[EH][Gelders] Hengst voor 100% Gelderse Merrie: Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LHS_80

[EH][Gelders] Hengst voor 100% Gelderse Merrie: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:12

Hai allemaal,

zijn er hier mensen die wat weten van fokkerij en het leuk vinden mee te denken met mij/ ons (ik rij deze merrie bij) over een geschikte hengst, qua exterieur en karakter, voor een Gelderse merrie? Ze is van Fortissimo x Unitas, 12 jarige merrie http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigree/nederlands/horse.php?N=00007742

Afbeelding

Ze is dressuurmatig heel prettig te rijden, kan ietsjes soepeler in het lichaam maar is toch aardig fijn te verzamelen. Werkwillig, concentreert zich makkelijk maar kan soms, buiten m.n. wel iets kijkerig zijn. Verder braaf paard, betrouwbaar en eerlijk karakter, iets dominant en intelligent.
De eigenaresse zou graag de zwarte/ donkere kleur behouden. Verder kan de merrie soms aantikken met achter op haar voorvoet. Ze heeft hier nu speciaal beslag voor. Wellicht is dit iets wat mankeert aan haar bouw? Dan zou dit niet benadrukt moeten worden. Verder is ze wat 'hoogdravend', waarmee ik bedoel dat ze wat ruimer zou kunnen zijn in de draf.

De eigenaresse krijgt wel aanbiedingen voor het fokken met puur Gelderse hengsten met deze merrie door haar papieren. Zelf twijfelt ze, zou er wellicht liever een KWPN of Duits bloed opzetten, ze wil wel een 'zwaardere' bouw behouden, dus geen superfijne paardjes erop.. al zou haar beenwerk misschien wel iets langer kunnen?
De eigenaresse houdt zelf erg van het klassieke type à la Donnerhall dus heeft gekeken naar De Niro, Voice, maar ook San Antonio vindt ze erg mooi. Ik zat zelf aan Negro te denken of Spielberg, San Remo.. Het moet wel een paard worden met een koel en betrouwbaar karakter, want ze wil het zelf houden ook voor haar dochter etc. Geen heethoofd, het kijkerige moet niet versterkt worden in elk geval. Er werd me ook Jazz, Havidoff, Houston, Ferro, Gribaldi aangeraden? Dit was echter puur op exterieur en niet op karakter.

Ik hoop op wat bruikbare tips! We krijgen ook nog professioneel advies maar met jullie ervaringen zijn we natuurlijk ook heel blij. Tenslotte wordt dit onze eerste keer een veulen fokken Knipoog

Groetjes en dank!

Sammie

Re: [EH][Gelders] Hengst voor 100% Gelderse Merrie: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:12

Als je een beetje bij het Gelderse wil blijven en toch iets meer rijpaard wil toevoegen, zou je Special D kunnen overwegen. hij is wel vaker gebruikt bij Gelderse merries. Special is een metall x ramiro.

Op kleur moet je niet fokken, want uit 2 zwarten kan ook een vos komen. Een zwarte/donkere staat niet garant voor een donker veulen. Kleur zou ondergeschikt moeten zijn Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:24

Ik zou absoluut met een Geldersehengst fokken met deze merrie. Doodzonde om om er een rijpaard uit te willen fokken. Maar dat is vanwege mijn voorliefde voor het Gelderse type.
Wel een moderne. Kijk eens naar Upperville. Dat is een zoon van Cabochon. Draaft met veel ruimte en veer en de veulens die ik gezien heb doen dat ook. Cabochon was een bovengemiddeld dressuurvererver en gaf goede karakters.

De kleur zou ik geheel achterwege laten. Rolleyes Upperville is inderdaad een vos maar kleur zou geen criterium moeten zijn.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:07

Bedankt voor jullie antwoorden in elk geval. Het is ook niet zo dat ze absoluut een niet-Gelderse hengst erop wil zetten maar het is wel zo dat er bij de Gelderse fokkerij al veel lijnkruising is.. zoals Parcival bijvoorbeeld die heeft ook Unitas als mv dus dan zou ze misschien weer beter voor Koss zelf kunnen gaan. Nickson en Koblenz & Nando (tuigpaarden) zijn weer halfbroers van de merrie.
En ik weet niet hoe Upperville qua maat doorgeeft? Het moet niet een heel kleintje worden als het even kan.. Knipoog We kijken even verder maar bedankt in elk geval.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 15:34

p.s. klopt het trouwens wat ik een aantal keer op ouwe topics las, dat het karakter van Koss als niet al te braaf bekend staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:17

Wil ze een brave waarmee je tot ongeveer de Z kan gaan rijden? dan zou Rubus niet verkeerd zijn.
Hij geeft hele brave nakomelingen die niet verkeerd bewegen.
Het is een hengst die behoorlijk wat maat heeft (dus geen kleintje) presenteerd zelf ook niet onaardig in de dressuur.
En o ja hij is zwart Bloos

