30 euro kwijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:12

[***] schreef:
Ik zou het er ook niet bij laten zitten. Waarom doet bokt niks met zo'n ip adres?

Hier doen ze weldegelijk iets mee :)
Maar niet voordat alles tot de bodem is uitgezocht.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:13

Ik zie dat niet zo. Als ik een advertentie zie, kijk ik ook zeker niet in het profiel hoe of wat :P (zeg dus niet dat dat handig is, maar zo ben ik ook wel :) )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:14

Serendip90 schreef:
Kentaro schreef:
Precies! En dan heb je in het ieder geval een adres!

Sommige geven zelfs dan nog valse adressen op.. Dus ik vermeld altijd heel lief dat ik dan ook meteen contant betaal :')

Is dat jouw ervaring??? Dat idee erachter snap ik helemaal niet.... Het leverd ze dan toch niets op als jij bij de verkeerde voor de deur staat?! (neem tenminste niet aan dat iemand eerst geld over gaat maken wanneer ze het aan de deur op gaan halen?!?)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:15

Hele google zoektocht :') op rekeningnr, naam, telefoonnr, nickname....

Nu weet ik weer waarom ik gewoon de meeste dingen maar in de winkel koop/via bekende online shop :')

@Kentaro... Ik heb dus ooit gelezen op bokt dacht ik? (ging om studieboeken)... Vooraf betaald, naar een adres gestuurd waar dus totaal andere mensen woonden...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:17

Dat vind ik dan wel stom.... }:0 Ik ben héél goed van vertrouwen, maar als ik iets ophaal, betaal ik dat zeker niet van te voren :P

Serendip90

Re: 30 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:18

Haha hier hetzelfde... maar toen ik dat las, toen had ik ook zoiets van "god, zo ver was ik nog niet gegaan met denken..." :p (En ik leer op mijn opleiding natuurlijk alle risico's zien en bedenken hoe ik ze moet afdekken ;))

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:26

Heb een tijd terug soortgelijks op tv gezien. Mensen dachten slim te zijn, lieten het wel opsturen maar vroegen wel het adres. Toen had die.... een adres van een of andere bloemenwinkel opgegeven..... Die arme mensen kregen steeds pisnijdige personen aan hun balie.... (volgens mij verkoop van telefoons)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:28

Ja daarom.. dus ik kom toevallig gewoon overal "in de buurt" en ik betaal alleen contant :')Eigenlijk te gek dat je er over na moet gaan denken... Als ik iets verkoop dan gaat het zo snel mogelijk op de post of ik lever het af...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:32

Absoluut hier ook!! Daarom heb ik dus ook echt geen zin om heel internet af te speuren of ik misschien iets over iemand tegen kom... :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:34

Kentaro schreef:
Dat vind ik dan wel stom.... }:0 Ik ben héél goed van vertrouwen, maar als ik iets ophaal, betaal ik dat zeker niet van te voren :P

In feite doe je dat met laten opsturen immers ook ?
Als een verkoper erg aandringt en het anders niet wil vasthouden, kan ik me ergens wel voorstellen dat mensen daar wel in zouden trappen :(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:36

tuurlijk komt het op hetzelfde neer, maar als ik het op laat sturen is het echt te ver om op te gaan halen en dan kun je niet anders dan eerst betalen. Als je het op gaat halen, kun je uiteraard ook gelijk betalen :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:39

Toch is het mij ook al eens gevraagd om vooruit te betalen ( zat ook een paar dagen tussen voordat het gehaald kon worden ) ... heb het ook niet gedaan overigens, gewoon boter bij de vis :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:41

Ik heb het een paar keer aangeboden gekregen!! Dat mensen een aantal dagen later iets op wilden komen halen en vroegen of ze het alvast over moesten maken :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:41

It wasn't me :))

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:42

Ik heb hier ook positieve ervaringen (spullen die ik ging verkopen lagen in Eindhoven (bij paard) en ik woon in Zwijndrecht.. ging het weekend pas weer terug om de spullen te halen etc.) toch werd netjes al het geld overgemaakt en heb ik het toen zodra ik de spullen had meteen verstuurd...

