Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:43

@Marit ik snap je, daar heb ik ook ''last'' van :')

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 08:49

Marit schreef:
Lijkt mij een heel goed idee. Of mensen zich eraan gaan houden betwijfel ik. Er zijn nu mensen die gewoon een stuk of 50 digitale (originele!) bestanden gratis leveren. Per model.
Kom ik aan met mijn netjes 10 kleine formaten gratis foto's, en origineel formaat €15,- per stuk.

Door zulke verschillen verziekt de markt echt.. De modellen denken 'Als die ene persoon alles gratis doet, is zijn de rest afzetters' oid. Daardoor krijg je amper nog nabestellingen.. Ik krijg heel vaak te horen 'Wat ben jij duuuuur'. Terwijl de rest hun originele bestanden (die je oneindig groot kunt afdrukken) voor nog minder weggeven dan 10x15 afdrukjes (die je alleen klein hebt) :+ Hallo, logica? :')

:oo Pardon...

Gebeurt dit serieus na fotomeetings hier op bokt?

Netjes is anders zeg...
Je bent trouwens absoluut niet duur hoor :n

LisaDijk

Berichten: 3684
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:02

Marit schreef:
Lijkt mij een heel goed idee. Of mensen zich eraan gaan houden betwijfel ik. Er zijn nu mensen die gewoon een stuk of 50 digitale (originele!) bestanden gratis leveren. Per model.
Kom ik aan met mijn netjes 10 kleine formaten gratis foto's, en origineel formaat €15,- per stuk.

Door zulke verschillen verziekt de markt echt.. De modellen denken 'Als die ene persoon alles gratis doet, is zijn de rest afzetters' oid. Daardoor krijg je amper nog nabestellingen.. Ik krijg heel vaak te horen 'Wat ben jij duuuuur'. Terwijl de rest hun originele bestanden (die je oneindig groot kunt afdrukken) voor nog minder weggeven dan 10x15 afdrukjes (die je alleen klein hebt) :+ Hallo, logica? :')


En zo vind ik jou bijv. erg goedkoop en veel leveren bij een meeting. 10 foto's per paard met logo opsturen. En 15 euro voor een 50x75! Daarvoor kan je het amper laten drukken (logica?) :P Zo zie je maar hoeveel verschil er is. Ik lever bij een meeting zo'n 2 bewerkte foto's per paard met logo en de rest van de foto's krijgen ze van mij onbewerkt op een webpagina waaruit ze kunnen nabestellen :)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:27

Aan de ene kant wil ik ook wel nog hoger gaan zitten. Maar uit ervaring weet ik dat ik dan nog meer gezeur krijg van 'Waarom lever jij er maar 2' en krijg ik nóg minder nabestellingen dan ik nu krijg. Ik krijg nu ongeveer 1x per 4 meetings oid een nabestelling.

Het werkt gewoon niet als de een maar 2 foto's levert en de ander 100, naar mijn mening moet er gewoon een lijn getrokken worden.. Nu geld als minimum meestal 5 maar maximum is onbeperkt. Als je standaard zegt '5 foto's per model, meer en minder niet' dan denk ik dat voor alle fotografen de nabestellingen omhoog gaan en het hele idee van een meeting weer terug komt.

LisaDijk

Berichten: 3684
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:54

Dat is met alle prijzen zo, zowel voor nabestellingen als fotoreportage prijzen dat er gewoon een enorm verschil zit, veel durven vanwege onzekerheid en wat jij zegt bang zijn dat mensen tegen je zeggen/vinden dat je te duur bent geen rendabele prijs te vragen voor hun dienst/product. Terwijl er voor elk ander beroep gewoon een rendabele prijs word betaald door een klant. Maar het beeld van fotoreportages is zo verdraaid, doordat veel maar gewoon wat doen, 10/20/30/40/50 euro vragen voor een fotoreportage en lage nabestel tarieven en de ander zoals jij noemt geeft alles gewoon doodleuk gratis weg. Een klant weet op een gegeven moment ook niet meer wat een normale prijs is voor een dienst/product en als er dan heel vaak veel te lagen tarieven langskomen dan worden die als "normaal" beschouwd (terwijl ze dat helemaal niet zijn) en zijn de fotografen die boven die prijs zitten al gauw te duur, terwijl die JUIST een normale rendabele prijs vragen.