Koss geeft nakomelingen die sensibel zijn.
Er zijn brave nakomelingen maar ook behoorlijk sensibele nakomelinen.
Het hangt er een beetje van af hoe de merrie is.
Koss is wel echt een verbeteraar qua beweging.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:53

Okee.. ik begrijp wat je bedoelt met Koss.
W.b. Rubus B; die heeft vrij veel bloed wat de merrie ook heeft.. ik heb dan toch het idee dat je dat een beetje moet voorkomen... waarmee heb jij je merrie gedekt? Ik vind het trouwens echt plaatjes, die paarden van jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:07

Mijn merrie is gedekt door Orbaldo II van Nimber hier op bokt.
Die hengst is zeker niet verkeerd, loopt zelf ZZ licht meende ik, geeft goede beweging door.
Er zijn nog wel een paar bokkers die een nakomeling van deze hengst hebben (ook waarvan de moeder Gelders is)
Garantie op: een klassiek veulen, veulen met iets meer massa, goede beweging en een braaf karakter.

Nimber zelf heeft Melya (staat inmiddels te koop) deze is van dezelfde hengst.
Afbeelding

Hij dekt natuurlijk maar kan ook KI.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:04

loopt Z2 Knipoog Melya is ook uit ene gelderse merrie Orbaldo II x Ahoy x Zilverster

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:29

LHS_80 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden in elk geval. Het is ook niet zo dat ze absoluut een niet-Gelderse hengst erop wil zetten maar het is wel zo dat er bij de Gelderse fokkerij al veel lijnkruising is.. zoals Parcival bijvoorbeeld die heeft ook Unitas als mv dus dan zou ze misschien weer beter voor Koss zelf kunnen gaan. Nickson en Koblenz & Nando (tuigpaarden) zijn weer halfbroers van de merrie.
En ik weet niet hoe Upperville qua maat doorgeeft? Het moet niet een heel kleintje worden als het even kan.. Knipoog We kijken even verder maar bedankt in elk geval.

Ik weet ook niet wat Upperville qua maat doorgeeft. De Upperville's die ik gezien heb zijn allemaal mooi aan de maat maar nog geen 3 jaar oud.(een komt er uit een merrie van 163 en die is voor een jaarling groot) Maar volgens mij heeft de merrie waar het omgaat zelf genoeg maat.

Koss stamt af van El Corona-Amor en dat is inderdaad niet altijd het allermakkelijkste bloed. Maar dat hoeft zeker niet niet doorgegeven te worden.
Zou je graag gebruik maken van het bloed van Koss zou je kunnen kiezen voor Alexandro P. Amor (want die is verantwoordelijk voor dat sensibele karakter) zit al wat verder weg. Hij is net geslaagd voor het verrichtingsonderzoek met geweldige cijfers. Er is echter natuurlijk niets over zijn vererving bekent want hij gaat dit jaar voor het eerst dekken. Maar ik vind hem geweldig. Hij beweegd waanzinnig en hij is bruin.

Rubus B zou ik alleen doen als de merrie voldoende langgelijnt is en zeker weten OC/OCD vrij is. Rubus was in eerste instantie afgwezen vanwege een lichte afvlakking in een van zijn gewrichten. Ik zou het risico niet nemen maar dat kunnen jullie alleen inschatten. Qua type vindt ik hem ook niks maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Bovendien is Unitas een Hoogheid zoon, bloed wat Rubus ook veel voert.

Orbaldo is erg mooi maar niet KWPN gekeurd. (dat zijn de gelderse hengsten wel) en ik vindt hem voor deze merrie veel te zwaar. Je wil denk ik wel een rijpaard overhouden.

Kijk ook even naar Sirius. Heb ik al hele mooie nakomelingen van deze hengst gezien. Hij is iets meer tuigpaard als Upperville en Alexandro P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:49

Volgens mij wilde eigenaresse wel graag zwaardere bouw behouden.
NatasjavE heb je trouwens wel eens veulens gezien van OrbaldoII en Gelderse merries? valt qua zwaarte heel erg mee.
Dit heeft te maken met het feit dat Orbaldo niet 100% Gronings is, hij voert via moeder terug naar Gelders.
Bovendien heb je juist kans op een heel mooi klassiek rijpaard met een braaf karakter.
Veulen kan geregisteerd worden bij het I.H.W.

Met Upperville ga je de merrie verfijnen, wat hij qua maat in de hoogte brengt weet ik niet.

