Stro, houtvezel of anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Stro, houtvezel of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 22:59

Wat gaan jullie in de box leggen als je merrie bevallen moet en waarom?

Normaal heb ik houtvezel in de stallen liggen maar zit er toch hard aan te denken stro te gebruiken als mijn merrie bevallen moet. Omdat ik het idee heb dat zo'n veulen helemaal onder het zaagzel komt te zitten als het zo nat is. Hoe is jullie ervaring daarmee?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:17

Mijn merrie's veulenen altijd op stro.Ik laat wel altijd een onderlaag mot liggen.Als je alleen stro doet wordt het een zooitje vanwege het vruchtwater.Ik haal na de bevalling de ergste nattigheid weg en strooi lekker op.Stro plakt inderdaad veel minder.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:18

Onderin zaagsel en dan een heel dik strobed.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 23:54

greetje schreef:
Onderin zaagsel en dan een heel dik strobed.



Helemaal mee eens !!!!!!!! Pling

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:28

Mijn merrie staat normaal op houtkrullen (vanwege stofallergie), ik durfde haar ook voor het veulenen niet op stro te zetten omdat ik bang was dat ze zich een koliek zou gaan eten aan het stro! Dus is het een extra dikke laag krullen geworden!

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:36

greetje schreef:
Onderin zaagsel en dan een heel dik strobed.

Ja, zo hoort het. Zo doen wij dat ook.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:26

Behalve wanneer je paard een vreselijke strovreter is die al jaren niet meer op stro heeft gestaan Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 04:00

Hele dikke laag stro en meteen na het veulenen de ergste nattigheid eruit en de volgende dag helemaal leeg en weer schoon stro erin.
Vorig jaar had ik een merrie op krullen staan (dampige merrie), dat vond ik eerlijk gezegd niets. Dan haal je toch niet zo makkelijk iedere keer de box helemaal leeg de dagen voor het veulenen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:27

Maar waarom dan stro?
Gewoon omdat het al jaren zo is geweest en dus gewoonte is? Of zit er werkelijk een goede reden achter?
Want als je de hele stal met mot na de bevalling ook leeg haalt, en de volgende dag vervangt, waarom dan nog steeds stro?
Waarom 'hoort' het zo, waarom zou hemparade, vlas, zaagsel ofzo niet kunnen?
Hoe zit het dan met gehakseld stro?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:50

Ik heb geen ervaring met die produkten Dees. Wij hebben onze paarden al jarenlang op stro staan met een laagje zaagsel eronder. Als ik mijn paarden altijd lekker uitgestrekt in hun strobed zie liggen, dan denk ik de ondergrond is schijnbaar best lekker zacht.Als ze s'avond bijv.. kletsnat uit de wei komen en ze staan met hun benen lekker weggezakt in het stro dan zijn die benen zo weer droog. Van de 20 die er staan heeft niet eentje mok. Stro eten doen ze niet, ze hebben de hele dag hooi tot hun beschikking dus ze krijgen genoeg droge stof binnen. Tja en waarom zou ik dan veranderen? Maar ik wil hier niet mee zeggen hoor dat die andere produkten minder zijn, heb er dus geen ervaring mee.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:18

Ik persoonlijk denk dat stro het beste is. Vlasleem, hemparade, koolzaadstro enz. kunnen nogal eens prikken, mij lijkt het niet ideaal als je als veulentje daarin terecht komt. Verder denk ik ook dat het meer plakt en gladder is op de vloer. Ook kwa kosten denk ik dat je duurder uit bent met de alternatieve producten.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:22

Als je paard vanwege stofallergie op zaagsel staat dan zou ik het niet doen. Dat zaagsel valt er toch zo weer af als het veulen droog is? Als ze geen last van haar longen heeft dan zou ik zeker ook voor stro kiezen, kun je toch lekkerder opstrooien.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 12:25

Leuke antwoorden!

Maar er is niets zachter dan houtvezel denk ik dan. Dan liggen ze niet zo op de harde koude bodem. Zelf vind ik stro zo hard voor een pasgeboren veulen, de stengels dan. Prikken is beter omschreven. Normaal heb ik het ook altijd met stro gedaan hoor maar wilde nu eens jullie ervaring weten.

Waarom zou je eigenlijk de hele stal leeg halen met houtvezel, omdat het zo'n smeerpoets is? Onze dragende merrie is gelukkig erg zindelijk.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:27

Ik zou, als je paard gewend is op krullen te staan, niet opeens naar stro wisselen. De omstandigheden moeten voor de merrie zo rustig mogelijk zijn, dus niet opeens grote veranderingen in haar stal. Ook als ze naar een andere (grotere) box moet bijvoorbeeld, zou ik dat ruim van te voren (zes weken of zo) doen. Rust is volgens mij het belangrijkste voor de merrie. Als je zorgt voor een dikke laag zaagsel lijkt me het ook geen probleem!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:43

Ik zou zelf een merrie op stro zetten en dan wel gerstestro, want dat is veel zachter dan tarwestro. Nog liever zou ik haar buiten laten veulenen. Dat schijnt toch het beste te zijn.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:07

eveline_B schreef:
Nog liever zou ik haar buiten laten veulenen. Dat schijnt toch het beste te zijn.


Maar dan wel in een omheind stuk land, het zal niet het eerste veulen zijn dat te water raakt en verdrinkt. Huilen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 14:41

Citaat:
Nog liever zou ik haar buiten laten veulenen. Dat schijnt toch het beste te zijn.


Lijkt me niet echt fijn eind maart begin april. Buiten bevallen is leuk maar dan moet het wel een juiste tempratuur zijn.

Citaat:
Maar dan wel in een omheind stuk land, het zal niet het eerste veulen zijn dat te water raakt en verdrinkt.

Het paard van mijn vriendin is net naast het hek gaan liggen, het veulen is in de sloot beland!

In de stal kan ook vanalles gebeuren....maartoch.......laten we het maar leuk houden eigenlijk!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:27

Mijn pony´s staan op houtvezel en bevallen er ook op. Waarom zou je in godsnaam dat moeten veranderen? Verward Ok dat je een iets dikkere laag maakt, maar het soort strooisel maakt echt niks uit hoor. Een veulen gaat er echt niet dood van als hij/zij op een ander soort strooisel ter wereld komt. Zaagsel blijft wel een beetje plakken maar, maar ook niet zo hoor, en inderdaad ik vind niks zachter dan houtvezel. Dus hou gewoon lekker het strooisel wat je hebt, lijkt me prima.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:13

Zoals met veel dingen heeft iedereen zijn voorkeur. Je moet dat kiezen waarvan je zelf denkt dat het veulen zich het prettigst in voelt. Maar wat het allerbelangrijkste is: een stevige ondergrond. Liefst een die de merrie zelf gemaakt heeft. Dus niet alles eruit halen, want anders heeft het veulen geen houvast om te gaan staan en kan het niet drinken met alle nare gevolgen daarvan. Een potstal achtige ondergrond, met daarop een laag schone hout of vezelkrullen en dan lekker veel stro heeft daarom mijn voorkeur.