Bit of bitloos met jonge fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Bit of bitloos met jonge fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:32

Hey allemaal,
zoals de title zecht: ik ben erg aan het twijfelen tussen de twee. Mijn fjordje is nu nog maar 2,5 jaar dus ik heb nog even, maar wou toch even vragen. Hij is wel al voor de koets opgeleerd, met een niet zo straf bitje en doet het heel goed. Maar ik heb met mijn vorige paardje bitloos gereden, omdat hij een bit niet verdroeg. Ik heb een touw halster liggen, een engels hoofdstel en een biotine met bakstukken die er gemakelijk af kunnen, dus keuze genoeg. Maar het gaat hem vooral over het in rijden, ik zou het graag licht houden en daarom dacht ik dus aan touwhalster, rustig beginnen enzo, ook omdat ik later zou willen overstappen op bitloos en in amerika doen ze het vaak, bitloos inrijden en dan naar bit gaan. Maar langst de andere kant, hij kent een bit al dus misschien is dat gemaklijker voor hem. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat denken jullie hier over? Spreek vrij uit maar heb respect voor bit en bitloos aub
Merci Knipoog

s6801881

Re: Bit of bitloos met jonge fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:37

Ik zou voor een Dr. Cook of Voest model gaan. Dat is het duidelijkst voor je paard, en een touwhalster kan soms best schuren op de neus van je paard (zeker als je alles nog duidelijk moet maken en je dus veel moet vragen etc.)

Een bit is voor een jong paard zowieso niet echt prettig ivm tanden wisselen. Mocht je hem ooit willen verkopen zou ik hem op den duur wel laten wennen aan een bitje.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:44

heb ik ook al aan gedacht, ik kan er misschien een van een vriendin lenen. Zit er minder storing op de cook dan op de side pull? of bosal? En barefoot heeft ook zo'n soort hoofdstel he (ga daar een zadeltje bestellen, van daar). Aan een bit is hij zoiezo gewent he, enkel nog niet onder het zadel en ook dan wil ik licht blijven, nog het liefst dubbel gebroken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:30

Ik heb wel possitive verhalen over de BF gehoord. Het idee van de BF bitloos is hetzelfde als een DR. Cook, en de sidepull is gewoon een sidepull. Een bosal kan soms ook gaan schuren, net als een harde sidepull. Ik geloof dat de BF sidepull een zachte sidepull is.

Qua bit zal is dan voor een dubbelgebroken bustrens/D-trens/kneveltrens gaan, omdat die stabieler liggen dan bijv. een watertrens (die "zaagt" sneller door de mond). Dubbelgebroken omdat die minder snel in het gehemelte "prikken".
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 18-09-08 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:31

Ik ben van plan om ooit in een verre toekomst wel eens bitloos te proberen, maar ik ga toch met een bitje beginnen... Als ze het accepteren is het altijd handig als ze het kennen. Lachen

Heb me nog niet in bitloze optomingen verdiept, dus wat ik dan zou kiezen: geen idee!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:37

Jilly_Hayco schreef:
Ik ben van plan om ooit in een verre toekomst wel eens bitloos te proberen, maar ik ga toch met een bitje beginnen... Als ze het accepteren is het altijd handig als ze het kennen. Lachen

Heb me nog niet in bitloze optomingen verdiept, dus wat ik dan zou kiezen: geen idee!

Mocht je hulp nodig hebben met kiezen, ik help je graag, heb ook het een en ander hier liggen. Lachen (zie profiel)

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:37

MLoeser schreef:
Jilly_Hayco schreef:

Mocht je hulp nodig hebben met kiezen, ik help je graag, heb ook het een en ander hier liggen. Lachen (zie profiel)

Graag! je hoort het tegen die tijd wel Lachen
heb nog even de tijd he...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:39

hehehe, ja komt goed Lachen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:55

Bedankt voor de info, ik ga over zo'n 4 maandjes eens lekker shoppen en tot die tijd nog goed onderzoekken. Ik wist wel niet dat een watertrens "zaagt" zoals je dat zo mooi beschrijft MLoeser Knipoog . Weet je hier de oorzaak van?

