Trakheners !!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blister
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Gingin West Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 03:26

Nu maar even heel wat anders dan kan iemand mij meer vertellen over de Utopia stam.Ik heb namelijk in september mijn merrie verloren Golda Utopia naar ons weten een zeer goede merrie.Wij hebben haar met een Trakehner hengst gedekt en daar is een mooie jaarling merrie van.Mischien weet er iemand een merrie te koop uit deze stam zij was van Blanc rivage xDuc de Normandie.Ik weet dat 4 van haar kinderen als goede sportpaarden naar Amerika en Zwitserland zijn verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 03:40

Had Phia Bink er niet eentje? (:x)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 03:43

Die had inderdaad iets van Utopia, maar wat? Dat ben ik al weer vergeten!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:01

sarabande schreef:
Zoals ik al op een ander topic zei. De Nederlander heeft altijd iets van wat je van ver haalt is lekker. Liever het onbekende omarmen dan hetgeen dat je terug kan leiden tot het bekende. de KWPN hengsten vertegenwoordigen al het bestaande europeese prestatie bloed en zijn op veterinaire gebreken uitgeselekteerd. Vreemdgaan heeft veel risico's zeker als je een KWPN papier wilt hebben. Maar bij het allereerste begin heb je al te maken met sperma kwaliteit dat zo inferieur in het buitenland geen reden tot afkeuring is.


Over dat sperma: heb je cijfers, normen??
500 miljoen is het in Duitsland volgens mij???

Die eerste stelling is toch niet de vertaling van het beleid: volledig gesloten: mensen mogen geen andere hengsten dan KWPN gebruiken (in vgl met BWP), dat lijkt mij toch een andere politiek...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:27

Troef schreef:
Gribaldifan
Citaat:
Uhm ja. Alle paarden bij het kwpn moeten goed zijn op de foto anders komen ze er niet in!!
dus dat is onzin


Moet je foto's van Nimmerdor eens opvragen!
En nog meer van die oudere hengsten. Ook toen ze nog jong waren.
Zijn erbij die vandaag echt niet meer door de keuring komen.
Dus laten we het niet weer over foto's hebben.

Uhm troef je zegt het al. Die vandaag niet meer door de keuring komen, of te wel nu letten ze daar wel degelijk op. Dat het vroeger niet het geval was weet iedereen! Maar we hebben het over de dag van vandaag!
Dus dan geef je zelf toch al het antwoord?!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:33

Zannekin schreef:
Wat een opwinding weer over een hengst. Er is wel meer verteld over andere hengsten zeker? Iedereen moet voor zichzelf beslissen of hij daarmee wil fokken of niet. Dat hier dan niet mogen neerzetten is gewoon censuur. Ik heb van verschillende hengsten al meer cijfers gezien dan van deze. Die cijfers vertellen toch iets over z'n kwaliteit?
Ataxie zie je uiteraard niet op de foto, bij mijn weten is de eerste oorzaak bij een jong paard rhinopneumonie (voorbijgaand) en een ongeval (erfelijke onhandigheid). Als hij nu op dat niveau samengesteld presteert geloof ik niet dat hij nu nog atactisch is. Gelukkig voor Pyra en vele anderen dat hij nooit gecastreerd is... hij heeft z'n eigen kwaliteit bewezen door prestatie, en hij is nuttig in de fokkerij, door z'n afstammeling(en), vele doen het slechter....
Verder is hij gewoon voor een duits stamboek goedgekeurd. Ik heb hier toch ook al hengsten van het europees stamboek zien staan, wat is het verschil???? Later gaat het KWPN nog inzien dat de hengst wel interessant is, wie weet?

Er zijn paarden die lichte tour lopen met ataxi, zoals paard van fabienne die loopt ook z en heeft ook ataxi. Misschien moet je je beter laten informeren voordat je een oordeel geeft over iets zoals bijvoorbeeld ataxi.
Daarnaast heb jij waarschijnlijk niet gezien wat karin heeft weg gehaald. Het ging hier om reclame. En idd dat gebeurd te vaak ook door mij en andere bokkers. Maar als het te ver gaat is dat zonde van het topic.
En ik vind overigens niet dat iedereen zomaar mag kiezen waarmee die fokt. er zijn nu al genoeg problemen met mensen die voor een aes hengst hebben gekozen. Die er later pas achter komen wat een gedoe het is om een reg. a nog als fokpaard binnen bijv. het kwpn te gaan gebruiken.
Deze oduidelijkheden komen vaak doordat eigenaren van hengsten die in dit soort stamboeken zijn ingeschreven zeggen dat hun hengsten zijn goedgekeurd. Fokkers gaan er dan vanuit dat dit voor een volwaardig stamboek is met goede toelatingseisen. Dit blijkt achteraf niet zo te zijn. Ik neem aan dat je in de strengen de waarschuwingen etc. gelezen hebt. Die geven zij niet voorniets, omdat mensen te vaak met zo'n veulen zitten opgescheept.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:37

