Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Commerciële aanbieders op de Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 02:36

Er is inderdaad een meldknop, maar wat dat voor effect sorteert..?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 02:37

Ik heb geen idee wat die knop doet en of er überhaupt wel wat mee word gedaan. Ik heb iig wel net die melding gemaakt, nu maar hopen dat het minder word...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 03:27

Er word zeker gekeken naar de TeM's die worden geplaatst op een advertentie, de marktmods proberen daar dan ook zo snel mogelijk op te reageren. :)
Ook het beheer zit zeker niet stil, maar hier iets voor in elkaar draaien dat goed werkt is nu eenmaal niet 1,2,3 gedaan, er is al zeker een plan maar dat omzetten in een werkend systeem op de markt is lang niet zo makkelijk als het soms lijkt, en dan zijn er natuurlijk nog een heleboel andere projecten die ook de aandacht van het technische team vragen. Ze doen wat ze kunnen, maar zoals eerder gezegd; nog even geduld..

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 03:33

Murthul schreef:
Er word zeker gekeken naar de TeM's die worden geplaatst op een advertentie, de marktmods proberen daar dan ook zo snel mogelijk op te reageren. :)
Ook het beheer zit zeker niet stil, maar hier iets voor in elkaar draaien dat goed werkt is nu eenmaal niet 1,2,3 gedaan, er is al zeker een plan maar dat omzetten in een werkend systeem op de markt is lang niet zo makkelijk als het soms lijkt, en dan zijn er natuurlijk nog een heleboel andere projecten die ook de aandacht van het technische team vragen. Ze doen wat ze kunnen, maar zoals eerder gezegd; nog even geduld..

Ik hoop het, ben er bijna zeker van dat als de commerciële bokkers onder ons niet zo veel meer kan spammen dat de boktmarkt zeker goed gaat verkopen, wat dan natuurlijk ook weer goed is voor bokt zelf. Het zou sneu zijn dat de markt op deze manier word 'verspild' of 'uitgebuit', (in de verkeerde zin) om het zo maar even te noemen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:31

Ach Murhul ... dat zoethoudertje heeft allang geen waarde meer. Om misbruik van de Markt te weren hoeft een systeem niet op de schop en hoeven de technische medewerkers geen overuren te maken. Het is uitermate simpel: een regel instellen.
Bokt is gek op regeltjes: je hoeft maar één verkeerd woord te zeggen - als Bokt er een regeltje voor heeft dan komt een mod je wel ermee om de oren slaan. Een andere regel is kennelijk "we luisteren niet naar klagende forumleden" ..

De regel:
De Boktmarkt is bedoeld voor geregistreerde forumleden voor de verkoop en aanschaf van 2e hands goederen, levende have, het aanbieden van diensten en/of het attenderen op cursussen en evenementen.
Voor alle rubrieken geldt dat het gebruikers niet toegestaan is om meer dan 1 x per week te adverteren. In een rubriek mag slechts één advertentie geplaatst worden.
Commercieel gebruik door ruitersportzaken, outlets, webshops e.d. zijn uitgesloten van het gebruik van de Boktmarkt.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:19

Jannepauli schreef:
Ach Murhul ... dat zoethoudertje heeft allang geen waarde meer. Om misbruik van de Markt te weren hoeft een systeem niet op de schop en hoeven de technische medewerkers geen overuren te maken. Het is uitermate simpel: een regel instellen.
Bokt is gek op regeltjes: je hoeft maar één verkeerd woord te zeggen - als Bokt er een regeltje voor heeft dan komt een mod je wel ermee om de oren slaan. Een andere regel is kennelijk "we luisteren niet naar klagende forumleden" ..

De regel:
De Boktmarkt is bedoeld voor geregistreerde forumleden voor de verkoop en aanschaf van 2e hands goederen, levende have, het aanbieden van diensten en/of het attenderen op cursussen en evenementen.
Voor alle rubrieken geldt dat het gebruikers niet toegestaan is om meer dan 1 x per week te adverteren. In een rubriek mag slechts één advertentie geplaatst worden.
Commercieel gebruik door ruitersportzaken, outlets, webshops e.d. zijn uitgesloten van het gebruik van de Boktmarkt.

Ze kunnen commercieel wel gebruik maken maar dan tegen betaling (verdient bokt ook er wat aan) maar wel met dezelfde regel als normale gebruikers dan!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:24

palousa_boy schreef:
Vraag me idd wel af in hoeverre het klanten oplevert.

