Veulen staat veel op rust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jack08

Veulen staat veel op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:18

Hallo,

Ik wilde jullie ervaring hiermee eens vragen.
Ik heb sinds een week een veulen gekocht van 3 maanden oud. Hij doet het erg goed staat lekker 24/7 op de wei met een jaarlinghengst. Nu valt het mij op dat hij heel vaak op rust gaat staan. Hij wisselt dan af met recht en links. Hij loopt verder niet kreupel en zijn benen zijn ook niet dik. Ik hoor graag van jullie of jullie hier ervaring mee hebben.
Alvast bedankt.

Amalarab

Re: Veulen staat veel op rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:13

Wel vroeg afgespeend, ik weet niet of dat nu wel zo goed is voor de gezondheid van je veulen!
Mijn veulen van 2 mnd staat trouwens ook wel op rust hoor!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:52

OPG --> KS

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:28

Misschien moet hij nog wat wennen en is hij gewoon nog niet vertrouwd genoeg om veel te gaan liggen..

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:34

Op rust staan, betekent dat hij dus relaxed is en waarschijnlijkstaat te soezen/slapen. Als hij het gewoon afwisselend zijn het geen beenproblemen denk ik.
Veulen is misschien moe en onder de indruk. Is tenslotte wel vroeg afgespeend. Gaat het wel goed met het andere veulen erbij?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:35

Was er een reden dat het veulen zo vroeg van de moeder af moest? Ik wil je er wel voor waarschuwen dat het leeftijdsverschil op deze leeftijd (veulen-jaarling) behoorlijk groot is. De jaarling is al veel ruwer in zijn spelletjes dan dat zo'n jong veulentje aankan.
Wat het op rust staan betreft, je moet er rekening mee houden dat het nog echt een baby is en dus nog veel rust nodig heeft, denk dat hij nog te ongerust is om gewoon te gaan liggen. Ook moet je goed in de gaten houden dat hij voldoende drinkt en eet (geen zout/ mineralenblok geven voor het halfjaar is mij altijd verteld).

Groetjes ingrid

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:44

ik hoef er niet meer op te wijzen maar 3 maanden is inderdaad wel heel erg jong. Dus zou de jaarlinger goed in de gate houden wat betreft het te ruw aanpakken van je veulen.
Ik heb zelf een hengstenveulen van 5 maanden die ik in de wei ook veel op rust heb zien staan tussen 12 en 16 weken leeftijd ongeveer. Geen idee of dat met een soort groei-pijn(en/tjes) te maken kan hebben gehad, maar daar leek hetheel erg op bij mijn veulen.
Vooral na het ruw spelen en veel rennen met leeftijdsgenootje deed hij het veel. Nou moet ik zeggen dat het ook en eerg groot, hoogbenig veulen is.