@Jilly: vind ik ook wel maar ook bij het wisselen is dat nogal lastig en jonge paarden hebben wat meer last van hun mond als alles nog niet helemaal goed zit. Zeker proberen later! het kan alleen maar een verrijking zijn e Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:03

Ik zou voor bitloos gaan (doe ik zelf ook bij mijn halve Fjord Knipoog ) en ik blijf dat in principe ook doen in de toekomst.
Ik heb destijds allerlei bitloze optomingen geprobeerd (heeft me aardig wat centen gekost Clown ), maar hij reageert het best op een gewoon simpel touwhalster, hoor. En schuren over de neus, nou, daar heb ik geen last van en ik heb er echt eentje die behoorlijk 'eigenwijs' kan zijn op zijn tijd, hoor. Haha!
Al die spookverhalen van 'de neusriem kapot schuren' e.d., tja, geen last van. Vork

Mijn paard heeft wolfskiesjes op zijn lagen zitten, dus een bit is sowieso geen optie, mits ik ze er uit laat halen. Maar dat geeft zoveel ongemak en hij heeft er zo verder geen last van. Alle kruislingse optomingen vond 'ie vreselijk trouwens. Die druk op de kaken is met het wisselen echt niet prettig.

Ik rij prima zo. Naast het touwhalster heb ik nog een kaptoomachtig hoofdstel (voor de lessen in recht richten en klassieke dressuur) en er is een nieuwe mooie sidepull onderweg (van Barefoot). Lachen

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je je paard rijdt op je zit, dat is mijn doel.
Succes met het nemen van je beslissing. Lachen

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:34

Aria_zz schreef:
@Jilly: vind ik ook wel maar ook bij het wisselen is dat nogal lastig en jonge paarden hebben wat meer last van hun mond als alles nog niet helemaal goed zit. Zeker proberen later! het kan alleen maar een verrijking zijn e Haha!

Da's natuurlijk ook weer waar... Nu wisselt hij nog helemaal niks (de andere trouwens ook niet denk ik), ik hoor van alle kanten dat hun 2-jarige aan het wisselen is, maar hier nog alle melktanden rotsvast.
Wss zit ik tegen volgende zomer met een paard zonder tanden, dan zou bitloos idd wel een optie zijn Clown

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:55

Hey leuk Pling
Mijn fjord word op dit moment ingereden op een parelli centrum, en dat gebeurt bitloos.
Dit gaat echt goed, geen bit nodig dus ik ben ook om, en ga voor bitloos, ik ben niet tegen een bit en zal hem heus eens gaan gebruiken maar dit voelt goed.
Ze gebruiken het touwhalster.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:50

Misschien kan ik gewoon inrijden met een touwhalster en zien hoe hij er op reageert en als hij er last van heeft of het schuurt kan ik nog veranderen. Hij wordt nu aan de hand getraind met een touwhalster, dus hij kent het wel. Zou dan toch die cook of norton, weet niet wat het precies is, van men vriendin eens gaan gebruiken, je kunt nooit weten.
Maar hij staad ook voor de koets dus hij kent wel een bit moest het mis gaan.
Bitloos inrijden leek me vroeger een probleem maar eigenlijk doen ze het op de ranches in amerika al heel lang, bitloos inrijden en dan naar een zwaar bit en die beestjes reageren dan toch op de neckreining dus ja. Dat is nu niet wat ik wil maar hij moet echt gevoelig blijven; is en blijft een fjord he Clown Zo'n neck rope vind ik ook wel leuk maar daar wil ik niet mee inrijden, maar ga er wel eens mee rijden later.
Heeft iemand daar ervaring mee op een jong paard?

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:16

Even off-topic: Ben jij Belgische? Dacht zoiets Belgisch te kunnen afleiden uit je berichtjes Haha!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:20

Aria_zz schreef:
Bedankt voor de info, ik ga over zo'n 4 maandjes eens lekker shoppen en tot die tijd nog goed onderzoekken. Ik wist wel niet dat een watertrens "zaagt" zoals je dat zo mooi beschrijft MLoeser Knipoog . Weet je hier de oorzaak van?

