Wanneer inteelt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

Wanneer inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:49

Ik ben sinds kort erg geïnteresseerd in de fokkerij en zou over een paar jaar met de merrie van mijn zusje een veulen fokken.

Nu is mijn vraag:
Wanneer heb je nu inteelt, en wanneer heeft het echt gevolgen?

Onze merrie als voorbeeld:
Ze is van Orlando X Landjuweel

Er zit achter zowel de vader als de moeder Nimmerdor, maar dit zal geen probleem zijn aangezien de fokker voor Orlando als hengst heeft gekozen.

De opa van Orlando is Nimmerdor
De vader van de Oma van onze merrie is ook Nimmerdor.

Nu is het dus niet meer verstandig om straks voor onze merrie een hengst te nemen waar ook weer Nimmerdor achterzit of heeft dit geen invloed?

Tabpy

Re: Wanneer inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:40

Dat heb ik eerder gezien bij nimmerdor!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:37

Er zijn fokkers die bewust kiezen voor inteelt op een uitzonderlijk goede hengst of merrie in de hoop de goede eigenschappen dubbel vast te leggen. Bij Nimmerdor of Farn, of in Holstein bij bv. Cor de la Bruyere gebeurt het heel vaak. Het hoeft dus zeker niet negatief te zijn.!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:58

Je moet er wel rekening mee houden dat je niet alleen de positieve dingen dubbel vast legt maar ook de negatieve!!!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:18

Ah oke zit dat zo.. Dus het kan eigenlijk positief uitwerken en negatief. Van Nimmerdor wil ik wel dubbel zijn goede eigenschappen! Hopelijk ga ik de goede dingen terug zien.
Bedankt voor de info!

Maar wanneer krijg je er nu bijvoorbeeld een misbaksel van laat ik maar zeggen? Is dat alleen wanneer je direct de vader er weer op zet?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:34

Dat hoeft helemaal niet een misbaksel te worden al is de kans wel aanwezig.
Vaak zie je dat de bv de vruchtbaarheid achteruit loopt.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:51

Wanneer je niet de hele familie kent met haar positieve en negatieve eigenschappen, kunnen er inderdaad nare verrassingen tevoorschijn komen.
Wanneer inteelt in de hele populatie voorkomt, zoals bij Friezen bv., dan is er inderdaad kans op problemen als onvruchtbaarheid. Ook andere problemen, zoals aan de nageboorte blijven staan en dwerggroei, waterhoofden(!) zijn bekend.
Andersom is bv een invloedrijke tuigpaardhengst als de preferente Hoogheid het produkt van Oregon x Oregon, dus vader x dochter. Zo'n hengst is dan heel fokvast en dat is natuurlijk erg waardevol.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:02

Wow dat is wel speciaal inderdaad, wist niet dat dat kon. Maar het is wat je zegt over de onvruchtbaarheid en waterhoofden wat me meer logisch lijkt. Ik ga het in ieder geval niet proberen.

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:34

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:43

Heel erg bedankt! Erg informatief.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:47

sportfokker schreef:
Er zijn fokkers die bewust kiezen voor inteelt op een uitzonderlijk goede hengst of merrie in de hoop de goede eigenschappen dubbel vast te leggen. Bij Nimmerdor of Farn, of in Holstein bij bv. Cor de la Bruyere gebeurt het heel vaak. Het hoeft dus zeker niet negatief te zijn.!

Ja
Dat noemen we dan in de paardenfokkerij "lijnteelt"

Het is dan de bedoeling van de fokker om de goede eigenschappen van een hengst en een merrie te VERANKEREN Haha!

In mijn twee jarige hengst zit ook lijnteelt om bewust wat goede eigenschappen te verankeren (perfect paard bestaat nog steeds niet Tong uitsteken )

Zie zijn stamboom op onderstaande link: Hierin staat Nimmerdor aan vaderskant en moederskant in de 3e generatie.

http://www.dekasteeltoren.nl/paginas/StamboomKWPN
-
-
Laatst bijgewerkt door VDB op 25-08-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:49

Ja klopt, was er inmiddels achter dat dit zo genoemd werd. Lijnteelt klinkt ook wat positiever dan inteelt, het kan dus juist ook iets positiefs toevoegen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:50

Mooie hengst trouwens!

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:37

Is er een richtlijn of je met lijnteelt een bv. waterhoofd paard krijgt of een ''normaal'' paard of is het gewoon echt een gok 50/50?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:41

tja als het goed gaat heet het lijnenteelt, en als het fout gaat heet het inteelt, volgens mij is het 50/50

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:49

Inteelt hoeft écht niet fout te gaan, maar inteelt is bijv. vader x vader of broer x zus. lijnenteelt is meer dat je verderop de moederlijn of een bepaalde hengst/merrie nog een keer terug ziet.

