Veulen van 1,5 mnd oud mist al een voortand. (met foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitbits

Veulen van 1,5 mnd oud mist al een voortand. (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:34

Begin vorige week ontdekte ik dat mijn veulen nog een tand miste. Afgelopen weekend kon ik hier eens goed naar kijken en heb een foto gemaakt:

Afbeelding

Nu is mij voorheen niets opgevallen, geen bloed uitwendig gezien en het veulen wordt dagelijks geinspecteerd.
Het lijkt of de tand er wel gezeten heeft (er zitten aan beide kanten nog stukken) maar er door een ongeluk uit is.
Aan het veulen is niets te zien, speelt, ravot, drinkt normaal en eet gras en brokjes. Ze groeit als kool
Aan het einde van de week spreek ik mijn Dierenarts en ik zal het zeker voorleggen.

Nu is mijn vraag heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?

Peelie

Re: Veulen van 1,5 mnd oud mist al een voortand. (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:37

wisseld ze heel vroeg??

Ik zou het werkenlijk waar niet weten. Ik denk dat idd een ongelukje is geweest... maar ze is verder gezond lees ik dus ik denk dat het geen probleem is als ze er gewoon goed mee funcioneerd.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:38

Nog nooit gezien dit. Inderdaad maar even de dierenarts vragen wat er mee moet, kan me voorstellen dat de rest nu gaat schuiven.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:56

Ik hoop idd niet dat het gaat schuiven en of dit eventueel nog consequenties heeft voor het blijvend gebit.

En Tjolieke nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:12

Vreemd, maar ik moet zeggen dat ik het ook niet vaak controleer bij mijn veulens. Laat je even weten wat de DA zei?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:06

Hij heeft het waarschijnlijk afgebroken door het bijten op van alles en nog wat zoals veulens graag doen. Er komt gewoon een nieuwe tand voor in de plaats, het is echter zaak om hier zeer regelmatig een tandarts bij te halen zodat de tand ernaast niet scheef gaat en de nieuwe tand ook niet. Door de stukken die er nog zitten gaat een nieuwe tand gelijk scheeft groeien namelijk.
Wij hebben dit eerder meegemaakt, toen geen tandarts erbij gehaald waardoor het nieuwe tandje dus scheef groeide.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:48

Mijn eerste ingeving is dat hij afgebroken is door weet ik veel wat (op wat hards bijten, een klap van een ander). Het tandvlees ziet er wel heel mooi uit, dus het is niet van de laatste paar dagen.
Ik zou hem regelmatig door de gebitsverzorger laten controleren.
Hij moet nog wisselen als 2,5 jarige, dus ga er van uit dat hij als volwassen paard gewoon een net gebit zal krijgen.

Mijn volwassen hengst heeft een keer een klap gehad(als 4 jarige) waardoor er een hoekje van z'n tand af was, door slijtage zie je hier niets meer van (hij is inmiddels 11, vanaf z'n 8e of 9e zie je het niet meer).

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 13:15

Bedankt voor de reacties. Morgen spreek ik de dierenarts. Maar ik denk dat net wat shamalarabs zegt, een paardentandarts hier meer mee kan. Voorals nog zal ik het goed in de gaten houden.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 07:59

Gisteren heb ik de da gesproken en zij is net als ik van mening dat we het in de gaten moeten houden. Er valt weinig meer aan te doen. Problemen hoeft het niet te geven. Alleen met afspenen en opfok zal er op gelet moeten worden of ze tijdens het weideseizoen voldoende voeding uit het gras haalt. Brok en hooi zullen geen probleem opleveren.

mathildej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:34

Hallo

Ik was erg benieuwd hoe het met dit paard is afgelopen en hoe het nu als volwassen dier met hem gaat.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 10:02

Normaal gewisseld en nu een compleet en gaaf gebit, eten deed ze er niet minder om.

mathildej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:25

Okee en hoevaak heb je de tandarts nodig gehad? Ik heb nu namelijk een veulen met een missende tand die vrij hoog is weg gebroken en ik probeer erachter te komen wat me zo te wachten staat

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:31

Niet, pas na het wisselen is de tandarts geweest, vanaf 5 jaar. Melkgebit kun je weinig aan doen.

Ik zou alleen op letten met eten van brok hooi en gras. Even opletten in de opfok als je haar/hem daar brengt. Maar aangezien ik deze merrie zelf heb opgefokt was het geen probleem. In de zomer had ik voldoende gras en werd ze eigenlijk eerder te dik ondanks de afgebroken tand en die was ook hoog afgebroken zoals je kunt zien.