HE 2012: Verslag clinic Horst Becker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

HE 2012: Verslag clinic Horst Becker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 13:12

Hoi Bokkers, :wave:

Het regent verslagen op het moment van Horse Event, en daar wil ik er nog eentje aan toevoegen :D

Een paar weken terug was ik bij een ruitersportzaak en nam ik het gratis krantje Paard&Spul mee. Normaalgesproken kom ik eigenlijk nooit ergens waar ik dit krantje kan meenemen, en als ik al ergens zo een krantje tegen kom vergeet ik het 9 van de 10 keer te lezen.

Maar goed, krantje mee en ik had vakantie dus na een paar dagen ging ik het lezen omdat er interessante onderwerpen op de voorpagina stonden. Al gauw kwam ik een winactie tegen: Win een rij- of dubbele longe clinic van Horst Becker op Horse Event!
De naam Horst Becker kende ik al en eigenlijk wilde ik al wel een tijd een clinic/les van hem met mijn PRE Furia.
Dus ik dacht, ik probeer het gewoon, je hoefde alleen een mailtje te sturen.

Gezien ik al de hele zomer aan allerlei winacties op FB heb meegedaan maar telkens niks won, waren mijn verwachtingen dan ook erg laag. -O- Had het ook niet echt verteld tegen mensen, ik dacht dat win ik toch niet!

Maar niks bleek minder waar: Zo'n anderhalve week terug kreeg ik een enthousiast belletje van Paard&Spul: Je hebt gewonnen, je mag op HE meedoen aan de dubbele longe clinic van Horst Becker *\o/* *\o/* *\o/*
Hartstikke leuk! Ik helemaal uber happy dat ik eens wat gewonnen had, maar toen begon het regelen nog (anderhalve week van tevoren!).

Gelukkig kwam alles snel rond (ook vervoer ed), trailer gehuurd en de vriend van mijn zusje ging rijden, helemaal top dus! Mijn instructrice ging ook gezellig mee dus hadden in ieder geval een volle auto!

Zaterdagmiddag paard helemaal in de was gezet (krijg je met een wit paard), spullen schoongemaakt en alles alvast klaar gelegd.
De clinic begon zondags om 12 uur en wij moesten om half 12 aanwezig zijn. Het was een flinke rit (bijna 2,5 uur) en we zijn rond half 9 met de trailer vertrokken. Alles verliep prima volgens planning en rond elf uur waren wij inderdaad aanwezig op het terrein.
Toen moesten we alles nog uitzoeken mbt de stal, wanneer/waar we met paard werden verwacht etc. Dat uitzoeken was op zich nog best een hele onderneming, maar uiteindelijk wisten we zo'n beetje wat/waar en wie :D

Toen weer snel terug naar de trailer gegaan (Furia was daar achtergebleven met zus en haar vriend, lekker aan het grazen).
Borsteltje erover gedaan, longeersingel om en hoofstel in en de dubbele longe en zweep mee en toen op richting de NH Cirkels!

Waren er precies vijf voor twaalf, en Emiel Voest was nog bezig. Jeetje wat was het druk daar, wat een publiek zeg := Voor mijn paard voor het eerst op zo'n groot evenement (uberhaupt doen we dit soort dingen niet vaak helaas), maar wat was hij braaf!!! Zelfs een beetje sloom, dus of hij nou zo onder de indruk was dat hij gewoon naar binnen keerde, of dat het hem niks deed, ik weet het niet.

Uiteindelijk begonnen we wat later met de clinic omdat er iets fout was gegaan in de communicatie tussen HE en Horst volgens mij.
Ik was door een foto van de clinic van zaterdag van Horst al op de hoogte dat het een boom van een vent was (dat wist ik namelijk niet), maar ik voelde me wel heel klein haha. Toen hij er was begonnen wij ook direct met de clinic en uiteraard moest het allemaal heel anders :+
Ik heb alles mbt dubbele longe mijzelf aan geleerd en er nog nooit les in gehad, daarnaast heeft elke instructeur weer een eigen methode dus dat er genoeg dingetjes anders moesten had ik al wel verwacht :D

Eerst begonnen we met de lijnen: deze moest op een andere manier bevestigd dan waar ik ze op had. Daarnaast moest ik de dubbele longe niet in twee handen vast houden, maar in 1 (!) hand. Nadat dat beginnetje allemaal was uitgelegd, gingen wij dan echt aan de slag. Horst in zijn leuke eigen taaltje (half Duits, half Nederlands) :D en ik begon daar af en toe spontaan aan mee te doen haha, ik wist niet of ik nu Duits of Nederlands tegen hem moest praten dus deed het maar allebei :+

