Grafisch vormgevers en de bokt markt, hoe zit het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Grafisch vormgevers en de bokt markt, hoe zit het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:24

Kan wezen dat ik dit topic op de verkeerde plek neergezet heb :o

Laatste tijd ben ik al vaker in kunst fora of foto fora binnen bokt topics tegen gekomen met de vraag joh wie kan even dit en dit of dat aan mijn foto veranderen (wel of niet voor commercieel gebruik, ben allebei wel tegen gekomen al) Graag zou ik willen weten waar deze vragen nu thuishoren, want volgens mij is dit toch gewoon 'iets' dat thuis hoort bij een betaalde grafisch vormgever of grafisch bureau en daarom de bokt markt, maar vinden mensen het wel makkelijk om het even gratis te laten doen door een kind via een forum. Hoe zit het hiermee, zit ik goed of denk ik te zwart wit?

Want om even vervelend kritisch te wezen, als zulke dingen alsmaar gratis aangeboden worden (net als fotoshoots en andere dingen die door vele hobbymatig gedaan worden om maar een voorbeeld te noemen) hebben mensen met daadwerkelijke opleiding en baan in de branche dus geen brood op de plank.

8nnemiek

Re: Grafisch vormgevers en de bokt markt, hoe zit het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:48

Ik zie ze idd ook vaak staan, de 'wie helpt me een logo te ontwerpen'-topics. En ik vind inderdaad dat deze op de markt thuis horen. Ik heb zelf altijd rond de 100 euro gevraagd voor een logo, wat destijds spotgoedkoop was. Tegenwoordig zie je veel meer mensen zelf knutselen.. dramatisch slechte logo's zie je haast op elke straathoek voorbij komen :') maarja, het mag niks kosten hè. Ik denk dat je vooral jezelf ermee hebt, want een in elkaar geknutseld logo ziet er meestal heel goedkoop uit en trekt gewoon geen aandacht.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:40

Inderdaad ja, logo's komen ook soms voorbij, en ik heb daar precies dezelfde mening over als jij. De meest domme die ik ben tegengekomen is wel 'wie wil er een t-shirt ontwerpen en maken met mijn logo erop' Uhm... Kosten van ontwerp, kosten van t-shirt, kosten van bedrukken, kosten van materiaal, kosten van leveren...bwaaah bij zulke topics ga ik vaak spontaan op mijn onderlip bijten. Als je ze verwijst naar een betaalde low budget service is het natuurlijk ook niet goed :D of te duur of te gewoontjes, of beide. Jah, eh... :+ ferrari looks voor action prijzen bestaan niet.

Niet helemaal on topic,
Ik heb er zelfs een voorbij zien komen een flinke tijd terug die bestickering wou voor op de bedrijfswagen van zijn eigen bedrijf, het moest ook geplakt worden want dat kon de persoon zelf niet. Heb toen per pb een zeer redelijke low budget prijsopgave gegeven, meteen oorlog natuurlijk want het mocht niks kosten 8-) Die persoon heb ik succes gewenst met de zoektocht naar iemand met een plotter (apparaat vanaf min. 300 tot duizenden euro's) + plakplastic + te veel vrije tijd die dat wel ff gratis zou willen doen.

Irritant dat gebedel imo.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:47

Herkenbaar. Ik reageer er nooit op. Ik doe het wel, voor vriendinnen die een foto hebben en die aan muur willen. Puur optimaliseren van het beeld meer niet.
Maar dat blijft in mijn familie of vrienden kring en max 1 foto en geen hele CD's

Dat is het probleem, mensen kunnen het zelf. Net als de fotografie. Een DSRL kost tegenwoordig al niks meer bij de mediamarkt en dan kopen ze die liever zelf. Want een goede camera = goede foto's.
Mensen begrijpen niet dat dit gewoon oefening kost, misschien opleiding of cursussen en doorzettingsvermogen.
Als grafisch vormgever is het helemaal dram :+
Word mij regelmatig gevraagd voor een logo en wat de kosten zijn. Als ik dan mijn uur prijs noem kijken ze me aan of ze water zien branden. Zo duur is dat toch niet? Zo moeilijk niet en zo lang ben je er niet mee bezig.
Ze vergeten dat je rustig een 1,5 aan het brainstormen bent, schetsen maakt, overlegd, mail/telefonisch contact, aanpassen, nog een keer aanpassen....

Maar eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het gaat veranderen als die mensen naar bokt markt moeten.
Net als dat de gratis shoots niet zullen verdwijnen....

8nnemiek

Re: Grafisch vormgevers en de bokt markt, hoe zit het

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:05

O ja, die belettering, ook herkenbaar!
Ik heb een plotter hier staan, en heb ook regelmatig geadverteerd voor trailerstickers. Dan krijg je tig pb's van mensen die de prijzen willen weten, en uiteindelijk haken ze allemaal af omdat het het duur is.. Voor mijn simpele plotter heb ik 600 euro moeten neerleggen.. de mesjes moeten vervangen worden, het ding moet elke keer weer opnieuw worden ingesteld, de folie is ook niet gratis, en je moet ook nog flink investeren in een hoop verschillende kleuren.. het pel-werk komt erbij, en de tweede laag folie legt zich ook niet zelf erop, daar heb je ook weer apparatuur voor nodig. En dan heb ik het nog niet over het omzetten van bestanden naar vectorformaat. Al met al ben je er een hele tijd mee bezig, en voor een grote trailersticker ben je er dan niet met een tientje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:18

Net als voor 150 euro een complete professionele website.. dat hoort imo op de markt, maar liever helemaal niet want de hele grafische markt gaat om zeep :+ ik word met prijzen van 100 euro per uur absoluut niet meer ingehuurd, zelfs voor 50 per uur niet meer := terwijl ik in 2010 makkelijk voor 100 p/u aan de bak kon.

Een advertentie voor een logo, foto etc hoort imo ook op de markt omdat er om een product gevraagd wordt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:33

Aangezien het topic al een maand stil ligt, plaats ik hier een slotje voor het overzicht.