Trakheners !!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:51

Wat mij altijd opvalt aan de Trakehner liefhebbers is dat ze zich zo doodstaren op de Trakehner. Met alle respect, maar ik vergelijk het altijd een beetje met de Haflinger droom van de Pennymeisjes.

Ik ben overigens helemaal geen tegenstander van de Trakehner (zie profiel).

Wat betreft de opmerking dat alle bloedlijnen wel wat tekort komen,
ik zie liever een exterieur-matig gebrek als een klinisch gebrek.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:21

Hoi sjuim je kan de kerstballen afdoen hoor of vast voor carnaval? Ja het belangrijkste wordt vergeten dat je gewoon een gezond en fijn paard moet proberen te fokken. Je ziet aan Zep wat een verdriet een slecht paard met zich mee kan brengen. Dus is openbaarheid van gegevens en selekte op die onderdelen een manier om zo'n goed paard te fokken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:27

Dorine schreef:
Maar goed hopelijk kunnen jullie wat met mijn vragen?
Discussie eventueel? *LOL*
Alvast bedankt voor jullie meningen!

Hoi Dorine zoals ik je al gezegd had is jouw merrie uit prestatiepaarden met vrij veel volbloed en ar bloed gefokt. Net zoal b.v. Balzflug wiens zonen ook zonder problemen door keuringen heen komen. Hebben de adressen nog geholpen???

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:37

Pyra schreef:
Tjonge jonge jonge, wat een gedoe zeg !! Ik begin een topic omdat ik nieuwsgierig ben naar de halfbroertjes en zusjes van mijn paard ( pony om precies te zijn, he Gribaldifan ) en dan krijg je dit. Wat een discussie. De manier waarop er ook over mijn Precious Pyra wordt gesproken, dat bevalt me niet. Ik ben toevallig heel erg blij met haar, en het kan me niet zo veel schelen wat jullie van haar vader denken bijvoorbeeld.Ik ben blij dat Pyra nu bij het NRPS is opgenomen, want als ik af en toe zie hoe het er op een KWPN-keuring aan toe gaat, dan zakt je broek ook af.Inderdaad zoals al eerder gezegd, het is gewoon politiek. Bij het NRPS wordt Pyra gewoon gewaardeerd. En Levi heeft de folder alleen maar geplaatst ter informatie volgens mij. By the way, Gribaldfan was de eerste die de gegevens van de eigenaar van Larduc op het topic heeft geplaatst. Wat een onrust om niks.
Ik vind Trakheners prachtige paarden, met karakter, en ja ze zijn niet altijd even makkelijk, mijn half-trakhener is ook niet de makkelijkste.Maar als je eenmaal hun vertrouwen hebt gewonnen doen ze alles voor je en zijn het vaak hele aparte verschijningen.
En alle bloedlijnen hebben wel iets negatiefs volgens mij, het perfecte paard vind je niet zo snel.En dan is het nog maar de vraag in hoeverre de goede eigenschappen worden overgebracht naar de nakomelingen.

Kortom, ik denk dat er wel genoeg negatiefs gemeld is over mijn favoriete ras....

En even voor de duidelijkheid, ik heb geen enkel commercieel belang gehad bij het plaatsen van dit topic...

Over jou pony heb ik niets gezegd!
Jij moet blij zijn met jou pony!
Tuurlijk! Je hebt ook een mooie en goede pony anders deedie het niet zo goed op de keuring.
Maar het is hier een fokkerij discussie en tja over de trak verschillen sommige hier nogal van mening en ook weer niet.
Want al lijkt het soms dat ik tegen trakhener ban maar dat is niet zo integendeel zelfs ik ben er helemaal weg van. Alleen is het zo dat ze nogal eens gebreken hebben en veel mensen dit niet in willen zien. Ik zal niet zeggen dat larduc er een van is want dat is neit zo. Ataxi is geen veelvoorkomend gebrek bij traks dus wat dat betreft zijn we al een tijd heel ver of topic dus wat hier gezegd wordt heeft geen betrekking op jou mooie pony of de vader ervan!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:46

Dorine schreef:
Ik heb sinds ruim een jaar een trakhener-merrie, v Windfall en m Colmar (Schwalbenflug x Cornau*).
Ben heel dol op Cerise, zo heet ze.


Jij hebt gewoon een super merrie Dorine en dat weet je. Vader: Olympisch, internationaal military, Moeder: super waardevolle moederlijn, Cornau is ook de moeder van Consul, als die niet bekend is, super dressuur, verschillende paarden Grand Prix en samengesteld. Over Schwalbenflug moeten we dan nog niet uitweiden:
"Schwalbenflug, often considered the best son of Impuls, produced numerous approved sons, who themselves produced approved sons and stallion producing daughters as well as a number of Olympic-level competition horses." Je moet de moederlijn van Peron (internat. Grand Prix) maar een keer bekijken, ook daar vind je hem terug.

Ik ben werkelijk heel jaloers op je merrie en vele, vele fokkers zouden dat ook zijn.
Kwijl als je haar ooit beu bent weet je me wel te vinden hé .... Vingers aflikken , ben altijd kandidaat!!!

Er valt over de trakehner in het algemeen evenveel goeds te vertellen als over andere rassen die kampioenen produceerden maar om de één of ander reden strookt dat niet met de Bokt politiek. Laat ze maar, sommigen weten beter, sommigen niet, wie zijn dan de sukkelaars....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:16

Eff niet doordraven zanikkin het gaat niet om Cornau maar om Colmar

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:24

Goed kijken, wie is de moeder van Colmar? Cornau, moeder van Consul, ik denk niet dat er mooiere trakehner pedigrees in Nederland zitten?

Blister
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Gingin West Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 08:40

Om even op het veterinaire gebied terug te komen. Wij fokken al ons hele leven Trakehners en hebben weinig gebreken gehad of gezien in onze paarden en andere. Paarden zijn erg werkwillig en altijd geconcentreerd op de ruiter al gaat de tribune op zijn kop staan het Trakehner koppie blijft cool. Maar ik vind dat ieder zo zijn eigen voorkeur voor paarden moet en mag hebben maar waarom dan andere zo afkraken.En degene die het zo over hengsten hebben die niet goed zouden zijn probeer er zelf is 1 te fokken.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:32

Blister schreef:
Om even op het veterinaire gebied terug te komen. Wij fokken al ons hele leven Trakehners en hebben weinig gebreken gehad of gezien in onze paarden en andere. Paarden zijn erg werkwillig en altijd geconcentreerd op de ruiter al gaat de tribune op zijn kop staan het Trakehner koppie blijft cool. Maar ik vind dat ieder zo zijn eigen voorkeur voor paarden moet en mag hebben maar waarom dan andere zo afkraken.En degene die het zo over hengsten hebben die niet goed zouden zijn probeer er zelf is 1 te fokken.

Tja dat is ons al gelukt Haha!
maar het is heel fijn om te horen dat jij er hele goede ervaringen mee hebt. Tot nu toe zijn mijn "half"traks ook nog allemaal in orde op de foto's.
Tja ik denk dat er bedoeld wordt dat het ras over het algmeen vaak dezelfde gebreken vertoont. Tja en over het karakter ook daar zijn de meningen over verdeeld!
maarja. Het gaat erom dat je zelf plezier hebt met de paarden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:01

GribaldiFAN schreef:
Tja dat is ons al gelukt Haha!


We spreken hier wel over goeie hé Grib, en.... ik wist niet dat jullie definitief samen waren *LOL*

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:27

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Tja dat is ons al gelukt Haha!


We spreken hier wel over goeie hé Grib, en.... ik wist niet dat jullie definitief samen waren *LOL*
[/quote]
Hahaha nou alles wat mijn oom fokt zie ik als ons. Hij is mijn voogd dus zeg maar mijn 2e vader.
hij is aangewezen voor het kwpn en goedgekeurd in denemarken. Dit jaar komt er weer eentje in den bosch die we gefokt hebben. Ook daar zit trakhener in. Is een mondriaan en tja dat is weer balsflug!!
Enne allemaal prima op de foto's! Maar zoals ik al zei zijn dat geen volle trakheners. Alle met een kwpn moeder. Dus wat jij zegt dat ze het ras verslechten hoeft niet zo te zijn, ik denk juist dat een trak gekruist met kwpn hele goede paarden op kan leveren. Maarja ik ben bevooroordeeld omdat ik er hier heb staan Tong uitsteken en ik er iig blij mee ben!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:35

Dat wilde ik weten zie.... namen. Wie en wat.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:48

Ik heb ook een KWPNer en qua gezondheid is hij echt niet in orde op 1 punt en daar komt ook nog eens bij dat het op de ene manier toch een zwak paard is.
Elk ras/stamboek heeft zijn hoogtepunten en zijn afwijkingen, daarom hoeft men nog niet op een bepaald ras gaan in gaan hakken, dat is mijn mening. Net als dat ik het ook onzinnig vind om hengsten af te kraken. We weten zelf ook wel dat bij het ene stamboek een bepaalde hengst wel goedgekeurd word en bij het andere afgekeurd, en we weten zelf ook dat dat niet altijd aan de kwaliteiten van de hengst ligt.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:33

chantal1 schreef:
Ik heb ook een KWPNer en qua gezondheid is hij echt niet in orde op 1 punt en daar komt ook nog eens bij dat het op de ene manier toch een zwak paard is.
Elk ras/stamboek heeft zijn hoogtepunten en zijn afwijkingen, daarom hoeft men nog niet op een bepaald ras gaan in gaan hakken, dat is mijn mening. Net als dat ik het ook onzinnig vind om hengsten af te kraken. We weten zelf ook wel dat bij het ene stamboek een bepaalde hengst wel goedgekeurd word en bij het andere afgekeurd, en we weten zelf ook dat dat niet altijd aan de kwaliteiten van de hengst ligt.

Het wordt niet altijd bedoeld om af te kraken of ergens op in te hakken. Maar als kritiek, waar we ervaringen kunnen delen en mensen kunnen antwoorden op iets wat ze graag willen weten.

Daarnaast heb ik al meerdere malen aangegeven dat het stamboek gewoon tijdelijk met bepaalde gezondheidsdingen te maken heeft. Dat wil niet zeggen dat de paarden zelf niet goed zijn.
Misschien wordt er juist zoveel over gediscucieerd omdat mensen er bij betrokken zijn en ik denk dat we het er met zijn allen overeen kunnen zijn dat de trakhener een ontzettend mooi elegant paard is!
Dus het ras kraken we in dat opzicht niet af. Maar het is heel erg als jij net zo'n paard hebt met zo'n gebrek. Waarvan je later hoort dat dat een vrij algemeen beeld is bij dat ras. Zo heeft elk ras wel iets. Maar mij hoef je bijv. niets over een quarter te vragen. Daar zal ook wel iets zijn, dus tja ik praat alleen over mijn ervaringen en dat is met name met kwpn en trakheners. 2 rassen waar ik weg van ben.
Daarnaast zal ik een hengst niet snel afkraken. Maar wel kritiek geven op bepaalde punten. Dus mijn advies is vat niets persoonlijk op.
Ieder heeft een geheel beeld bij een paard. Gribaldi is daar een goed voorbeeld van. Ik vind het een pracht van een hengst zowel als sportpaard als vaderpaard. Maar er zijn ook mensen die voor geen goud een nakomeling van hem op stal willen hebben.
Die mensen kraken zo'n paard niet af maar hebben om een of andere reden hier slechte ervaringen mee, en dat dient dan gerespecteerd te worden net zowel als dat ik het dus wel een mooi paard vind!
of te wel SMAKEN VERSCHILLEn en dat is maar goed ook, anders konden we nu niet discussieren!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:19

Grib, denk je dat ik niet weet hoe erg het is om een paard te hebben met net zo'n gebrek, daarom zeg ik ook nog niet dat het hele KWPN te maken heeft met dat probleem en er zijn er veel met dat probleem hoor. Ik vat ook niets persoonlijk op maar haak er wel even op in.

De problemen die jij loopt te verkondigen wil ik graag zwart op wit zien, zo niet geloof ik het niet en zal ik zelf een n.a.v. het gepubliceerde hier contact opnemen met het Trakehner Verband, eens kijken wat die op het genoemde zeggen.
Wat Gribaldi betreft, erg leuke paarden zitten er tussen, denk dat hij alleen niet altijd door elke fokker correct wordt gebruikt en dat ze hem regelmatig nemen omdat hij zo'n plaatje is. Ik zeg niet dat er een Gribaldi bij mij niet in komt, bij lange na niet, echt warm wordt ik er niet van. Ik heb er wel een gezien die ik zelf in het begin op 1-jarige leeftijd graag had gehad. Nu vind ik dat ze veel te klein blijft, niks aan massa creeërt. Ik blijf er met mijn handen af alhoewel ze een aparte gang heeft en een prachtig hoofdje, verder staat mij haar opfok niet aan en straks kan ik het weer rectbreien, maar goed, dat ligt niet aan het paard. Verder heb ik ook al 1 erg leuk veulen van hem gezien en 1 duf konijn, kan dus nog niks zinnigs verder over hem zeggen.
Afkraken heeft absoluut niks meer met smaak te maken. Daar zit een groot verschil tussen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:56

chantal1 schreef:
Grib, denk je dat ik niet weet hoe erg het is om een paard te hebben met net zo'n gebrek, daarom zeg ik ook nog niet dat het hele KWPN te maken heeft met dat probleem en er zijn er veel met dat probleem hoor. Ik vat ook niets persoonlijk op maar haak er wel even op in.

De problemen die jij loopt te verkondigen wil ik graag zwart op wit zien, zo niet geloof ik het niet en zal ik zelf een n.a.v. het gepubliceerde hier contact opnemen met het Trakehner Verband, eens kijken wat die op het genoemde zeggen.
Wat Gribaldi betreft, erg leuke paarden zitten er tussen, denk dat hij alleen niet altijd door elke fokker correct wordt gebruikt en dat ze hem regelmatig nemen omdat hij zo'n plaatje is. Ik zeg niet dat er een Gribaldi bij mij niet in komt, bij lange na niet, echt warm wordt ik er niet van. Ik heb er wel een gezien die ik zelf in het begin op 1-jarige leeftijd graag had gehad. Nu vind ik dat ze veel te klein blijft, niks aan massa creeërt. Ik blijf er met mijn handen af alhoewel ze een aparte gang heeft en een prachtig hoofdje, verder staat mij haar opfok niet aan en straks kan ik het weer rectbreien, maar goed, dat ligt niet aan het paard. Verder heb ik ook al 1 erg leuk veulen van hem gezien en 1 duf konijn, kan dus nog niks zinnigs verder over hem zeggen.
Afkraken heeft absoluut niks meer met smaak te maken. Daar zit een groot verschil tussen.

Tja dat is jou recht om dat te vinden. En zwart op wit, tja het staat zwart op wit. Ik zou zeggen haal wat boeken bij de bieb over paardenrassen en ga beginnen te lezen bij hoe is de trakhener ontstaan. Als je heel die geschiedenis goed doorleest dan kom je vanzelf uit op waar we nu zijn en waar deze problematiek aan te wijten is. Ik heb hier al een stuk van een artikel neergezet maar dat wordt ergens weggezet. Ooit gehoord van iets niet willen zien! En de vergelijking met kwpn en trak is niet terecht. Ze zijn ontstaan in een hele andere geschiedenis in geheel andere omstandigheden. Daarnaast blijf je altijd paarden met gebreken houden, maar dat zijn algemene gebreken. Niet gebreken die voortkomen uit een fokbeleid.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:05

