Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:10

chimello schreef:
Er is toch de optie om tweedehands aan te klikken of gebruikt of wat was het? Ik vind het niet zo erg. En om dan uitzonderingen voor cursussen te maken is ook oneerlijk.

Maar dat werkt ook niet helemaal, want je hebt ook particulieren die hun niet gebruikte spullen aanbieden, maar wel voor een meer tweedehands prijsje dan een webwinkel die het voor de normale prijs verkoopt.
Dus als jij een dekje verkoopt wat je nooit gebruikt hebt en daarom dus als 'nieuw' aanbied, wordt je dan ook weggeselecteerd toch?

Ik gebruik de bokt markt in ieder geval ook niet graag, vind het teveel gezoek en gedoe, doe mij het oude maar weer terug :+ Maarja dat zal nooit meer komen denk ik, maar een apart kopje voor de groot-aanbieders mag van mij wel idd.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:49

Het selecteren tussen nieuw en tweedehands werkt voor een groot deel wel, maar de particulieren die een nieuw artikel aanbieden worden dan helaas weggefilterd, dus die advertenties ga je dan helaas missen.

Bij het opzetten van de Markt hebben we er voor gekozen om een aantal criteria in te laten vullen en daar de zoekfunctie ook op te baseren. Als je bijv. een rijbroek in maat 42 adverteert en iemand zoekt op maat 40 (ik doe maar even een gooi) dan komt die advertentie niet boven in de zoekresultaten.
Een gevolg hiervan is dat 'grootaanbieders' om deze reden meerdere advertenties gaan openen zodat ze bij elke zoekopdracht naar boven komen. Op zich begrijpelijk want we hebben het zelf ooit zo bedacht, maar qua aantal advertenties kan het wel hinderlijk zijn.
Dit is ook iets waar we verandering in willen gaan brengen, we willen iets gaan maken waardoor het niet meer nodig is om diezelfde advertentie zo vaak te plaatsen om toch gevonden te worden. Dat scheelt een hoop werk voor degene die het aanbiedt, en het scheelt 'ergernis' bij gebruikers die een soortgelijke advertentie heel vaak tegenkomen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:05

Wat mij met name stoort is dat adverteerders advertenties op Bokt vaak (bewust?) niet sluiten. Het tarief waarvoor ze dan op Bokt adverteren is al lang verlopen. Meer controle op de commerciële markt advertenties - of een klein bedrag in rekening brengen per open staande advertentie per maand o.i.d. zou dus ook wel eens kunnen werken qua opschonen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:33

Ik denk dat het niet handig is om kosten in rekening te brengen als een advertentie langer dan een bepaalde periode op de marktsite blijft hangen, met de mogelijkheid dat het artikel al lang niet meer beschikbaar is. Beter zou zijn om de advertenties na verloop van een periode ( één maand, twee maanden) gewoon automatisch te verwijderen. De adverteerder kan dan na verkoop niet meer vergeten de advertentie te sluiten - het staat hem|haar vrij om dan een nieuwe advertentie te plaatsen als het artikel nog te koop is.

Een ander punt is ook of personen die Bokt alleen maar bezoeken om een advertentie te plaatsen zonder meer welkom zijn. Zie hier een heel recent voorbeeld:

Totaal aantal posts:0
[0.00 berichten per dag]
Zoek gebruiker's berichten
Forumgebruik
Advertenties:
Alle advertenties van xxxxx ( Boktnaam verwijderd)
Aangezien er een regel is dat je een bepaald aantal posten moet plaatsen voordat je tot bepaalde fora toegang krijgt, is iets dergelijks ook te overwegen voor deze adverteerders?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:58

Jazeker, dat is straks (als de Markt technisch op orde is) zeker te overwegen :j

We zijn ook aan het kijken om na een x-aantal dagen dat een advertentie open staat een PB/mail te sturen waarin je dan de advertentie kunt sluiten of verlengen. Bij geen reactie wordt de advertentie dan binnen een x-aantal dagen verwijderd zodat de Markt wat opgeruimder blijft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:43

