Paint horse; dressuur en springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Paint horse; dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 23:46

Over het algemeen zijn paint horses meer western. Ze zijn zo gebouwd en hebben meer western in hun bloed.
Maar zijn ze daarom niet geschikt voor dressuur en springen? Nors opkijken

Ik heb laatst wel een zuivere paint gezien die toch echt netjes over de 1.20 sprong en in dressuur M2 loopt.
Of moet je dit echt vanaf het begin dat je hem inrijd de dressuur aanleren ipv western?

Wie heeft er een paint horse en rijd ermee dressuur en/of springen?
Misschien ook foto's? Bloos

capopjekop

Re: Paint horse; dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:17

Tuurlijk kan een paint of een quarter ook dressuur en springen. Maakt niet uit hoe je hem beleerd. Als je vervolgens maar genoeg tijd neemt om de basis ergoed in te krijgen, dan kan ieder ras dat wel. Natuurlijk speelt de bouw ook mee, zo zal niet ieder ras op hoog niveau kunnen presteren, maar in de lagere klasses moet dat geen probleem zijn.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:21

Het is maar net hoe je hem beleerd. En in de western heb je ook gewoon een dressuurklasse ; Hunter under saddle.... Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:45

Splash_ schreef:
Het is maar net hoe je hem beleerd. En in de western heb je ook gewoon een dressuurklasse ; Hunter under saddle.... Lachen

Maar dat is geen dressuur Clown

Tuurlijk, je kunt ook met paints dressuren en springen, maar denk wel aan het feit dat een paint niet gefokt is om dressuur mee te rijden, maar je hebt natuurlijk wel verschillende types. Maar verwacht geen gangen van een tuiger of kwpn'er.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:50

ben het met ons komende veulen ook van plan, van alles wat dus ook de engelse takken van paardensport. Moet best kunnen!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:06

Mijn hengst Chum springt met gemak 1.10. Zonder gerichte springtraining.
Tevens dressuur ik wat met hem,hij kan wijken,schouder binnenwaarts en buiten, appuyeren in alle 3 gangen,traver, renvers,wissels om de 2 passen en ik ben sinds kort bezig met de passage.
Hij is wel wat meer als een rijpaard gebouwd dwz een wat langer voorbeen en wat meer maat als gewoonlijk 160.5cm. Tevens beheerst hij alle westernmanoevres,
zoals rollbacks, stops,spins,speedcontroll en wissels op een hand gereden. Hij is 7 jaar en een Cherokee Blanca maal EJM Sixpack,oftewel ranchhorse breeding.
Lekker allround paard dus Cool
Foto's van Chum in mijn profiel Doei!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:17

das nog eens leuk zeg!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:20

Een tijd geleden is hier ook al een topic over geweest. In Amerika worden paint en quarters regelmatig gebruikt voor de springsport en hogere dressuur. Dat zullen dan niet zozeer de wat kleinere en zwaardere Cow horses en Ranch Horses zijn, maar wel de grotere, lichter gebouwde modellen. Al kunnen ze het allemaal, ik ken ook een quarter die de pirouettes en travers beheersd en er zijn er ook die kunnen piafferen Knipoog

Overigens begrijp ik niet helemaal wat "meer western" in hun bloed zou moeten betekenen Bloos .

Even zoeken, op Bokt en internet, en je zal zien dat je genoeg voorbeelden kan vinden.
Net zo goed als niet alle westernpaarden Quarters, paints of appie's zijn, zijn die "echte" westernpaarden niet alleen maar geschikt voor de westernsport.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:32

CherokeeChum schreef:
Mijn hengst Chum springt met gemak 1.10. Zonder gerichte springtraining.
Tevens dressuur ik wat met hem,hij kan wijken,schouder binnenwaarts en buiten, appuyeren in alle 3 gangen,traver, renvers,wissels om de 2 passen en ik ben sinds kort bezig met de passage.
Hij is wel wat meer als een rijpaard gebouwd dwz een wat langer voorbeen en wat meer maat als gewoonlijk 160.5cm. Tevens beheerst hij alle westernmanoevres,
zoals rollbacks, stops,spins,speedcontroll en wissels op een hand gereden. Hij is 7 jaar en een Cherokee Blanca maal EJM Sixpack,oftewel ranchhorse breeding.
Lekker allround paard dus Cool
Foto's van Chum in mijn profiel Doei!

