Voor wie fok je eigenlijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18963
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:01

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
En ook: elk paard is te koop....


Hierin geef je precies weer hoe weinig je begrijpt van het onderwerp en van alle dingen die hier gezegd worden
[/quote]

Niet zo'n nette opmerking Sarabande, who died and made you....

maar ik onderschrijf die stelling van Zannekin ook, dat alles te koop is.
Niet zozeer omdat ik ook graag wil worden gezien als leek die er helemaal niets van begrijpt (wie niet?!), maar meer omdat ik HEEL VEEL begrijp van geld en marktwerking. En een heleboel is te koop voor de juiste prijs (ja, ook de toppers van Wiepke Knipoog ).

Stel, jij hebt een hele beste fokmerrie op stal waard. als je erover praat, dan is ze haar gewicht in goud waard. En dan komt er iemand en die zeigt; nou, doe er maar een strikkie om, hier heb je een blanco cheque....
Dan kan jij wel denken dat de lijn van de stam en de hoge waarde voor de fokkerij en het veredelen van...vele malen meer waard zijn dan in geld is uittedrukken...maar is dat wel werkelijk zo? Daar geloof ik geen snars van. Daarom, ELK paard is te koop....

Er zijn er overigens maar heel weinig fokkers die zich kunnen permitteren al hun veelbelovende aanwas aan te houden...moeten die soms elk jaar een hok erbij bouwen om al dat spul in te huisvesten? Praktisch elke fokker kent zijn eigen merrie-quotum.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:19

Wat betreft de verkoop van ieder produkt, Nederland loopt daar Europees gezien altijd in voorop. Ze zijn nooit te beroerd om hun beste fokmateriaal te verkopen. Zulks in tegenstelling tot Engeland en Duitsland.In deze landen wordt het beste fokmateriaal zorgvuldig achter gehouden of weggestopt voor bezoekers, deze landen verkopen alleen maar tweede en derde kwaliteit. Voorbeelden in Engeland, de beste volbloeds incl. merries etc. blijven in Engeland, evenzo is dit het geval met andere rassen in Duitsland. Frankrijk die jaren geleden zeer vooraanstaand was in de volbloedfokkerij, heeft tussen 1945 en 1972 hun eigen fokprodukten allen geexporteerd. Negentien derbywinnaars, 12 Prix de Paris winnaars, 11 "LArc de Triomphe winnaars, 15 poule d'Essai winnaars, 6 fransozen winnaars Engelse Derby en 8 van de Ascot Gold Cup en vele andere toppers, hengsten fokmerries enz. En de hele boel zat op zijn kont. Hetzelfde speelde zich af in Italie, waar ook alle toppers geexporteerd werden, waardoor Italie in de vijftiger jaren zijn greep ook totaal verloor. Zijn wij ook niet een beetje bezig om al ons Topmateriaal zowel springpaarden, hengsten merries en veulens alsmede toppers onder de Tuigpaarden te exporteren naar Amerika voor dollars.Dit is wat ik bedoel met Handel.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:20

Dees"]
maar ik onderschrijf die stelling van Zannekin ook, dat alles te koop is.
Niet zozeer omdat ik ook graag wil worden gezien als leek die er helemaal niets van begrijpt (wie niet?!), maar meer omdat ik HEEL VEEL begrijp van geld en marktwerking. En een heleboel is te koop voor de juiste prijs (ja, ook de toppers van Wiepke ).

Stel, jij hebt een hele beste fokmerrie op stal waard. als je erover praat, dan is ze haar gewicht in goud waard. En dan komt er iemand en die zeigt; nou, doe er maar een strikkie om, hier heb je een blanco cheque....
Dan kan jij wel denken dat de lijn van de stam en de hoge waarde voor de fokkerij en het veredelen van...vele malen meer waard zijn dan in geld is uittedrukken...maar is dat wel werkelijk zo? Daar geloof ik geen snars van. Daarom, ELK paard is te koop....
[/quote]
Tuurlijk, maar ik ben misschien een beetje te nuchter en weet dat hier niet zo snel iemand met een blanco cheque aanklopt.
Voor een bepaald bedrag is ook dat veulen te koop ja. Maar ik ben niet zo'n dromer...

En juist die toppers van Wiepke zullen dan verkocht worden, dat is een bedrijf, wordt geacht winst te maken of iig geen verlies te draaien...

