Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:45

_San87_ schreef:
Kijk, je zegt het zelf al. Maar ook genoeg die zich professioneel fotograaf noemen (niet per se op bokt) en die kiekjes maken die ik nog creatiever en netter kan maken.

Ik beetje goede inschatting van je eigen kunnen lijkt me niet verkeerd, ook niet als fotograaf zijnde.

Oh zeker weten, er zijn er veel die zichzelf overschatten :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:45

Ik geloof overigens ook niet (meer) dat de hobbyfotograaf de markt kapot maakt. Wel dat de natuur flink te lijden heeft onder deze hobby.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:46

_San87_ schreef:
Kijk, je zegt het zelf al. Maar ook genoeg die zich professioneel fotograaf noemen (niet per se op bokt) en die kiekjes maken die ik nog creatiever en netter kan maken.

Ik beetje goede inschatting van je eigen kunnen lijkt me niet verkeerd, ook niet als fotograaf zijnde.

Maar daar heeft men tegenwoordig wel vaker problemen mee, niet alleen in deze branche helaas.

Een klant zal in de tegenwoordige tijd ook in deze branche zelfonderzoek moeten toepassen, hoe vervelend dat ook is. Je kunt haast gewoon niet zonder (kijk maar naar de andere diensten als instructeurs).

Edit, inderdaad Miracle! Als we dan met zijn allen ook nog zorg dragen voor de natuur, dan is het top!

Het ging mij er om dat aan het simpele woord "fotograaf" snel verkeerde inhoud gegeven wordt, terwijl het gewoon maar een zelfstandig naamwoord is.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-08-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:48

liedje89 schreef:
Anoli schreef:

Idd, want ik ben benieuwd hoe je dan iemand moet noemen die op een paard rijd, maar niet mee doet aan de prof. klasses...

Gewoon iemand die paard rijdt en iemand die foto's maakt. Omdat ik soms foto's maak, mijn eigen prutje kook, mijn eigen badkamer poets, mijn eigen muur schilder en mijn eigen raam zeem, ben ik toch niet ineens fotograaf, kok, schoonmaakster, schilder, ramenwasser etc. ??? Zou wat zijn moet ik straks ook nog voor al deze neven activiteiten een facebookpagina starten :Y)

Daar is toch iedereen vrij in?
Wat maakt het uit dat iemand een facebookpagina maakt...
Ik vind het leuk om mijn familie en vrienden mijn foto's te laten zien en vind het gewoon leuk om daar een facebookpagina voor te maken. Sommige mensen maken een facebookpagina voor hun hond/kat/goudvis... kun je ook stom noemen, maar wie zijn wij om daar over te oordelen?
Ik heb geen website omdat ik mijzelf daar simpelweg niet goed genoeg voor vind, en een facebookpagina is gewoon voor de leuk :j

Moonfight

Re: Fotomeetings: als paddenstoelen de grond uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:51

Ik ben het met Anoli eens! Je hebt er toch geen last van als ik een facebookpagina heb waar ik mijn foto's deel?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:55

Ik zag het topic van Lommel ook al voorbijkomen en zat eigenlijk met verbazing te kijken.
De fotomeetings schieten inderdaad al geruime tijd als paddestoelen uit de grond. Maar, wat iemand hier zegt, ook de 'fotografen'. Er zijn inmiddels een hoop fotografen die shoots aanbieden, website hebben etc., voor een wat goedkopere prijs (want vind er sommige voor de kwaliteit ook al prijzig, maar goed, iedereen op Bokt zegt weer als je serieus wilt worden genomen moet je prijs omhoog).

Ik ben het helemaal eens met je mbt de locaties. Ik heb in drie jaar tijd aan 2 meetings meegedaan. Voornamelijk voor het plezier, ik heb al een behoorlijke collectie foto's van mijn paard, en als er leuke kiekjes uitrollen is het natuurlijk geweldig.

Laatst was ik op meeting bij het Maalwater. Dat ligt zowat naast mijn stal en ik was gevraagd door de organisatoren, dus zonde om dan nee te zeggen. Het Maalwater heeft 1 kant die voor ruiters is, andere kant gedeelte voor honden/fietsers/wandelaars. Ik heb een aantal keer dit aangegeven, maar helaas wilde iedereen echt perse naar die andere kant (voor honden/fietsen/wandelaars). En natuurlijk, waren hier wat mooiere plekjes, maar paar minuten verder lopen hadden we ook aan de toegestane kant mooie plekjes kunnen vinden. Gelukkig hebben we de rij- en actiefoto's wel aan de goede kant gedaan.

Maar voelde me er inderdaad niet lekker bij. Nu vielen de reacties nu mee, maar 1 scheldende mevrouw, maar je kan echt problemen krijgen daar. Was inderdaad ook iemand die zijn paard had laten mesten op een wandelpad, en dat niet aan de kant had geschoven. Nouja, dat heb ik toen maar gedaan.

