Het is echt heel erg spannend of het veulen het dit jaar wel gaat redden.
Voor degene die willen kunnen dit verhaal lezen, zo krijg je een beeld van de zorgen:
ik heb 3 verzorgshetlanders waaronder de 16-jarige Odessa, ze heeft al een heel aantal veulens ter wereld gebracht maar helaas niet altijd met succes.
Al 5 x ging het mis, 2 veulens zijn na een maand van de geboorte gestorven door een longontsteking, ook is heeft zij een keer een veulen op een vroeg stadium verworpen.
Ook is het nu al 2x voor gekomen dat het veulen eruit kwam maar wij zelf er te laat bij waren, waardoor waarschijnlijk de veulens niet uit het vlies gekomen waren.
Een van die keren heb ik zelf ook meegemaakt,
2 jaar geleden werd ze voor het eerst met een andere hengst gedekt omdat de eigenaar een bont veulen wilden, ze had toen al 1 jaar geen veulen gehad. Wij blij omdat je nu eens een keer andere genen hebt dus minder kans op miskraam. Maar helaas op 3 juni 2012 werd een dood veulen in de wei aangetroffen. Helemaal volgroeid alles erop en eraan. Wij hadden alle gehoopt op een bonte merrie, maar dan waren wij het levende gedeelte even vergeten.
Let op! foto kan als schokkend worden ervaren.
http://i37.tinypic.com/o94yl0.jpg
Ik verzorg met nog 3 andere meiden (22, 18, 13 en ik 14 jaar.)
Dit jaar verwachten wij weer een veulen, dit jaar geen hengst merrie bont, zwart of bruin, maar GEZOND.
Ik wil er duidelijk op wijze dat wij absoluut tegen de laatste 2 dekkingen zijn geweest die in 2011 en 2012, helaas is het niet onze eigen pony.
Wij hebben duidelijk aangegeven dat we beter kunnen stoppen met fokken met deze pony, maar de eigenaar heeft er niet zo veel verstand van.
Dit is de hengst (eerste keer gedekt door deze hengst) genaamd: Sammie.

Dit is het veulen van 2010: Curby (hengst)

Niet vergelijkbaar met dit jaar want dit jaar werd ze gedekt door een andere hengst.
En tenslot Odessa, foto is van 7 april.

Niet denken dat ze ontploft maar ze is ong 88 cm en heeft een hele dikke wintervacht.
Nu is die inmiddels er al grotendeels af.
en nog eentje van 27 feb.

Het veulen word rond eind juni verwacht, exact weten wij het niet.
Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is en dat jullie mee duimen op een gezond veulen.
Respect als je alles gelezen hebt.

en nou mag het zeker snel komen