Geen fotomeetings meer op de Loonse en Drunense Duinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen fotomeetings meer op de Loonse en Drunense Duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:30

De Loonse en Drunense Duinen, een prachtig gevarieerd natuurgebied, altijd een geliefde locatie voor fotomeetings, maar dat is nu verleden tijd. Er vond te vaak een fotomeeting plaats op de Loonse en Drunense Duinen en er werd waarschijnlijk te weinig rekening gehouden met andere recreanten en de natuur. Erg jammer vinden wij, want de Loonse en Drunense Duinen is een favoriete fotolocatie voor vele fotografen.

Wij vragen ons af, hoeveel gebieden volgen er nog meer? In hoeverre word er eigenlijk rekening gehouden met de natuur en recreanten tijdens een fotomeeting? Is het niet goed om hier eens samen over te praten, zodat we kunnen zorgen dat er niet nog meer mooie fotolocaties verdwijnen?

Anoniem

Re: Geen fotomeetings meer op de Loonse en Drunense Duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:37

Wat jammer dat het daar niet meer mag :( Had graag mee gewild met een meeting in de Loonse en Drunense duinen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:42

Ik heb toevallig dat topic gevolgd (naja, een van de..) en wat ik begreep waren de grootste punten de overlast voor andere mensen (met honden..), de manier hoe om gegaan werd met de natuur. Ik hoor ook wel eens dingen als dat er geklaagd wordt over bijvoorbeeld de 'gaatjes' die de paaltjes van een paddock achterlaten in zand op een zandvlakte..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:51

Ik ben er nog nooit geweest met een fotomeeting dus ik vind het wel jammer. Maar heel begrijpelijk natuurlijk.

En het zou fijn zijn als de plekken waar we nog wel (mogen) komen ook toegankelijk blijven voor ons.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:03

Gek genoeg kan ik hier verder niets over vinden op internet. Niet op hun website oid. Als ik een fotomeeting zou organiseren zou ik van niks weten...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:04

secricible schreef:
Gek genoeg kan ik hier verder niets over vinden op internet. Niet op hun website oid. Als ik een fotomeeting zou organiseren zou ik van niks weten...

Je vindt er idd niets over, maar van voorbije meetings heb ik gehoord dat de boswachter er commentaar op had, dus ik stuurde dan naar Natuurmonumenten en zij vertelde me dit. Op een site vind ik er niets van, heb dat ook gezegd tegen haar, maar daar reageerde ze niet op.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:04

Waaaaat?
Ik keek er zo naar uit om er een keer bij te kunnen zijn, potjandorie! :(
Dit is overigens het eerste wat ik ervan hoor.. kleinere shoots (1 paard + fotograaf) blijven wel toegestaan dan?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:06

Ik mag toch aannemen dat als je zoiets regelt, je dit niet in het hondenlosloop gebied doet?
De vlakte en de bossen zijn groot genoeg om ergens een plek te vinden dat niemand er last van heeft. De meeste mensen gaan niet zover de vlakte op zonder reden.
Als de meetings in het drukke gebied werden gehouden, kan ik mij er wel iets bij voorstellen.

Ik vroeg me ook al af waar dit te vinden is, vervelend als iedereen er staat en je weg gestuurd wordt.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:07

Het is wel degelijk zo dat het niet meer mag. Onze meeting is daardoor bijna in het water gevallen!
Dus idd een oproepje aan iedereen die nog wil organiseren: houdt rekening met de natuur en respecteer de regels!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:08

Is het desnoods een idee om van de meest populaire gebieden een overzicht te maken met daarin contactgegevens zodat er voorafgaand aan een meeting contact opgenomen kan worden met een eventuele opzichter, stichting e.d. zodat er zeker weten toestemming is om er te fotograferen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:11

Grit schreef:
Ik mag toch aannemen dat als je zoiets regelt, je dit niet in het hondenlosloop gebied doet?
De vlakte en de bossen zijn groot genoeg om ergens een plek te vinden dat niemand er last van heeft. De meeste mensen gaan niet zover de vlakte op zonder reden.
Als de meetings in het drukke gebied werden gehouden, kan ik mij er wel iets bij voorstellen.

Ik vroeg me ook al af waar dit te vinden is, vervelend als iedereen er staat en je weg gestuurd wordt.

