Jong paard in vorm houden, hoe en wat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Jong paard in vorm houden, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:38

Er staat eind augustus een keuring in de planning voor mijn jaarling, maar ik weet nou niet zo goed hoe ik haar klaar moet maken. Scheren, invlechten, wassen komt allemaal wel goed. Maar hoe zorg ik dat ze een beetje in vorm blijft? Waar ik haar heb staan voeren ze elke dag een paar kilo brok en ze staan vol in het gras (heb ik niets over te zeggen verder) dus ik zie haar langzaam aan 'groeien', dikker worden dus. Zijn er al dingen die ik met haar kan gaan doen op deze leeftijd? Ik heb geen flauw idee hoe het met het concentratievermogen zit van een 1jarige en wat ze aan kunnen wat betreft beweging. Ik gooi haar uiteraard niet aan de longe of wat dan ook, ik peins er niet over, maar ben wel benieuwd hoe jullie die jonkies in vorm houden. Want om nou met zo'n dikke deur op de keuring te verschijnen heb ik niet zoveel behoefte aan. Dan kunnen we beter niet gaan want dan klopt het totaalplaatje gewoon niet meer.

Op dit moment maken we iedere week een wandeling (soms twee) van circa een half uur. Dit gaat allemaal prima: ze geniet ervan en vind het leuk om er even uit te zijn. Maar hiermee komt ze natuurlijk niet in goede conditie.

Op keuringen zie je jonge paarden altijd netjes in vorm, niet te dik niet te dun (hoewel.. soms zitten er paarden tussen waarvan je denkt dat ze niets te vreten krijgen), en dan ben ik toch wel benieuwd hoe men dit voor elkaar krijgt.. Lijkt me sterk dat ze al volop getraind worden..

ElCid

Re: Jong paard in vorm houden, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:47

Veel, jonge, paarden worden voordat ze naar de keuring gaan een week of wat grotendeels op stal gehouden. Daarmee verdwijnt de dikke grasbuik snel en worden ze met hooi en krachtvoer in keuringsconditie gebracht.
Longeren zal vast wel gebeuren maar is uitermate slecht voor zo'n jong dier, wandelen is een prima optie maar daarmee zal ze haar buik inderdaad niet kwijtraken.
Als je haar bijv. 2 of 3 nachten voor de keuring op stal kan houden scheelt je dat in ieder geval een heel stuk buik Knipoog . Een andere optie is natuurlijk een schraal stuk weiland voor haar afzetten en evt. wat hooi bijvoeren, naast de brok.
Als dat allebei niet mogelijk is zal je dus met een dikke jaarling naar de keuring moeten Haha!.

Overigens heb je kans dat als je haar alleen de nacht voor de keuring op stal zet dat haar buik ook al een stuk minder is, gras is veel vocht, dus dat is ze na een nacht wel kwijt. Het is maar net wat je zelf wil of kan doen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:06

Als het kan zou ik sowieso het brok minderen want een paar kilo is veel te veel voor een jaarling. Dat krijgt het gemiddelde volwassen sportpaard net aan naar binnen. Zeker als ze dag en nacht buiten staat is dat nergens voor nodig.

Voor de keuring haar op stal houden is verder het meest effectief. Of kijken of je tegen die tijd een schraal stukje land kan afzetten? En heeft ze speelgenootjes op de wei, dat scheelt meestal toch een stuk in conditie en "bespiering".

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 11:02

Die paar kilo brok krijgen ze samen (3 jaarlingen), maar die van mij is het meest dominant dus die staat altijd vooraan en eet als eerste. Dus uiteindelijk krijgt zij het meeste binnen. Op stal zetten is wel een goed plan inderdaad.. ik ben er niet gek van om een jong paard op stal te zetten maar voor een weekje 's nachts kan het niet zoveel kwaad.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:03

Okee dan heb ik niks gezegd. Die brok is ook niet waar ze dik van worden, maar het was een zijdelingse opmerking omdat ik dacht dat die van jou alleen 3 kilo kreeg. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:50

TAO --> SH.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:13

Huh, waarom moet dit naar SH? Of het nou een klein of een groot paard is, het blijft een jong paard waar je niet zomaar even een kar achter hangt of een zadel op gooit. Of die nou 80 of 140 cm is. Het is toch totaal niet minipaard gerelateerd? Verward

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:31

ik ga met mijn mini in aug ook naar de keuring. hij loopt numet mooi weer 24/7 buiten, met iets minder weer komt hij s'nachts op stal.

hij staat op een mooie wei waar hij goed van kan eten maar ik voer hem iedere dag een paar handjes veulen brok ( pavo 3 ) bij. gaat hij in de nacht op stal krijgt hij nog een plukje hooi.

ik heb hem nu geschoren, hij was al 1 maal geschoren maar kwam nu niet van zijn wintervacht af. mocht hij in aug. niet mooi in zijn vacht zitten scheer ik hem nogmaals. verder heeft hij geen gras buik maar hou k hem de week voor de keuring s'nachts op stal en zorg ik dat hij een week van te voren naar de smid gaat. zo doen we dat bij alle 3 onze paarden ( ook fjorden )

verder lees en kijk ik nu veel op de forum's hoe de paardjes getoilleteerd moeten worden en oefen ik aan de hand draven en netjes stilstaan regelmatig met hem. hij komt iedere dag wel even uit de wei, hij is gek op aandacht dus dan lopen we even een rondje/ even spelen in de paddock of ik poets hem even / knuffelen, hapje en terug de wei op.