Fotomeeting op het strand van Scheveningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Re: Fotomeeting op het strand van Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:22

Wat zijn/worden trouwens de afspraken omtrent de gemaakte foto's?
Mogen de modellen deze (betaald) nabestellen? Of gaat dit gewoon kosteloos? Lijkt me prettig als hier goede afspraken over worden gemaakt waarvan de fotografen en modellen op de hoogte zijn...

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:30

Even om een ongeveer-idee te krijgen van mijn planning qua eventuele outfit

Dit is een voorbeeld van mij op een beurs een paar jaar terug, dus deze stijl qua kleding:
http://i1198.photobucket.com/albums/aa4 ... d3cd79.jpg

Dit is Cody's one-ear hoofdstel die Beggar ook past, dus die staat er wel heel gaaf bij denk ik :D
http://i1198.photobucket.com/albums/aa4 ... c41398.jpg

Dit ben ik op Beggar, om even een idee te krijgen van hoe dat er ongeveer uitziet:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9438_n.jpg

Dit is het soort plaatje wat me wel leuk lijkt om te schieten op zo'n shoot (note: Beggar is niet bang voor water :D dus t kan in zee)
http://www.horsebackcombat.co.uk/0_0_0_ ... 4092654639

en:
http://4.bp.blogspot.com/-Vt-fis72eyo/T ... rchery.jpg

Oja, en dit is mijn nieuwste speelgoed, eigenlijk voor het rijden met Cody maar die staat nog in revalidatie dus dat past ook wel op Beggar (uiteraard met een andere singel/zadel combinatie oid, maar het gaat om de vacht:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1156_n.jpg

:D Ben helemaal enthousiast hahahah aanstaande maandag ga ik samen met vriendlief aan een flink dieet beginnen dus dit zou wel een leuke motivatie zijn om naartoe te werken :D Daarbij is Beggar een heeeeeel bomproof paard dus misschien kan ik ook nog wel even kijken of ik dan iets met een fakkel ofzo zou kunnen doen... maar dat zie ik tegen die tijd wel :) eerst maar even een stylish boog en pijlen regelen want die wil ik zoizo :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:34

Owja Sanne! Je heet natuurlijk geen sanneshelly meer op bokt :')
Foutje

Jessietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:10

Oeh lijkt me erg leuk zeg die outfit!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:59

Ik wil ook wel iets speciaals gaan doen qua outfit, maar ben er nog niet helemaal over uit wat :P

Misschien iets indianenachtigs. Kan ik Frits gaan beschilderen :')

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:04

Paulusjuh schreef:
Wat zijn/worden trouwens de afspraken omtrent de gemaakte foto's?
Mogen de modellen deze (betaald) nabestellen? Of gaat dit gewoon kosteloos? Lijkt me prettig als hier goede afspraken over worden gemaakt waarvan de fotografen en modellen op de hoogte zijn...

Meestal worden er per model gratis een klein aantal foto's geleverd (rond de 10, meestal) met copyright en klein formaat, en de kosten voor het nabestellen zijn per fotograaf verschillend. Als je na de meeting een foto hebt waar je graag een nabestelling van wilt, kun je de fotograaf pb'en voor de tarieven en mogelijkheden.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:11

Marit schreef:
Meestal worden er per model gratis een klein aantal foto's geleverd (rond de 10, meestal) met copyright en klein formaat, en de kosten voor het nabestellen zijn per fotograaf verschillend. Als je na de meeting een foto hebt waar je graag een nabestelling van wilt, kun je de fotograaf pb'en voor de tarieven en mogelijkheden.

Klopt :) alleen er moet wel bijgezegd worden dat het voor fotografen niet toegestaan is om gratis of voor spotprijsjes groot formaat digitale foto's "weg te geven". Het is belangrijk dat elke fotograaf evenveel kans heeft op nabestellingen :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:15

Dit zal natuurlijk ook verschillen in kwaliteit... De kwalitatief goede foto's zullen uiteraard eerder worden besteld dan de foto's van mindere kwaliteit. Ik doe het zelf voor de hobby wel eens en ben lang niet goed genoeg om geld te vragen voor mijn foto's. Als je snapt wat ik bedoel... ;)

Maar de foto's zijn wel gewoon te gebruiken op internet? Of moet er ook voor kleine foto's betaald worden door de modellen?

