Voor wie fok je eigenlijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 16:08

sarabande schreef:
Mijn stelling is altijd geweest fok in de eerste plaats voor jezelf.
Dat ben je het meest gemotiveerd om datgene te fokken dat je zelf het mooiste vindt en waar je als fokker verder mee wilt of eventueel zelf wil rijden.
Verkoop moet dan altijd uit nood geboren zijn, omdat het niet mooi of goed genoeg is of omdat het geslacht niet past.
Een echte fokker zal nooit een veulen fokken waarvan van te voren al vaststaat dat het verkocht wordt, of het is besteld. Ten eerste kost het fokken van een veulen steeds vaker meer dan het opbrengt en ten tweede ligt de ware hartstocht bij het verbeteren van de eigen moederlijn. Dat er toch verkocht wordt is logisch, het gewenste doel wordt slechts zelden bereikt.
In een ander topic gaat het over vermeerderaars, mensen die alleen fokken voor de verkoop worden inderdaad als vermeerderaars gezien. En er zijn natuurlijk veel mensen die nauwelijks de achtergrond van de merrie kennen waar ze mee fokken en gewoon mee willen doen.
Dat het bij al deze verschillende motivaties mogelijk is dat er een topper uitkomt, is meer de wijten aan de hetrogene opbouw van de huidige sportpaardenfokkerij dan aan kennis bij b.v. de hobby of verkoop fokker.
Alleen de echte gemotiveerde fokker zal ondanks tegenslag en teleurstellingen doorgaan om eens dat paard te fokken dat zijn stam weer een stap vooruit brengt.
En voor de duidelijkheid, dat hoeft niet altijd een keuringstopper te zijn.


er zijn zat fokkers waarvan de veulens al verkocht zijn voordat ze eruit zijn.
zou hadden ze bij kuijf de legendarische arabische hengst menes staan. nou daar kwamen mensen uit mexico voor om een veulentje te bestellen.
niets raars dus.

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:08

sarabande"]
[quote="sarabande"]n je voorbeelden te over noemen van fokkers die af en toe eens een merrieveulen behouden, maar de rest wordt toch echt verkocht. En dat gaat met dozijnen per jaargang....
Fokkers die echt werken met prestatie en keurmerries, waarvan de veulens elk jaar weer op kop lopen op keuringen, ook de nationale..
een aardig papier.
[/quote]

[quote="sarabande schreef:
Je hebt het weer over o.a. Van de Lageweg [naam verwijderd]. Als er iemand is die altijd dat gefokt heeft dat hijzelf mooi vond is het Wiepke wel. En hij heeft daar zeer veel succes mee en houdt nog steeds zijn beste materiaal zelf .


Wat een onzin...! Hou toch eens op te insenueren dat ik op de bal speel ipv op de man...
ik dacht niet eens aan Van de Lageweg toen ik het schreef, heb veel dichterbij veel meer voorbeelden....

Overigens, Van de Lageweg is dus ook een fokker die fokt voor de verkoop....zou dat dan ook een vermeerderaar zijn ipv een echte fokker?

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 19:13

Zannekin"]
[quote="[naam verwijderd] schreef:
De amateur-fokker die fokt voor verkoop


Is er weer een hokje extra bijgemaakt....
[/quote]

Quote volledig uit zijn verband gerukt, maar....
Als we dan toch alles in hokjes wilen stoppen, dan kunnen het er maar beter zo veel mogelijk verschillende zijn, toch?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:11

Ik fok voor mijzelf,
ik heb een merrie gekocht met bloed waar ikzelf van houd en ik zet er een hengst op waarvan ik denk dat hij in combinatie met mijn merrie een fijn paard zal geven.

Ik ga de nakomelingetjes in de opfok zetten en dan rijd ik ze na 3 jaar aan.
Wie weet breng ik ze dan nog uit en waarschijnlijk verkoop ik er in de loop der tijd regelmatig eentje.
Aan het einde van het verhaal kom ik erachter dat het veeeel geld heeft gekost maar wat heb je aan geld op een spaarbank?
Ooit een dode met een kluis gezien? Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:13

Dees"]
[quote="Zannekin"][quote="Dees schreef:
De amateur-fokker die fokt voor verkoop


Is er weer een hokje extra bijgemaakt....
[/quote]

Quote volledig uit zijn verband gerukt, maar....
Als we dan toch alles in hokjes wilen stoppen, dan kunnen het er maar beter zo veel mogelijk verschillende zijn, toch?
[/quote]

Beter alle hokjes opdoeken en eerst bij jezelf kijken of alles wel zo perfect is, niet?

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:53

Zannekin schreef:
(nav [naam verwijderd]' reacties)
Beter alle hokjes opdoeken en eerst bij jezelf kijken of alles wel zo perfect is, niet?