Heb je ook springfoto's? Je ziet er wel stoer uit zeg, net een echte cowboy met dat lange haar Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:33

Mijn quarter Heirfill beheerst idd ook de galoppirouettes,en is ook nog van het ouderwetse ranchhorsetype,1.48cm ,650kg ook in mijn profiel.
Ik houd ervan om mijn paarden een brede opleiding te geven.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:37

anneliesdj schreef:
CherokeeChum schreef:
Mijn hengst Chum springt met gemak 1.10. Zonder gerichte springtraining

Heb je ook springfoto's? Je ziet er wel stoer uit zeg, net een echte cowboy met dat lange haar Knipoog

Sorry, geen fotogravisch bewijs maar je mag hem wel eens in real live komen bekijken als we aan het werk zijn,helaas staat hij nu even met vakantie wegens een gigantische hoefzweer die vanmiddag is uitgesneden Huilen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:44

Autsj, das vervelend. Irl bekijken is natuurlijk altijd goed, laat je hem dan ook even springen? Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:46

CherokeeChum schreef:
Mijn quarter Heirfill beheerst idd ook de galoppirouettes,en is ook nog van het ouderwetse ranchhorsetype,1.48cm ,650kg ook in mijn profiel.
Ik houd ervan om mijn paarden een brede opleiding te geven.

Maar eigenlijk hoort het , i.m.o., ook zo. Als de basis perfect in orde is zijn alle "kunstjes" nl. kinderspel en zou een paard alles moeten kunnen uitvoeren, waarbij sommige dingen, afhankelijk van de aanleg hem beter of slechter af zullen gaan.

Mijn Arabier heb ik jaren lang western stijl gereden in combinatie met endurance, hij leert nu de piaffe wat hem erg soepel afgaat en dat gaan we uitbouwen naar de levade. Wie weet wat er daarna nog gaat komen Knipoog Ik had hem eigenlijk ook nog willen inspannen, maar dat is er nooit van gekomen.
Mijn paint is nu net met de basis bezig, maar die heeft al laten zien dat een beetje piafferen hem ook zou moeten lukken Cool .

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 02:17

gaaf zeg heb nog nooit van gehoort dat een arabier western is gereden zeg

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:38

lady_owner schreef:
gaaf zeg heb nog nooit van gehoort dat een arabier western is gereden zeg

Daar zijn er anders genoeg van hoor, er is zelfs een speciale Western vereninging met Arabieren, de DAWRA Knipoog

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:27

oh dat wist ik niet

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:49

Onze quarter kan ook netjes een dressuur parcourtje lopen. Hij is dan wel western beleerd, maar kan net zo goed klassieke dressuur.

Maudje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:48

kunt het toch altijd proberen.

pepper_kathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:56

_Sanne schreef:
Over het algemeen zijn paint horses meer western. Ze zijn zo gebouwd en hebben meer western in hun bloed.
Maar zijn ze daarom niet geschikt voor dressuur en springen? >;)

Ik heb laatst wel een zuivere paint gezien die toch echt netjes over de 1.20 sprong en in dressuur M2 loopt.
Of moet je dit echt vanaf het begin dat je hem inrijd de dressuur aanleren ipv western?

Wie heeft er een paint horse en rijd ermee dressuur en/of springen?
Misschien ook foto's? :o

Ik heb een paint, daarmee rij ik L1 dressuur en B springen.
Ik heb wed. gesprongen L springen.
het liefst zou ik toch western willen, dus zit ik op internet alles op te zoeken over western.
Ik heb nog wel foto's als ik dressuur rij, op een wed. een tijdje terug.
En ook spring foto's.
ik weet niet of de linken het doen !!

Deze foto ging ik een keertje springen zonder zadel ( geen negatieve reacties );
Afbeelding
http://94.100.124.8/1355050001-13551000 ... _-Opq.jpeg
Dit is een foto('s) op een wed. deze is al een tijdje terug maar wel mooi;
http://94.100.118.247/983500001-9835500 ... _9DZF.jpeg
http://94.100.114.22/983500001-98355000 ... _q2Dg.jpeg
Dit is/zijn spring foto('s);
http://94.100.120.212/1172450001-117250 ... _wQBV.jpeg
Deze is wat vaag en raar hij komt uit een filmpje, hij is eruit geknipt;
http://94.100.119.249/976000001-9760500 ... _iKGi.jpeg

dit zijn mijn foto's.....
ik heb mijn pony gekocht op marktplaats, in het begin moest je hem naar voren schoppen!
maar nu hoef je niks meer te doen :D
ik kocht hem gewoon zo, en kreeg alles erbij.
dat andere meisje durfde er niet meer op, en ik kreeg alles erbij.
volgens mij deed ze geen eens western.
maar mij lijkt het echt super leuk !!!!!