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 19:17

De foto's kunnen gebruikt worden op internet over het algemeen. Wel met watermerk.
En inderdaad zijn de tarieven voor nabestellen verschillend.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:20

Zolang dat maar zeker is, dat de kleine foto's wel gewoon kunnen worden gebruikt (uiteraard met watermerk) :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:38

De foto's die gratis worden verstuurd zijn inderdaad geowon voor online gebruik. Als je echter wil afdrukken zul je moeten nabestellen omdat het kleine formaat daar niet groot genoeg voor is. Je kunt natuurlijk ook een digitaal bestand bestellen zonder copyright, maar dit is over het algemeen vrij prijzig :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:47

Modellen:
Boktnaam - Naam - Foto paard/pony - Voorkeur datum
1. Winner91 - Kimberly - *Foto* & *Foto* - Geen voorkeur
2. Zipporah - Zipporah - *Foto* - Geen voorkeur
3. AndreaB - Andrea - *Foto* & *Foto* - Geen voorkeur
4. Morning - Angela - zet ik morgen er op - geen voorkeur
5.malle4ever - Stephany -[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]- geen voorkeur
6.Xlindsayx - Lindsay - [ Afbeelding ] - geen voorkeur
7. Paulusjuh - Anne - onder voorbehoud van vervoer - foto:
http://plientje87.hyves.nl/fotos/#mb=13 ... state__=39
8. Gaganetra - Marisca - geen voorkeur - foto volgt
9. Golddigger08- Lotte - volgtzie profiel - geen voorkeur
10. NiKip (Nina) en sanneshelly (Sanne)- ovb van vervoer - Frits: http://i1156.photobucket.com/albums/p57 ... 23-168.jpg http://i1282.photobucket.com/albums/a52 ... 97_n-1.jpg https://lh4.googleusercontent.com/-FcJW ... SC8820.jpg Beggar: https://lh5.googleusercontent.com/-I0gO ... ntje-1.jpg http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7551_n.jpg

Fotografen:
Boktnaam - Naam - Website - Voorkeur datum
1. Marit - Marit - komt nog zit op iPod - februari
2 Goof - Suzanne - *Website* - geen voorkeur. (wel afhankelijk van de aangeboden modellen)
3. Fantabulouss - Iris - *Website* - 17 februari (want 3 maar is er al een boktmeeting waar ik aan meedoe)
4. HeidiLOVER - Robin - *website* - 17 februari (3 maart andere fotomeeting)
5. JNSW
6. _l_amanda_l_ - amanda - http://www.amandamelchior.nl - 17 februari (3 maart kan ik niet)
7. Krijtje - site is in de maak - geen voorkeur
8. XiiaaooNaa - XiaoNa - *website* - 17 feb.
9. Wingopsy - Jessie - website klaar begin 2013 - geen voorkeur
10. EquiPhoto -*Facebook ivm website in de verbouwing* - 17 februari

Reserve Fotografen
1. Nescafe : *Website* 17/2 en 3/3
2. Gabyfedde - Gaby - http://www.gabypictures.nl - 17/2 en 3/3
3. Erna_ : geen voorkeur voor datum
4. Thyra89 - Thyra - Site ben ik mee bezig - geen voorkeur
5. Ash_: a-seesink-photography.weebly.com- geen voorkeur
6. XxXxsasXxXx: http://www.just4photo.nl - 3 maart (17 februari kan ik niet)

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:48

Meer over de planning van de dag etc zal omstreeks 20 januari bekend worden.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:17

Marit schreef:
Meestal worden er per model gratis een klein aantal foto's geleverd (rond de 10, meestal) met copyright en klein formaat,