De watertrens zaagt, omdat het bij de bitringen doorloopt, de bitringen zijn door het mondstuk gestoken. Dat maakt het mogelijk dat het bit zelfs iets over de bitringen door de mond kan bewegen.

Een bus, D-, en kneveltrens hebben op het uiteinde een breder gedeelte waar de bitring doorloopt/waar het bit zelf stopt, waardoor het bit niet verder kan schuiven. Een kneveltrens beperkt ook het omhoog/omlaag bewegen van het bit in de mond.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:32

Aria_zz schreef:
Zo'n neck rope vind ik ook wel leuk maar daar wil ik niet mee inrijden, maar ga er wel eens mee rijden later.
Heeft iemand daar ervaring mee op een jong paard?

Jongste paard die ik met neckrope heb gereden was 5, ze was toen ongeveer een jaar onder het zadel. De eerste keer rijden wou ze wel even uitproberen, maar naar ongeveer 20 minuten leek ze niet beter te weten.

Als je paard wijken voor druk kent, waar ik vanuit gaat omdat je aangeeft grondwerk te doen, denk ik niet dat het een probleem is. Het enige is dat je consequent moet blijven, maar dat moet zowieso met een paard. Wat ook kan is eerst even uitproberen vanaf de grond, en hem zo de hulpen eerst te leren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:19

Jilly_Hayco schreef:
Even off-topic: Ben jij Belgische? Dacht zoiets Belgisch te kunnen afleiden uit je berichtjes Haha!

Jaja helemaal Haha! West- Vlaams ook dus lekker op de boere buiten he Clown

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:27

MLoeser schreef:
De watertrens zaagt, omdat het bij de bitringen doorloopt, de bitringen zijn door het mondstuk gestoken. Dat maakt het mogelijk dat het bit zelfs iets over de bitringen door de mond kan bewegen.
.

Oke, nu begrijp ik het, zal er rekening mee houden als ik met bit ga rijden.
Over de neckrope; ga er nog een beetje mee wachten tot hij mooi reageert op het touwhalster en ik hem onder controle heb hij is nogal een schrikker dus liever iets op de neus + ben ook fervent buiten rijder dus zal meer touwhalster zijn, als hij er geen last van heeft.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:30

Ik heb mijn haf ook ingereden met een bitloos hoofdstel, de freestyle van Voest.
Het is mij erg goed bevallen! inmiddels rijden we ook met bit, maar ik zou het gerust weer op die manier doen Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:36

Volgens een internet verhaal zit het bitloos verhaal vooral tussen je oren:

Veel mensen vragen mij; waarom bitloos ? Dan vraag ik; waarom met bit ? Daar heeft (bijna) niemand een goed antwoord op, want waarom gebruik je een bit....

Allereerst is het traditie om een bit te gebruiken, sinds men paarden berijdt, gebruikt men voor de controle een bit.
Om verder te gaan met die controle, veel mensen denken namelijk dat ze zonder bit geen controle hebben over het paard, dat het paard onstuurbaar is, dat het paard te wild is, dat het niet te stoppen is, enz. enz. enz.

Ook ik heb jaren met bit gereden, totdat ik bij mezelf ging denken, waarom gebruik je een bit, waarom stop je een stuk ijzer in de mond van het paard, ga je ervanuit dat het normaal is, dat het paard hier geen last van heeft; waarom niet zonder bit. Ik ben me gaan verdiepen in de werking van het bit en het gedrag van het paard. Mijn conclusie is dat geen enkel bit een voordeel heeft, dus rijd ik sindsdien zonder bit.

meer op:
http://www.singlefooter.nl/bitloos.asp

Ik heb er mijn bitloos hoofstel vandaan Knipoog

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:01

@Zoezi: je hoeft me zeker van bitloos rijden niet te overtuigen, mijn vorige paard crosste met iedereen 2km in rengalop omdat hij het bit niet verdroeg Bloos ben dan bitloos gegaan(sidepull) en hij liep heerlijk. Al ben ik het ook niet met alles eens hoor van bitloos beter dan bit, maar daar gaat het niet over.