Wij gingen onze meeting ook buiten het hondenlosloop gebied doen, en dat mocht ook niet...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:12

wat jammer maar er zo toch wel ergens een officiele mededeling komen te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:15

Zo lang ze er niets over openbaar maken of regels ophangen in t gebied zelf, kunnen ze je natuurlijk weinig verbieden als je je netjes aan de regels hebt gehouden die wel openbaar zijn.

Ze kunnen onmogelijk verwachten dat als ze het mondeling aan 1 persoon en per email aan 1 persoon vertellen, dat de duizenden dierenfotografen in nederland allemaal automatisch op de hoogte zijn...

Maar hoe dan ook; het is altijd belangrijk om de regels, de natuur en andere bezoekers niet te verstoren.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:26

Jeetje wat jammer zeg. Balen dat het niet meer kan, het was juist zo'n geschikte locatie voor wat ik van foto's af kon zien!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:31

Ik vind het een prima idee om bijvoorbeeld per locatie max maar 1/2x in de maand een fotomeeting te houden. Snap best dat er klachten komen als er iedere week weer een meeting op dezelfde locatie plaatsvindt. Niet om te verplichten, maar om als richtlijn aan te houden dat het voor zowel ons bokkers leuk blijft als de bezoekers daar. En er zijn over heel Nederland genoeg leuke locaties, dus misschien klinkt het weinig, maar volgens mij valt dat best wel mee..

Daarnaast denk ik dat sommigen gewoon niet doorhebben wat het de natuur doet als je er te laks mee bent. 'Oh, maar ik vind actiefoto's midden in de heide juist zo gaaf.. Ik doe dat gewoon!' en gewoon niet doorhebben dat ze hiermee van alles kapot maken. Dit doen mensen niet expres, dat geloof ik gewoon niet. Ik geloof oprecht dat iedereen wil dat we zo lang mogelijk van deze mooie plekjes mogen genieten. Als we elkaar daarop soms even moeten wijzen.. nou en? Dan blijft de natuur mooi en mogen wij er blijven komen. Win-win. En inderdaad (sowieso al niet..) in het losloopgebied voor honden. (Ik zeg hierbij niet dat dit is gebeurd, ik ben slechts 1x daar geweest en wat en hoe anderen het daar doen daar kan ik niet over spreken. Hier zul je mij dus niet over horen.)

Maar de sfeer op fotomeetings is iets waar ik mij ook zorgen om maak. Vind dat er behoorlijk fel naar elkaar toe wordt gereageerd in fotomeeting topics de laatste tijd. We zijn toch volwassen? Kom op. Als er iemand dan even een opmerking maakt doe dan niet gelijk zo kinderachtig. Gelijk elkaar afsnauwen, trots zijn om je eigen reactie in andere topics tot uitlachen aan toe en locaties 'geheim' willen houden. Waarom zo vijandig naar elkaar toe? Ik dacht dat de fotomeetings waren opgezet om mensen te leren kennen gecombineerd met je leukste hobby's: fotograferen en paarden. Van elkaar leren en plezier hebben. Maar het lijkt tegenwoordig wel een wedstrijd wie er de mooiste locatie heeft, de mooiste modellen en de beste fotografen. Ideeën willen delen, tips & tricks, locaties.. oeeehhh je zou het toch maar doen zeg. :n

Jammer. Fotomeetings kunnen zo leuk zijn.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:36

Wie heeft dat beslist dan? Kan er niks over vinden hoor. Zijn jullie aangesproken door de boswachter o.i.d.?

Ik kan me wel voorstellen dat ze e.e.a. aan banden gaan leggen hier in de duinen. Het is een nationaal park en dat willen ze zo natuurlijk mogelijk houden denk ik. Hoeveel afval mensen ook achterlaten :n en dingen beschadigen. Het is op sommige dagen ook vreselijk druk. Dus dat er strengere regels gaan komen kan ik me goed voorstellen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:40

Het was te verwachten en het verbaast mij niets dat er meerdere gebieden gaan volgen. De meetings zijn geen zeldzaamheid meer en dat gaat zijn tol eisen.

Cyn, je eerste alinea zou perfect zijn het is de vraag echter of het haalbaar is, gezien velen tegenwoordig maar lukraak een meeting organiseren gezien hun paard nooit wordt gekozen.