Dat is werkverschaffing Oscar! Je moet eerst gaan controleren hoe lang een adv er staat, dan de adverteerder aanschrijven, dan controleren of er gevolg aan gegeven wordt.. joh, dat vergt een marktpolitie-mod!
Veel beter lijkt me om gewoon een regel in te stellen en dat na een nog te bepalen periode, de advertentie zonder meer verwijderd wordt. Geen gedoe en de verantwoordelijkheid blijft bij de adverteerder. Die haalt een ad weg als er verkocht is en zo niet, dan automatisch wissen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:46

Jannepauli schreef:
Dat is werkverschaffing Oscar! Je moet eerst gaan controleren hoe lang een adv er staat, dan de adverteerder aanschrijven, dan controleren of er gevolg aan gegeven wordt.. joh, dat vergt een marktpolitie-mod!
Veel beter lijkt me om gewoon een regel in te stellen en dat na een nog te bepalen periode, de advertentie zonder meer verwijderd wordt. Geen gedoe en de verantwoordelijkheid blijft bij de adverteerder. Die haalt een ad weg als er verkocht is en zo niet, dan automatisch wissen.

Dat denk ik niet. Dat is best te automatiseren.
na x dagen automatisch een herinnerings PB. Wanneer advertentie gesloten wordt, wordt dat teruggekoppeld (dat moet ook automatisch kunnen) en is het over. Wanneer advertentie open blijft gaat advertentie weg.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:53

Precies, dat zijn processen die inderdaad te automatiseren zijn.
Zoals we nu ook al de Markt opruimen door de echt oude advertenties te verwijderen. Doel is dan wel om al (veel) eerder een bericht te sturen en de adverteerder de keuze te geven tussen verlengen of sluiten/verwijderen. Door er een actieve keuze van te maken, voorkom je ook dat er teveel niet meer relevante advertenties op de Markt blijven staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:59

Maar komt hij bij verlengen dan weer bovenaan? Of blijft de advertentie onderop staan?
Als hij weer naar boven komt dan maak je het voor de commerciële adverteerders alleen maar makkelijker. Ze hoeven immers maar 1 keer de advertentie te maken en bij elke verlenging komt hij weer naar boven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:59

Ik ben blij dat je een topic opent ts.
Ik heb het ook al een paar keer aangekaart maar helaas kan er nog niets veranderen.

Commerciële adverteerders op een ander tabblad zou ik geweldig vinden.
Of maar een advertentie per week per kvk nummer.
Nu mogen blijkbaar adverteerders een hoofd account hebben maar daarnaast nog meerdere accounts omdat ze toevallig meerdere sites hebben.
Ik noem dat een SA hebben.

En eigenlijk zou voor alle adverteerders wel mogen gelden dat ze een aantal berichten geplaatst moeten hebben.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:05

Palousa_Boy, dat is iets wat we nog aan het bespreken zijn, hoe we dat precies willen doen. Daarover volgt later nog meer.

Het eerste wat jullie straks van de veranderingen zullen gaan zien is dat het TEM-systeem voor de Markt aangepast gaat worden. Nu is dat een heel beperkt systeem waarbij je eigenlijk alleen op de knop kunt drukken om te laten weten dat er iets mis is. Dat systeem wordt uitgebreid zodat je in elk geval door kunt geven wat er aan de hand is. Voor de Marktmods zal dit ook een stuk fijner werken want die moeten nu vaak maar gissen waarom er getemd.
Het volgende dat op de agenda staat is het verbeteren van de techniek. Waar het systeem nu nog weleens hapert, zou dat straks allemaal een stuk vloeiender moeten gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:08

@Oscar : is er tot alles technisch mogelijk is niet een soort fair use policy te koppelen aan de hoeveelheid commerciële advertenties? Want zoals hier al gezegd : er zijn een aantal webwinkels die hier de gehele inhoud van hun (nieuwe) website op de bokt markt zetten.

