STUDIOFOTOGRAFIE

Aangezien ik besmet ben met het virus 'Studio-en-de-mogelijkheden' lijkt het me tof om samen te werken (en wellicht besmetten) met fotografen en modellen hier op Bokt omdat ik denk dat daar wel animo voor is.
- Er is een (erg) grote studio beschikbaar met allerlei benodigdheden bij mij op de kunstacademie in Den Bosch:
- 4 a 5 flisters van Broncolor
- lampen en spots
- Reflectiemateriaal, honinggraatjes, softboxen, paraplu's
- Witte, zwarte en blauwe achtergrondrollen
Voorbeelden van mij in deze studio in samenwerking met 5 modellen en 5 stylisten: http://www.wendyvonk.nl/cms/#163 en voorbeelden om te laten zien hoeveel (spring) ruimte je hebt: http://www.wendyvonk.nl/cms/#151
PLAN VAN AANPAK
Het is iets anders organiseren dan een reguliere fotomeeting, omdat we maar één locatie hebben dus één mogelijkheid per model(len) per fotograaf. Stel we zijn een groep van 5 fotografen en 5 modellen, dan kan denk ik maximaal 1 (heel misschien 2) fotograaf aan het fotograferen zijn. Je werkt tenslotte met flitsers dus je kan niet tegen elkaar gaan flitsen tegelijkertijd. Daarom leek het mij leuk om mee te kijken wat de fotograaf aan het doen is, maar ook meewerken aan de styling van de modellen en het bedenken van de volgende belichtingssetting. Het is dus niet wachten totdat je aan de beurt bent, maar van elkaar leren en/of ideeën inbrengen om het perfecte plaatje te creëren. Dat is het idee.
AANMELDEN
Fotografen
Omdat het een klein groepje moet blijven lijkt mij het effectiefst om naast mij nog een andere fotoraaf te hebben die ervaring heeft met studiofotografie om een basis aan te leggen en als technische hulp kan fungeren. Daarnaast zeker affiniteit hebben met menselijke modellen, je bent echt enthousiast om iemand op zijn mooist/gekst/natuurlijkst/etc neer te zetten, creatief zijn en buiten het boekje proberen te gaan. Werken vanuit een bepaalde sfeer, concept of voorbeeld die je gevonden hebt die je graag zou willen nabootsen (op je eigen manier dan). Dus, 2 fotografen die enigszins weten van hoe en wat, +/- 3 anderen die dit altijd al hebben willen doen maar nog geen mogelijkheid hadden. Ik noem maar even wat. Ik denk dat het belangrijk is om al een portfolio te hebben waarin je bezig bent (geweest) met menselijke modellenfotografie.
Modellen
Geldt een beetje hetzelfde voor de fotografen: je bent al (serieus) bezig (geweest) met modellenwerk, dus je bent enthousiaster dan: 'vind het eens wel leuk om te doen'. Aan de andere kant heb ik vaak genoeg meiden voor mijn lens gehad die wel gevraagd zijn om model te staan maar het nog nooit gedaan hebben en echte natuurtalentjes bleken. Vind dit dus een lastig. Ga voor jezelf na wat je met de foto's kan gaan doen. Je staat niet alleen voor ons model, maar ook voor jezelf.
Omdat de groepen klein blijven vindt er toch een selectie plaats, hoe stom ik dat vind. Ik denk dat ik de fotografen ga selecteren op basis van enthousiasme (bijvoorbeeld ook het inbrengen van ideeën/ concepten) en portfolio en misschien kunnen wij als fotografen er samen uitkomen hoe we de selectie van de modellen gaan aanpakken.
DATA EN LOCATIE
Ik dacht aan vrij snel, wellicht deze maand nog, op een doordeweekse dag in de studio van de kunstacademie AKV ST. Joost in Den Bosch (5 min. lopen vanaf het station)
Citaat:FOTOGRAFEN
- boktnaam | naam | portfolio
MODELLEN
- boktnaam | naam | portfolio
Ik hoop dat er net zoals ik een aantal mensen enthousiast zijn (geworden) en zin hebben in deze meeting!