Ik ben daarnaast inderdaad ook benieuwd wie dat beslist heeft en of dit openbaar gemaakt gaat worden. Tot die tijd kan iedereen wel wat roepen om het zo te zeggen. ;)

[edit] Typo. :=
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-07-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:42

droomy schreef:
Waaaaat?
Ik keek er zo naar uit om er een keer bij te kunnen zijn, potjandorie! :(
Dit is overigens het eerste wat ik ervan hoor.. kleinere shoots (1 paard + fotograaf) blijven wel toegestaan dan?

Ik neem aan van wel, dit is geen evenement toch?

Alja schreef:
wat jammer maar er zo toch wel ergens een officiele mededeling komen te staan?

Klopt, er staat wel op de site dat evenementen niet toegestaan zijn, maar valt z'n meeting wel onder een evenement. Het mag ook niet voor commerciele doeleinden, maarja 1/1 wat wel betaald is mag wel? Beetje raar!

Cynn_x schreef:
Ik vind het een prima idee om bijvoorbeeld per locatie max maar 1/2x in de maand een fotomeeting te houden. Snap best dat er klachten komen als er iedere week weer een meeting op dezelfde locatie plaatsvindt. Niet om te verplichten, maar om als richtlijn aan te houden dat het voor zowel ons bokkers leuk blijft als de bezoekers daar. En er zijn over heel Nederland genoeg leuke locaties, dus misschien klinkt het weinig, maar volgens mij valt dat best wel mee..

Daarnaast denk ik dat sommigen gewoon niet doorhebben wat het de natuur doet als je er te laks mee bent. 'Oh, maar ik vind actiefoto's midden in de heide juist zo gaaf.. Ik doe dat gewoon!' en gewoon niet doorhebben dat ze hiermee van alles kapot maken. Dit doen mensen niet expres, dat geloof ik gewoon niet. Ik geloof oprecht dat iedereen wil dat we zo lang mogelijk van deze mooie plekjes mogen genieten. Als we elkaar daarop soms even moeten wijzen.. nou en? Dan blijft de natuur mooi en mogen wij er blijven komen. Win-win. En inderdaad (sowieso al niet..) in het losloopgebied voor honden. (Ik zeg hierbij niet dat dit is gebeurd, ik ben slechts 1x daar geweest en wat en hoe anderen het daar doen daar kan ik niet over spreken. Hier zul je mij dus niet over horen.)

Maar de sfeer op fotomeetings is iets waar ik mij ook zorgen om maak. Vind dat er behoorlijk fel naar elkaar toe wordt gereageerd in fotomeeting topics de laatste tijd. We zijn toch volwassen? Kom op. Als er iemand dan even een opmerking maakt doe dan niet gelijk zo kinderachtig. Gelijk elkaar afsnauwen, trots zijn om je eigen reactie in andere topics tot uitlachen aan toe en locaties 'geheim' willen houden. Waarom zo vijandig naar elkaar toe? Ik dacht dat de fotomeetings waren opgezet om mensen te leren kennen gecombineerd met je leukste hobby's: fotograferen en paarden. Van elkaar leren en plezier hebben. Maar het lijkt tegenwoordig wel een wedstrijd wie er de mooiste locatie heeft, de mooiste modellen en de beste fotografen. Ideeën willen delen, tips & tricks, locaties.. oeeehhh je zou het toch maar doen zeg. :n

Jammer. Fotomeetings kunnen zo leuk zijn.

Ik snap best dat er op de LDD te vaak fotomeetings waren, zowat elke week. Ik snap dat ze daar niet op zitten te wachten! & zeker niet in een weekend.
Maar als dit niet meer mag, ja, waar ga je dan heen? Dan ga je natuurlijk richting andere plekken in eventueel Brabant. Als hier nu weer elke week hetzelfde gebeurd, dus elke week een meeting, dan wordt het gebied er natuurlijk ook niet veel beter op... En daarbij mag het daar straks dan waarschijnlijk ook niet meer i.v.m. klachten van recreanten..

En hoezo een wedstrijd met de mooiste modellen? Ik ga juist naar een meeting voor aparte, gave modellen. Als er allemaal standaard warmbloedjes en fjorden komen vind ik het onzin om daar heel veel tijd en moeite in te gaan steken. Ik zoek juist de bijzondere paarden op om die 'gratis' op de foto te zetten voor mijn portfolio!

murness schreef:
Wie heeft dat beslist dan? Kan er niks over vinden hoor. Zijn jullie aangesproken door de boswachter o.i.d.?