Je zorgt iig wel voor naamsbekendheid (positief of negatief laat ik dan in het midden)

als iemand mij ooit vraagt naar een webshopaanbieder, zou ik deze sowieso al afraden.
ze heeft dus niet alleen mij er mee verloren als potentiële klant, maar ook iedereen die vragen stelt over positieve of negatieve gevoelens bij webshops.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:26

aantal keer waarschuwing geven en anders tijdje van bokt verbannen??

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 01:47

Dat we niet zouden luisteren naar klagende forumleden is absoluut niet waar, we stellen jullie mening zeer op prijs en proberen altijd zo snel mogelijk problemen op te lossen. Natuurlijk zouden we nu regels in kunnen stellen waarbij commercieel gebruik van de boktmarkt verboden is, maar dingen als max 1 advertentie per week is gewoon enorm lastig te controleren op dit moment. Bepaalde dingen tegen betaling e.d. zijn allemaal dingen die overwogen zijn, maar het realiseren daarvan is gewoon niet snel geregeld. Het hele markt-probleem staat hoog op de lijst en veel meer kan ik er niet over zeggen. Ook wij hopen dat dit zsm opgelost word. Voor nu zijn we heel blij met jullie tems op dubbele advertenties en de marktmods doen hun best om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

@Maaike_Ma, dat is ook zeker het beleid. Zoals je hier kunt lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Proce ... arschuwing
Bij het herhaaldelijk overtreden van de regels maak je kans op een officiële waarschuwing. Vanaf de 2e OW krijg je een week een ban, na 5 OW's een ban voor onbepaalde tijd (minimaal 1 jaar). Dit geld niet alleen voor het forum, maar ook voor de Markt. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 02:33

Maar als je geen regels wilt opstellen over commercieel adverteren kan je ook geen OW uitdelen, laat staan iemand bannen .

Ik snap het hele probleem niet. 1 advertentie per week is misschien moeilijk controleren, maar de adverteerders die overlast veroorzaken springen er duidelijk uit. Dus wanneer je regels gaat stellen, kan je deze onmiddellijk eruit filteren. Denk dat er weinig bokkers zijn die last ondervinden van die ene bokker die 3 advertenties ipv 1 plaatst, bij wijze van.

En los daarvan kan je dan ook gewoon ook een beroep doen op de gebruikers van de markt dmv de TEM knop.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 02:59

Citaat:
En los daarvan kan je dan ook gewoon ook een beroep doen op de gebruikers van de markt dmv de TEM knop

Precies.
Ik denk dat de bokkers die hinder ondervinden echt wel temmen.
Als je dan pas kijkt kost het niet heel veel extra tijd.
En ja dan glipt er misschien eens een tussendoor met teveel advertenties.
Als dat eens sporadisch gebeurt geeft dat ook niet direct een gevoel van spam.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 07:58

Idem!
Zoals vandaag.. Het enige wat ik zie, zijn de reclectie artikelen van rupa.
Persoonlijk vind ik dat erg vervelend om op een pagina alleen bedrijf artikelen te zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:14

Grappig dat het zo moeilijk is duidelijke regels op te stellen voor zoiets als een markt, dan wel een limiet stellen aan het aantal advertenties per user.

Waarom is zoiets op andere fora zo geregeld en duurt dat hier drie kort drie lang? Als ik het woord Amerikaanse content in de mond neem, heb ik meteen een PB met een vingertik. Maar zoiets als dit duurt maar voort :?.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:23

Als, zoals eerder genoemd in dit topic, het probleem ligt bij de zoekcriteria waar men uit kan kiezen, dan is er een vrij simpele oplossing voor de korte termijn. Voeg een extra zoekterm toe: tweedehands.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:32

Wat als er een fair-use regel wordt opgesteld?

