Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:38

Amable schreef:
Maar dan kom je terug bij de TFP basis, de modellen worden voor de meetings gevraagd, niet andersom. Als ik een fotograaf in huur dan betaal ik de fotograaf. Maar als de fotograaf een model zoekt dan is het toch raar als het model vervolgens wel voor de plaatjes moet betalen? In de "gewone" fotografen wereld wordt er heel veel op TFP basis gewerkt. De fotograaf wil een mooie plaat maken, zoekt een model, beide komen ze naar de locatie en aan het einde van de rit hebben ze beide mooie foto's voor hun portfolio, met gesloten beurs.

Dat klopt, dat is ook de reden dat er in ieder geval twee foto's worden nabewerkt ;).

Verder krijgen de modellen altijd de selectie van foto's te zien via een klantenpagina. Bij meetings hier op bokt is het vaak zo dat modellen zich zelf aanmelden (hoewel jij zulke fotogenieke dieren hebt staan dat jij vaak gevraagd zal worden).

Voor mij persoonlijk zou ik er voor passen om naar een meeting te gaan waar ik meer dan 2 foto's per model zou móeten nabewerken zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Dan kost het me teveel geld (vanwege de reis die niet vergoed wordt. Dat is natuurlijk logisch bij een meeting en geen probleem) en teveel tijd om nog "rendabel" te zijn om naartoe te gaan. Ik heb maar een bepaalde hoeveelheid vrije tijd en wil niet een maand na de meeting alleen maar bezig zijn met die foto's ;).

Maar dat is natuurlijk een afweging die voor iedere fotograaf anders ligt.

Dus wat dat betreft is het goed als er van te voren afspraken over worden gemaakt voordat de meeting plaats vind. Dan krijg je geen teleurstellingen achteraf bij een of beide partijen :).

Anoli

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:43

Een mooie foto is erg persoonlijk, en ook klantafhankelijk :j
Daarom een vriendelijk verzoek míjn topic hier niet te vervuilen met persoonlijke aanvallen :)

Ik denk persoonlijk dat je nooit naar een maatstaaf kan komen voor fotografen hier op bokt qua prijzen en afleveren van het aantal foto's.
Wat wel een idee is, is van te voren als organisatie aangeven hoeveel foto's er minimaal op webformaat per model geleverd moeten worden door een fotograaf en dat nabestellingen gaan op bepaalden voorwaarden...
(en die voorwaarden kun je dus aanpassen zoals jij dat wilt)

Wil of kun je daar niet naar werken als fotograaf (wat je eigen goed recht is uiteraard) dan moet je je simpelweg niet opgeven bij de fotomeeting :)

Ik zie de fotomeetings daarnaast iets als een gezellige dag, maar ook een leerzame dag voor mijzelf. Ik ben een hobbyfotograaf die echt nog heel veel te leren heeft. Maar daar ben ik ook eerlijk in en sta daar ook voor open :j
En ja ik merk heus wel om mij heen dat sommige mensen een hele andere instelling hebben, maar heb gewoon respect voor elkaar, ten slotte ben je samen bezig aan iets waar je beide een passie voor hebt, geniet daar dan ook van :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:51

Ik heb een vraagje

Na een meeting kan je meestal via een site na bestellen.
Waar zetten de fotografen hun foto's op, zodat de modelen kunnen bestellen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:57

Meestal wordt dat per meeting, in het betreffende topic besproken.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

Ja maar ik bedoel welke site's?
Ik gebruik nu OYPO, maar ik snap er niks van.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:01

Ik heb geen idee wat je met OYPO bedoeld?
Maar misschien is dat hier eigenlijk wel een beetje of topic.
Ik weet dat regelmatig een site als weebly gebruikt wordt. Soms helemaal geen site, soms zet iedere fotograaf het op een andere plek neer. Dat is echt per meeting anders.

Hieronder een linkje naar zo'n weebly site.
http://leersumseveld21juli.weebly.com/

Als je het dan nog niet snapt, dan begrijp ik je vraag blijkbaar niet goed. Misschien dat iemand anders dan weet wat je bedoeld.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:04

Ik zal het proberen uit te leggen.

Ik ben een meeting aan het regelen, en ben fotograaf. Waar kan ik na afloop de foto's opzetten, ( EEN SITE), zodat mensen het kunnen bestellen ( MET MIJN PRIJZEN )

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:16

je kunt een gratis website aanmaken bij weebly idd.
Maar je kan bijvoorbeeld ook een "forum" aanmaken bij forum2go.nl en daar in plaats van topics met kletsonderwerpen te kiezen voor topics van je verschillende fotografie werken. Zeker handig voor de modellen, die hebben dan alle fotografen op 1 website, en kunnen zo makkelijker bekijken welke foto's ze willen nabestellen bijvoorbeeld.

Daarnaast kun je nog een facebook-pagina aanmaken voor je fotografie.