Ik kan me wel voorstellen dat ze e.e.a. aan banden gaan leggen hier in de duinen. Het is een nationaal park en dat willen ze zo natuurlijk mogelijk houden denk ik. Hoeveel afval mensen ook achterlaten :n en dingen beschadigen. Het is op sommige dagen ook vreselijk druk. Dus dat er strengere regels gaan komen kan ik me goed voorstellen.

Nee klopt, als je natuurmonumenten zoekt krijg je wel het een en het ander over evenementen.

Ze zijn op de Appaloosa meeting aangesproken en hierdoor is het via via op bokt terecht gekomen. Anthea en ik hebben beide gemaild met natuurmonumenten, en hierbij het antwoord gekregen dat het niet meer is toegestaan een Meeting te organiseren op de LDD

magda_90 schreef:
Het was te verwachten en het verbaasd mij niets dat er meerdere gebieden gaan volgen. De meetings zijn geen zeldzaamheid meer en dat gaat zijn tol eisen.

Cyn, je eerste alinea zou perfect zijn het is de vraag echter of het haalbaar is, gezien velen tegenwoordig maar lukraak een meeting organiseren gezien hun paard nooit wordt gekozen.

Ik ben daarnaast inderdaad ook benieuwd wie dat beslist heeft en of dit openbaar gemaakt gaat worden. Tot die tijd kan iedereen wel wat roepen om het zo te zeggen. ;)

Klopt, een meeting is idd geen zeldzaamheid meer en zouden eigenlijk gewoon veeel meer moeten gaan minderen. Elk weekend is er wel ergens een of twee, en misschien wel drie.

Hierdoor gaat natuurlijk ook de klanditie kapot, ik bedoel mensen kunnen eigenlijk heel simpel gratis fotoreportage's krijgen, waardoor ze er niet meer voor gaan betalen. Tja waarom betalen als het ook gratis kan?!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:46

magda_90 schreef:
Het was te verwachten en het verbaasd mij niets dat er meerdere gebieden gaan volgen. De meetings zijn geen zeldzaamheid meer en dat gaat zijn tol eisen.

Gebeurd inderdaad steeds vaker dat mensen geen idee hebben hoe ze zoiets moeten organiseren, maar omdat hun paard nooit wordt gekozen dan maar zoiets op gaan zetten.. paard mee, hup.

Heb laatst toevallig bij een eigen meeting mijn pony mee genomen, maar dit was in eerste instantie niet de bedoeling. :n Had een hele rits aan reserves, maar opeens zoveel afmeldingen (ook veel wegens blessures, overmacht, hoor je mij niet over maar natuurlijk erg jammer als vervolgens de reserves de datum niet vrij hebben gehouden). Mijn vader was mee, dus om plek te vullen de mijne meegenomen. Ik kon de organisatie doen en fotograferen, hij liep met mijn pony op de meeting. Was ook de eerste meeting voor mijn pony trouwens. Was gewoon een noodoplossing en pakte goed uit.

Ik zeg nooit bij mijn meeting bij voorbaat 'mijn pony gaat mee'. Meestal als ik dat soort meetings voorbij zie komen meld ik me gelijk niet aan.

Fading schreef:
Ik snap best dat er op de LDD te vaak fotomeetings waren, zowat elke week. Ik snap dat ze daar niet op zitten te wachten! & zeker niet in een weekend.
Maar als dit niet meer mag, ja, waar ga je dan heen? Dan ga je natuurlijk richting andere plekken in eventueel Brabant. Als hier nu weer elke week hetzelfde gebeurd, dus elke week een meeting, dan wordt het gebied er natuurlijk ook niet veel beter op... En daarbij mag het daar straks dan waarschijnlijk ook niet meer i.v.m. klachten van recreanten..

En hoezo een wedstrijd met de mooiste modellen? Ik ga juist naar een meeting voor aparte, gave modellen. Als er allemaal standaard warmbloedjes en fjorden komen vind ik het onzin om daar heel veel tijd en moeite in te gaan steken. Ik zoek juist de bijzondere paarden op om die 'gratis' op de foto te zetten voor mijn portfolio!

Daarom zeg ik toch.. minderen met fotomeetings.