En, mensen die hier toch weer in de oude discussie ja het kost voor de fotografen zo veel tijd en energie, het hangt er natuurlijk net vanaf hoe je er als model in staat (ik heb een schimmel en zorg dat ie van top tot teen perfect wit is) en hoe je er als fotograaf in staat (je hoeft natuurlijk niet alles te bewerken, maar misschien een vijftal foto's en de rest onbewerkt met groot copyright klein online zetten, zodat het model nog kan bekijken en eventueel aangeven dat er interesse is in meer foto's. En zowel als fotograaf als model, als je het teveel tijd/moeite vindt, doe je het toch lekker niet. Kan je als fotograaf misschien beter persoonlijk modellen benaderen die je echt op de foto wilt, denk ik.

Ik hoop eigenlijk dat de meetings inderdaad wat indammen, het loopt al een tijdje wat uit de hand volgens mij...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:57

Mooie post Susan :) En geheel de waarheid natuurlijk.

Ik vind het ook jammer dat bepaalde locaties verboden terrein zijn tegenwoordig. LDD was echt heel mooi. Lommel ben ik zelf nooit geweest.

Ik hoop ook dat de meetings gaan minderen. Zelf organiseer ik alleen nog "speciale" meetings. Ik heb er a.s. zondag nog eentje staan, hopelijk bloeit de heide mooi :) Maar verder? De lol is er eigenlijk al van af. De vele afmeldingen, vaak nog zonder reden, óf een ballenreden "Vergeten" "Geen vervoer" "Ziek". Smoesjes waar je zelf ziek van word als je het mij vraagt...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:58

_San87_ schreef:

Bij een professioneel fotograaf komt wel meer dan alleen het kiekje. Dus ook iemand die naar jouw mening geen topplaten schiet kan alsnog een professioneel fotograaf zijn. (Iets met stijl en smaken verschillen?) Maargoed dit is weer een hele andere discussie haha!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:59

Marjoow schreef:
Ik hoop ook dat de meetings gaan minderen. Zelf organiseer ik alleen nog "speciale" meetings. Ik heb er a.s. zondag nog eentje staan, hopelijk bloeit de heide mooi :) Maar verder? De lol is er eigenlijk al van af. De vele afmeldingen, vaak nog zonder reden, óf een ballenreden "Vergeten" "Geen vervoer" "Ziek". Smoesjes waar je zelf ziek van word als je het mij vraagt...

Ja idd.. om schijtziek van te worden. :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:00

Queelens schreef:
_San87_ schreef:

Bij een professioneel fotograaf komt wel meer dan alleen het kiekje. Dus ook iemand die naar jouw mening geen topplaten schiet kan alsnog een professioneel fotograaf zijn. (Iets met stijl en smaken verschillen?) Maargoed dit is weer een hele andere discussie haha!

Volgens mij heeft "Professioneel" niets met kwaliteit te maken, maar met het feit of je je brood ermee verdient of niet :)
Dus dan kun je nog zulke baggerfoto's maken, als jij er je onkosten mee betaald ben je "Professioneel".

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:01

Het is eigenlijk gewoon heel zonde dat bokt er voor geen regels kan opstellen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:02

Ze kunnen er wel regels voor opstellen m.b.t. meetings maar dan verschuiven mensen het naar facebook pagina's.. Dus dat schiet niets op :p

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:02

Moonfight schreef:
Het is eigenlijk gewoon heel zonde dat bokt er voor geen regels kan opstellen....

Nee hier heb ik dus al contact over gehad 2 weken terug met een mod en hoe we ook dachten en met ideeën kwamen (wij alle twee mod en ik dus) je kunt gewoon geen verplichtingen opleggen... En dat snap ik wel, bokt is een forum, geen wet waar iedereen zich aan moet houden...

Hoe jammer dat ook is natuurlijk :j
Want dát er iets moet veranderen is wel duidelijk :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:03

Moonfight schreef:

Ik denk het eigenlijk ergens wél. Want als je even goed nadenkt, zijn de Lommelse Sahara & De Loonse en Drunense Duinen níet beschikbaar voor dergelijke evenementen door Bokt. Ook de vernielingen en de rotzooi die achtergelaten word, dat komt door Bokt.

Dus als je het zo gaat bekijken denk ik dat Bokt best regels kan gaan opstellen. Wat mag er wel, en wat mag er niet?

Het word wel een serieus probleem en ik denk dat er wel een keer ingegrepen moet worden, door een moderator ofzo. Het loopt namelijk een keer góed uit de hand, en dan is Bokt eindverantwoordelijk volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 15-08-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:03

chelle_dora schreef:
Ze kunnen er wel regels voor opstellen m.b.t. meetings maar dan verschuiven mensen het naar facebook pagina's.. Dus dat schiet niets op :p

Ik denk niet dat Facebook een bedreiging zal vormen. Vooral omdat je daar toch minder modellen en fotografen zult bereiken dan hier op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:05

Marjoow schreef:
chelle_dora schreef:

Ik denk niet dat Facebook een bedreiging zal vormen. Vooral omdat je daar toch minder modellen en fotografen zult bereiken dan hier op Bokt.

