zoals de title zecht: ik ben erg aan het twijfelen tussen de twee. Mijn fjordje is nu nog maar 2,5 jaar dus ik heb nog even, maar wou toch even vragen. Hij is wel al voor de koets opgeleerd, met een niet zo straf bitje en doet het heel goed. Maar ik heb met mijn vorige paardje bitloos gereden, omdat hij een bit niet verdroeg. Ik heb een touw halster liggen, een engels hoofdstel en een biotine met bakstukken die er gemakelijk af kunnen, dus keuze genoeg. Maar het gaat hem vooral over het in rijden, ik zou het graag licht houden en daarom dacht ik dus aan touwhalster, rustig beginnen enzo, ook omdat ik later zou willen overstappen op bitloos en in amerika doen ze het vaak, bitloos inrijden en dan naar bit gaan. Maar langst de andere kant, hij kent een bit al dus misschien is dat gemaklijker voor hem. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat denken jullie hier over? Spreek vrij uit maar heb respect voor bit en bitloos aub
Merci

), maar hij reageert het best op een gewoon simpel touwhalster, hoor. En schuren over de neus, nou, daar heb ik geen last van en ik heb er echt eentje die behoorlijk 'eigenwijs' kan zijn op zijn tijd, hoor.
ben dan bitloos gegaan(sidepull) en hij liep heerlijk. Al ben ik het ook niet met alles eens hoor van bitloos beter dan bit, maar daar gaat het niet over.
je kan een paard beter bitloos beleren en eventueel later aan het bit laten wennen, dan andersom.