Dan zet je daar in wat er als fair-use wordt beschouwd en als het de spuigaten uitloopt kan je de advertentieplaatser er op aanspreken en sancties geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:51

En wat nou als iemand zich registreert op Bokt, er de optie bij komt om aan te vinken of het een commercieel account is of een normaal account? Dan wordt er bij een commercieel account om een KvK nummer gevraagd en dan zou je evt op de Markt kunnen sorteren of je aanbieders met of zonder KvK nummer wilt. Lang niet iedereen zal z'n nummer invoeren maar dan zijn de grootste 'spammers' er wel uit. Of zeg ik nu iets heel stoms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:01

Als ik voor mijn bedrijf (fotografie) ergens een account aanmaak doe ik dat het liefst ook onder mijn bedrijfsnaam om reclame te genereren. Als ik dan kan invullen of het account voor zakelijk of prive gebruik is zal ik dat ook daadwerkelijk doen ja. Op die manier weten potentiele klanten sneller of ze met een pro of particulier te maken hebben.
Ik weet alleen niet of dat voor de huidige spammers ook gaat werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:05

Er kan altijd een pb gestuurd worden anar de spammers waarin staat dat ze een KvK nummer in moeten voeren om verder te mogen blijven adverteren en dat er anders maatregelen genomen worden. Al weet ik niet of dat haalbaar is natuurlijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:32

Murthul schreef:
Dat we niet zouden luisteren naar klagende forumleden is absoluut niet waar, we stellen jullie mening zeer op prijs en proberen altijd zo snel mogelijk problemen op te lossen. Natuurlijk zouden we nu regels in kunnen stellen waarbij commercieel gebruik van de boktmarkt verboden is, maar dingen als max 1 advertentie per week is gewoon enorm lastig te controleren op dit moment. Bepaalde dingen tegen betaling e.d. zijn allemaal dingen die overwogen zijn, maar het realiseren daarvan is gewoon niet snel geregeld. Het hele markt-probleem staat hoog op de lijst en veel meer kan ik er niet over zeggen. Ook wij hopen dat dit zsm opgelost word. Voor nu zijn we heel blij met jullie tems op dubbele advertenties en de marktmods doen hun best om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

@Maaike_Ma, dat is ook zeker het beleid. Zoals je hier kunt lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Proce ... arschuwing
Bij het herhaaldelijk overtreden van de regels maak je kans op een officiële waarschuwing. Vanaf de 2e OW krijg je een week een ban, na 5 OW's een ban voor onbepaalde tijd (minimaal 1 jaar). Dit geld niet alleen voor het forum, maar ook voor de Markt. :)

Het lijkt wel of de mods en het beheer méér tijd besteden aan het kalmeren van de gemoederen met 'zoethoudertjes' dan effectief iets aan de ergernissen te doen. De regel die ik eerder bedacht is best wel wat af te zwakken maar hey, hoe moeilijk is het nu om één keer op "nieuwe advertenties" te klikken en te ontdekken dat een bepaalde bokker iedere dag tussen de 20 en 30 advertenties plaatst.
Ik vind dat echt niet normaal en zeker geen fair use.
Ik denk dat het al een goede stap zou zijn om ervoor te zorgen dat er maar één advertentie per artikel geplaatst wordt, dus als je 10 oornetjes in diverse kleuren te koop hebt, dan geen 10 aparte advertenties, maar gewoon één. Een goed voorbeeld in het afgelopen weekend was iemand die 23 zadels aanbood. Gewoon één advertentie met daar in de omschrijving van de zadels, plus foto's onder de knop van de beschikbare zadels. Dat scheelt al een hele hoop.
Ik wil heus de goedwillende ZZP-er het brood niet uit de mond stoten, maar er zijn blijkbaar personen die niet in de gaten hebben dat mensen op den duur doof worden als je alleen maar schreeuwt. Je kunt al een conclusie trekken uit de hoeveelheid clicks op dit soort advertenties - die zijn minimaal in vergelijking met 'normale' advertenties.

Dus, niet moeilijk doen beheer: dit beperken van aanbod door gelijkwaardige artikelen in één advertentie te zetten, is zo simpel als wat. Dan hoeft niemand zich te ergeren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:51

In het geval van de oornetjes in tig verschillende kleuren ben ik het met je eens. Op basis van de zoekcriteria is dat ook zeker niet nodig en dan geldt de fair use policy (die overigens ook in de regels staat). Tems hierover worden op prijs gesteld!

In het geval van de zadels ben ik het zeker niet met je eens. Zadels zijn in allerlei soorten en maten verkrijgbaar en zullen ook allemaal andere zoekcriteria hebben. Deze hoeven niet gecombineerd te worden in 1 advertentie en hiervoor mogen altijd losse advertenties geopend worden. Dit is zo en dit blijft ook zo. We willen gebruikers hierin ook niet gaan beperken, ook in de toekomst niet.