Toen begon het corrigeren van mij, ik ben gewend vanuit een drijvende positie te longeren (de welbekende taartpunt). De methode van Horst was compleet anders, mijn buitenste lijn moest recht vanaf de longeersingel op mij af en ik stond dus ter hoogte van de schoft en mocht daar ook niet achter komen. Op die manier gaf je meer energie door aan het paard dan vanuit die positie die ik normaalgesproken aannam. Voor mij was dat enorm wennen, af en toe moest ik gewoon meerennen om op die positie te blijven haha. Horst maakte al grapjes dat hij mij aan het longeren was (zo voelde het ook een beetje := ). Furia bleef heel braaf reageren en naarmate de clinic vorderde verbeterde hij ook zeker! Helaas moesten we eerder (na ca 20 minuten) stoppen omdat we te laat begonnen waren. Best jammer, want heel hard had Furia nog niet gewerkt.
Verder vertelde Horst nog een opmerking uit Duitsland die ik wel interessant vond: "Het duurt zo lang je stuurt.". Ik vind dat eigenlijk wel een hele mooie zin om aan te geven dat een paard toch vanuit vrijheid en activiteit gaat bewegen en niet vanuit de teugels. Zo vatte ik de opmerking althans op, maar iedereen kan er natuurlijk een eigen interpretatie aan geven!

Jeetje, wat een verslag is het nog geworden, had ik niet verwacht! Had het graag met plaatjes willen illustreren, nu is het zo een lap tekst, maar die heb ik helaas nog niet.

Wel heb ik de complete clinic op film, inclusief commentaar, dus wie het nog wilt zien, dat kan!

Ik wil Paard&Spul nog hartstikke bedanken voor deze mogelijkheid, en daarnaast natuurlijk mijn zusje&haar vriend voor het brengen, en mijn instructrice voor de gezelligheid en af en toe de helpende hand! Het was een topdag, hoewel wel erg druk en het weer was beter dan regen, maar wel even wennen weer :P

http://youtu.be/jYEV7Z939gY

Hebben trouwens ook nog de andere kant gedaan, maar als ik dat stukje erbij wil doen dan vindt YouTube het filmpje te lang... Dus dan maar even zo!

Anoniem

Re: HE 2012: Verslag clinic Horst Becker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:16

O.o hij is idd net een boom , knap paard zeg :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:19

Leuk dat je erbij mocht zijn. Leuk verslag!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:21

Leuk filmpje !

En wat een prachtig paard, netjes schoon goed gepresenteerd. De basis was er duidelijk al, mooi werk.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:28

Ja ik heb jullie gezien heel sympathiek paard!!! en die horst becker is ook top!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:35

Leuk verslag zus! Was echt een superleuke dag gister!
En Fuur heeft zich voorbeeldig gedragen :)

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:11

Leuk Madelief! Furia vind de spotlights wel wat! :D

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:54

Leuk verslag en fijn zo'n filmpje erbij voor de beeldvorming en voor jezelf om later terug te kijken :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:14

He, wat leuk je hebt het op film.

En wit was Furia!!! (zei een wijsneus aan de kant ;) toen je zelf al in de ring stond)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:23

Knappe fuur!!!!
Echt leuk dat jullie mee mochten doen!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:08

Je was iets handiger dan ik. Ik ben aan de andere kant gaan staan en liep moest soms bijna sprintjes trekken om hem bij te houden. Maar het was inderdaad omschakelen als je opeens een andere potitie in moet nemen. Het was mij niet helemaal duidelijk waarom.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 08:38

Thanks iedereen!

Takkie_muis: Ja, best imponerende vent hè :Y)

Paardentango: Dankje :o Hij heeft de dag tevoren ook een goede schoonheidsbehandeling gekregen haha, ik vind het altijd belangrijk dat hij goed voor de dag komt (en met een schimmel is dat nou eenmaal meer werk).

Studiemiep: Leuk dat je ons gezien hebt en bedankt, sympathiek past inderdaad goed bij Furia :j

Sjolvir, waat, was jij er wel? Heb ik nog met je gepraat (wel met iemand anders maar dat was jij niet toch?). Ik was te druk bezig, nergens meer op gelet sorry :o

Dendrofleur: dat sprintjes trekken had ik ook soms haha, was echt wel even wennen! Maar verder ging de teugelvoering etc mij makkelijk af, daar had hij ook een duidelijke uitleg bij :j

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:41

Leuk om een filmpje van de clinic te zien Madelief!
Jammer dat ik je les op dat moment niet in het echt heb gezien, maar zo krijg ik er toch nog wat van mee ;)
Hij was echt super braaf!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:03

Ziet er heel goed uit Madelief!!

Leuk shirt ook :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 18:34

Aline, ja braaf paard he! Leuk dat je er inderdaad zo toch wat van hebt meegekregen :D

Haha Cyrina, ja inderdaad leuk shirt! Heb net een fototopic, daar zie je het shirt helemaal mooi! Ben er blij mee hoor :j

Ook nog een fotoverslag voor de geïnteresseerde:

[GVL] Furia (PRE) - clinic dubbele longe Horst Becker - HE '12