Sjuimpje schreef:
Nu we wel volop de mogelijkheid hebben om de mindere hengsten eruit te screenen met behulp van de röntgenologische keuring moeten we daar natuurlijk wel gebruik van maken, we willen vooruit en geen pas op de plaats maken.

Precies sjuim!
Dit is nu waar het over gaat.
En daarnaast zannikin jij hebt het over een goede nakomeling, ik wil je er wel aan herrinneren dat de "pony" waar het hier over gaat PONY is. Of te wel al te klein gebleven. Wat heb ik aan een hengst die een goede pony fokt?! Die zijn er al meer dan genoeg!
Dat is leuk voor pony fokkers etc. Maar voor de paardenfokkerij... Verward
Dat weet je zelf toch ook wel!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:40

Zannekin"]
[quote="sarabande schreef:
Zoals ik al op een ander topic zei. De Nederlander heeft altijd iets van wat je van ver haalt is lekker. Liever het onbekende omarmen dan hetgeen dat je terug kan leiden tot het bekende. de KWPN hengsten vertegenwoordigen al het bestaande europeese prestatie bloed en zijn op veterinaire gebreken uitgeselekteerd. Vreemdgaan heeft veel risico's zeker als je een KWPN papier wilt hebben. Maar bij het allereerste begin heb je al te maken met sperma kwaliteit dat zo inferieur in het buitenland geen reden tot afkeuring is.


Over dat sperma: heb je cijfers, normen??
500 miljoen is het in Duitsland volgens mij???

Die eerste stelling is toch niet de vertaling van het beleid: volledig gesloten: mensen mogen geen andere hengsten dan KWPN gebruiken (in vgl met BWP), dat lijkt mij toch een andere politiek...
[/quote]
Mensen mogen best andere hengsten gebruiken dan het kwpn, maar daar zitten ook gevolgen aan vast, als je dit paard in het stamboek wilt hebben bij het kwpn. Dus voor je voor zo'n hengst kiest moet je de gevolgen ook aanvaarden. En geloof me die zijn er niet voor niets.
Waarom denk je dat partout nooit volledig is opgenomen!
De merries van deze hengst moeten oa. eerst een prok en cornage onderzoek doen. (waarom zou dat nu zijn?!) dat heeft niets met politiek te maken daar is wel degelijk een reden voor!)
Waarom zou het kwpn hengsten erkennen die niet aan hun regels voldoen?! Dat is dan toch een stap terug in de fokkerij.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:57

GribaldiFAN schreef:
Waarom zou het kwpn hengsten erkennen die niet aan hun regels voldoen?! Dat is dan toch een stap terug in de fokkerij.


Mensen hebben nog altijd het recht zelf te beslissen over wat zij doen, er moet hen niet de les gespeld worden.
Die goeie nakomeling is klein gebleven, jij spreekt dan denigrerend over die fokkerij, waar haal je het recht vraag ik mij af? Die mensen zochten een kleiner paard, niet iedereen wil een grote, is dat dan "afval in jouw ogen. Ik vind je hier echt denigrerend doen over de prestatie van Pyra haar paard.

Dus elke buitenlandse hengst die het KWPN niet erkend is niet geslaagd en dus niet goed? Dat is toch echt wel een grap zeker. Ik mag niet met Hohenstein dekken, niet met Relevant omdat die niet goed genoeg zouden zijn voor het KWPN. Bedenk wel dat elk degelijk stamboek zulke strenge eisen stelt en ga dat eerst een keer na voor je het beleid van het KWPN zo ophemelt.
Ik hoor hier bv. nergens dat het BWP dezelfde eisen stelt wat betreft foto's en cornage, in België vindt men dat heel normaal en kan men wel buitenlands dekken omdat andere stamboeken die norm ook wel halen.
Niks bijzonders aan.
Zie je misschien minder KWPN'ers met erfelijke gebreken dan dat je die bij andere rassen ziet? Nee, helemaal niet, dus waarom al die beroering??