Naast weebly bestaan er natuurlijk nog meer gratis website's waar je je eigen pagina kan aanmaken.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:18

Volgens mij snappen mensen mij niet

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:21

ohmydeem schreef:
Volgens mij snappen mensen mij niet

Maar je wilt weten op welke website je je foto's neer kan zetten?
Of bedoel je de foto's vanaf je computer uploaden via een website en dan hier op bokt plaatsen?
Want ik snap eerlijk gezegd niet goed wat je nu bedoelt.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:22

ik heb een meeting, en ik wil die avond of die dag later, foto's op een site kunnen zetten.
Zoiets als OYPO, hier kan je foto's op zetten. En dan kunnen de mensen die willen bestellen.
Aangeven wat ze willen, Maar zijn er meer site's. Waar je foto's op kan zetten?
Ik heb zelf al Weebly, maar daar heb ik niks aan. Je kan ze daar wel op zetten, maar niet wat ik bedoel

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:25

Gewoon op je eigen webhost?

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:26

Ja maar via DvReevenfotografie5.webnode.nl, kan je niet bestellen.
Er is toch wel een site zoals www.OYPO.nl?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:28

ohmydeem schreef:
ik heb een meeting, en ik wil die avond of die dag later, foto's op een site kunnen zetten.
Zoiets als OYPO, hier kan je foto's op zetten. En dan kunnen de mensen die willen bestellen.
Aangeven wat ze willen, Maar zijn er meer site's. Waar je foto's op kan zetten?
Ik heb zelf al Weebly, maar daar heb ik niks aan. Je kan ze daar wel op zetten, maar niet wat ik bedoel

Oh zo, dat is zo'n site waarbij ze gelijk aan kunnen geven in welk formaat en hoe vaak ze die foto willen nabestellen :)* Sorry duurde even voor het kwartje viel :')

Ik heb daar geen ervaring mee sorry, ik laat mensen altijd nabestellen via mail.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:33

hahah, maakt niet uit :')

Hoe gaat dat dan, stuur je dan gewoon de foto's via de mail, en hun sturen dan geld?
Wacht ik stuur je even een pb

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:48

ohmydeem schreef:
Ja maar ik bedoel welke site's?
Ik gebruik nu OYPO, maar ik snap er niks van.

Ik weet dat ik als een onbekende (en laat ;) ) kom binnenvallen in deze topic, maar ik gebruik OYPO al een aantal jaren. Vind het heel handig, je bent alleen wel een deel van je opbrengst kwijt.. maar hebt dan ook totaal geen omkijken naar de praktische kant van het (na)bestellen etc.

Wat snap je niet van OYPO, kan ik je misschien helpen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 09:50

Het topic is voor iedereen hoor Aafke. :j

Hoe meer tips en trucs hoe beter de beginnende fotografen handvatten hebben over het hoe en wat om het fotograferen heen.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:54

Anoli schreef:
Het topic is voor iedereen hoor Aafke. :j

Hoe meer tips en trucs hoe beter de beginnende fotografen handvatten hebben over het hoe en wat om het fotograferen heen.

Dank je wel, ik ben ook nog een beginner hoor.. zo voel ik me tenminste wel bij het werk wat ik van sommigen zie. Zo mooi, zo goed. Ik zal de link naar mijn OYPO-profiel in mijn account-profiel zetten hier op bokt. Wie wil kan daar een kijkje nemen,... en vragen hoe het werkt mag altijd.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:24

OYPO ben ik geen fan van. Je mist het persoonlijke contact en je moet een deel dragen.

Bij een meeting laat ik de mensen altijd via pb nabestellen.
2 foto's per model vind ik in principe erg weinig, maar ik weet dat dit bij Merel en Lisa ook 2 foto's zullen zijn die top zijn. Bij veel andere fotografen is het nog maar de vraag of ze in de 15+ foto'sis.
Ik handhaaf meest een aantal van 5 foto's per model, steek liever in die 5 meer tijd dan dat ik er een berg lever waar ik dus niet zoveel aandacht per foto aan kan schenken ivm de enorme hoeveelheid tijd die dat gaat kosten.

Ik heb al flik wat meetings meegemaakt van zowel de fotografen als modellen kant.
Heerlijk om als model achteraf op mijn luie kont de resultaten te bekijken. Ik denk dat de meeste modellen ook zelf geen enkel benul hebben hoeveel werk er voor de fotografen in een meeting gaat zitten. En natuurlijk gaat een fotograaf niet zijn bestanden/afdrukken weggeven. Normaal betaal je voor een shoot al en dan nog apart voor de nabestellingen.

Het lijkt wel alsof alle modellen tegenwoordig het hun "recht" vinden met meeting mee te mogen en ze ook nog eens recht hebben op gratis foto's. Ja de modellen doen ook hun best om goed voor de dag te komen (meestal dan) maar dat kost net zoveel moeite als bij een betaalde shoot. Dus dat is absoluut geen excuus om gratis foto's te krijgen. Laatst was ik ook weer zelf als model mee geweest en ik schrok bij sommige fotografen zelfs van hoe laat de prijs was van het bestand, terwijl de kwaliteit van de foto's super was (ok, ik maak ze ook andersom mee, maar ik ben niet verplicht een foto na te bestellen die ik niet mooi vind).