??? Is dit persoonlijk? offtopic misschien maar eh...wat moet ik hier van denken?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:03

Dit geldt dus niet voor jou hé, was algemeen hier bedoeld...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:23

Dees schreef:
Overigens, Van de Lageweg is dus ook een fokker die fokt voor de verkoop....zou dat dan ook een vermeerderaar zijn ipv een echte fokker?


hier heb je het over iemand die wel 100 merries heeft lopen (als het niet meer is) natuurlijk moet zo iemand verkopen het moet allemaal wel rendabel blijven zeker met zo een grote opzet ervan.

Maar zoals Sarabande al zei de beste houd ie zelf en van de ggk hengsten en hun dekkingen verdiend hij ze brood en niet van de verkoop.

en die man had alleen al in Goes zeven hengsten meelopen!!!

dat is geen vergelijking maken...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:47

Ik denk dat Wouter en Saar gelijk hebben, VDL fokt niet voor de verkoop,
VDL probeert toppers te fokken en alles wat niet goed genoeg is voor zijn stal verkoopt hij.

In eerste instantie fokt hij dus gewoon voor zichzelf.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:49

Dan fokt niemand voor de verkoop natuurlijk, iedereen probeert om toppers te fokken....

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:59

Om verder te komen....betere pony's te fokken of om een bepaalde kleur te krijgen.
Bovendien vind ik geweldig en de pony's vinden een veulentje hebben ook heel leuk!
Bij ons gaan jammer genoeg de hengstjes (bijna) altijd weg.
ik vind het moeilijk om te kiezen wie blijft en wie weg gaat, daardoor komt het waarschijnlijk ook dat alle 3 de merrieveulens van 2002 er nog steeds alle 3 zijn!!!
Wel moelijk: naarmate de kwaliteit beter wordt, wordt het steeds moeilijker om te selecteren!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:11

Ik fok dit jaar voor het eerst. Bij mijn tinker is het gedeeltelijk voor de lol, maar aan de andere kant ook echt voor het ras. Ik weet dat een tinker niet serieus word genomen, maar juist omdat dit een beginnend stamboek is, is het erg belangrijk om te fokken, en dat met goede fokprodukten. Nuala is gekeurd en werd stermerrie, dus dat het verantwoord is om met haar te fokken lijkt mij wel. Ik heb er een hengst opgezet, die naar mijn inzien, goed bij haar past. Het veulen dat eruit komt gaat, afhankelijk van hoe hij of zij eruit ziet, naar de opfok of word gelijk verkocht. Kijk, het klinkt misschien cru, maar als het veulen helemaal zwart is dan verkoop ik 'm gelijk (als dat überhaupt lukt) Dat zou dan ook betekenen dat Nuala zwart doorfokt, aangezien haar vorige veulen ook zwart was (maar vader onbekend, dat is het vervelende bij de tinkers) Mocht het een mooi veulen worden dan hou ik hem of haar dus, tot ze minimaal 3 jaar zijn, gekeurd worden, en dan kijk ik verder. Waarschijnlijk word het paard dan alsnog verkocht, maar dat is omdat ik geen plek heb voor nog een tinker, zeker geen hengst. Ik fok dus omdat ik het een uitdaging vind om een mooie, goede tinker de fokken, die iets kan betekenen voor het ras.

Mijn shetje is ook gedekt, en dit is echt alleen voor de lol. Zij heeft geen papieren, en de hengst ook niet. Veulentje mag waarschijnlijk gewoon blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:13

Een goede fokker verkoopt nooit zijn beste paarden. Die gebruikt hij om verder te fokken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:27

En ook: elk paard is te koop....

Want:
Mensen die beweren van niet kunnen zich erg veel permiteren als ze al de waarheid spreken. Vertel dus niet dat de allerbesten altijd aangehouden worden. We stellen het hier altijd zo mooi voor: de échte fokker dit, de échte fokker dat, maar wat is de realiteit?
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 19-01-03 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 18:36

Zannekin schreef:
En ook: elk paard is te koop....


Hierin geef je precies weer hoe weinig je begrijpt van het onderwerp en van alle dingen die hier gezegd worden

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:40

Gaan we weer de persoonlijke toer op?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 18:41

[quote="Zannekin
Beter alle hokjes opdoeken en eerst bij jezelf kijken of alles wel zo perfect is, niet?[/quote]


Persoonlijk?????

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:46

Ik denk dat niemand zich daar persoonlijk over moet aangevallen voelen.
Dat is toch een mooie boodschap niet, niks mis mee... gewoon een bedenking voor iedereen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:25

Zannekin schreef:
En ook: elk paard is te koop....

Want:
Mensen die beweren van niet kunnen zich erg veel permiteren als ze al de waarheid spreken. Vertel dus niet dat de allerbesten altijd aangehouden worden. We stellen het hier altijd zo mooi voor maar wat is de realiteit?