Inspekteur x Elcaro x Roemer bijv. (inspekteur is nl. een kleinzoon van roemer)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:00

siskeh schreef:
tja als het goed gaat heet het lijnenteelt, en als het fout gaat heet het inteelt, volgens mij is het 50/50

Niet dus, Siskeh. Clown Zit je nou gewoon te gokken?
Fokken in de 2e generatie met dezelfde hengst in vader of moederlijn wordt niet aangeraden.
Het heet dan wel "lijnteelt" maar kans op belemmering in de genen en kneusjes als veulen is groter. De kans dat de hengst of merrie op de keuring een goed rapport krijgt is nihil. Er zijn uitzonderingen bij onder andere wat paarden bij stal Roelofs (verankeren van de hengst Joost bijvoorbeeld) maar vast nog wel meerdere fokkers die dit doen.

Om vraag van TS te beantwoorden Haha! Fokken met dezelfde hengst in vader of moederlijn in de éérste generatie is pure inteelt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:07

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:12

Sammie schreef:
mwah afgeraden.. Je moet gewoon dondersgoed weten waar je meebezig bent. Je verankert goede eigenschappen maar ook de slechte

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=143263

puik veulen hoor Ja

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=5

Niet mijn keuze, maar ook niet verkeerd uitgepakt Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn uitzonderingen zei ik al Knipoog

Die eerste die je opgeeft heeft Kostolany in de 2e generatie bij mams en Kostolany in de 3e generatie bij paps. Dat zou ik niet erg vinden....

Maar die 2e die je noemt Sammie Bloos! Bloos! Nagelbijten / Gniffelen
Show me pictures Haha! !

En nog STER geworden ook? Nu wordt ik helemaal nieuwsgierig. Dat is tegen het persoonlijke "fokbeleid" van Arie Hamoen Duivel

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:22

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:36

Sammie schreef:
Die eerste is een zoon x volle zus van z'n moeder Clown Polansky en Ulonnevanck zijn volle broer/zus.

Die tweede is als veulen zelfs geveild voor een aardig bedrag Lachen
http://www.veulenveilingmarenkessel.nl/ ... _id=3&id=5

Kennelijk wilde van Helvoirt de merrie Warmante en haar eigenschappen verankeren, lijkt mij, toch?

Ik vind het wel "gewaagd" fokken Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:46

Ik vind het vragen om problemen Haha! Haha! Haha! maar het resultaat is wel leuk te noemen. Idd Warmante en diens lijn, was ook mijn gok.

Helvoirt dekt bijna zo niet alles met z'n eigen hengsten of diens nakomeling. Jazz gaat op alles, er lopen meerdere Jazzen rond uit de Warmante stam. Dit jaar ook op de veiling een Tango x ?? x Jazz x Ferro. Oók geen slecht veulen, leek wel mooi ontwikkeld Ja

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:53

Sammie schreef:
Ik vind het vragen om problemen Haha! Haha! Haha! maar het resultaat is wel leuk te noemen. Idd Warmante en diens lijn, was ook mijn gok.

Helvoirt dekt bijna zo niet alles met z'n eigen hengsten of diens nakomeling. Jazz gaat op alles, er lopen meerdere Jazzen rond uit de Warmante stam. Dit jaar ook op de veiling een Tango x ?? x Jazz x Ferro. Oók geen slecht veulen, leek wel mooi ontwikkeld Ja

Hierbij misschien van toepassing: Fokken of Gokken Blond

Het had inderdaad mis kunnen gaan. Maar je weet niet wat de genen doen. Ik ben benieuwd of dat soort paarden dan ook rontgenologisch goed zijn en of verder de genen van dit fokproduct gezond zijn voor volgende generaties ?
Roelofs is ook best veel bezig met lijnteelt en ook wel eens inteelt in het verleden. Daar gaat of ging het ook goed.
Of worden de "slechte" fokproducten nooit openbaar gemaakt? Dat kan natuurlijk ook.....

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:02

Dus het beste is gewoon om inteel/lijnteelt te voorkomen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:58

Tabpy schreef:
Dus het beste is gewoon om inteel/lijnteelt te voorkomen
Lijnteelt is niet erg. Al helemaal niet als het in de 3e generatie is. 2e kan ook maar loop je meer risico. Maar zelfs 2e generatie kan het (lees topic voor voorbeeld van Sammie)