Maar zoals gezegd geldt dat wel voor zaken die aan de hand van de zoekcriteria (dus de balk aan de linkerzijde van de advertenties waarin je kunt selecteren, niet de algemene zoekfunctie) op precies hetzelfde uitkomen. Kleur (oornetjes) is geen selectiecriterium (in tegenstelling tot bijv. de maat bij zadels) en hier mag ook altijd op getemd worden.
Voor wie helemaal geen interesse heeft in nieuwe oornetjes is er altijd nog de mogelijkheid om het filter nieuw/gebruikt aan te zetten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:24

Oscar schreef:
In het geval van de oornetjes in tig verschillende kleuren ben ik het met je eens. Op basis van de zoekcriteria is dat ook zeker niet nodig en dan geldt de fair use policy (die overigens ook in de regels staat). Tems hierover worden op prijs gesteld!

In het geval van de zadels ben ik het zeker niet met je eens. Zadels zijn in allerlei soorten en maten verkrijgbaar en zullen ook allemaal andere zoekcriteria hebben. Deze hoeven niet gecombineerd te worden in 1 advertentie en hiervoor mogen altijd losse advertenties geopend worden. Dit is zo en dit blijft ook zo. We willen gebruikers hierin ook niet gaan beperken, ook in de toekomst niet.

Maar zoals gezegd geldt dat wel voor zaken die aan de hand van de zoekcriteria (dus de balk aan de linkerzijde van de advertenties waarin je kunt selecteren, niet de algemene zoekfunctie) op precies hetzelfde uitkomen. Kleur (oornetjes) is geen selectiecriterium (in tegenstelling tot bijv. de maat bij zadels) en hier mag ook altijd op getemd worden.
Voor wie helemaal geen interesse heeft in nieuwe oornetjes is er altijd nog de mogelijkheid om het filter nieuw/gebruikt aan te zetten.

Maar Oscar, betekend dit dat een adverteerder (of het nu prive of commercieel is) in de toekomst op 1 dag gerust 23 verschillende zadel advertenties mag maken zolang het maar allemaal verschillende zadels zijn?
Of wordt het aantal advertenties per dag/week wel beperkt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:27

Nee dat van de zadels vind ik ook dat het wel in categorieën kan, dus alle veelzijdigheidzadels bij elkaar, dressuur, spring etc. Als je dan 3 advertenties open hebt staan met allemaal zadels kan ik nog mee leven, en iemand die echt een zadel zoekt kijkt daar dan ook heus wel naar. Anders worden mensen die zich daaraan irriteren alsnog doodgegooid met spam advertenties...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:28

In de heel nabije toekomst blijft het zoals het nu is. Wel zijn we de mogelijkheden voor de iets verdere toekomst aan het bekijken en daar hebben we zeker wel ideeen over, maar deze moeten nog verder uitgewerkt worden en ook moeten we kijken wat technisch realiseerbaar is.
Als ik daar nu iets over ga zeggen dan is de kans vrij groot dat het uiteindelijk anders gaat worden dan wat ik nu voor ogen heb en ik wil ook geen foute verwachtingen wekken. Zodra dit wel helder is, zullen we dit meteen naar jullie communiceren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:30

Weet je wat nog het meest absurd is aan deze situatie?
Het oude EA werd afgeschaft wegens te veel werk voor de MODS' s (alhoewel dat heel zelfregulerend werkte want iedereen begon openlijk te gillen als er iets fout was en meestal deed dat de topicstarter al de nodige aanpassingen doen) - en nu zitten we weer met een situatie die tot onvrede leidt, maar die wordt niet aangepakt want jahaha dat is moeilijk te controleren en DUS alweer veel MOD werk...
Ik heb al snel gemerkt dat het nieuwe systeem een paradijs werd voor veelplaatsers en aangezien ik daar voor pas, heb ik nu eigenlijk geen ads meer op BM.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:38

Foxy, wat je nu beweert klopt niet. Het oude EA was heel veel werk voor de mods, maar dat is nooit de hoofdreden geweest om het op te heffen. Het oude EA was opgezet in een forumstructuur en al heel lang uit z'n jasje gegroeid. Het oude EA was ook onderwerp van klachten nr. 1 en dat meerdere jaren lang. Dat is de hoofdreden geweest om iets nieuws te bedenken. Pas achteraf, toen EA opgedoekt was, kwamen er wat positieve geluiden over het oude systeem boven water. Toen het nog actief was, was dat maar zelden zo.