Ik zal zo eens aftrappen met een stukje over ISO. Als je hier dan vragen over hebt of iets niet begrijp kun je je vraag hier gewoon in het topic posten. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Je kon vaak rolletjes kopen van 24 of 36 foto’s en er stond een gek nummer op het rolletje. ASA100, ASA200 of ASA400. Deze nummering geeft de lichtgevoeligheid van het rolletje aan.
Helaas komt dit ook met een prijs. Hoe hoger je je ISO instelt hoe meer ruis er in de foto komt. Je zou dit ook kunnen ervaren dat de foto er minder scherp uit zal zien. Eigenlijk probeer je daarom altijd je ISO zo laag mogelijk te houden. Hier spelen een aantal andere factoren een rol, maar daar zal Madelon of Murielle nog wel een stukje over schrijven. 

, want dat kan ik gewoon niet voor elkaar krijgen, fotografeer bijna altijd op AV, iso laag, diafragma kleinst. En vaak komen er dan een soort van 'bewogen/onscherpe' foto's uit. Op M stand 1 keer geprobeerd maar dat was helemaaaaaal niks hihi. Hoop mijn probleempje tijdens de meeting niet meer te hebben. 
Bagheera_206 schreef:ISO waarde
Kunnen jullie je nog de analoge rolletjes herinneren van vroegâh? Of ben ik nu gewoon erg oud?Je kon vaak rolletjes kopen van 24 of 36 foto’s en er stond een gek nummer op het rolletje. ASA100, ASA200 of ASA400. Deze nummering geeft de lichtgevoeligheid van het rolletje aan.
Opdracht:
Stel jij zelf je ISO waarde in of laat je deze op AUTO staan? Welke ISO waarden kan jouw camera aan?

, mijn iso staat standaard op 400, maar die ga ik dus eens even flink omlaag gooien, omdat ik toch wel ruis terug zie op foto's.. 
Tenzij je echt heel erg allergisch bent voor ruis. 

Onder de 400 zitten alleen nog maar 200 en 100.
Lauwttje schreef:Mijn iso waarde is vaak 100 of 200, (behalve als het niet lukt en ik gebruik de sportstand) en voor zover ik weet loopt die van mij tot 6400.
Dat scheelt ook enorm. Denk dat je ook makkelijk t/m ISO800 kunt gebruiken.
Bagheera_206 schreef:Lauwttje schreef:Mijn iso waarde is vaak 100 of 200, (behalve als het niet lukt en ik gebruik de sportstand) en voor zover ik weet loopt die van mij tot 6400.
Maar jouw body is iets nieuwer dan een hoop 1000D's en 400D's in dit topic en jij hebt er een superlens bij.Dat scheelt ook enorm. Denk dat je ook makkelijk t/m ISO800 kunt gebruiken.