Veel succes met je zoektocht

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:20

@Ilegra. Ik heb een aantal nakomelingen van hem gezien...wel allemaal op foto dus niet i.r.l.. Ik vindt ze diegene die ik gezien heb wat kort in de hals en nek en een wat kort voorbeen. Ik weet alleen niet welke van deze nakomelingen uit een Gelderse merrie was en welke uit een groningse merrie. Als jij een foto hebt van een nakomeling uit een gelderse moeder, het liefst 3 jaar of ouder, dan wil ik die graag zien. Nooit te oud om wat te leren.

En ik denk dat je bij deze merrie met een moderne gelderse hengst niet echt heel veel verfijnt. De nakomelingen die ik tot nu toe gezien heb van Upperville waren stuk voor stuk echt in het gelderse type. Maar(!) wel een fijner beenwerk dat is inderdaad wel zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:29

ps geen enkele Groninger EN Gelders is 100% Gronings of Gelders. Veel Gelderse paarden lopen terug op Groningsbloed en andersom. Bovendien was het zowiezo al een vermening van een aantal europeese stamboeken.
De oppergelder Domburg is een vermenning van Gronings, duits en engels bloed.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 18:49

Ja de merrie is idd zelf ook niet erg zwaar qua bouw dus denk dat toekomstige zoon/ dochter redelijk van hetzelfde type blijft met Parcival/ Upperville/ [***] als vader.. ben benieuwd wat 'de profs' erover te zeggen hebben, los van het feit dat we een hengst van hen op stal moeten nemen natuurlijk Knipoog

Trouwens heb met een beetje surfen een aantal merries gevonden die 100% [***] waren en waar Rubiquil, Negro, Ferro of Olivi opgezet is. Ben benieuwd wat daaruit kwam. Ben vooral benieuwd wat de eigenaresse gaat beslissen! Maar in elk geval erg bedankt voor jullie bijdragen!

Als iemand dit leest en nog suggesties heeft hoor ik het wel.
nb. Ik kan trouwens nergens nakomelingen van [***] vinden op foksites... heeft iemand eens een veulen van hem gezien toevallig, gemixt met 100% [***] (type à la mijn bijrijd merrie)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:55

Ik hoef jou verder niets uit te leggen Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:28

Van Zethar worden volgens mij dit jaar de eerste veulens geboren.

Ben benieuwd welke hengst het uiteindelijk gaat worden. Laat je het ons weten?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:02

Wij hebben een nakomeling van gribaldi op stal staan en die loopt echt super. Hij is enorm groot, dat wel. En zijn moeder is nog net een pony dus...
Nu heeft diezelfde merrie een veulen van Tango en dat is ook een super mooi veulen. Hij loopt echt fantastisch.
Dan hebben we ook een aantal nakomelingen van Koss gehad en die zagen er ook allemaal heel mooi uit. Die waren overigens wel met een echte Gelderse merrie gefokt. Ze waren alleen wel schrikachtig, maar dat kan ook van moeders kant zijn, want dat is ook een heethoofd.
Dan heeft die Gelderse merrie ook nog wat veulens van een andere hengst (een Gelderse ook) gehad en dat waren ook fantastisch mooie veulens, alleen ik weet niet zo gauw hoe die hengst heet, als het me te binnen schiet laat ik het nog wel weten.
Succes ermee!!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:45

Mmm... Koss toch echt heethoofdige/ sensibele kindertjes dus... en Parcival ook gevoelig? Ach het ligt ook aan de merrie en de opvoeding natuurlijk. Pling Ik ben echt benieuwd hoe het zit met [***]. Als iemand wat hoort over zn nakomelingetjes.... Haha! En die hengsten Toevallig en Wilskracht... misschien ook het overwegen waard... Gestoord

Trouwens ik vind die Rubus B wel cool eigenlijk! Lekker stevig, prachtig zwart.. Tong uitsteken wel balen dattie ook weer Pygmalion heeft want die heeft de merrie er ook al 2x inzitten. Hoeveel maakt zoiets nou uit? Ik hoor van velen dat t op zich geen drama is maar goed... Blond
Verder nieuws is dat de eigenaresse nu toch echt neigt naar Gelderse hengst. Voor sommigen onder ons goed nieuws!! Knipoog Ik vind het zelf ook hartstikke leuk. Denk dat ik gewoon maar es bij de hengsten op stal langs ga om te kijken haha.... Knipoog

Bedankt maar weer en hou jullie op de hoogte! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:54

Het hangt er vanaf hoe ver het weg is.
Kind x vader of broer x zus is niet aan te raden.
Als pygmalion bij zowel de hengst en den merrie in de derde lijn voor komt is het geen ramp.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:14

Hi allen, ben ik nog even: what about Elegant? Weten jullie wat over hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:27

LHS_80 schreef:
Er werd me ook Jazz, Havidoff, Houston, Ferro, Gribaldi aangeraden? Dit was echter puur op exterieur en niet op karakter

Nee, dat lijkt me dan niet nee Haha! Stelletje heethoofden op rij. Qua exterieur ook niet trouwens, want dit zijn nogal verschillende type hengsten, dit is gewoon opnoemen wat er op dressuurgebied bekende hengsten zijn.