-O- reduceren tot 10 lukt mij meestal niet, is dat erg? :Y) Zit meestal meer rond de 25, dan heeft het model ook wat keuze ;)
De webformaten krijgt het model als "tegenprestatie", de meetings zijn gebaseerd op "TFP-shoots" (Time For Portfolio), voor-wat-hoort-wat zeg maar ;)
Maar, nabestellen op groter formaat of logoloos etc. is i.d.d. wel tegen betaling, is misschien handig om dat met alle fotografen af te spreken?
Want als er mensen bijzijn de originelen gratis weggeven, is dat niet erg handig voor degenen die er wel voor betaald willen hebben.. (was bij een vorige meeting niet geregeld en dan wordt het wat chaotisch)

*edit, Fantabulouss, ik zie ook bv. net dat jouw "kleine formaat" 640x480px is, maar mijn "kleine formaat" is 900x604px. Moeten we daar dan ook nog een middenweg voor gaan vinden? Of zeggen we gewoon klein= ieder z'n eigen maat, bestellingen= betaald...?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:31

Klein formaat is over het algemeen 800 pixels, groter kan je ook niet plaatsen op Bokt dus lijkt me niet handig :).

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:31

Nou 25 foto's vind ik wel erg.. :+ Het is namelijk geen gratis fotoshoots, het is een foto meeting. Het is niet eerlijk tegenover andere fotografen als een iemand gewoon de hele handel geeft. 10 foto's is nog veel, gebruikelijker is 5.

Klein formaat is een beetje naar eigen inzicht, net als de tarieven die je rekent voor het nabestellen.

Bedenk; stel het is 5 foto's per fotograaf, krijgt een model al gauw 50 foto's in totaal.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:39

-O- ik vind vijf wel errug karig hoor, de mensen staan toch zo drie uur voor je te poseren...
Mja, bij de ene meet komen 10 fotografen, de ander ben je blij als er 5 van de 10 op komen dagen. Daar zal ik me dan wel een beetje aan aanpassen ;)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:44

Tuurlijk staan ze 3 uur te poseren, maar de fotograferen zijn ook een hele hoop uur kwijt aan foto's schieten, bewerken etc. En daar verdienen ze niks mee. Het moet wel een beetje gelijk opgaan.
En zoals ik al zei, met 5 tot 10 foto's per model houden alle modellen 50 tot 100 foto's wat ik helemaal niet karig vind gezien je bij een prijzige fotoshoots maar zo'n 15 foto's krijgt.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:44

Ja, en de fotografen staan toch rustig 3 uur voor je te fotograferen...
Het kost de fotografen toch even veel tijd en moeite als de modellen? Modellen zorgen dat de paarden er netjes bij staan, fotograaf zorgt voor apparauur en bewerkt de foto's achteraf na.

Als er 5 fotografen komen, dan heb je 10x5=50 foto's. Wat moet je met zoveel foto's? Het zal over het algemeen allemaal hetzelfde zijn, omdat het in dezelfde omgeving op het zelfde moment is opgenomen. Veel variatie zal er dus niet inzitten. Dat is voor mij ook de reden dat ik écht geen 25 foto's per paard ga nabewerken, dan heb je allemaal dezelfde foto's, dat heeft helemaal geen zin. Ik ben soms per foto zo'n 10 minuten bezig, reken maar uit hoelang je bezig bent met zo'n 8 paarden dan....

Enne, normaal gesproken worden de fotografen gewoon betaald voor een fotoshoot, dat is misschien iets om in je achterhoofd te houden...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:47

Bovendien is het alleen maar goede reclame voor jezelf om alleen de allerbeste foto's te sturen ipv alles.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:55

Marit schreef:
Bovendien is het alleen maar goede reclame voor jezelf om alleen de allerbeste foto's te sturen ipv alles.

Als ik ALLES zou plaatsen, kwam ik wel boven de 25 uit ;)
Ik vind alleen dat ik als fotomiep soms niet kan kiezen welke foto het model het mooiste vind, dus laat ik ze wat ruimer kiezen. Ik plaats niet alléén die die ik in mn portfolio ga zetten..

EquiPhoto schreef:
Enne, normaal gesproken worden de fotografen gewoon betaald voor een fotoshoot, dat is misschien iets om in je achterhoofd te houden...