Bij mij was dus vorig jaar de beste NIET te koop.
Zelfs niet toen ik een (voor een ponyveulen) idioot hoog bod kreeg.
Maar geef mij 1 reden waarom ik het veulen zou verkopen?
Ok, financieel gezien was het misschien een domme beslissing. Maar het is nog steeds mijn hobby en een hobby mag geld kosten.

Ik ben nog maar net begonnen met de fokkerij van de cobs. Ik heb 5 jaar gezocht voordat ik de (voor mij) juiste merrie (haar moeder dus) kon kopen, zou ik dan haar merrieveulen verkopen?
Nee hoor, die blijft lekker hier op stal. Die gaat straks de fokkerij in en mee naar de keuringen.

Ik fok dus voor mijzelf.
Merrieveulens houd ik aan als het wat lijkt voor de toekomst en hengstveulens verkoop ik liever. Die kan ik dan toch niet voor mijn eigen merries gebruiken en 1 hengst op stal vind ik meer dan genoeg.
Nu heb ik dan nog het geluk dat ik nog stallen leeg heb staan. Maar als die straks vol zijn zal er toch ieder jaar wat verkocht moeten worden.
Maar zolang ik nog gebeld word voordat de veulens geboren zijn, maak ik me daar nog niet druk om Lachen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:29

MarijeR schreef:
Ok, financieel gezien was het misschien een domme beslissing. Maar het is nog steeds mijn hobby en een hobby mag geld kosten.


Het ging hier niet over hobby mensen. Anders komen we weer bij de stelling dat de échte fokkers de hobby fokkers zijn. Kwestie van begrippen, maar de meeste toppers worden niet gefokt door hobby mensen maar juist door de fokkers met een zeer groot aantal merries.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:37

Als je voor jezelf zou fokken, zou je een heleboel mensen het voorrecht ontnemen om een paard aan te schaffen. Paarden zouden onbetaalbaar worden. Een selectieve groep mensen zou dan als enige een paard kunnen aanschaffen. Ik had dan in ieder geval geen paard gehad. Ik denk toch echt dat je dat niet kunt bedoelen...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 19:39

Cassidy schreef:
Als je voor jezelf zou fokken, zou je een heleboel mensen het voorrecht ontnemen om een paard aan te schaffen. Paarden zouden onbetaalbaar worden. Een slectieve groep mensen zou dan als enige een paard kunnen aanschaffen. Ik denk toch echt dat je dat niet kunt bedoelen...


Nee Cassidy als je goed leest wat er in de opening staat zie je dat daar geen sprake van is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:41

sarabande"]
[quote="Cassidy schreef:
Als je voor jezelf zou fokken, zou je een heleboel mensen het voorrecht ontnemen om een paard aan te schaffen. Paarden zouden onbetaalbaar worden. Een slectieve groep mensen zou dan als enige een paard kunnen aanschaffen. Ik denk toch echt dat je dat niet kunt bedoelen...


Nee Cassidy als je goed leest wat er in de opening staat zie je dat daar geen sprake van is.
[/quote]

??? Ik lees dat daar toch: enkel de paarden verkopen die slechter zijn ... en de rest bijhouden.... eventueel het "verkeerde geslacht" kan je je dan nog aanschaffen

Citaat:
Verkoop moet dan altijd uit nood geboren zijn, omdat het niet mooi of goed genoeg is of omdat het geslacht niet past.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 19-01-03 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:43

sarabande schreef:
Verkoop moet dan altijd uit nood geboren zijn, omdat het niet mooi of goed genoeg is of omdat het geslacht niet past.
Een echte fokker zal nooit een veulen fokken waarvan van te voren al vaststaat dat het verkocht wordt, of het is besteld.


Ik heb het afgelopen jaar een veulen gefokt. Dit veulen ga ik houden.
Mocht ik ooit nog een veulen willen fokken, is die voor de verkoop. Ongeacht het geslacht, ongeacht of het een mooi dier is of niet. Reden? Tijdgebrek, gebrek aan financien. Ben ik dan een hobbyfokker. Ja misschien wel, ik heb maar 1 merrie, en daar moet ik het mee doen. En ik kan er maximaal 2 onderhouden. Meer kan bruin niet trekken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:48

Zannekin"]
[quote="MarijeR schreef:
Ok, financieel gezien was het misschien een domme beslissing. Maar het is nog steeds mijn hobby en een hobby mag geld kosten.


Het ging hier niet over hobby mensen. Anders komen we weer bij de stelling dat de échte fokkers de hobby fokkers zijn. Kwestie van begrippen, maar de meeste toppers worden niet gefokt door hobby mensen maar juist door de fokkers met een zeer groot aantal merries.
[/quote]
Het ging om de vraag waarom je fokt.
Ik fok voor mezelf zodat ik zelf iedere dag kan genieten van die pony's. En dat gaat niet als ze bij een ander op stal staan.