Eenmaal bij ons is Noor opgevoeld en inderdaad: er zat een veulen in! Maar wat dat precies in zou houden...
Op 25 sept opende ik het topic [KS-MK] Verrassingpakketje Cremello Lusi x Barock Pinto *geb pag 48* en vanaf dat moment hebben we eigenlijk in spanning gezeten. Fokkers vertelden ons dat veel merrie's die laat in het jaar uitgerekend zijn, eerder bevallen. Dus we zorgden voor extra controle en een geboortemelder. Ook kwamen we Bokker Janski tegen (Floor) die een eigen bedrijfje heeft en de Equisensor aan het ontwikkelen is. Deze band meet (momenteel nog) de hartslag van het paard. Dit leek ons een zeer welkome aanvulling en zo kwam het dat er ook een webcam werd geïnstalleerd (ware het met heel veel moeite

De link werd openbaar gemaakt en heel Bokt kon meekijken. Meermalen commentaar gekregen op het uitmesten:
Nicole schreef:Hoe je drolletje voor drolletje die bak in scheptecht verschrikkelijk haha
je zou maar net verkeerd bukken dat vanalles zichtbaar is hahah
SSmonamiSS schreef:We hebben een nieuw paard in de stal staan:P
(iemand is aan het uitmesten)
Maar dat vonden we alleen maar grappig

Ook was er een klein mini-drama toen er een doek over de cam bleek te hangen bij Floor. Iedereen was in rep en roer, maar het bleek de schuld van de katten van Floor.
En toen was uiteindelijk daar die ene foto die alles in stroomversnelling plaatste:

Dé tietfoto van 16 oktober 17.30u waarop duidelijk te zien is dat Noortje harst en, zo werd mij verteld, dat betekende dat het veulen er binnen 24 uur zou zijn!
Die avond stond iedereen op scherp. Het leek wel of heel Bokt meekeek en zijn adem inhield. Noor had het duidelijk zwaar, kreeg weeën en haar hartslag begon langzaam te stijgen. Al die tijd kon ik mooi vanuit mijn bedje met Noor meekijken zonder haar te storen. Reageren in het topic probeerde ik al niet meer: daar kwam je bijna niet tussen

Tegen half 12 werd het duidelijk menens, dus snel mijn lenzen in gedaan en hop in de auto! Om de hoek van stal nog even snel op de cam kijken hoe ze erbij staat, zodat ik haar niet stoor: ze leek rustig te staan. Dus verder gereden, auto geparkeerd en binnen was het stressniveau duidelijk verhoogd maar Noor stond 'rustig'. Dat kan nog wel even duren, dacht ik, en plofte neer op een strobaal. Even op het forum kijken.... *PLOF* ... He? Ik kijk op en zie dat Noor is gaan liggen. Eenmaal dichterbij gaat ze volledig liggen en ja hoor!! Ze begint te persen.
Enkele persen later krijgen we allebei een rolberoerte als de vliezen breken, wat komt daar een hoop vruchtwater uit! Ik steek mijn duim omhoog naar de camera om te laten weten dat het goed gaat. Maar mevrouw lag heeeel dicht tegen de zijwand aan, er zat zo'n 20cm tussen! Daar kan het veulen nooit tussendoor.... Toch? Even afwachten dan maar, Fewie draaide ook tijdens de bevalling, misschien doet Noor dat ook.
Maar Noor deed het niet en ik probeerde haar met behulp van de geboortemelder wat naar voren te trekken. Noor verschoof geen cm

Op dat moment staat Noor op (

En prachtig palomino gezichtje! Heel vreemd om dat zo onbeweeglijk te zien, met de oogjes nog dicht, maar ik was direct verkocht. Niet veel later komt het wit van de hals in zich, ook nog bont!!
Maar dan heeft Noor het even heel moeilijk met de schouders. Ik probeer haar aan te moedigen en bel Floor voor advies... En op dat moment komt het hele veulen eruit gegleden. Ze is direct wakker en hapt naar adem, dus ik scheur de placenta en zie vervolgens dat het ook nog eens een merrie is. Woorden kunnen niet omschrijven wat ik toen voelde, maar deze Bokker heeft het begrepen:
Coloured schreef:En van twee kanten kleur meegekregen, je bent een bofkont!
Dan komt nog de angst of het verder allemaal goed zal gaan; kan het veulen goed ademen, heeft Noor geen bloedingen oid... Noor is uitgeput en blijft een hele tijd liggen, dat maakte me wel een beetje zenuwachtig. Maar het veulen kruipt naar haar hoofd en Noor kan rustig kennis maken met haar dochter. Ondertussen draai ik de cam zodat Bokkers weer mee kunnen kijken en het prachtige veulentje kunnen zien. Uiteindelijk staat Noor op, likt het veulen helemaal af en de nageboorte valt al snel op de grond. Even alles controleren en het ziet er goed uit!

Noor gaat uiteindelijk nog een paar keer liggen en laat mij gewoon toe. Ik mag lekker bij haar komen zitten en samen kijken we hoe haar dochter allerlei nobele Bambi fratsen uit haalt om haar lange latten onder controle te krijgen:
Binnen 1 1/2 uur krijgt ze het toch voor elkaar en met wat hulp van mama Noor, die direct in een bijzonder liefdevolle moeder is veranderd, weet ze binnen 2 uur de uiers te vinden en te drinken. We besluiten dit prachtige en bijzondere meisje de naam Isobel te geven, wat al snel Izzy in het kort wordt.
Ik wil iedereen graag bedanken voor alle steun en medeleven! In het bijzonder wil ik Floor en haar man van Equinovum bedanken voor alle bijstand en de geweldige webcam met hartmeter. Ik hoop dat jullie iets aan de resultaten hebben!
De kans zit erin dat we Isobel zullen moeten verkopen zodra ze oud genoeg is, maar vooralsnog maak ik me daar even niet druk om en geniet ik van deze kleine Spring-in-'t-Veld: