Wox eerste keer ITP dubbele longeerlijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Wox eerste keer ITP dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:51

Hoi!
Dit is de eerste keer dat ik een ITP topic maak van Wox, dus even voorstellen!
Naam: Wox (Riverman x Ferro)
Geslacht: Ruin
Leeftijd: 9 jaar
Schofthoogte: 1.70
Ras: KWPN
Er stond vandaag veel wind maar ik wilde hem toch even wat beweging geven.
In de zomer hebben wij fanatiek kunnen rijden maar door het slechte weer heeft hij nu ongeveer 2 maanden vakantie gehad (in die 2 maanden hebben we hem ongeveer 5x gelongeerd), sinds vorige week is de grote wei vrij en hebben we met prikpaaltjes een ''longeercirkel'' neergezet. Dit is de 4e keer aan de dubbele longeerlijn voor hem met mij, weet niet of zijn vorige eigenaar dat ooit heeft gedaan (maar ik denk van niet).
Foto's zijn alleen van linksom omdat mijn zusje het koud kreeg en tussendoor naar binnen is geweest en pas weer terug kwam toen ik aan het uitstappen was.

1. stappen, hier nog lief.
Afbeelding

2. onder de indruk van mijn zusje die de foto maakt.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. hier valt hij erg naar binnen.
Afbeelding

5. hier ging hij er dus vandoor..
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. aandraven
Afbeelding

8. draf, valt weer naar binnen.
Afbeelding

9. miscommunicatie
Afbeelding

10. uitstappen
Afbeelding

Tips zijn zeker welkom!

Sjolvir

Re: Wox eerste keer ITP dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:53

Foto's zijn allemaal wat ver weg, maar heb je nou wel of geen zweep, lijkt van niet?
Zweep kan heel handig zijn, niet eens om paard mee op te drijven (ja, ook), maar ook om je paard buiten op de circel te houden zodat hij niet naar binnen valt.
Verder maak je het jezelf wel gruwelijk moeilijk door het in een groot stuk weiland te doen, ik zie een rol lint,
dus om een stukje af te zetten als longeer circel moet mogelijk zijn.
Maakt het zoveel makkelijker voor jezelf.

Verder vind ik het altijd fijner om de buitenste lijn achter het achterste van het paard langs te hebben,
maar dat is allicht peroonlijk.
Ik heb het idee dat hij dan beter begrenzend werkt en je activeert er de achterhand mee.
(moet je natuurlijk niet doen bij een paard waarvan je weet dat die het niet gewend is en dan eventueel gaat slaan als een gek).
Ik zou het paard denk ik ook dichter bij willen hebben dan jij hem hebt, maar de foto's zijn van afstandje gemaakt, dus moeilijk te zien hoever het nou echt is.

Maar voor 1e x, netjes toch? Zeker met die storm.
De eerste keer dat ik met 2 lijnen stond heb ik vreselijk staan klungelen, hopeloos in de knoop zat ik.
En ben er nogsteeds geen ster in.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:52

Sjolvir schreef:
Foto's zijn allemaal wat ver weg, maar heb je nou wel of geen zweep, lijkt van niet?
Zweep kan heel handig zijn, niet eens om paard mee op te drijven (ja, ook), maar ook om je paard buiten op de circel te houden zodat hij niet naar binnen valt.
Verder maak je het jezelf wel gruwelijk moeilijk door het in een groot stuk weiland te doen, ik zie een rol lint,
dus om een stukje af te zetten als longeer circel moet mogelijk zijn.
Maakt het zoveel makkelijker voor jezelf.

Verder vind ik het altijd fijner om de buitenste lijn achter het achterste van het paard langs te hebben,
maar dat is allicht peroonlijk.
Ik heb het idee dat hij dan beter begrenzend werkt en je activeert er de achterhand mee.
(moet je natuurlijk niet doen bij een paard waarvan je weet dat die het niet gewend is en dan eventueel gaat slaan als een gek).
Ik zou het paard denk ik ook dichter bij willen hebben dan jij hem hebt, maar de foto's zijn van afstandje gemaakt, dus moeilijk te zien hoever het nou echt is.