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:15

GribaldiFAN schreef:
Er zijn paarden die lichte tour lopen met ataxi, zoals paard van fabienne die loopt ook z en heeft ook ataxi. Misschien moet je je beter laten informeren voordat je een oordeel geeft over iets zoals bijvoorbeeld ataxi.


Wat een brutaliteit. Ataxie is lijkt het wel een modewoord aan het worden. Het is een coördinatiestornis die door een lichamelijke oorzaak wordt veroorzaakt. De prikkelgeleiding van de hersenen naar het lichaam verloopt niet zoals het moet zijn (door verschillende redenen) en het dier heeft niet de volledige controle over lichaamsbewegingen. De prikkelgeleiding kan gemeten worden heden ten dage en een paard met ataxie doet geen topprestaties, kan geeneens deftig lopen. Als jij beweert van wel dan is dat jouw zaak.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:16

Het ging me niet om reclame te maken voor een "afgekeurde" hengst!!!!

Bij de 2e folder stond Larduc als veulen met z'n moeder.

Ik wist niet precies hoe ik kon knippen/plakken om de rest eraf te halen.

Larduc is niet van mij, maar van een dorpsgenoot.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:19

Afbeelding


Om deze foto ging het.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:33

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Waarom zou het kwpn hengsten erkennen die niet aan hun regels voldoen?! Dat is dan toch een stap terug in de fokkerij.


Dus elke buitenlandse hengst die het KWPN niet erkend is niet geslaagd en dus niet goed? Dat is toch echt wel een grap zeker. Ik mag niet met Hohenstein dekken, niet met Relevant omdat die niet goed genoeg zouden zijn voor het KWPN. Bedenk wel dat elk degelijk stamboek zulke strenge eisen stelt en ga dat eerst een keer na voor je het beleid van het KWPN zo ophemelt.
Ik hoor hier bv. nergens dat het BWP dezelfde eisen stelt wat betreft foto's en cornage, in België vindt men dat heel normaal en kan men wel buitenlands dekken omdat andere stamboeken die norm ook wel halen.
Niks bijzonders aan.
Zie je misschien minder KWPN'ers met erfelijke gebreken dan dat je die bij andere rassen ziet? Nee, helemaal niet, dus waarom al die beroering??
[/quote]

Uhm zannikin ga zelf eens rondlopen!
Wij hebben namelijk aldus jouw woorden "afval" op stal staan. Namelijk te klein gebleven kwpn'ers.
Het zijn hele goede pony's maar dus geen paarden. In de ogen van een "paarden"stamboek is dit dus een negatieve ontwikkeling die niet goed is voor het stamboek. Dat wil niet zeggen dat kwa kwaliteit het paard neit goed is maar als er meer kleinere paarden worden gefokt door een hengst is dat eerder een last dan een goede ontwikkeling puur uit het stamboek gezien. Ik zeg toch ook niet dat je dan minder plezier aan zo'n paard kunt beleven. Ik heb mijn "afval" paardjes allemaal goed verkocht en zij doen het zeker neit onverdienstelijk in de sport.
Alleen daar heeft het stamboek geen barst aan!

En daarnaast waar zeg ik dat mensen dat recht niet hebben om een buitenlandse hengst te kiezen?
Dat hebben ze wel degelijk! Ik geef alleen aan dat er gevolgen bij komen kijken. En als mensen dus voor een buitenlandse hengst kiezen met die gevolgen rekening moeten houden. En daarna niet gaan zeuren dat ze bijv. hun merrie niet in het stamboek opgenomen krijgen. Het is hun keus geweest!
Het probleem is echter dat veel mensen zich te weinig laten informeren over een bepaalde hengst. En dan niet weten wat die gevolgen zijn. Pas later als ze de merrie ster willen krijgen erachter komen dat er heel wat rompslomp bij komt kijken en niet te vergeten een hoop kosten om het paard alleen nog maar opgenomen te krijgen in het stamboek!
Daarnaast is er binnen het stamboek een verscheidenheid aan goede hengsten.

Het kwpn heeft de keus gemaakt niet zomaar alle hengsten toe te laten in hun stamboek. Dat is echter hun keus. Als jij met een kwpn paard wilt gaan fokken zul je dit moeten aanvaarden of je nu wilt of niet. Ik zeg overigens niet dat alle paarden slecht zijn uit een anders stamboek. In tegendeel. Maar ik had het hier over stamboeken zoals het AES die met hun eisen niets voorstellen, en in mijn ogen gewoon geen waarde hebben. Paarden die bij het kwpn afgekeurd worden, worden daar gewoon goedgekeud! Ik snap daarom heel goed dat het kwpn zo'n hengsten gewoon niet toe laat.

Daarnaast als je een buitenlandse hengst gebruikt, en je nakomeling is goed dan heb je toch geen probleem. Al dat paard goed is op foto's cornage en de test goed aflegt dan kan je paar zo in het stamboek komen. Allen kost het je een hoop extra geld en moeite!

Daarnaast zie je bij sommige stamboeken dat paarden meer gebreken hebben als bijv. kwpn paarden.
Je weet zelf hier een heeeeeeeeeel duidelijk voorbeeld van. Zie namelijk naam van die topic!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:39

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Er zijn paarden die lichte tour lopen met ataxi, zoals paard van fabienne die loopt ook z en heeft ook ataxi. Misschien moet je je beter laten informeren voordat je een oordeel geeft over iets zoals bijvoorbeeld ataxi.


Wat een brutaliteit. Ataxie is lijkt het wel een modewoord aan het worden. Het is een coördinatiestornis die door een lichamelijke oorzaak wordt veroorzaakt. De prikkelgeleiding van de hersenen naar het lichaam verloopt niet zoals het moet zijn (door verschillende redenen) en het dier heeft niet de volledige controle over lichaamsbewegingen. De prikkelgeleiding kan gemeten worden heden ten dage en een paard met ataxie doet geen topprestaties, kan geeneens deftig lopen. Als jij beweert van wel dan is dat jouw zaak.
[/quote]
Dat heeft niets met brutaliteit te maken, ik zeg alleen dat er paarden zijn die redelijk hoog in de sport lopen en ataxi hebben. Heeft niets met een modewoord te maken. zie topic ataxi

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:46

GribaldiFAN schreef:
Daarnaast zie je bij sommige stamboeken dat paarden meer gebreken hebben als bijv. kwpn paarden.
Je weet zelf hier een heeeeeeeeeel duidelijk voorbeeld van. Zie namelijk naam van die topic!


Says who??? Ik heb al gezocht naar onderzoeken daaromtrent en kan daarover niks vinden? Jij? Ik denk niet dat er al vergelijkende studies gebeurd zijn tussen stamboeken omdat het probleem zich gewoon niet stelt. Je kan er wel mee oplopen met die hoge eisen van het KWPN, die dus overal dezelfde blijken te zijn, maar als er daardoor niks extra bereikt wordt, als alle warmbloeden op het gebied van gebreken hetzelfde scoren (wat ik dus overal terugvind) wat is er dan zo super extra speciaal?
Heb jij andere wetenschappelijke bronnen (want de bokt praat is dat niet)?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:03

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Daarnaast zie je bij sommige stamboeken dat paarden meer gebreken hebben als bijv. kwpn paarden.
Je weet zelf hier een heeeeeeeeeel duidelijk voorbeeld van. Zie namelijk naam van die topic!


Says who??? Ik heb al gezocht naar onderzoeken daaromtrent en kan daarover niks vinden? Jij? Ik denk niet dat er al vergelijkende studies gebeurd zijn tussen stamboeken omdat het probleem zich gewoon niet stelt. Je kan er wel mee oplopen met die hoge eisen van het KWPN, die dus overal dezelfde blijken te zijn, maar als er daardoor niks extra bereikt wordt, als alle warmbloeden op het gebied van gebreken hetzelfde scoren (wat ik dus overal terugvind) wat is er dan zo super extra speciaal?
Heb jij andere wetenschappelijke bronnen (want de bokt praat is dat niet)?
[/quote]

Kijk nu eens goed. Ik zeg toch niet dat andere stamboeken minder strenge eisen hebben. Ik zeg alleen dat tussen stamboeken als het aes dit wel hebben. Als je kijkt naar de gewone stamboeken over heel europa zal dat idd niet veel verschillen. Bij alle stamboeken zijn de eisen strenger geworden.
Maar als je alle hengsten toelaat tot je stamboek, heb je toch geen stamboek meer?? waar blijft dan de controle??
en wat betreft wetenschappelijke bronnen:
Als een (trakhener) hengstenhouder zelf al aangeeft dat deze paarden over het algemeen veel gebreken vertonen. wat kan ik daar nog tegen in brengen. Iemand die zijn hele leven met deze paarden fokt, en er ongeloofelijk veel verstand van heeft. Als zo'n persoon uit ervaring weet dat dit nu eenmaal zo is kun je daar niet omheen. Je moet daar rekening mee houden. Als je kijkt naar de geschiedenis van dit paard is dit ook niet gek.
Dit stamboek is overigens volledig gesloten!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:18

