken over een lichtsterke lens, dit zijn vaak de duurste lenzen in het assortiment van een fabrikant. Het maximum van een lens kan verschillen van f/22 tot soms zelfs f/32.

Meer informatie
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... diafragma/
http://www.kampie.info/fotografie/diafragma.htm
http://www.wilmakarels.nl/natuurfotogra ... diepte.php

Opdracht
Wat is het grootst en kleinst mogelijke diafragma van je lens? Let je hier altijd op bij het instellen?

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:18

over de iso nog: ik heb m als het kan op 200. Ik stel het zelden hoger in dan 1250. Dan het diafragma. Meestal heb ik die op laagste diafragmagetal, dus grootste diafragma. Ik vindt het namelijk mooier om een groot scherptediepte te hebben (ik haal groot en klein altijd door elkaar, maar iig dat de voorgrond scherp is en de achtergrond niet). Kitlens en 55-200 weet ik niet uit mn hoofd, 150-500mm is het 3.5-5,3.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:20

Dat zijn flink wat millimeters een 150-500mm. :)

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:24

Jaa ben er ook extreem blij mee! En ik heb het fout over de diafragmagetallen, het is 5.0-6.3
En de kitlens is 3.5-5.6 en de 55-200mm is 4-5.6

Dit heb ik nageZocht op internet, dus kunnen nog kleine foutjes in zitten :P

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:25

Mijn lens gaat vanaf 4-5.6, maar ik hou hem eigenlijk altijd standaard op 6.3 omdat dit voor mijn lens (75-300) betere resultaten geeft. Ooit 1x een hele dag op 5.6 staan schieten en die foto's waren toch minder mooi dan ik ze op 6.3 schiet. Hoe hoog hij precies kan weet ik niet, maar ik heb hem wel eens op 22 zien staan :))

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:30

LynnDenise schreef:
Mijn lens gaat vanaf 4-5.6, maar ik hou hem eigenlijk altijd standaard op 6.3 omdat dit voor mijn lens (75-300) betere resultaten geeft. Ooit 1x een hele dag op 5.6 staan schieten en die foto's waren toch minder mooi dan ik ze op 6.3 schiet. Hoe hoog hij precies kan weet ik niet, maar ik heb hem wel eens op 22 zien staan :))

Dat is al fijn dat je dat van je lens weet. De meeste lenzen zijn niet superscherp als ze wijd open op bijna helemaal dicht staan. Dat wat jij doet door met iets kleiner diafragma te fotograferen heet afstoppen. Als je 1 of 2 stapjes (stops) afstopt is hij vaak stukje scherper, maar is wel je achtergrond minder wazig. Dat is even zelf testen wat de beste stand is voor stand/portret en hoever de achtergrond moet zijn voor een mooie boterzachte achtergrond.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:33

Bagheera_206 schreef:
LynnDenise schreef:

Dat is al fijn dat je dat van je lens weet. De meeste lenzen zijn niet superscherp als ze wijd open op bijna helemaal dicht staan. Dat wat jij doet door met iets kleiner diafragma te fotograferen heet afstoppen. Als je 1 of 2 stapjes (stops) afstopt is hij vaak stukje scherper, maar is wel je achtergrond minder wazig. Dat is even zelf testen wat de beste stand is voor stand/portret en hoever de achtergrond moet zijn voor een mooie boterzachte achtergrond.

En zo leer ik ook weer wat!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:36

Bagheera_206 schreef:
LynnDenise schreef:

Klopt, daarom heb ik ook het liefste mijn model een meter of 100 van een groene achtergrond af, of de achtergrond moet iets bijdragen aan de foto.
Soms heb ik nogsteeds niet die boterzachte achtergrond waar jij het over hebt, maar daar moet ik echt keuzes over maken.

Hopelijk kan ik volgend jaar een betere telelens kopen. Daar ben ik nu al erg nieuwsgierig naar, omdat ik klaar ben voor een stapje beter :)