[quote="Dees schreef:
Er zijn er overigens maar heel weinig fokkers die zich kunnen permitteren al hun veelbelovende aanwas aan te houden...moeten die soms elk jaar een hok erbij bouwen om al dat spul in te huisvesten? Praktisch elke fokker kent zijn eigen merrie-quotum.

Dus alleen de besten aanhouden. Dat heet selecteren.

Dees

Berichten: 18963
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:28

MarijeR"]
[quote="[naam verwijderd] schreef:
Er zijn er overigens maar heel weinig fokkers die zich kunnen permitteren al hun veelbelovende aanwas aan te houden...moeten die soms elk jaar een hok erbij bouwen om al dat spul in te huisvesten? Praktisch elke fokker kent zijn eigen merrie-quotum.

Dus alleen de besten aanhouden. Dat heet selecteren.
[/quote]

Daar is niets mis mee. Toch, er worden meerdere veulens bij zo'n fokker geboren. De hengsten gaan vaak meteen al weg, de merrietjes worden bestudeerd. Lang niet alle merrieveulens worden behouden. De besten vaak wel. Dat hoort bij het fokken, het willen verbeteren.

Maar aan het einde van het liedje zijn er wel meerdere veulens op de wereld gezet om een enkele topper (misschien 2) er aan over te houden.... waar ligt dan de grens tussen fokken en vermeerderen? Je weet vantevoren immers niet of het een betere wordt. Dat hoop je, maar als het tegenvalt wordt er vaak toch verkocht.
Fokkers accepteren dus bij inseminatie al dat het veulen in alle waarschijnlijkheid verkocht gaat worden. Dat risico hoort bij de hoop op een topper.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:40

Het is niet waar dat alle paarden te koop zijn! Er zijn paarden die je never nooit niet kan loskrijgen van hun eigenaar!!!!!!

De echte fokker zal denk ik nooit zijn beste merrie verkopen. Zo staat bij mij op stal een K welsh merrie, keur, preferent, prestatie, nu drachtig van haar 12e veulen (11 jaar op rij een veulen) en al kom je ik weet niet hoe veel geld bieden dan wordt deze merrie nog niet verkocht! En geloof me of niet ze hebben al heel vaak heel veel geboden voor deze moeder van 3 goedgekeurde zonen!!!!!!
Zo zijn er meer voorbeelden. Niet alles is te koop!

Dees

Berichten: 18963
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:44

Ben ik ook wel een beetje met je eens...ik heb op stal ook een exemplaar waarvan ik waarschijnlijk slecht afscheid kan nemen.
Maar eh...een miljoen euro of die merrie van minstens 12...
Wordt toch een lastige keuze...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:46

Maar Dees een miljoen Euro bieden ze je ook niet snel hoor Haha!

Dees

Berichten: 18963
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:48

Nee, maar het gaat om de theorie dat iets NOOIT te koop komt (zoals Fabienne o.a. zegt) of dat ALLES te koop is voor de juiste prijs (oa [naam verwijderd] zegt dat).

Biedt er een oliesjeik binnenkort een miljoen euro's voor mijn lieveling, zal ik het lastig krijgen hoor. Maar ze gaat wel, ben ik bang....
kan je nagaan, ik fok niet eens met die merrie *LOL*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:50

Dees"]
[quote="MarijeR"] [quote="Dees schreef:
Er zijn er overigens maar heel weinig fokkers die zich kunnen permitteren al hun veelbelovende aanwas aan te houden...moeten die soms elk jaar een hok erbij bouwen om al dat spul in te huisvesten? Praktisch elke fokker kent zijn eigen merrie-quotum.

Dus alleen de besten aanhouden. Dat heet selecteren.
[/quote]

Daar is niets mis mee. Toch, er worden meerdere veulens bij zo'n fokker geboren. De hengsten gaan vaak meteen al weg, de merrietjes worden bestudeerd. Lang niet alle merrieveulens worden behouden. De besten vaak wel. Dat hoort bij het fokken, het willen verbeteren.