GribaldiFAN schreef:
Als een (trakhener) hengstenhouder zelf al aangeeft dat deze paarden over het algemeen veel gebreken vertonen. wat kan ik daar nog tegen in brengen. Iemand die zijn hele leven met deze paarden fokt, en er ongeloofelijk veel verstand van heeft. Als zo'n persoon uit ervaring weet dat dit nu eenmaal zo is kun je daar niet omheen. Je moet daar rekening mee houden. Als je kijkt naar de geschiedenis van dit paard is dit ook niet gek.
Dit stamboek is overigens volledig gesloten!


Welke trakehnerhengstenhouder zegt dat dan? waarom niemand noemen, op die manier vind je vanalles uit. Ik ken bv 5 KWPN hengstenhouders die dat zeggen van het KWPN, wie kan daar iets tegen inbrengen? Verder ken ik verscheidene trakehner fokkers (zuivere weliswaar) die in de regio zijn opgegroeid, over generaties fokken (jouw persoon ook?, heeft die eigenlijk wel zuivere?) en die het tegengestelde beweren.
Ik lees overal dat er een strenge selectie is gebeurd tijdens de vlucht in het begin van deze eeuw waardoor enkel de hardste dieren zijn overgebleven. Verder is dat stamboek niet volledig gesloten, er is zoveel diversiteit door de verschillende volbloeden (hoefkatrol praktisch onbekend). Iedereen kan aan outcross doen. Ik heb een trak. merrietje met 0% inteelt over alle generaties, en dit niet door volbloed inbreng, ik denk dat dat niet veel terug te vinden is in andere rassen.
Raar toch dat die Bokt bronnen zo verschillen van andere bronnen buiten Nederland.
Weet jij waarmee je verwart? Er is vroeger kritiek geweest op het trakehner stamboek dat ze hier en daar een hengst toelieten die niet perfect correcte beenSTANDEN had (is nu verleden tijd trouwens, ik zie nu ook niet meer verkeerde beenstanden dan ergens anders, jij?). Daarover gaat die "correct in de benen" roddelarij. Dat zie je natuurlijk gewoon als je een paard koopt van zo'n hengst, dat is niet verborgen. Kwestie van je goed in te lichten en niet alles te verspreiden op een andere manier, zo ontstaat roddel die geen steek houdt.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:28

Zannekin je hebt gelijk, dat prutsmuts over slechte trakheners loopt de spuigaten uit. In ieder stamboek zit rotzooi, en als de trakeners echt zo slecht waren werden er geen 2 nieuwe stoeterijen opgericht. 1 aan de Westzijde van Polen met Russisch geld en 1 in de Russische enclave Kalinigrad {Koningsbergen}waar de Burgemeester van Moskou Directeur van is, dus trakenerhaters opgelet Tong uitsteken Allemaal gericht op de EU.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:41

Theun schreef:
Zannekin je hebt gelijk, dat geouweprutsmuts over slechte trakheners loopt de spuigaten uit. In ieder stamboek zit rotzooi, en als de trakeners echt zo slecht waren werden er geen 2 nieuwe stoeterijen opgericht. 1 aan de Westzijde van Polen met Russisch geld en 1 in de Russische enclave Kalinigrad {Koningsbergen}waar de Burgemeester van Moskou Directeur van is, dus trakenerhaters opgelet Tong uitsteken Allemaal gericht op de EU.

Haters?Zie alleen al mijn naam.
Ik vind het een super mooi ras, het is alleen jammer hoe alles gelopen is binnen dat stamboek. Ik ben geen hater het is alleen een heel makkelijk voor de hand liggen voorbeeld.

Ik zal hier een wetenschappelijke bron neerzetten.
Misschien verklaart dit een beetje mijn standpunt. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind de trakehners een van de mooiste paarden rassen die er zijn. Maar het is een makkelijk voorbeeld om te geven!

De Trakehner is het oudste rijpaardenras ter wereld en komt oorspronkelijk uit Oost-Pruisen (het huidige Polen). Een Trakehner is binnen de rijpaardfokkerijen in Europa te onderscheiden door zijn schoonheid en elegance.

