Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Fokken voor Commerciele doeleinden is een heel moeilijk verhaal...dat moet je durven. Heel vaak kan het volkomen niet uit.
Rekenvoorbeeld; een redelijk goed veulen uit een fatsoenlijk tot goede stam levert in gunstige tijden een 3 tot 3,5 duizend euro op. Veulens die hoger worden verkocht zijn er ook, maar de meeste fokkers mogen heel blij zijn met een 7.000 gulden voor een net gefokt kwpn-veulen.
Nou, dan begint het met dekgeld + begeleidingskosten. Mijn merrie is drachtig, en dat heeft me nu al dik 1.100 euro gekost. Merrie was overigens meteen bij de eerste hengstigheid drachtig, tweede inseminatie. Alles ging helemaal meteen goed, geen bijkomende kosten. Dekgeld hengst was 800 euro ex btw en afdrachten.
Nu, 3 maanden van te voren wordt de merrie niet meer gebruikt anders dan een incidenteel buitenritje. De merrie krijgt merriebrok gevoert, die duurder is dan het 'gewone' voer, en ze krijgt wat meer hooi dan anders.
sTraks is daar het veulen. Ik moet een bewakingsiets huren (kost zo 200 euro voor een week of 3/4). De veearts moet het veulen enten en nageboorte gaan controleren, ook niet gratis. Dan krijgt de merrie de eerste maand na de bevalling heel veel voer meer (duurder voer) en nog steeds zal het niet echt leuk rijden zijn....
Ach, de kosten komen nog wel, ik hoop dat er niet nog een keer 1100 euro bij komt.
En als er nu een vosmerrie uit komt met 4 witte benen en een witte kop, dan weet ik nu al zeker dat ik de kosten er sowieso niet uit zal halen. Met een mooie donkerbruine worden mijn kansen iets groter, maar dan moet het wel goed kunnen lopen EN GEZOND ZIJN.
Het is nog niet klaar. Het is nogal wat voor een extraatje...
Overigens, ik kan het veulen niet aan huis houden. Ik heb straks 3 paarden in totaal, en 2 boxen. Ik zal moeten kiezen of ik er 1 verkoop, of dat ik het veulen de eerste tijd wil onderbrengen op een soort opfokadres.
ik ben er nog niet over uit. Maar eind september moet ik het wel weten....
Het is leuk je eigen veulen te fokken, daarom doe ik het. Maar als je het puur voor het geld doet, laat het dan maar....
Het is te veel geklooi voor te weinig winst.
marloes-joy schreef:ik wil fokken met joy omdat ik het veulen zelf erbij wil houden.
Daarbij heeft ze goede papieren, zelf niet gepresteerd, maar zit wel in haar
ik zou niet fokken als ik het veulen niet zelf zou houden.