Een aantal van 5 foto's per paard op een meeting is bijv. al een veel beter aantal, maar reken dan nog maar eens uit hoeveel foto's 1 model dan krijgt, ik denk nog genoeg om niet te hoeven/willen na te bestellen. Meestal gaan er zo'n 8 fotografen naar een meeting, 5x8 = 40 bewerkte foto's per paard, dus nog een aardig hoog aantal. Maargoed, ik vrees ook dat als je hier een min/max voorstelt het gros toch nog zijn eigen ding blijft doen want leest iedereen dit topic wel? Ik denk het niet en daarnaast blijven er helaas fotografen die alleen maar aan zichzelf denken en gewoon doen waar ze zelf zin in hebben.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:56

Maar fotomeetings zijn toch bedoeld om portfolio materiaal aan te vullen, toch niet om geld aan te verdienen? Dat verbaasd me telkens zo, dat fotografen klagen dat modellen alles gratis willen. Je mag als model sowieso al alleen mee als je paard mooi genoeg is, daar worden ze op uitgezocht en vervolgens wordt er aan alle kanten geprobeerd om geld aan dat model te verdienen. Wat is er mis met fotomeetings op tfp basis? En tuurlijk snap ik wel dat men geen originele bestanden weg geeft, hoewel ik vind dat daar ook vaak erg krampachtig over gedaan wordt. M.i. is er een verschil tussen een betaalde shoot, dan vraagt het model om een fotograaf en een fotomeeting of portfolioshoot, dan vraagt namelijk de fotograaf om een model. Die mag dan ook eisen stellen aan dat model en kiezen wat voor plaatjes hij/zij wil maken (het is tenslotte voor het portfolio), het model kan natuurlijk ook suggesties doen voor leuke plaatjes en samen probeer je dan tot een leuk eind resultaat te komen. Volgens mij hoef je dan geen geld aan elkaar te verdienen maar ben je samen met een leuke hobby bezig. En ik snap best dat foto's nabewerken veel tijd kost, maar dat is het risico van fotograferen. En ik vind het dan ook altijd een beetje jammer als er na een meeting een max zit op hoeveel foto's een fotograaf zou mogen leveren, of idd fotografen die maar 1 of 2 foto's leveren na uren shooten. En tuurlijk, is er wat mis met de instellingen oid dan kan dat natuurlijk. Maar als het is om modellen zover te krijgen dat ze gaan betalen, ja, dat vind ik jammer.
Dan huur ik liever een fotograaf in waarbij ik bepaal wat voor foto's gemaakt worden.

Overigens zou ik het ontzettend leuk vinden om een keer met een fotograaf op tfp basis aan de gang te gaan om te proberen echt bijzondere platen te maken. Bijv met rook, bepaalde belichting, kleding, aparte mensmodellen erbij enz. Maar denk dat ik daarvoor buiten bokt moet gaan zoeken.

LisaDijk

Berichten: 3684
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:31

Oh ik ga ook niet mee met meetings om geld te verdienen hoor, vind het gewoon leuk, gezellig en het is inderdaad gelijk weer mooi ter uitbreiding van mijn archief :) maar daarvoor hoef je nog niet alles weg te geven/of heel goedkoop. En tja 2 foto's per paard bewerken per fotomeeting is toch vaak alweer 20 foto's die geoptimaliseerd moeten worden, dus toch alweer gauw 10 minuten per foto = zo'n 3 uur werk alleen aan de foto's bewerken dan heb ik het nog niet eens over het selecteren en de rest van de foto's op een klantenpagina zetten en sturen. Maar ze krijgen bij mij niet maar 2 foto's maar 2 bewerkte foto's en de rest krijgen ze allemaal onbewerkt te zien. Dat is niet omdat ik wil dat modellen betalen (want met meetings gebeurd dat meestal toch niet) maar omdat het helaas gewoon niet te doen is om alles te bewerken qua tijd.

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:55

Oke, als je wel alles te zien krijgt vind ik het al een ander verhaal. Dan krijg je toch een beeld van wat er die dag geschoten is.

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:39

Ik ben nu alleen maar bezig met fotomeetings.
1e meeting van mij was bagger geregeld,
Heb daarna ook een tijd getwijfeld of ik ooit nog zou gaan.
Ook ik doe het niet voor het geld
Maar ik heb al eens gehad dat modellen mijn foto's gaan bewerken..