Geschiedenis:
In 1732 stichtte Koning Frederik Willem I van Pruisen de Trakehnenstoeterij in Oost-Pruisen. Hij wilde daar paarden fokken voor zijn leger. Hij wilde paarden die sneller en wendbaarder waren dan de bestaande paarden om zo zijn vijanden te kunnen verslaan.
Om het juiste paard te fokken werden door hem als eerste ter wereld de kleine, taaie Schweiken (een oud Duits ras dat afstamt van de Konik) gekruist met Engels Volbloed en Arabieren.
Ruim 200 jaar werd dit ras aldus in Pruisen gefokt, zonder bijvoeging van andere rijpaardrassen en was een belangrijk exportproduct voor de vorsten van Pruisen en hun pachters.
Tijdens de tweede wereldoorlog kreeg dit ras het zwaar te verduren. In de herfst en de winter van 1944 werd geprobeerd de paarden van de Stoeterij en de particulieren fokkers te evacueren voor het oprukkende Russische leger. Dat gebeurde in een van de koudste winters ooit. Duizenden Trakehners, waaronder merries met zogende veulens moesten 1450 kilometer dwars door Europa vluchten naar het westen om te voorkomen dat ze in Russische handen zouden vallen. Er werden ruim 25.000 paarden geëvacueerd. 1200 paarden overleefde het. Veel van hen werden daarna het slachtoffer van de slechte economische omstandigheden in Duitsland na de oorlog en gewoon opgegeten.
Gelukkig is de Trakehner niet uitgestorven. Trakehners werden opgespoord door heel West Duitsland opnieuw geregistreerd en de fokkerij werd weer opgepakt. De Trakehner nam weer in aantal toe, en veroverde een belangrijke plaats in de wereld van de Europese rijpaardfokkerijen.

Rasomschrijving:
Trakehners zijn alerte paarden, ze hebben temperament en het oerras beschikte over een grote dosis uithoudingsvermogen. Ze hebben vaak een werkwillend karakter.
Het duidelijkste raspunt is de schoonheid en uitstraling.
Daarnaast zijn het vaak elegant bewegende paarden met een mooie voorbeen techniek. Minpunten in de huidige Trakehner fokkerij is de kracht achter en het gemis van de soepelheid in de rug. Het ras heeft een inteelt probleem omdat het al 250 jaar geen andere rassen dan volbloed en Arabier toelaat. En omdat de populatie waarop na de oorlog mee doorgefokt is erg klein was. Daarnaast is het ras over heel Duitsland verspreid het geen tot voor tien jaar een ruime selectie tegenhield. Omdat de Arabier vanwege de maat en voor de huidige sporteisen ongewenste bewegingen bijna niet meer gebruikt wordt is het in de praktijk alleen de Engelse Volbloed die voor bloedvernieuwing zorgt. Daar zijn na de val van de muur de Russische Trakehners bijgekomen.

De belangrijkste functie van de huidige Trakehner is de inzet als veredelaar van andere rassen. Trakehners worden vooral gebruikt in de dressuur, maar er zijn ook zeer goede militarypaarden.

De Trakehner is een paard om verliefd op te worden, meestal met een heel mooi hoofd, mooie ogen en een lange hals. Het zijn aanhankelijke mensvriendelijke paarden die wanneer ze in hun waarde gelaten worden goede meewerkende sportpaarden kunnen zijn.

Blister
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Gingin West Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:17

Wat hebben de meeste mensen toch tegen Trakehners ?????

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:18

Moet je je niet aantrekken, dat is maar Bokt praat. Ik verwonderde mij ook eerst over wat hier allemaal gezegd wordt soms, maar dat went wel....

Blister
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Gingin West Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:32

Nou wennen al dat kritiek op iemands paardje.Ik snap niet waar het voor nodig is ieder heeft zo zijn eigen vooorkeur.
Ze zijn hier wel erg fanatiek hoor nu weet ik weer waarom ik naar Australia ben verhuisd haha.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:34

Blister schreef:
Ze zijn hier wel erg fanatiek hoor nu weet ik weer waarom ik naar Australia ben verhuisd haha.


Is er daar nog veel plaats? Haha!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:36

Citaat:
Ze zijn hier wel erg fanatiek hoor nu weet ik weer waarom ik naar Australia ben verhuisd haha.


Ik ben eens naar Canada Lips are sealed voor jaren verhuisd maar kwam terug.
Ik miste het recht voor de raap. Vingers aflikken

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 14:38

Troef schreef:
Ik miste het recht voor de raap. Vingers aflikken


Had je bokt dan nog niet om af en toe goed uitgescholden te worden? Had je daar misschien nog kunnen wennen Knipoog