Dit is echt bullshit mail het me maar als het hier wordt weg gehaald, je hebt mijn mailadres dus ga je gang. Toevallig heb ik n.a.v dat wat jij beweert eens een stuk over Trakehners doorgelezen en wat denk je er staat niks in hoor maar dat zal wel aan de boeken liggen zeker?
De vergelijking Trakehner en KWPN kan wel terecht zijn, waarom; omdat er in beide rassen wel eens een ziek paard is en dat stamboek haal je toch ook niet naar beneden? Waarom kan nu niet alles in zijn waarde gelaten worden ipv alles naar beneden halen.
Ik krijg hier toch geen onderzoeksmateriaal over die Trakehners te zien dus ik zal wel met het Trakehner Verband contact op moeten nemen, zullen ze blij mee zijn om zulke dingen te horen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:23

chantal1 schreef:
Dit is echt bullshit mail het me maar als het hier wordt weg gehaald, je hebt mijn mailadres dus ga je gang. Toevallig heb ik n.a.v dat wat jij beweert eens een stuk over Trakehners doorgelezen en wat denk je er staat niks in hoor maar dat zal wel aan de boeken liggen zeker?
De vergelijking Trakehner en KWPN kan wel terecht zijn, waarom; omdat er in beide rassen wel eens een ziek paard is en dat stamboek haal je toch ook niet naar beneden? Waarom kan nu niet alles in zijn waarde gelaten worden ipv alles naar beneden halen.
Ik krijg hier toch geen onderzoeksmateriaal over die Trakehners te zien dus ik zal wel met het Trakehner Verband contact op moeten nemen, zullen ze blij mee zijn om zulke dingen te horen.

Waar maak jij je toch zo druk om?
Je hoeft mij niet te geloven hoor!
Ik dwing het je niets op, dat zijn de gewone algemene bevindingen.
Er is geen reden mij daarop aan te vallen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar zoals sjuimpje, zep en nog vele anderen hebben aangegeven kampt het ras met problemen.
Het heeft ook in de strengen gestaan, maar ook dat geloof je niet!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:58

Citaat:
Maar zoals sjuimpje, zep en nog vele anderen
(= Sarabande)
Citaat:
hebben aangegeven kampt het ras met problemen
: dit zijn dus de BOKT bevindingen en die kenden we ondertussen al
Haha!
[/quote]

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:27

Zannekin schreef:
Citaat:
Maar zoals sjuimpje, zep en nog vele anderen
(= Sarabande)
Citaat:
hebben aangegeven kampt het ras met problemen
: dit zijn dus de BOKT bevindingen en die kenden we ondertussen al
Haha!
[/quote]
Precies. gebaseerd op niet bokt personen.
Maar zoals ik al zei. je mag je blindstaren op het mooie uiterlijk!
Kunnen we hier gewoon over ophouden. de sfeer wordt er niet beter op!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:30

Het gaat om de internationale prestaties die hier zo mooi in de doofpot gestoken worden...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:36

Zannekin schreef:
Het gaat om de internationale prestaties die hier zo mooi in de doofpot gestoken worden...

huh?/
welke internationale prestaties? waar heb je het over?!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:37

Zie je wel, van ZUIVERE traks

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:46

GribaldiFAN"]
[quote="Zannekin schreef:
Het gaat om de internationale prestaties die hier zo mooi in de doofpot gestoken worden...

huh?/
welke internationale prestaties? waar heb je het over?!
[/quote]

hier word al tijden ruzie over gemaakt, concluis van dat moddergevecht topic was dat er wel degelijk traks zijn die super scoren..

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:51

Wouter24"]
[quote="GribaldiFAN"][quote="Zannekin schreef:
Het gaat om de internationale prestaties die hier zo mooi in de doofpot gestoken worden...

huh?/
welke internationale prestaties? waar heb je het over?!
[/quote]

hier word al tijden ruzie over gemaakt, concluis van dat moddergevecht topic was dat er wel degelijk traks zijn die super scoren..
[/quote]
Ja tuurlijk zijn die er, zoveel!
Maar sinds wanneer hadden we het daarover? dat vraag ik me af. Hier in nederland doen traks het al goed. Kijk GRIBALDI Haha! partout en balsflug doruto en zovelen! dat heb ik nooit ontkend! En lutz bijvoorbeeld!