Verder heb ik nog nooit iets verdiend.
Mensen vonden mijn prijzen te duur.
( €10 binnen 10km )

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:26

Nou sorry Lisa, maar dat vind ik nogal raar. Zelf hanteer ik een minimum van 3 en een maximum ban 15 fotos per paard. Ik zit max 5 tot 10 minuten aan een foto, en dan is mijn laptop gewoon nog erg traag.
Ik schiet de fotos zo, dat er maar minimale bewerktijd is, en dat ik de modellen een fatsoenlijl aamtal fotos kan leveren. Ben meestal binnen 2 weken klaar.

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:46

Marjoow, ik zit ook makkelijk 10 minuten per foto, ik wil graag dat de kleuren goed zijn en soms is dat gewoon erg pielen totdat je er alles uitgehaald hebt wat er uit te halen is. Ik ben wel eens een uur met één foto bezig geweest. Dus dat jouw manier van bewerken anders is zodat je niet zo lang bezig bent met je foto's is fijn! Maar voor mij en Lisa ligt dat gewoon net wat anders :).

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:21

kgambler schreef:
Marjoow, ik zit ook makkelijk 10 minuten per foto, ik wil graag dat de kleuren goed zijn en soms is dat gewoon erg pielen totdat je er alles uitgehaald hebt wat er uit te halen is. Ik ben wel eens een uur met één foto bezig geweest. Dus dat jouw manier van bewerken anders is zodat je niet zo lang bezig bent met je foto's is fijn! Maar voor mij en Lisa ligt dat gewoon net wat anders :).


Maar dan nog, vind je 2 fotos per model niet gewoon héél weinig?
Ik zit soms ook langer aan een foto, maar ik ga er echt geen uur aan zitten hoor, zonde van mijn tijd. En als ik zoveel moeite moet doen met nabewerken, is de foto gewoon niet goed geschoten :=

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:39

Ik zit dan niet na te bewerken Marjo, ik wil de kleur perfect hebben. Soms zijn de fotos in moeilijke omstandigheden gemaakt en daardoor is het wat meer 'gepruts' om hem goed te krijgen. Denk aan een bos met donkere achtergrond met licht paard.

2 foto's + de rest onbewerkt op een klantenpagina vind ik meer dan voldoende.

LisaDijk

Berichten: 3684
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: Assendelft

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:38

Ik lever liever een aantal hele goede foto's dan 15 mindere :)
Als ik paaltjes en draad uit een foto weg moet werken ben ik daar een tijdje mee bezig omdat ik wil dat je er zelfs op 100% niets van terug ziet. Daarnaast wat Merel zegt, zijn wij erg secuur op kleur, ik optimaliseer mijn foto's ook alleen maar. De enigste "grote" bewerkingen die ik toepas zijn paaltjes en draad wegwerken. De rest komt op wat contrast en kleuraanpassingen na rechtstreeks uit de camera, als ik wil zou ik niet eens wat na hoeven te bewerken aan mijn foto's maar optimaliseren maakt een foto qua contrast en kleur gewoon net even iets sprekender.

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:50

Oja, en alleen jullie zijn secuur op kleur en leveren alleen goede platen af? Sorry, maar dat doet toch élke fotograaf :')

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:32

Nou marjoow,
Veel fotografen DENKEN goede platen af te leveren,
en zijn er kort mee bezig

de fotografen waar je net mee sprak hebben toch een iets hoger niveau,
dan de standaard fotograaf ( ik dus :') )

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:42

Nee, die hebben een andere stijl. Er zijn heel veel goede fotografen op bokt.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:44

Marjoow schreef:
Oja, en alleen jullie zijn secuur op kleur en leveren alleen goede platen af? Sorry, maar dat doet toch élke fotograaf :')

Als ik op jou profiel kijk als hobbyfotograaf en -bewerker, heb ik toch al een hoop 'te klagen' (compositie, scherpte, kleuren, achtergrond, storende voorwerpen).

Maar kijk ik bij Lisa, heb ik zelf met mijn niveau niks aan te merken.

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:46

Marjoow schreef:
Nee, die hebben een andere stijl. Er zijn heel veel goede fotografen op bokt.



