Geen fotomeetings meer op de Loonse en Drunense Duinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:40

Anoniem

Re: Geen fotomeetings meer op de Loonse en Drunense Duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:41

Ik vind rijfoto's in een (nette) weide vaak wel best mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:41

Ja San dat klopt zeker, ik snap het ook wel.

En als het zo doorgaat, tja dan houd je niets meer over.
Dus het enige wat werkt is het minderen van meetings, maar hoe begin je eraan...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:42

Op de Soesterduinen mogen meetings tot nu toe nog wel. :j :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:43

Bellatrix schreef:
Op de Soesterduinen mogen meetings tot nu toe nog wel. :j :+

dat zeg je heel goed, nog wel

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:44

Maar als er in bepaalde gebieden geen meetings meer mogen zal er worden uitgeweken naar andere gebieden waardoor de druk op die gebieden nóg hoger komt te liggen met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:44

kgambler schreef:
Maar als er in bepaalde gebieden geen meetings meer mogen zal er worden uitgeweken naar andere gebieden waardoor de druk op die gebieden nóg hoger komt te liggen met alle gevolgen van dien.

Jup, tot alles verboden wordt.. -O- -O- -O- -O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:46

Voorlichting geven zal al zeker helpen. Overleg bijvoorbeeld met een mod of er een voorlichtend topic op de nieuwspagina mag komen en deel dit bijvoorbeeld ook op Facebook. Laat dit dan bijvoorbeeld met regelmaat rouleren.

Net als bij vele andere zaken zal voorlichting ook hier het beste zijn om nog proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:46

Ik heb hier in de buurt nog een gebied, maja dan moeten we een stukje lopen naar de locatie(zo'n 20 minuten) en dat is maar waar je zin in hebt :P

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:55

Mijn mening is dat het niet gaat hoe duur je camera is of hoe uniek de lokatie is, het gaat erom hoe creatief de fotograaf met zijn/haar apparatuur en de omgeving is. In feite is die saaie pensionstal wel een uitdaging en zullen de goede fotograven zich van de mindere onderscheiden.

Overigens is het natuurlijk wel jammer dat er bepaalde lokaties verboden gebied zijn voor zulke meetings of rapportages. Echter het geeft wel aan dat ze in een bepaalde mate wel overlast gaven, anders was het geen probleem geweest.

Ik sta vlak bij een prachtig bos/duin gebied waar de paarden niet eens het ruiterpad afmogen, laat staan een fotomeeting met paddock. Da's best jammer. Mijn paard is ooit model geweest bij een fotoshoot en dat hebben we dan maar in het ruiterpad gedaan ;).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:56

Wil je meetings in de natuur over houden dan denk ik dat je in hoogseizoenen al helemaal geen meetings moet gaan houden.
Dus niet van mei/juni tot oktober.
En in de herfst en winter ook alleen 1 keer per maand.

Een meeting duurt de hele dag. De hele dag trailers en voor mensen die niet van paarden houden de hele dag paardenstront. :P
En dat nu wekelijks, ik begrijp heel goed dat het niet meer mag.

En er zijn zeker ook mooie weilanden of rijbakken, dan zal de kwaliteit van de fotograaf er nog meer uit springen als de natuurlijk omgeving wat minder helpt ;)

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:01

Het klopt dat je met een beetje een creatieve fotograaf nog tot hele aardige foto's komt. Maar soms is er ook wel een limiet. Sommige stallen bijvoorbeeld zijn gewoon niet mooi. Denk aan een stal met alleen een blubberige wei met kale bomen aan de ene kant en volop fabrieken aan de andere kant. Daar wordt het lastig foto's maken, hoe goed je ook bent als fotograaf.

Dus een stukje omgeving heb je wel nodig. Soms kan je wel aardig spelen met een kleine struik met bloemen erin bijvoorbeeld. Maar het is absoluut wel zo dat je in een bijzonder gebied beduidend andere foto's maakt dan in een "gewone" wei.

Mijn eerdere foto's waren alleen om te illustreren dat het inderdaad mogelijk is om in weides of paddocks mooie foto's te maken, maar het zou zo'n gemis zijn als natuurgebieden offlimits zouden worden.