Maar voor 1e x, netjes toch? Zeker met die storm.
De eerste keer dat ik met 2 lijnen stond heb ik vreselijk staan klungelen, hopeloos in de knoop zat ik.
En ben er nogsteeds geen ster in.

de zweep lag op de grond omdat hij ging rennen toen hij de zweep zag, heb hem er soms even bij gepakt maar dat staat niet op de foto.
ik heb een longeercirkel afgezet, als je goed op de laatste foto kijkt met prikpaaltjes en die rol lint.
buitenste lijn om zijn achterste werkt niet: bokken, trappen en racen omdat het vervelend is tijdens het lopen.
en ja, ik zit ook nogal eens in de knoop met de lijnen!
maar bedankt voor de tips, ik ga wel oefenen met de lijn achter zijn kont en proberen zijn gebok en getrap te negeren.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:31

hoeveel ervaring heb je zelf al met dubbele lijnen?
ik ben zelf ook net begonnen met mijn paard en erg blij met de hulp die ik heb gehad!
want zelf zat ik met dezelfde problemen als jou!

ik ben begonnen zonder zweep.. naar binnen komen vond ik niet super erg, maar ga je tegen door je buitentuigel eraan te houden..
mijn paard vond de lijn achter haar kont niet zo eng dus daar kan je geen tips over geven.
wel als tip is als ze gaat rennen om druk op je teugels te houden, en gelijk te ontspannen zodra ze rustig wordt..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:44

ik heb er zelf niet veel ervaring mee, maar er is iemand die me ook heeft geholpen de eerste keer.
en binnenkort komt een ander vriendinnetje misschien nog even helpen als ze tijd heeft.
ik houd ook druk op de teugels maar daar reageert hij niet op, met rijden rijd ik ook vooral op mijn zit en gebruik ik mijn teugels weinig (tenzij hij ervandoor gaat natuurlijk).
maar hij reageert (ik denk daardoor) heel slecht erop en hij zit bomvol energie omdat ik al 2 maanden niet gereden heb ivm het slechte weer en de blubber.

ik pak de zweep er trouwens alleen bij als hij niet vooruit te branden is, anders lekker alles op mn stem, doe ik ook bij normale longeerlijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:45

Misschien leren wijken voor druk aan zijn schouder, als,hij dan naar binnenvalt kun je zijn schouder wegsturen. Als je nu hel tegenhoudt op de buitenteugel, dus het hoofd naar buiten vraagt, kan de schouder nog beter naar binnen vallen (heb ik met mijn pony ook).

Voor het wennen aan de lange lijnen, kun je beginnen aan het halster het einde van je touw over hem heen te gooien en terug te halen, een keer langs zijn gat laten afglijden, onder de buik, tussen de benen,.. En hem dan uit de knoop halen (je gaat met het touw helemaal rond zijn achterste terug naar zijn hoofd en zo moet hij het touw volgen om uit de knoop te komen).
Mijn pony is een broekschijter, maar pakte dit heel snel aan ;)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:56

Ik heb hem ook laten wennen aan het touw, stilstaand is alles goed, is stap ook maar in draf en galop gaat hij echt trappen naar het touw.
Sowieso is hij de laatste tijd niet zo lief met longeren dus daar kan het ook aan liggen.
Maar volgende week gaat het vriezen en gaan ze eindelijk een laag zand in de bak gooien dus dan kan ik hem even aanpakken onder het zadel. (heb dan toch net iets meer te zeggen over hem dan aan de longeerlijn.
En daarna maar kijken hoe het longeren gaat.
Door mijn examens volgende week staat hij sowieso al stil nu, maar daarna zal ik wel eens wat met je tip gaan doen, bedankt! :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:01

Ik zou als eerste de longeercirkel wat verkleinen. Lijkt me veel te groot om hier makkelijk in te kunne longeren, vooral als je paard al niet makkelijk is.