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:05

Ik heb het via marktplaats gehad met schoolboeken.
Geld overgemaakt nooit meer wat van gehoord. adres die was opgegeven was verzonnen.
Ik heb aangifte gedaan bij de politie, tot op de dag van vandaag niks gehoord.
Ik heb het wel aan mijn bank laten weten, die hebben meerdere keren gebeld en het geld zou terug worden gestort.
helaas is dit niet gebeurd maar ik ben nu wel in het bezit van een adres.
misschien dat dit je op weg kan helpen.
Wat ik tegenwoordig ook altijd doe is naar de website van de politie en kijken of er op het rekeningnummer meldingen binnen zijn gekomen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:06

Dan heb ik dat van jou gelezen denk ik :+

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:47

Normaal gesproken wordt een topic als deze gesloten. Omdat het in dit geval helaas om een 'serieoplichter' lijkt te gaan, laat ik het gewoon open. M_hartje_m: ik vind het ontzettend vervelend dat dit via Bokt gebeurd is!

In dit soort gevallen doen wij wat we kunnen. Ban op IP-adres staat er bij deze 'dame' al op, maar dat is als je technisch bent helaas te omzeilen. Ook is er contact geweest met de politie, maar helaas kunnen wij als Bokt weinig doen omdat wij in deze geen directe partij zijn. Maar met nog een slachtoffer, ga ik toch nog een keer contact opnemen, want ik baal er ontzettend van dat dit weer heeft kunnen gebeuren.

M_hartje_M heeft al contact met het team, 1 van de dingen die wij in een geval als dit altijd aanraden, is aangifte doen bij de politie. Hoe meer aangiftes, hoe groter de kans dat er een zaak van gemaakt kan worden. En er zijn in dit geval al meerdere aangiftes gedaan, dus dit geval wordt er dan automatisch bij gebundeld in het systeem dat de politie er online op nahoudt. Wij mogen IP-adressen en emailadressen niet doorgeven voor een aangifte, maar als je geen emailadres hebt kun je 'support@bokt.nl' invullen. Als de politie er een zaak van maakt, worden de missende gegevens bij ons gevorderd en het spreekt vanzelf dat wij graag aan zo'n verzoek mee zullen werken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:49

Fijne update/uitleg Eline!
Word vast heel erg gewaardeerd dat jullie er zo hard mee bezig zijn! Super!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:57

Jolliegirl schreef:
Ben ik de enige die vind dat TS niet voorzichtig genoeg is geweest...

Iemand die net een paar dagen geregistreerd staat.. geen berichten heeft...
Daar doe ik al geen zaken mee hoor.. :n

Tevens vraag ik adresgegevens + telefoonnummer, en bel/check dit ook na!

Het is heel jammer dat dit gebeurt is. En ik snap dat je keihard moet werken voor je geld.
Maar kijk in het vervolg of je misschien dingen kunt ophalen? (contante betaling) Of wat meer nazoeken voordat je onderhandeld.

Ik weet niet of ze niet voorzichtig genoeg is geweest, maar ik kan het me voorstellen..
Ik koop en verkoop altijd mijn studieboeken op marktplaats, doe ik al 2 studies lang. Dus zeker al 40 boeken gekocht en 25 verkocht, en werkelijk nog nooit problemen gehad met spullen die ik niet of heel laat kreeg. Daar staat tegenover dat ik ook altijd netjes mijn verkochte boeken op tijd op de post doe.
Maar ik heb nog nooit iemand z'n naam, e-mailadres, bankrekening etc etc gegoogled en ben altijd op mijn 'gevoel' afgegaan of ik met iemand zaken wilde doen.

Ik let onbewust bijvoorbeeld op:
- netjes ABN schrijven in een advertentie en e-mail, als het studieboeken op hbo/wo niveau zijn
- fatsoenlijke afsluiting onderaan een e-mail (als er bijvoorbeeld alleen: 'gr.' staat of helemaal niet, dan doe ik geen zaken)
- of naam van de persoon overeenkomst met naam in e-mailadres en bankrekening
Dat soort dingen let ik op, in plaats van iemand te googlen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:58

Ik heb misschien iets te hard mijn mening uitgesproken en bedoelde deze zeer zeker niet aanvallend..
Ik schrok een beetje ervan hoe snel mensen iets maar kopen..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:30

Bedankt voor je update Eline erg fijn !