Volgens mij zijn wij, met dit groepje, het er over eens dat meetings minder moeten worden. Dus dat is mooi. Alleen nu is het nog de kunst om uit te vinden of het mogelijk is om dit over te brengen op onze mede-meetingorganiserende-bokkers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:03

Niet iedere stal is even mooi, inderdaad. Daar tegenover staan legio stallen die een prachtige accommodatie hebben, daar kan dan ook een meet georganiseerd worden :), dat is wat er bedoeld wordt, denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:03

Ik vrees ervoor, aangezien dat er heel veel verschillende zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:05

kgambler schreef:
Volgens mij zijn wij, met dit groepje, het er over eens dat meetings minder moeten worden. Dus dat is mooi. Alleen nu is het nog de kunst om uit te vinden of het mogelijk is om dit over te brengen op onze mede-meetingorganiserende-bokkers.

magda_90 schreef:
Voorlichting geven zal al zeker helpen. Overleg bijvoorbeeld met een mod of er een voorlichtend topic op de nieuwspagina mag komen en deel dit bijvoorbeeld ook op Facebook. Laat dit dan bijvoorbeeld met regelmaat rouleren.

Net als bij vele andere zaken zal voorlichting ook hier het beste zijn om nog proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:12

_San87_ schreef:
Niet iedere stal is even mooi, inderdaad. Daar tegenover staan legio stallen die een prachtige accommodatie hebben, daar kan dan ook een meet georganiseerd worden :), dat is wat er bedoeld wordt, denk ik zo.

De mooie accomodaties die ruimte hebben zomaar mensen van buitenaf te ontvangen kosten ook wel behoorlijk wat natuurlijk. Bij een wedstrijd haal je dat uit de startkosten, maar ik denk eigenlijk niet dat mensen EN geld gaan betalen voor de accommodatie EN nog foto's nabestellen dan, op die manier wordt het een dure grap en ben je wellicht alweer goedkoper uit met een 1 op 1 fotosessie. Of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:15

Cynn_x schreef:
Ik ben inderdaad niet financieel afhankelijk van fotografie, moet dat dan gelijk zo zijn?

En maneges en pensionstallen hebben vaak weinig mogelijkheid tot mooie foto's. Tenminste, in mijn omgeving.
En als je dan met een groep gaat, natuurlijk is dat dan hartstikke gezellig.. maar dan krijg je al hélemaal dat iedereen zegt 'de foto's lijken zo op elkaar'.

En ik vind paarden zo natuurlijk mogelijk gewoon het mooist. Daarom vind ik het zo jammer, dat mag ik toch vinden?

Nee, je hoeft er niet perse financieel van afhankelijk te zijn, dat impliceer ik ook nergens.
Ik vind alleen dat er extreem veel drama gemaakt wordt over 't feit dat iets waar niemand van afhankelijk is, en iets dat pas een jaar of 2 gedaan wordt, misschien ooit verboden zal worden door heel Nederland.
Ja, het is jammer dat het nu zó populair is dat er overlast is voor andere bezoekers/wandelaars, waardoor er misschien een verbod op komt.

Jammer.
Life goes on. Het is niet 't einde van de wereld. Maar er wordt hier wel nógal dramatisch over gedaan. Alsof alles stopt. Alsof je geen enkele foto meer kunt maken. Alsof je hobby weggenomen wordt.

Je schrijft zelf dat je naar meetings gaat voor de gezelligheid en om te leren.
Er is niet 1 reden waarom dat in een natuurgebied zou "moeten". Dat is het enige dat ik zeg ;)

Ja, natuurgebieden zijn mooi.
Maar is het 't waard om anderen overlast te bezorgen, natuurgebieden plat te laten trappen, paarden te laten ontsnappen, etc. alleen omdat je het leuk vindt om voor je hobby wat paarden op een zandvlakte te fotograferen?

In mijn ogen is dat uit balans.
En natuurlijk; niet iedere keer ontsnapt er een paard. Niet iedere keer wordt er veel plat getrapt. En niet iedere keer hebben bezoekers er hinder van.
Maar héél vaak wel. En dat is uiteraard niet de bedoeling. Of 't nou met opzet gaat of niet.

Het is een trend, georganiseerd door amateurs.
En dat merk je. Hoe hard dat ook klinkt.
Er worden geen vergunningen/toestemming gevraagd, er wordt vaak geen rekening gehouden met het gebied of met de andere bezoekers...
Er blijft rommel achter... Paarden ontsnappen...

Is het vreemd dat dit voor opstand zorgt? Nee...
Is het vreemd dat men dit wil gaan verbieden? Nee...

Het is héél begrijpelijk.
En bijna onmogelijk om zoiets zó te organiseren dat er nooit overlast is en er nooit een risico voor bijv. ontsnappen van paarden is.

Als de motor club iedere week meetings zou houden om door de duinen te scheuren met hun motorfietsen, zouden mensen daar óók bezwaar tegen maken.
Of als de schatgraver club iedere week met metaal detectors door het bos zouden lopen in heel NL, om gaatjes te graven en naar goud/zilver/brons/metaal te zoeken.
Of .... nou ja... you get the point...