Maar aan het einde van het liedje zijn er wel meerdere veulens op de wereld gezet om een enkele topper (misschien 2) er aan over te houden.... waar ligt dan de grens tussen fokken en vermeerderen? Je weet vantevoren immers niet of het een betere wordt. Dat hoop je, maar als het tegenvalt wordt er vaak toch verkocht.
Fokkers accepteren dus bij inseminatie al dat het veulen in alle waarschijnlijkheid verkocht gaat worden. Dat risico hoort bij de hoop op een topper.
[/quote]
Als het niet lukt om een topper te fokken, betekent het niet automatisch dat het tegen valt.
Wat ik niet goed genoeg vind om mee verder te fokken zijn wel goede gebruikspony's die ook hun waarde hebben.
Maar dat betekent niet dat ik voor de verkoop fok.
Meestal moet er toch geld bij en waarom zou ik dan al die ellende op m'n nek halen (kosten, zorgen, werk...).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:53

Kwestie van realistisch denken ook ... misschien kan een oliesjeik het zich permiteren nee te zeggen als ze 1milj euro bieden voor een z'n paard. Gewone mensen kunnen dat meestal niet. Emotionele waarde is hoog maar er zijn altijd grenzen... Als je een super fokmerrie kan verkopen aan een prijs waarvoor je 3 gelijkaardige merries kan kopen of 1 extreem goeie merrie dan verbeter je je stam ook door te verkopen. Het doel is toch streven naar beter en beter....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:59

Zannekin schreef:
Kwestie van realistisch denken ook ... misschien kan een oliesjeik het zich permiteren nee te zeggen als ze 1milj euro bieden voor een z'n paard. Gewone mensen kunnen dat meestal niet. Emotionele waarde is hoog maar er zijn altijd grenzen... Als je een super fokmerrie kan verkopen aan een prijs waarvoor je 3 gelijkaardige merries kan kopen of 1 extreem goeie merrie dan verbeter je je stam ook door te verkopen. Het doel is toch streven naar beter en beter....

Tuurlijk. Zelfs als je het hebt over emotionele waarde, voor 1 miljoen euro gaat zelfs mijn 28jarige pony nog weg.
Maar realistisch denken houdt ook in dat er geen 1 miljoen euro wordt geboden. Zelfs niet op al mijn pony's en de boerderij samen Haha!

(en mocht dat wel gebeuren, alles is meteen verkocht en tijdens een lange vakantie op het strand ga ik eens denken of ik daarna weer nieuwe pony's koop...)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 00:17

Dat is het verschil tussen een echte gepassioneerde fokker en iemand die het leuk vind veulens te fokken en er vanuit gaat dat die verkocht zullen worden. Bij mij zijn in de loop der jaren al een paar merries niet voor geld en goede woorden te koop geweest. Hoe slecht ik het mij ook kon veroorloven, op dat moment was die merrie absoluut niet te koop en dat is nu weer zo met een merrie. Dat is mijn toekomst daar heb ik al mijn jaren lange fokkers visie ingelegd. Slechts degene die zo'n merrie die hij/zij zelf absoluut niet verkopen wil, of de omgeving het daar nu mee eens is of niet, is een gedreven gemotiveerde fokker.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:28

Dus enkel een fokker die een paard voor erg veel geld NIET verkoopt, hoewel voor dat geld veel betere paarden (merries) te koop zijn, die op hun beurt de lijnen zouden kunnen verbeteren, is een goede fokker... kan zijn hoor maar door zulke visies worden de paarden niet beter...
Beter streven naar het fokken van steeds betere paarden, op alle vlakken, door zorgvuldig geselecteerde merriestammen (die je daarom zelf niet per se hoefde te fokken) te nemen, en je eigen kennis dan gebruiken om de geschikte combinatie van hengst uit te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 20-01-03 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 00:32

[quote="Zannekin"]hoewel voor dat geld veel betere merries te koop quote]

Ja dat ligt aan de kennis en ervaring welke de betere merries zijn. En aan de jarenlange verbeteringen die je zelf in je stam ingebracht hebt. Dus als dat zo uitpakt als je gewenst had dan is dat niet te koop. Maar als je niet met dat uitgangspunt fokt is dat moeilijk te begrijpen, dan ga je inderdaad gewoon voor de poen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:36

sarabande schreef:
Maar als je niet met dat uitgangspunt fokt is dat moeilijk te begrijpen, dan ga je inderdaad gewoon voor de poen.


Paarden fokken en voor de poen gaan.... weet je zelf wel dat dat een contradictie is. Goeie paarden fokken, dat is het uitgangspunt, voor mij dan toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:52

Zannekin schreef:
En ook: elk paard is te koop....

