Telgang in stap, wil beide bevestigen. hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Telgang in stap, wil beide bevestigen. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:02

ik weet niet zeker of het hier goed staat, anders even verplaatsen.

Ik rijd nu al een periode een Arabische merrie die sinds kort in stap in telgang gaat. In principe wordt dit als taktfout gezien, maar ik zou graag de telgang bevestigen, maar ook een goede stap erop willen zetten, hoe kan ik dit oplossen?

Huertecilla

Re: Telgang in stap, wil beide bevestigen. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:02

Leer jouw paard een ´brug´ aan.
Dat is een belooncode bij operante conditionering. Het bekende klikkeren doet dit met de ´Klik´ van de klikker.
Ik doe het via een spel wat we ´toca´ noemen en wat een leuke vorm van ´targeten´ is.
Laat jouw paard jouw hand aanraken en beloon dit met een codewoord en een beloning bv. een klein schijfje wortel.
Wij gebruiken het woord ´¡Si!´omdat dit kort, krachtig en verder niet gebruikt is.
Als het codewoord voor het paard een signaal voor ´goed zo´ is geworden, dan kan je het voor alles gebruiken.

Aan gedrag wat je wil vastleggen koppel je nu door gewenning een woord dáárvoor mét het codewoord voor belonen.
´Achteruit´ voor achteruit en ´¡Si!´ als het paard achteruit gaat. Uiteraard ´stop´ om het af te sluiten.
Wil jij stap en telgang afzonderlijk aan een signaal daarvoor koppelen, dan verzin je daarvoor twee duidelijk verschillende signalen. Dat kan een lichaamssignaal zijn of een woord of een combinatie.
Ik zeg bijvoorbeeld ´tölt´ i.c.m. been voor stap in het ritme voor de tölt Haha!

Succes.

hc

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:13

Pfff duidelijk uitleggen is duidelijk een talent wat jij niet bezit.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:19

ik vind t wel duidelijk uitgelgd hoor..
ik zou er inderdad ook 2 duidelijk verschillende comando's aan koppelen.
Hou ons op de hoogte he?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:31

--> GP

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:53

Mijn IJslander kon in het begin onder het zadel niet draven. Hem heb ik, net wat Huercilla zegt, 2 verschillende geluiden aangeleerd om hem te helpen het verschil te maken tussen tölt en draf. Dat van draf heb ik hem dus aan de longe en naast de fiets aangeleerd, tölt deed hij dus al en was makkelijk daar een geluid aan te verbinden. Voor tölt maak ik een zoengeluidje, en voor draf een klik-geluidje.

Los hiervan, mag ik vragen waarom je de langzame telgang wil bevestigen (echt tweetakt bedoel je) ? Ook bij IJslanders is dit ongewenst, je paard zal hiervoor waarschijnlijk veel spanning in de bovenlijn hebben zonder de onderlijn te gebruiken. Dit zal op termijn voor rugklachten gaan zorgen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:43

De eigenaar wil het wel graag bevestigd zien. Ze loopt er verder wel ontspannen onder. Ikzelf rijd liever alleen stap-draf-gallop, omdat je dan ook geen tactfouten tijdens de dressuurproef kan maken (dat ze zonder commando toch in telgang gaat)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:06

maar die telgang is dus geen telgang maar een tactfout, want dan kan ik het er gewoon uitrijden (ben toch aan de tact aan het werken)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:07

Ik ben wel benieuwd naar hoe het er uit ziet, is het mogelijk er een filmpje van de maken ?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:16

ze tilt twee benen aan 1 kant op en zet ze neer, dus linksvoor+linksachter en dan rechtsvoor+rechtsachter enz. een tweetact beweging dus. (wel langzaam, tempo van gewone stap)

Heb geen camera op het moment, dus een filmpje kan pas wat later.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:31

tja, uitleg wat voor de ene heel duidelijk is, is voor een ander niet te volgen, iedereen leest en leert toch op een andere manier.
Kun je iemand bij je paardje laten komen die ervaring heeft met het rijden van gangenpaarden? wellicht heb je daar wat aan?

succes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:36

Los hiervan, mag ik vragen waarom je de langzame telgang wil bevestigen (echt tweetakt bedoel je) ? Ook bij IJslanders is dit ongewenst, je paard zal hiervoor waarschijnlijk veel spanning in de bovenlijn hebben zonder de onderlijn te gebruiken. Dit zal op termijn voor rugklachten gaan zorgen.[/quote]

Mee eens. Ik snap dat de eigenaar het graag wil en dat jij daar dan verder niet zoveel mee kan, maar het lijkt mij alleen maar vervelend.
Je kunt je ook afvragen waarom het paardje telgangt. Meestal gebeurt dat bij paarden die niet soepel zijn en stijf en hun rug niet goed gebruiken.
Ik weet natuurlijk niet of die van jou dit ook heeft.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:42

Mijn paard stapt ook lateraal, dus telgang in staptempo. Bij de vorige eigenaar is hij onderzocht, en niks te vinden, we gaan er dus vanuit dat hij het uit gemakzucht doet, of ongemerkt aangeleerd. Hij draaft en galopeert overigens wel heel goed, maar die "stap" blijft als tactfout gelden op protocol.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:15

Naar mijn bescheiden mening is het heel dom om die telgang verder uit te werken. Je zult nooit een snelle rentelganger krijgen: het is nou eenmaal geen gangenpaard. Een goede 4taktstap gaat heel waarschijnlijk ook niet samen met een verspannen 2takt, dus dan heb je dadelijk ook die gang nog naar de knoppen: niet zo slim.
Daarnaast heb je, m.i ook helemaal niks aan een arabier met laterale aanleg, in welke vorm dan ook: op wedstrijden word je erop afgestraft, je paard word er alleen maar stijf en gespannen van (ookal is dat nu misschien nog niet zo, dat komt vanzelf, kwestie van geduld) en het zit voor geen meter. Daarnaast duurt het maanden, soms zelfs jaren, voor goede ijslanderruiters die veel ervaring met de extra gangen hebben, om de rentelgang goed en zuiver te monteren op een 5ganger (paard met natuurlijke aanleg voor rentelgang).
M.a.w werk aan losheid en soepelheid met je paard en zorg dat je die 2takt er zo snel mogelijk uit krijgt. Als de eigenaar toch heel graag "iets lateraals" wil voelen (want meer dan dat is het niet wat je paard nu doet) adviseer ik gewoon eens op een gangenpaard te gaan zitten om te kijken of dat misschien iets voor hem/haar is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:19

Wilde een heel verhaal gaan typen, maar zie dat ik me zó kan aansluiten bij Shezzit. Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:22

Ik ben nu heel hard aan het werk op een goede 4 takt erop te zetten, dat is eenmaal het belangrijkste voor de dressuur. En ik vind het inderdaad niet echt comfortabel, ik heb de mededeling gekregen dat het door het zadel kwam... En ik rijd zelf niet graag met gangenpaarden, ik ben meer van de SGW/springen en dressuur. En daar mag het nu echt niet, dus ik heb er ook weinig verstand van...

Ben op die hoogte bekend met een langzame telgang dat ik weet hoe het voelt, en weet hoe ik het moet corrigeren. (vandaar in eerste instantie de vraag, maar ik begreep al snel dat het niet de bedoeling was Lachen )