Verder zou ik toch hulp vragen van iemand die het wel goed kan om met twee lijnen te longeren, omdat je je paard best scheef kan trekken met twee lijnen. Daarnaast blijven oefenen met sturen, dus van een afstand van hand veranderen enz.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:17

Laat je het touw achter zijn kont dan niet te laag hangen in draf en galop? Uit eigen ervaring, hoe hoger de gang, hoe alle problemen sneller komen, hoe meer je iets over het hoofd ziet ;)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:24

Rena100, longeercirkel heb ik al wat verkleind maar nog niet geprobeerd erin te longeren, weet ook niet echt wat een goede afmeting zou zijn, op de foto's is de doorsnede ongeveer 15 grote stappen.
Binnenkort komt er ook iemand om te helpen maar die heeft het nu te druk.

SheeNegro, dat zou best kunnen, zal er volgende keer meer op letten!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:31

Leuk paardje maar ik vind hem persoonlijk wel dun. (mijn mening, hoeft niet zo te zijn)
Touw achter de kont moet hij denk ik even aan wennen.
Heb een tijdje een paardje verzorgd en die kon er ook niet tegen, maar na een paar keer reageerde hij er niet meer op
longeercirkel zou ik wel wat kleiner maken, hij oogt heel groot.
Goed van je dat je binnenkort hulp krijgt! Hoop dat je met alle feedback die je krijgt iets doet, we bedoelen het allemaal niet zo heel slecht!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:35

Ik doe er ook zeker wat mee! Tips zijn welkom he ;).
Hij mag inderdaad wat aankomen en we zijn hier ook mee bezig alleen gaat dat niet zo snel (heb ik hierboven ook al eens gezegd dacht ik.)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:51

Hoi, ikben niet zo'n grote fan fan touw-achter-kont. Want dat touw zit nog steeds vast aan het bit en ook als hij goed loopt voelt hij dan iedere stap die hij zet doorwerken op het bit.

In dat licht vind ik het ook mooi dat je de teugel via de longeerlijn direct naar het bit laat lopen via de singel. En niet vastklikken aan de singel , dan naar het bit en dán via je singel naar de hand. Dat is veel te veel 'slofteugel' en veel mensen vinden dat tijdens het rijden superslecht, maar aan de dubbele longe doen ze het ineens wel.

Gewoon oefenen en kijk wat voor jullie werkt! Goed bezig!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:40

Gineke, dan touw achter de kont dat het doorwerkt naar het bit heb je ergens gelijk in. Maar ik vind wel dat als je de lijn achter de kont langs doet, je wel beter kan begrenzen aan de buitenkant en dat ik juist heel erg fijn met dubbele lijnen!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:26

Ik ga de eerst volgende keren oefenen om zonder de lijn achter zijn kont langs te gaan te longeren, want daarmee kan ik hem ook gewoon begrenzen.
Je hebt inderdaad gelijk dat het inwerkt op het bit, vandaar dat ie het waarschijnlijk niet fijn vindt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:30

Paard is inderdaad wat schraal, maar denk dat hij ook wat weinig bespiering, waardoor hij schraler lijkt dan hij is. Dus hier weer aan werken (door o.a. te longeren) is zeker geen slecht plan! Ik zelf longeer ook liever met de longe achterlangs.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:51

hijheeft inderdaad weinigbespiering meer omdat hij al een aantal maanden stilstaat, onze bak (in aanbouw, papa en een vriend van hem maken onze bak zelf) was een groot modderbad, maar nu met de vorst kunnen ze er eindelijk met een kraan op zonder vast te komen zitten, dus ik kan binnekort weer rijden en longeren op t zand! in de wei kan ook niet altijd dus daarom heeft hij zo goed als stilgestaan die tijd.
hij krijgt ook zeker goed genoeg voer (onbeperkt hooi, 2x voerbak vol met kuil, 2x handje brokken anders krijgt hij te veel energie.)