Zeg ik dan dat er weinig goede zijn?
ik zeg alleen dat ze een van de betere zijn.

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:56

Houd het gezellig dames..

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:32

Marjoow schreef:
Oja, en alleen jullie zijn secuur op kleur en leveren alleen goede platen af? Sorry, maar dat doet toch élke fotograaf :')


Ik zeg toch nergens dat niet iedere fotograaf secuur is op kleur ;) of dat wij de enige fotografen zijn met goede foto's. Je trekt verkeerde conclusies uit mijn tekst.

Het enige wat ik aangaf is dat ik (en Lisa ook) soms behoorlijk veel aandacht besteden aan het optimaal krijgen van de kleur. Zoals Lisa al zegt hoeven wij in principe niet zo veel meer te doen aan een foto nadat hij genomen is. Maar ondanks dat de foto al goed is gemaakt kan je nog zoveel meer uit een foto halen door de kleuren nog nét iets op te halen. Daar kan een foto nog zo veel sprekender van worden. Soms fotografeer je in lastige omstandigheden zoals op de tweede foto. Dan heb je wat meer tijd nodig om de foto goed op kleur te krijgen.

Zie hier een foto waar ik vrijwel niets aan hoefde te doen toen hij uit mijn camera kwam:
Afbeelding

En hier juist een foto waar ik best wel even bezig ben geweest om de kleuren aan te passen. Een veulen met geel in de vacht op een knal gele muur maakt een lastige situatie. (En oef, hij kleurt niet zo lekker bij het bokt blauw haha)
Afbeelding

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:19

xSlvna schreef:
Marjoow schreef:
Oja, en alleen jullie zijn secuur op kleur en leveren alleen goede platen af? Sorry, maar dat doet toch élke fotograaf :')

Als ik op jou profiel kijk als hobbyfotograaf en -bewerker, heb ik toch al een hoop 'te klagen' (compositie, scherpte, kleuren, achtergrond, storende voorwerpen).

Maar kijk ik bij Lisa, heb ik zelf met mijn niveau niks aan te merken.


Dat mag. Maar dat heb ik ook bij fotografen als Lisa en Femke bijvoorbeeld. En dat mag, niet iedereen vind hetzelfde mooi.

Ik blijf het gewoom erg raar vinden dat je maar 2 fotos per paard aflevert, en daar blijf ik bij. Hoeveel je ook zou moeten nabewerken ofzo.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:22

Marjoow schreef:
xSlvna schreef:

Als ik op jou profiel kijk als hobbyfotograaf en -bewerker, heb ik toch al een hoop 'te klagen' (compositie, scherpte, kleuren, achtergrond, storende voorwerpen).

Maar kijk ik bij Lisa, heb ik zelf met mijn niveau niks aan te merken.


Dat mag. Maar dat heb ik ook bij fotografen als Lisa en Femke bijvoorbeeld. En dat mag, niet iedereen vind hetzelfde mooi.

Ik blijf het gewoom erg raar vinden dat je maar 2 fotos per paard aflevert, en daar blijf ik bij. Hoeveel je ook zou moeten nabewerken ofzo.


Twee gratis foto's van een proffotograaf hè, vraag dat maar eens bij de fotograaf in de buurt. Dan krijgen ook nog zo een 8 modellen 2 gratis professionele foto's hè.
En dán nog het feit dat het ook een beroep is, ik ga ook niet gratis eten maken en iedereen een hele pan geven, proeven mogen ze, willen ze meer moeten ze betalen, heel logisch, vind ik. :j

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:29

Maar dan kom je terug bij de TFP basis, de modellen worden voor de meetings gevraagd, niet andersom. Als ik een fotograaf in huur dan betaal ik de fotograaf. Maar als de fotograaf een model zoekt dan is het toch raar als het model vervolgens wel voor de plaatjes moet betalen? In de "gewone" fotografen wereld wordt er heel veel op TFP basis gewerkt. De fotograaf wil een mooie plaat maken, zoekt een model, beide komen ze naar de locatie en aan het einde van de rit hebben ze beide mooie foto's voor hun portfolio, met gesloten beurs.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Fotomeetings, de Do's en de Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:32

Ja oké, dat klopt. Maar als het een meeting is waar een deel 10 foto's aflevert en een deel met maar 2, heeft het model alsnog niks te klagen.