:o noue, het is niet dat ik nog nooit een betaalde shoot heb gedaan hoor ;)

Ik geef alleen m'n mening, maar we verschillen hier dus duidelijk in. Nabewerken etc. is voor mij echt niet vreselijk veel werk, doe het bijna dagelijks, dus ligt er per fotograaf aan wat je vindt kunnen en wanneer je het "teveel" vindt.
Vind dat er soms, en dan bedoel ik niet jullie want ik ken jullie niet, een beetje makkelijk wordt gedaan wbt het aantal te plaatsen foto's. Als het somber weer is of er zijn wat saaiere modellen, zie ik soms van de helft van de mensen geen foto's, of maar twee per model. Dat is toch ook niet de bedoeling, dus ik hou gewoon het tempo en de "drive" wat op, zo moet je het maar bekijken :D Ik ga ook niet een week wachten voor ik wat plaats, dan weten jullie dat alvast ;)

Anyway, ik heb er errug veel zin in, jullie ook? *\o/*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:59

Ik kom ook even binnenvallen :P

Als fotograaf wil je alleen het beste laten zzien. Ik heb wel eens tijdens een meeting gehad dat ik van 1 model helemaal geen enkele foto had die presentabel was, jammer maar helaas die ga ik niet online plaatsen ;) soms heb ik maar een paar van een model, andere keren wat meer. het hangt ook gewoon van de situatie af. Het kost als fotografe zijnde enorm veel tijd. Normaal moet je als paardeneigenaar gewoon dokken voor een fotoshoot, nu heb je de luxe om meerdere fotografen tegelijk foto's te laten maken van jouw paard. Sorry, vind dat je een gegeven paard niet in de bek moet gaan kijken als je "maar" 5 foto's per fotograaf krijgt :+ :P

Ik lees stilletjes mee, vind het wel interessant haha.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:00

Daar heb je gelijk in, ik vindt ook dat er best een vast aantal foto's oid af gesproken mag worden. Laatst kwam ik inderdaad een meeting tegen waarbij 1/2 paarden duidelijk in trek waren, er was ook een shet die duidelijk niet zo geliefd was en veel minder foto's kreeg. Dat vindt ik persoonlijk ook erg onprofessioneel van de fotografen hoor. Ik geef ieder model in ieder geval evenveel foto's, zal rond de 7 fotos ongeveer liggen. Afhankelijk van het aantal modellen en of er veel variatie in de foto's zit.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:01

Ik zou inderdaad iets afspreken in de trant van een minimum en een maximum aantal "kleine" foto's. Zo blijven de fotografen ook op 1 lijn en weten ook de modellen waar ze aan toe zijn.

Iedereen doet evenveel moeite, de fotografen met hun materiaal en de modellen met hun paarden etc. Ik moet bijv ook een trailer huren met de daarbij horende kosten, dus als tegenprestatie dat je daar als model de halve dag staat is het dan leuk om iets terug te zien/krijgen van je paard en jezelf.

Afijn.. Ik geloof dat we er wel een beetje hetzelfde over denken...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:02

lifaya schreef:
Ik kom ook even binnenvallen :P

Als fotograaf wil je alleen het beste laten zzien. Ik heb wel eens tijdens een meeting gehad dat ik van 1 model helemaal geen enkele foto had die presentabel was, jammer maar helaas die ga ik niet online plaatsen ;) soms heb ik maar een paar van een model, andere keren wat meer. het hangt ook gewoon van de situatie af. Het kost als fotografe zijnde enorm veel tijd. Normaal moet je als paardeneigenaar gewoon dokken voor een fotoshoot, nu heb je de luxe om meerdere fotografen tegelijk foto's te laten maken van jouw paard. Sorry, vind dat je een gegeven paard niet in de bek moet gaan kijken als je "maar" 5 foto's per fotograaf krijgt :+ :P

Ik lees stilletjes mee, vind het wel interessant haha.

En dat kan natuurlijk ook gebeuren om wat voor reden dan ook, je hebt weinig tijd en veel modellen, soms gaat er wat mis. En wat marit ook al zei, foto's waar je zelf niet achter staat ga je niet online plaatsen omdat je persee 25 foto's moet plaatsen.