Qua zoeken, als ik 10 (bitmaat) in typ in dat stukje markt, krijg ik ook de bitten voor 10 euro te zien. Volgens mij werkt de zoekfunctie ook op de advertentietekst en niet enkel op de titel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 12:10

palousa_boy schreef:
Maar komt hij bij verlengen dan weer bovenaan? Of blijft de advertentie onderop staan?
Als hij weer naar boven komt dan maak je het voor de commerciële adverteerders alleen maar makkelijker. Ze hoeven immers maar 1 keer de advertentie te maken en bij elke verlenging komt hij weer naar boven.

Vandaar ook dat ik al eerder opmerkte of je die commerciëlen wel wilt hebben op de boktmarkt - of ze een eigen (betaalde) afdeling geeft.

Wat betreft het automatiseren van processen: ja, natuurlijk kan dat maar waarom zou je? Er ontstaat mogelijk alleen maar discussie, moet je dat willen? Ik ben er erg voor om zaken simpel te houden: gewoon een maand gratis op Bokt ( voor niet commerciëlen dus) en dan weg ermee.
Keep it simple !

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:14

Tamary, die fair use policy proberen we nu al aan te houden, maar omdat we zelf gekozen hebben voor een systeem met zoveel selectiemogelijkheden, kunnen we vaak niets met die grote hoeveelheden advertenties. Pas zodra er advertenties verschijnen die allemaal op dezelfde zoekcriteria gebaseerd zijn, kunnen we er iets mee doen. Dat blijft zo totdat we aan de volgende stap toe zijn (zie hierboven).

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:20

oomens schreef:
Was dat onderscheid er niet ooit? Met EA en EA-commercieel?

Als dat onderscheid er nu niet is, betekent dat dan ook dat commerciële aanbieders nu gratis kunnen adverteren op de Boktmarkt?

De 'gewone' forumgebruikers worden bij ieder klaagtopic op FZ weggewuifd met de dooddoener 'zonder advertentieinkomsten kunnen we Bokt niet meer gratis houden' en moeten toch vooral geen adblocker installeren. Hoe rijmt zich dat met de gratis advertenties op de markt, waar toch potentieel voor Bokt ook een hoop te halen zou moeten zijn?

Dat eerste klopt inderdaad. Als je een bepaald aantal EA advertenties per week/maand aanmaakte, viel dat voor ons onder commercieel en werd het topic/de advertentie verplaatst.

Het lijkt mij helemaal geen gek idee om zoiets weer in te voeren. Als gebruikers bijvoorbeeld meer dan 5 advertenties per week plaatsen, dat er dan een commerciële omgeving wordt gecreëerd waar zij kunnen adverteren. Zo wordt het voor gebruikers ook veel overzichtelijker en hebben ze zelf de keuze om particulier iets (tweedehands) te kopen of via een winkel/webshop.

Zo'n automatisch mailtje zou best kunnen, net als dat je op Marktplaats een automatisch berichtje krijgt wanneer je advertentie is teruggezakt tot de 20e pagina ofzo. Dan kan je (tegen betaling) je advertentie een 'schop' geven zodat het weer op de eerste pagina verschijnt. Automatisch verwijderen kan ik me anderzijds ook wel in vinden, gezien het natuurlijk wel heel makkelijk wordt voor webshops om eindeloos advertenties te verlengen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:27

Juul :wave: :D

Klopt inderdaad dat we in het oude EA zo'n regel hadden. In de nieuwe versie van de Markt zal die niet 1 op 1 terug gaan komen, simpelweg omdat het oude EA 'handwerk' was (mods zaten letterlijk advertenties te tellen) en we willen niet dat er zoveel kostbare modtijd gaat zitten in een systeem dat deels ook automatisch kan. Maar dat er iets gaat veranderen op het gebied particulier/commercieel is wel zeker. Daarover in een latere fase meer :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:56

Yup, voor de zoveelste keer. Soms leuke dingen, maar dit gespam maakt dat ik een andere winkel zoek, ik ben het zat. Deze doet dit typisch vrijwel elke dag laat in de avond.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:02

Ben benieuwd naar de veranderingen. Vroeger kocht ik heel veel via EA maar tegenwoordig vind ik het een ramp idd door alle webshops erbij. De splitsing vond ik heel fijn.