Een meeting is in eerste instantie bedoeld om portfolio materiaal te verzamelen. Maar ik heb al zo vaak opmerkingen voorbij zien komen van modellen die boos zijn dat ze niet mee mogen. Als model op een meeting, is een leuke extra, een eer kan je wel zeggen. Voor de rest gewoon als van ouds een shoot boeken. En als je dat er niet voor over hebt : pech. Er zijn modellen die bijna de fotografen verplichten gratis doto

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:30

AnneXxX schreef:
OYPO ben ik geen fan van. Je mist het persoonlijke contact en je moet een deel dragen.

Natuurlijk, maar de vraag was hier of iemand ervaring had met OYPO. Ja, dus...

Ik ben ermee begonnen omdat ik wanneer ik met mijn dochter meeging, marathon mennen ik ook foto's maakte van andere deelnemers (die ik niet ken) Dan is OYPO mooie optie om het on-line zetten, de link wordt dan vaak opgenomen op de site van de organiserende vereniging.

En afdragen, uiteraard. Zij zorgen ervoor dat je foto's afgedrukt worden bij Profotonet, dat de foto (op wat voor manier dan ook afgedrukt) regelrecht bij de klant komt.

Foto's die ik in de persoonlijke sfeer maak verzend ik on-line via WeTransfer.

Citaat:
Ik heb al flink wat meetings meegemaakt van zowel de fotografen als modellen kant.

Ik nog nooit..

Citaat:
Heerlijk om als model achteraf op mijn luie kont de resultaten te bekijken. Ik denk dat de meeste modellen ook zelf geen enkel benul hebben hoeveel werk er voor de fotografen in een meeting gaat zitten. En natuurlijk gaat een fotograaf niet zijn bestanden/afdrukken weggeven. Normaal betaal je voor een shoot al en dan nog apart voor de nabestellingen.

Gekke is dat wanneer ik iemand vraag om voor mij model te zijn omdat ik iets wil proberen ik juist alle foto's zomaar weggeef, als 'dank je wel'. Maar ja, dat heb ik dan ook nog niet zo heel vaak gedaan. :)

Citaat:
Een meeting is in eerste instantie bedoeld om portfolio materiaal te verzamelen. Maar ik heb al zo vaak opmerkingen voorbij zien komen van modellen die boos zijn dat ze niet mee mogen. Als model op een meeting, is een leuke extra, een eer kan je wel zeggen. Voor de rest gewoon als van ouds een shoot boeken. En als je dat er niet voor over hebt : pech. Er zijn modellen die bijna de fotografen verplichten gratis doto

Oké, dat is jou ervaring. Ik heb totaal geen ervaring met dit soort meetings. Ik reageerde enkel op de vraag of iemand ervaring had met OYPO.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 09:47

@aafke: voor modellen die ik zelf benader om wat uit te proberen spreek ik van te voren vaak af dat het op tfp basis is. En ik probeer dan altijd zo rond de 10 foto's te zitten die ze krijgen en mogen gebruiken.

Of het moeten hele goede vrienden zijn dan krijgen ze gewoon de foto's. Maar goed dat gebeurt ook hooguit 1 x per jaar...

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:00

Anoli schreef:
@aafke: voor modellen die ik zelf benader om wat uit te proberen spreek ik van te voren vaak af dat het op tfp basis is. En ik probeer dan altijd zo rond de 10 foto's te zitten die ze krijgen en mogen gebruiken.

Of het moeten hele goede vrienden zijn dan krijgen ze gewoon de foto's. Maar goed dat gebeurt ook hooguit 1 x per jaar...

Begrijp ik,.. ik heb m'n hele leven lang al foto's gemaakt.
Twee jaar geleden m'n eerste spiegelreflexcamera en me sinds die tijd behoorlijk aan het verdiepen in allerlei mogelijkheden. Kortom... ik kom nog maar net kijken wat dat soort dingen betreft.... (er gaat nogal een wereld voor mij open, ook qua fotobewerking enzo.. zo leuk.. en voor al veel, heeeel veel)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 20:21

Oh absoluut het is ontzettend leuk! Je blijft leren en vernieuwen :j

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:23

Aafkeb, alleen het eerste stukje over oypo was voor jou bedoeld he ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:34

Ik heb nu ook een meeting georganiseerd en heb de hulp gevraagd van een bokker die er al ervaren mee is zodat ik het samen kan doen en we samen over dingen kunnen nadenken.
ik zal de link zeker ook even delen in mijn topic :)

Bij veel meetings is er geen toestemming gevraagd om te mogen fotograferen op het terrein of locatie (natuurgebieden enz) ook wel handig om dat van te voren te regelen voordat je wordt weggestuurd)