En voor paarden in de natuur... had ik al verteld he: koniks :)
Echte wilde paarden in echte wilde natuur.

Er zijn genoeg mooie weides te vinden. Maar inderdaad; het is even zoeken :j Locatie scouting is óók één van de uitdagingen van fotografie.

Fotomeetings, en in het bijzonder fotomeetings in de natuur, zijn er pas een paar maanden/jaar.
Het is niet iets dat al jaren bestaat. Het is nieuw, hot, populair... Grenzen moeten dus nog ontdekt en gelegd worden.
En blijkbaar is die grens gewoon bereikt.

Kun je moeilijk over doen. Of gewoon je schouders ophalen: jammer, maar het is niet 't einde van je hobby.
En het is fijn dat al die hobby's dan niet meer ten koste hoeven gaan van andermans rust en plezier in de natuur.

Het lijkt er op dit moment gewoon bijna op alsof íedere fotoshoot in een meeting vorm gegoten wordt.
Of in een natuurgebied moet plaatsvinden...
Maar als het om verantwoordelijkheden gaat, denkt men daar vaak niet meer aan.

Dit hele bericht is overigens niet (alleen) helemaal op jou gericht hoor Cynn_x ;)
Het is 't in het algemeen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:18

Urielle schreef:
_San87_ schreef:

De mooie accomodaties die ruimte hebben zomaar mensen van buitenaf te ontvangen kosten ook wel behoorlijk wat natuurlijk. Bij een wedstrijd haal je dat uit de startkosten, maar ik denk eigenlijk niet dat mensen EN geld gaan betalen voor de accommodatie EN nog foto's nabestellen dan, op die manier wordt het een dure grap en ben je wellicht alweer goedkoper uit met een 1 op 1 fotosessie. Of zie ik dat verkeerd?

Nee, hoor :). Dat zie je helemaal goed. Dat is een overweging die de deelnemers zelf moeten maken, ik geef alleen een optie aan. Zoals het nu gaat kan het ook niet verder.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:18

In de Lommelse Sahara moet het nu ook al aangevraagd worden.. straks mag het daar ook al niet meer :=

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:36

Zucht.. en zo lees je weer in topics van 'oh, maar de week daarvoor heb ik ook al een meeting. oh, meld ik me daar maar voor af en ga ik met deze mee'.

Er zijn er echt teveeeel. Wordt zo makkelijk gedacht over afmelden. _-:( >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:38

Bij veel onduidelijkheid in de organisatie, organisatie door personen waar ik niet mee geassocieerd wil worden of door mijn eigen gezondheidsredenen zeg ik wel eens af.
Maar ik snap dat het soms heel frustrerend is ja.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:41

Dat soort redenen vind ik ook logisch. Ik heb laatst ook een meeting afgezegd omdat mijn gezondheid niet zo lekker loopt, maar ik wist dat daar nog enthousiaste reserves stonden. Gezondheid mens en dier gaat nou eenmaal voor. Ook bij een chaotische organisatie eens gedaan.. daar wil je toch niet heen..

Maar dit soort afmeldingen vind ik gewoon raar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:42

Op een chaotische meeting hoef ik al niet eens te komen met mijn merrie _O-
Dan gaat het echt niets worden.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:17

Ik snap de boswachters/beheerders van gebieden wel dat ze de grote meetingen niet meer willen. Het is nu zo'n grote hype shoots in natuurgebieden. En ja er gaat vaak wel iets is mis met zo'n shoot waardoor er natuur beschadigt wordt.

En verder: Persoonlijke onderling haat moet je prive houden en niet in topics elkaar zwart maken. mensen horen maar 1 kant van vele verhalen en kiezen al snel partij. Dus niet eerlijk naar de andere partij.
Dit moet een leuk en gezellig forum blijven. Dat "internetpesten"vind ik gewoon zo not done, ben je dan volwassen of een klein rot jong... ( sorry voor mijn taalgebruik)

Fotoshoots: iedereen vindt het luek om naar shoots te gaan, ook mensen die elkaar niet mogen. Wees volwassen en zet dan gewoon ff je "vijandigheid"aan de kant en geniet gewoon van de shoot.

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:59

Inderdaad wel jammer dat het daar niet meer mag. Had er graag ook een mee gedaan. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit mee gedaan aan een fotomeeting, dus kan er ook niks over zeggen. Maar ik weet dat de Drunense Duinen heel populair is.

Misschien is de oplossing om het op aanvraag te doen en dat de boswachter een aantal regels doorgeeft wat wel en niet mag. Goede afspraken kan veel schelen. Maar ja nogmaals ik heb zelf nog geen meeting meegemaakt. Het zou wel zonde zijn als meerdere gebieden zouden volgen.