zijn er hier mensen die wat weten van fokkerij en het leuk vinden mee te denken met mij/ ons (ik rij deze merrie bij) over een geschikte hengst, qua exterieur en karakter, voor een Gelderse merrie? Ze is van Fortissimo x Unitas, 12 jarige merrie http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigree/nederlands/horse.php?N=00007742

Ze is dressuurmatig heel prettig te rijden, kan ietsjes soepeler in het lichaam maar is toch aardig fijn te verzamelen. Werkwillig, concentreert zich makkelijk maar kan soms, buiten m.n. wel iets kijkerig zijn. Verder braaf paard, betrouwbaar en eerlijk karakter, iets dominant en intelligent.
De eigenaresse zou graag de zwarte/ donkere kleur behouden. Verder kan de merrie soms aantikken met achter op haar voorvoet. Ze heeft hier nu speciaal beslag voor. Wellicht is dit iets wat mankeert aan haar bouw? Dan zou dit niet benadrukt moeten worden. Verder is ze wat 'hoogdravend', waarmee ik bedoel dat ze wat ruimer zou kunnen zijn in de draf.
De eigenaresse krijgt wel aanbiedingen voor het fokken met puur Gelderse hengsten met deze merrie door haar papieren. Zelf twijfelt ze, zou er wellicht liever een KWPN of Duits bloed opzetten, ze wil wel een 'zwaardere' bouw behouden, dus geen superfijne paardjes erop.. al zou haar beenwerk misschien wel iets langer kunnen?
De eigenaresse houdt zelf erg van het klassieke type à la Donnerhall dus heeft gekeken naar De Niro, Voice, maar ook San Antonio vindt ze erg mooi. Ik zat zelf aan Negro te denken of Spielberg, San Remo.. Het moet wel een paard worden met een koel en betrouwbaar karakter, want ze wil het zelf houden ook voor haar dochter etc. Geen heethoofd, het kijkerige moet niet versterkt worden in elk geval. Er werd me ook Jazz, Havidoff, Houston, Ferro, Gribaldi aangeraden? Dit was echter puur op exterieur en niet op karakter.
Ik hoop op wat bruikbare tips! We krijgen ook nog professioneel advies maar met jullie ervaringen zijn we natuurlijk ook heel blij. Tenslotte wordt dit onze eerste keer een veulen fokken
Groetjes en dank!
Upperville is inderdaad een vos maar kleur zou geen criterium moeten zijn.

Ik ben echt benieuwd hoe het zit met [***]. Als iemand wat hoort over zn nakomelingetjes....
wel balen dattie ook weer Pygmalion heeft want die heeft de merrie er ook al 2x inzitten. Hoeveel maakt zoiets nou uit? Ik hoor van velen dat t op zich geen drama is maar goed...
Als de eigenaresse graag een dressuurpaard wil fokken zou Alexandro helemaal geen gekke keus zijn, die kan super lopen. Hij is bruin dus qua kleur vrij veel kans op een donkere, nu dit tegenwoordig bij het fokdoel schijnt te horen.
maar ja such is life
ik mis haar nog steeds; ik hoop dat er nu eindelijk een goede smid gevonden is om haar op ijzers te zetten, want hier stond ze er met gemak 10-12 weken op! Mooie opzet in de voorijzers, da's het belangrijkst!