Deze merrie is van Ted geweest? Linky er even bijroepen? Stond dit paard vorig jaar niet te koop? (ik kan het mis hebben hoor)
Ik weet niet of deze merrie al eens gelderse veulens heeft gehad? Zou de moeite waard zijn om te weten hoe ze evt vererft.
Qua bloedvoering absoluut de moeite waard om er een gelderse hengst op te zetten Ja Als de eigenaresse graag een dressuurpaard wil fokken zou Alexandro helemaal geen gekke keus zijn, die kan super lopen. Hij is bruin dus qua kleur vrij veel kans op een donkere, nu dit tegenwoordig bij het fokdoel schijnt te horen.
Upperville vind ik de nakomelingen wat wisselend van, maar hij heeft wel veel souplesse, omdat je aangeeft dat de merrie dat wat tekort komt. Voor souplesse kan je ook goed bij Parcival en zonen terecht. Als je meer maat wilt, Vitens is dik 1.70
Sirius heeft een braaf karakter, souplesse twijfel ik een beetje bij deze merrie, maar wel het overwegen waard. Elegant zou qua papier heel mooi passen Ja Dan houd je echt een vrije bloedvoering. Of je een leniger paard met hem fokt twijfel ik in dezelfde mate aan als bij Sirius.
Rubus zou ik niet doen, de merrie is klassiek gelders tuigpaard gefokt, met een Ahoy heb je dan kans op een te tuigtypische nakomeling.

Wil de eigenaresse dit jaar nog dekken? De dag van het Gelderse paard in Hengelo is eind juli. Daar zie je nakomelingen van zo'n beetje alle hengsten van veulen tot volwassen paard. Daar zou ze zich goed een beeld kunnen vormen, en het is een leuke dag.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:46

Ik heb geen idee van wie de merrie is geweest, ik zal het eens vragen morgen. Trouwens volgens mij heeft ze haar nu 2 jaar.. dus denk toch dat t een andere was. Maar laat t je wel weten! En ja ik ben ook benieuwd naar dat veulen van haar maar het staat nergens geregistreerd. Zal ik ook nog eens vragen. Die Alexandro, waar is die goedgekeurd dan? Ik kwam hem wel ergens tegen trouwens.. zal nog eens zoeken. Ik was zelf wel dol op Cabochon, echt jammer dat die er niet meer is.. Verdrietig maar ja such is life Knipoog
Die dag van het Gelderse Paard heb ik al info over aangevraagd Haha! lijkt me superleuk! Ja Wie weet gaan we erheen. Volgens mij ga ik alleen de volgende dag op vakantie.. Nagelbijten / Gniffelen Nors opkijken
In elk geval bedankt voor je lange antwoord! OK dan!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:49

nb. die lijst met hengsten kwam trouwens uit het invullen van die matchlijst op basis van de kenmerken van de merrie op paardenfokken.nl! *LOL* Lijst Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:05

Alexandro is net goedgekeurd bij het KWPN en staat bij van Manen. De merrie Tarana in mijn profiel is er mee gedekt, die moet verbeterd worden op de galop, souplesse en iets minder steile schouder. Ze heeft nu een veulen van Vitens.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:22

Olinka........................ "mijn" zwarte.................... Lovers ik mis haar nog steeds; ik hoop dat er nu eindelijk een goede smid gevonden is om haar op ijzers te zetten, want hier stond ze er met gemak 10-12 weken op! Mooie opzet in de voorijzers, da's het belangrijkst!

Ik zou voor haar alle Koss- (oftewel Amor) bloed mijden; Elegant lijkt met een supermatch, weliswaar vos maar het veulen kan best zwart worden. Bovendien, een goed paard heeft geen kleur; beter een mooie en bovenal brave vos dan een zwart spook! Knipoog

Hier nog even een foto van Elegant, 22 jaar jong, komt aan huis "live" te dekken, staat bij Henk Donkelaar op de AB-stal in Wekerom. Foto is van maandag j.l.

Afbeelding

nog eentje.............

Afbeelding

Hij is Keurhengst ook nog, en puur Gelders maar fokt niet extreem zwaar en geeft goede, veelzijdige, stabiele nakomelingen.
wij hebben er net 2 merries onder gehad, nu kan het nog! O ja, Elegant is hoogbenig en 1.71.

Groetjes aan Marianne en een hele dikke knuffel voor mijn (ex-)kanjer!