Hopelijk komt er snel een goede automatisering zodat de mods geen advertenties hoeven te tellen en de markt voor ons weer veel fijner wordt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:34

.. en ook vandaag begint de lijst weer met twee nieuwe commerciële advertenties..
Ik hoop toch echt dat het markt team prioriteit zal geven aan het oplossen van deze ergernis die, zoals blijkt, bij veel bokkers leeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:38

Ik kijk om deze reden nóóit meer op de bokmarkt..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:08

1 van de redenen waarom ik niets meer plaats op de bokt markt, je word gewoon gestoord van al die webshops die tig producten op de bokt markt plempen.

zou zeggen geef al die commerciële bende lekker een aparte markt afdeling, en de particulieren een aparte afdeling net zoals de bokt markt die we eerst hadden..

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:51

Commerciële advertenties een eigen plek geven heeft zeker wel mijn voorkeur, zodat ze nog steeds reclame willen en kunnen maken. Het is echt irritant als je zoekt op 2de hands en je komt dit soort advertenties tegen.

Maar dan moet er wel heel goed gekeken worden wat is commercieel (volgens ons) op deze marktplaats. Want neem je het heel strikt dan moeten instructeurs, mensen die scheren, halsters maken enz. allemaal op die aparte gedeelte komen. Dan wordt het al lastiger. Terwijl dat meestal geen mensen zijn die fulltime ermee bezig zijn, maar gewoon aanbieden voor erbij. Of bijvoorbeeld zeggen dat iedereen die een webshop heeft een eigen gedeelte geven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:57

chamion schreef:
Commerciële advertenties een eigen plek geven heeft zeker wel mijn voorkeur, zodat ze nog steeds reclame willen en kunnen maken. Het is echt irritant als je zoekt op 2de hands en je komt dit soort advertenties tegen.

Maar dan moet er wel heel goed gekeken worden wat is commercieel (volgens ons) op deze marktplaats. Want neem je het heel strikt dan moeten instructeurs, mensen die scheren, halsters maken enz. allemaal op die aparte gedeelte komen. Dan wordt het al lastiger. Terwijl dat meestal geen mensen zijn die fulltime ermee bezig zijn, maar gewoon aanbieden voor erbij. Of bijvoorbeeld zeggen dat iedereen die een webshop heeft een eigen gedeelte geven.

Het zou dan dus makkelijker zijn als ze zeggen max 3 advertenties per gebruiker per dag bijvoorbeeld. Dan kunnen de instructeurs en scheerders etc gewoon nog hun advertentie zetten eens in de zoveel tijd en de commerciële die sneeuwen de rest niet onder met 100 kleuren hoevenkrabbers die elk in een aparte advertentie staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:00

3 per dag is nog te veel.

Apart met kvk.
Geen kvk dan bij particulieren en ook dan een limiet van 5 stuks in de week voor iedereen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:05

't Is niet toegestaan om advertenties hier te bespreken, dus de bovenstaande naam zal wel verwijderd gaan worden door de mods. Voor zulke gevallen is er het tem-systeem.

Als het zo is dat iemand onnodig veel advertenties plaatst dan spreken we iemand aan op fair use.
Maar zoals gezegd hangt het deels ook samen met onze eigen structuur op de Markt. Wij hebben ervoor gekozen dat als je bijv. een rijbroek in een bepaalde maat zoekt, dat je deze ook kunt selecteren via de zoekmachine. Andere maten worden dan niet getoond. Dan is het inherent dat iemand die meerdere rijbroeken in verschillende maten te koop aanbiedt deze ook in meerdere rubrieken plaatst omdat ze anders niet gevonden worden via het zoeksysteem.
Het wordt een ander verhaal als iemand heel veel advertenties plaatst die allemaal dezelfde zoekcriteria hebben. Dan geldt de fair use policy en daarvoor mag getemd worden (niet in dit topic melden omdat advertenties hier niet besproken mogen worden).