Eventjes over de voorzichtigheid. Ik koop echt al sinds ik lid ben van bokt (2010 meen ik) dingen via bokt. Altijd is dit echt goed gegaan. Ik was altijd super voorzichtig. Keek in mensen hun profiel, ze moesten (voor mijn gedachtes) minimaal 500 post gedaan hebben, foto's en woonplaats gegevens in het profiel hebben.

Ik denk dat na mijn 2 jaar aan fijn aankopen doen mijn vertrouwen iets groter is geworden. En zo zie ik maar weer dat er toch heel veel niet te vertrouwen zijn.

ik wil graag aangifte doen maar momenteel heb ik het zelf erg druk met school en zie ik dit eventjes niet zitten. Buiten dat ben ik minderjarig en zal ik dit met mijn ouders moeten overleggen. Ook zij zijn erg kwaad over wat gebeurd is en een aangifte is nog niet echt ter sprake gekomen

Wil op dit moment wel even alle bokkers bedanken voor hun reactie en medewerking. Ook mensen die via pb gereageerd hebben HARTELIJK DANK! Met deze info kom ik een heel stuk verder. Op een dag zullen we haar te pakken krijgen en krijgt iedereen zijn centjes netjes terug :) Hoop dat ze er ook echt mee stopt want het zou zo sneu zijn als er nog meer slachtoffers zouden vallen ;( mocht zij dit lezen... Ik vind die een hele trieste manier voor aan geld te komen :n

Bokt heel erg bedankt :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:04

Aangifte doen kan in 10 minuten gebeurd zijn: voor internetoplichting kan dit gelukkig online. Op de site van www.mijnpolitie.nl kan je via 'internetoplichting' en dan de knop 'aangifte doen' het formulier vinden wat je in moet vulllen. Maar inderdaad wel handig om dat even met je ouders te bespreken.

Schooldrukte gaat natuurlijk voor, maar ik wil het je echt aanraden. De hoeveelheid aangiftes is voor de politie een belangrijke maatstaf. Hoe vaker iemand de boel belazerd, hoe belangrijker het wordt, en hoe groter de kans is dat de zaak prioriteit krijgt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:05

Hartje, ik wil je ook nog even laten weten dat ik het oprecht ellendig voor je vindt. Het gaat toch om veel geld waar je hard voor hebt moeten werken en het is buitengewoon rot dat er mensen zijn die er misbruik van maken.
Eline heeft hierboven al geschreven dat we er echt alles aan proberen te doen om oplichters te weren. We hebben daarvoor de nodige technische snufjes in handen en die komen vaak goed van pas waardoor we heel vaak al in kunnen grijpen voordat iemand de kans krijgt om iemand op te lichten, maar het vervelende aan 'serieoplichters' is dat ze ook de nodige kennis in huis hebben om hun 'werk' te doen. Een soort kat en muis-spel dus tussen ons als moderators die oplichting willen voorkomen, en een oplichter die slim bezig is en soms toch zijn/haar kans probeert te grijpen.

Ik hoop in elk geval dat het nog gaat lukken om aangifte te doen. 't Is helaas geen garantie om je geld ooit nog terug te zien, maar hoe meer meldingen er komen, hoe eerder de politie een zaak serieus wil nemen en er ook echt mee aan de slag wil gaan.
[edit] Had hier ongeveer hetzelfde geschreven als Eline hier nu net doet ;) [/edit]

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 23:07

Ik heb idd via mijn politie aangifte willen doen maar ik moest verplicht het veld : emailadres invullen en dit heb ik helaas niet

een bokker heeft mij een tip gegeven van een email adres maar omdat ik dus niet zeker ben of dit emailadres klopt kan ik het niet aangeven.. Anders had ik het ook allang gedaan