Want:
Mensen die beweren van niet kunnen zich erg veel permiteren als ze al de waarheid spreken. Vertel dus niet dat de allerbesten altijd aangehouden worden. We stellen het hier altijd zo mooi voor: de échte fokker dit, de échte fokker dat, maar wat is de realiteit?


Ik zal het anders formuleren: Een slimme fokker houdt zijn beste merrie's altijd, zodat de lijn voortegezet kan worden.

Zo niet, dan vraag ik me af, wat voor fokker je bent!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:59

Elke fokker houdt zijn beste fok!merries altijd. Er zijn ook dieren die meer voor de sport zijn voorbestemd. Tuurlijk probeer je voor elke merrie waardige opvolging te nemen. Maar over een hele merriecarrière verschijnen er wel meerdere super fokprodukten zeker? anders heb ik inderdaad m'n twijfels over de foksterkte van de merrie. Jij niet?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:21

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
En ook: elk paard is te koop....


Hierin geef je precies weer hoe weinig je begrijpt van het onderwerp en van alle dingen die hier gezegd worden
[/quote]

Een dagje gemist en er gebeurt weer heel wat.

Het bovenstaande vind ik dus op niks slaan, ieder zijn eigen werk/denkwijze en respecteer die dan!

Om dan te gaan zeggen dat een ander er weinig van weet is absurd.

Ik fok nog niet maar als ik ga fokken is het voor mij de bedoeling om paarden te fokken die in mijn optiek goed zijn en die mij aanspreken en het liefst met veel talent.
Verder zou ik graag mijn eigen merrielijn willen hebben op een bepaald moment.
En het is dus ook de bedoeling dat er paarden verkocht worden op den duur en ook zelf opleiden.
Maarre, Chantal blijft nog even dromen want eerst gaan we proberen om een eigen handelsstal op te richten.
Op de andere kant denk ik ook van, goh, merrie er bij over een jaartje en dan al beginnen met fokken, we zullen zien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 12:26

[quote="chantal1
Het bovenstaande vind ik dus op niks slaan, ieder zijn eigen werk/denkwijze en respecteer die dan!
Om dan te gaan zeggen dat een ander er weinig van weet is absurd.
[/quote]
Chantal hier worden discussies gehouden. Helaas zijn er mensen die altijd roepen dat het zwart is wanneer iemand die zij niet mogen roept dat het wit is. Zoals er ook mensen zijn die de bovenstaanden, zonder enige vorm van kritiek of notie te hebben genomen van het voorafgaande, bijvallen. Dat is dodelijk voor een zinnige discussie. Dus of je hebt een eigen standpunt en je kan dat toelichten, of je neemt stilzwijgend kennis van het gebodene, zodat de discussie zich op een relevante manier kan ontwikkelen zonder dat steeds maar weer herhalen van het eigen standpunt of strooplikken bij de "mede"stander.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:33

sarabande schreef:
Helaas zijn er mensen die altijd roepen dat het zwart is wanneer iemand die zij niet mogen roept dat het wit is.


Ik ken zo iemand.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:36

Ik ken zelfs mensen die topics starten om discussie uit te lokken en andere mensen te beledigen, lelijke eigenschap hé. *LOL*

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:37

En iedereen voert discussie's op zijn eigen manier Sarabande. Iedereen heeft zijn eigen mening maar men hoeft dan nog niet te zeggen dat als een ander een andere mening heeft dit een dooddoener is?
Je kan toch niet alles wat een mens niet zint buitensluiten?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:38

chantal1 schreef:
Het bovenstaande vind ik dus op niks slaan, ieder zijn eigen werk/denkwijze en respecteer die dan!

Om dan te gaan zeggen dat een ander er weinig van weet is absurd.
Verder zou ik graag mijn eigen merrielijn willen hebben op een bepaald moment.
Als je je eigen merrie lijn wilt opzetten kan je toch niet je (beste) spul verkopen?
Dus òf een goede lijn opzetten of verkopen...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:41

'Ja daar heb je gelijk in maar er staat: voor wie fok je eigenlijk??
Als nou iemand voor de verkoop fokt dan fokt degene toch voor de verkoop of niet dan?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:41

én een goede lijn opzetten én verkopen wat niet goed genoeg is als fokmerrie...