Mijn paardje kent een bit (koets) en reageert goed en om dan te veranderen om in te rijden, wat hij dus niet kent, leek het mij een grote verandering voor hem. Maar ga het toch proberen, al moeten jullie nog even wachten op het resultaat (6 maand Clown ). Hij zal ook met bit moeten leren maar dat is voor later als hij de druk goed kent en eerst dan nog neck rope, of omgekeerd, zal dan wel een trainingsschema opmaken denk. T' is ook gewoon dat mijn vriendin met bit heeft ingereden om een aantal redenen en ik wilde toch maar even chekken of een touwtje op de neus bij het inrijden wel een goed idee is, kwestie van kuren die ze kunnen uithalen enzo.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:06

Ik zou haar bitloos beleren Ja je kan een paard beter bitloos beleren en eventueel later aan het bit laten wennen, dan andersom.

Mijn fjord is beleerd met bit. Ze gaat verschrikkelijk tegen het bit in. Het dreef me echt tot wanhoop. Inmiddels zijn haar wolfskiezen getrokken en volgende week ga ik kijken hoe ze nu reageerd. Bitloos ga ik voorlopig niet doen. Ze trekt heel veel en met bit heb ik niet genoeg controle om bitloos te gaan beginnen.

Wel heb ik twee keer buitengereden met een bitlooshoofdstel en dat ging dan weer wel Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:11

Aria_zz schreef:
@Zoezi: je hoeft me zeker van bitloos rijden niet te overtuigen, mijn vorige paard crosste met iedereen 2km in rengalop omdat hij het bit niet verdroeg Bloos ben dan bitloos gegaan(sidepull) en hij liep heerlijk. Al ben ik het ook niet met alles eens hoor van bitloos beter dan bit, maar daar gaat het niet over.

Mijn paardje kent een bit (koets) en reageert goed en om dan te veranderen om in te rijden, wat hij dus niet kent, leek het mij een grote verandering voor hem. Maar ga het toch proberen, al moeten jullie nog even wachten op het resultaat (6 maand Clown ). Hij zal ook met bit moeten leren maar dat is voor later als hij de druk goed kent en eerst dan nog neck rope, of omgekeerd, zal dan wel een trainingsschema opmaken denk. T' is ook gewoon dat mijn vriendin met bit heeft ingereden om een aantal redenen en ik wilde toch maar even chekken of een touwtje op de neus bij het inrijden wel een goed idee is, kwestie van kuren die ze kunnen uithalen enzo.

Mooi spul die sidepulls Haha!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:17

Zeker wel Clown want hij was in de manege waar hij daar voor stond altijd een hyper beest tot met mij op buitenrit, maar dat is een ander verhaal waar ik nog van droom Knipoog . Maar ieder paard heeft zo zijn hoofdstel en ik weet dus niet of mijn paardje nu wel zo blij zal zijn als er op zijn neusje wordt gedrukt, van daar de vraag of anderen het al met succes gedaan hadden en met wat.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:21

Aria_zz schreef:
Zeker wel Clown want hij was in de manege waar hij daar voor stond altijd een hyper beest tot met mij op buitenrit, maar dat is een ander verhaal waar ik nog van droom Knipoog . Maar ieder paard heeft zo zijn hoofdstel en ik weet dus niet of mijn paardje nu wel zo blij zal zijn als er op zijn neusje wordt gedrukt, van daar de vraag of anderen het al met succes gedaan hadden en met wat.

Je hebt gelijk. Cisco is een draver en reageerd gewoon NIET op een bit. Ik heb hier eerst gevraagd of ik dan een ander bit kon proberen en kreeg zoveel mensen over me heen dat ik het nu op een totaal andere boeg heb gegooid; bitloos......