En ik zie bij heel veel fotomeetings dat fotografen zich afmelden omdat er een paar modellen wegens blessures of weet ik wat, hebben afgemeld. Sommigen modellen melden het gewoon ruim op tijd, maar dan nog melden de fotografen zich dan weer op het laatste moment af 'oh, toch niet interessant'. Dat is wel jammer. Terwijl de 'gewone' paarden ook ontzettend gaaf kunnen zijn. Dat hoor ik bijna áltijd op de dag zelf 'jeetje, het is maar een KWPN'er, maar hij is wel ontzettend gaaf hoor! Wat een plaatje'. Een 'gewoon' paard toont gewoon gelijk heel anders als die is opgetut en op een mooie en vreemde locatie is. Gelijk een ander beeld.
Dat bedoelde ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:55

Fading schreef:
Ze zijn op de Appaloosa meeting aangesproken en hierdoor is het via via op bokt terecht gekomen. Anthea en ik hebben beide gemaild met natuurmonumenten, en hierbij het antwoord gekregen dat het niet meer is toegestaan een Meeting te organiseren op de LDD

Wat is daar zo mis gegaan dan?

Ook ik heb een aantal mails gelezen en moet zeggen dat ik best een beetje teleurgesteld was van de vele aannamens die ze daar maken. Zoals bv dat er geen vergunningen zouden zijn, op de meetings die ik meegemaakt heb was er toch echt voor elk paard een vergunning. Ook heb ik nooit klachten gehoord van recreanten, eigenlijk alleen maar mensen die geinteresseerd waren in wat we deden en kinderen die de paardjes graag wilde aaien.

Maargoed, dat er te veel meeting zijn is inderdaad wel een feit en ik snap ook best dat ze dat niet willen hebben.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:03

Bij ons is helemaal niks mis gegaan toen..
Er was een hele aardige boswachter die niet eens onze vergunningen wilde zien, terwijl wij dat wel gewoon op orde hadden ook. Ook zaten we niet bij het heide gebied maar gewoon achter het losloopgebied.

Het probleem was dat dit onder een georganiseerd evenement zou vallen en normaal gesproken dat van te voren aangegeven moet worden omdat zij graag weten als er iets gebeurd op de duinen. Die man in kwestie maakte er verder geen probleem van en we mochten gewoon onze meeting afmaken.
Volgens hem zou het dus meer gaan om een formele meldplicht dan echte eisen en eventueel geen toestemming krijgen. Hij was ook ontzettend verbaast dat het zo ontzettend vaak al georganiseerd was daar en zij er niks van wisten. Volgens hen is het echt te groot om niet als evenement gezien te worden.

Nu anderen een meeting willen organiseren en willen voldoen aan deze meldplicht wordt er ineens wél moeilijk gedaan en blijkt dat wij dus geluk hebben gehad met die man, want eigenlijk zijn ze het er daar bij StaatsBosbeheer het er helemaal niet mee eens...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:11

Citaat:
Hierdoor gaat natuurlijk ook de klanditie kapot, ik bedoel mensen kunnen eigenlijk heel simpel gratis fotoreportage's krijgen, waardoor ze er niet meer voor gaan betalen. Tja waarom betalen als het ook gratis kan?!

Ik haak hier even op in, want dit steekt.

Op een of andere manier denken fotografen op bokt dat het de modellen allemaal gaat om de gratis foto's na afloop. Hebben de fotografen (niet allemaal natuurlijk, maar veel wel) ook niet heel veel voordeel aan deze shoots om zo ervaring op te doen?
Later we eerlijk zijn, de gemiddelde foto die ik na de shoots voorbij zie komen is nu niet bepaald super origineel of kwalitatief hoogstaand. Ik kan wel begrijpen dat hier niet al te veel betaalde foto's uit voortkomen. Iedere gek met een spiegelreflex die twee paarden op de foto heeft gezet noemt zich hier fotograaf met alle bijbehorende noten op zijn/haar zang en de eigenaren van de modellen moeten door het stof en zich heel erg vereerd voelen dat hun paard model mag staan omdat men om modellen blijft zeuren terwijl er al ruim genoeg aangemeld staan.

Weet je, het gaat niet dat je een super apart paard voor de camera hebt, als ik een betaalde shoot zou willen hebben van mijn paard zoek ik een fotograaf die in staat is het beste uit mijn paard te halen en creatief is, iemand die speelt met licht en compositie. Dat kan je als betalende klant ook zien aan een shoot met een simpele bruine. Zet die maar eens apart op de foto, dan laat je kwaliteit zien. _/-\o_ Die zijn er wel op bokt, maar die zie je niet week aan week aangemeld staan voor een fotomeeting.