Wat ik bedoel is dat mensen elkaar via bokt dan gaan benaderen en dan alsnog via FB het verder zullen uitwerken... Zo kunnen ze prima een meeting organiseren, een provincie of omgeving noemen / de locatie dus 'geheim' houden. En de details op facebook bespreken, want daar 'mag' het dan wel.. Ik denk dat het een nobel streven is maar niet heel realistisch..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:07

Maar dat is alsnog meer moeite dat gewoon een topic openen op bokt. Dat is vaak een impuls. Er zullen toch mensen gaan afhaken als het helemaal via via moet.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:07

Phoe lastige dit, ik ben een keer mee naar een foto meeting geweest als 'fotograaf' na ja.. Als iemand die extra mee kwam met camera.. Het was toen heel erg mistig helaas.
Een keer met Bubbles van Jinte op bokt naar een meeting geweest en verder niet..

Ik ben niet beroerd om te betalen voor een shoot, maar dat lijkt me vooral erg leuk als mijn knuffel uitgegroeid is. Om te oefenen zou ik graag eens mee willen naar een shoot (het fotograferen) als ik mee zou gaan met mijn pup zou ik hoogstwaarschijnlijk juist wel wat na bestellen want dat zou zeker aan de muur moeten!

Overigens heeft een fotograaf mij wel eens benaderd voor een shoot voor haar portforlio, toen geen foto's besteld maar zou ik nog wel eens graag willen.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 15-08-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:08

chelle_dora schreef:
Marjoow schreef:

Wat ik bedoel is dat mensen elkaar via bokt dan gaan benaderen en dan alsnog via FB het verder zullen uitwerken... Zo kunnen ze prima een meeting organiseren, een provincie of omgeving noemen / de locatie dus 'geheim' houden. En de details op facebook bespreken, want daar 'mag' het dan wel.. Ik denk dat het een nobel streven is maar niet heel realistisch..

Ja maargoed, dat houd je dan toch niet tegen. Ik denk overigens niet dat dat zo hard zal lopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:09

Voorlichting, voorlichting en voorlichting. Deze regelmatig herhalen en delen op Facebook. Een goede eerste stap naar mijn mening. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:11

Moonfight schreef:
Ik ben het met Anoli eens! Je hebt er toch geen last van als ik een facebookpagina heb waar ik mijn foto's deel?

Ik heb er geen last van, ik vraag me alleen enigzins af wat nu precies het doel is van al die facebookpagina's met (afgezaagde) namen waarin altijd photography voorkomt ipv gewoon fotografie, waarom is er (internationale) behoefte aan deze kiekjes en kan dat niet gewoon op je eigen pagina :? . Leuk dat mensen een hobby hebben hoor maar men doet wel heel groots en moeilijk over hele makkelijke kiekjes. Iedereen met een SLR zet tegenwoordig een logo op zijn foto, alsof al die foto's steelwaardig zijn en of het zo erg als een meisje van 12 jou amateur kiekje uitkiest voor haar fantasie paard :roll:.

Ik denk dat regels niet zo'n zin heeft je hebt op bokt ook nog een PB functie waarmee je ook weer mensen uit kan nodigen enzo daar kan je toch niet op modden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:14

Ik heb een TeM gestuurd n.a.v. de openingspost. Wellicht dat we samen in overleg met moderators een oplossing kunnen verzinnen voor dit probleem, vóórdat het grandioos escaleert.

Balou_k

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Queelens schreef:
_San87_ schreef:

Andere stijlen en smaak kan ik waarderen. Maar scherpte bijvoorbeeld, dat hoort gewoon goed te zijn wanneer je je foto's voor geld aanbiedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:15

*hele topic doorgelezen*

Zonde te lezen dat sommige gebieden al verboden zijn voor meetings. Al kan ik het wel begrijpen, al die paddocks die neergeprikt worden en dan paarden er los in. Ik heb dat sowieso nooit gesnapt, je bent toch zuinig op je paard? Al blijft die van mij altijd achter elk draadje, dan nog zou ik hem niet in een natuurgebied losgooien tussen wat draadjes. En daarbij maak je onbewust meer kapot dan je denkt. Het is een natuurgebied, geen fotostudio en longeercirkel. En dan de zooi die blijft liggen, hoe moeilijk is het om alles wat je mee heen neemt terug naar huis te nemen? Groot gelijk dat ze zulke dingen niet meer willen hebben in bepaalde populaire natuurgebieden.

Fb is denk geen bedreiging. Dan zou je eerst via pb mensen vanaf bokt naar daar moeten krijgen. En dan heb je nog kans dat er mensen melden dat zoiets niet de bedoeling is en niet volgens de regels. Waarop andere mensen dan ook maar weer afhaken. Denk niet dat het erg hard zal lopen dan nog qua meetings (misschien wel weer heel positief dus). Het is veel omslachtiger als nu via bokt gewoon topic openen en de reacties stromen binnen.

Overigens zou ik sowieso liever een goede fotograaf zelf uitkiezen voor een betaalde shoot aan huis. Het bos en stuk hei is vast niet zo mooi als sommige natuurgebieden die je in grote meetings voorbij ziet komen. Maar m'n paard staat dan wel op de foto zoals hij normaal thuis is en in vertrouwde omgeving. Voor mij zijn dat dan veel mooiere foto's :j