Bij de gemiddelde shoot snijdt het mes aan beide kanten, modellen hebben hopelijk een paar leuke foto's en fotografen doen ervaring op. Zo werkt het ook in de "echte" modellen wereld, fotograaf, visagist en model steken er tijd in en houden er leuke foto's ten behoeve van hun portfolio aan over, er wordt nooit een cent over en weer geschoven (en ja dat is echt zo, mijn broer doet zo heel veel shoots)

En om terug te komen on topic, als ik lekker aan het wandelen ben en ik elke week rekening moet houden met een stel fotografen en paarden zou ik er ook van balen, je moet er toch rekening mee houden. Ik kan dus wel begrijpen waarom hier weerstand tegen is, zeker als het wekelijks is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:16

De fotomeetings springen al een tijdje als paddenstoelen uit de grond en daar gaat het mis.
Niet iedereen neemt het zo nauw met de natuur, wat hartstikke zonde is want natuur is iets waar we zuinig op moeten zijn.

Ik heb een tijd geleden al eens een topic geopend over richtlijnen waar organisatoren, fotografen en modellen zich aan kunnen houden om een meeting leuk te laten verlopen voor iedereen. Misschien is het een optie om dat topic aan te laten passen door een mod met een aantal richtlijnen over hoe om te gaan met de natuur? (topic is te vinden in het topic van een mod op de fotomeetingpagina)

Maar bovenal blijft het een fatsoenskwestie. Ik snap dat je mooie foto's wilt maken of mooie foto's wilt van je paard, maar ga daar niet te ver voor. Koste wat het kost die mooie foto vind ik echt te ver gaan als dat betekend dat de natuur daarvoor kapot moet. :n

Daarnaast kunnen wij hier als fotografen toch ook de krachten bundelen? Niemand is beter dan een ander, of hoeft zich beter te voelen dan een ander. Iedereen is onderaan begonnen met leren fotograferen en kan alleen maar beter worden door te blijven oefenen. Help elkaar daarin, je hoeft toch niet elkaars concurrent te zijn, maar je kan toch beter elkaars collega zijn...

Als mensen vragen om een mooie locatie omdat ze met de handen in het haar zitten en je weet een mooie locatie... PB dat dan naar diegene, misschien help je daar iemand wel mee. :j
Als mensen vragen om tips omdat ze iets niet snappen, help ze daarin.
Als mensen een meeting organiseren en dit nog nooit hebben gedaan en vragen hebben, help ze dan als je als fotograaf of model mee gaat met die meeting.

Zo je doet, zo je ontmoet :j
En ik ben er van overtuigd dat we op die manier de rest van de mooie locatie kunnen behouden, en de fotomeetings beter kunnen laten verlopen MÉT RESPECT voor de natuur en de rest van de recreanten in dat gebied. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:21

Femke schreef:
Zo lang ze er niets over openbaar maken of regels ophangen in t gebied zelf, kunnen ze je natuurlijk weinig verbieden als je je netjes aan de regels hebt gehouden die wel openbaar zijn.

Volgens mij geldt voor alle gebieden in Nederland (op Park de Hoge Veluwe na) dat je te paard (of naast je paard, for that matter) je "niet buiten de aangegeven routes" mag begeven. Daarmee is iedere shoot midden op welke zandvlakte/heide/grasland/wherever dan dus ook illegaal... Die regels staan overal openbaar aangegeven.
En bouw je een paddock rond een ruiterpad, blokkeer je daarmee een openbare route, en dat mag ook niet. Net zomin als dat je een openbare weg mag afzetten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:25

Ik woon geloof ik ver uit de richting, maar kan het wel begrijpen.

Ik heb een paard, vind een buitenritje leuk. Ik heb honden, vind het leuk om met ze door natuurgebied te lopen. Zelf hou ik ook van een wandelingetje door het bos als ik er ooit ben.
Als die natuur kapot gemaakt wordt omdat er zonodig constant mensen foto's van hun paard willen maken (en ja, dat gebeurd, want elke pas op duin of wat er ook groeit, is niet goed ervoor ;) ) kan ik héél goed begrijpen dat het niet meer mag. We hebben immers al zo weinig mooie plekjes in NL.

Kan er niet in overleg met het beheer daar afgesproken worden dat het eens in de zoveel tijd wordt toegelaten?