Naar de veulenkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Naar de veulenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:05

Ik zou dit jaar graag met mijn veulen naar een veulenkeuring gaan.
maar wij wonen in België (zijn wel lid bij kwpn) en ik heb al vernomen dat de keuringen in nederland er heel anders aan toe gaan. Graag zou ik weten wat er van het veulen verwacht wordt en op wat ze beoordeeld worden. Lopen ze met de moeder mee of moeten ze appart en hoe oud moeten ze zijn. En ik heb de site van kwpn eens afgezocht maar ik weet niet juist naar welke keuring ik precies moet gaan met het veulentje (liefst ergens in noord-brabant of limburg) weet iemand waar ik de kalender kan vinden.

hier de afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=258507

en enkele foto's, toen was ze nog maar enkele dagen oud, ze is inmiddels al veel groter en sterker.
ohja ter informatie: het is een écht groot veulen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Feelsoproud

Re: Naar de veulenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:30

Dit ga ik ook even volgen,ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie.
De datums en plaatsen van de keuringen stonden in 'in de strengen' nr 7.
Ik heb het op de kaart eens nagekeken en dan is Roosendaal het dichtste bij(regio Noord Brabant,afdeling West brabant).Ik kom van tegen Antwerpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:04

Met een veulen moet je sowiso naar de Centrale Keuring. 19 Juli is de CK in Brabant en op 12 Juli in Sevenum te Limburg.

De veulens moeten samen met de merrie de baan in, eerst word deze op stand beoordeeld, daarna een stukje van en naar de jury stappen. Vervolgens moet je een ronde draven. Het veulen laat zich in draf het beste zien als het los is. Op stand en stappen adviseer ik je om aan de hand te doen. Daarna kan je veulen in een vangkooi waar je het halster oid weer aan kan doen. Vervolgens moet je als alle veulens uit je rubriek indivudueel geweest zijn nog met alle merrie's en veulens terug voor het rondstappen, de definitieve plaatsing en primering.

Ik hoop dat het zo een stuk duidelijker is.

Mocht je nog vragen hebben kan je even pm-en.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:34

0ojannekeo0 schreef:
Met een veulen moet je sowiso naar de Centrale Keuring. 19 Juli is de CK in Brabant en op 12 Juli in Sevenum te Limburg.

Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar bij ons in de regio Groningen en ook in Friesland en Drenthe is er eerst een veulenkeuring. Van de 1e premie veulens worden de beste aangewezen voor de Centrale keuring, dus hier mag je echt niet zomaar naar toe. Volgens mij is dat in alle regio's zo

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:49

Dan zal het wel per provincie schillen. Lachen Ik weet niet beter dat de veulens bij het kwpn direct naar de CK gaan en daar een premie krijgen uit elke groep gaan de beste tegen elkaar en er worden er een paar doorgezonden naar de NVK. (NMK).

De kalender vind je op kwpn.nl en dit soort vragen behoor je eigenlijk ook bij het kwpn te stellen. Omdat je je voor een bepaald tijdstip moet aanmelden (en in sommige provincies is dit tijdstip al geweest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:47

zeanine schreef:
0ojannekeo0 schreef:

Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar bij ons in de regio Groningen en ook in Friesland en Drenthe is er eerst een veulenkeuring. Van de 1e premie veulens worden de beste aangewezen voor de Centrale keuring, dus hier mag je echt niet zomaar naar toe. Volgens mij is dat in alle regio's zo

Hier in Brabant gaan de veulens al jaren rechtstreeks naar de CK...

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:20

In Overijssel gaan ze ook rechtstreeks naar de CK.
Het kan dus wel per regio verschillen, maar daar kan het stamboek toch informatie over geven.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:05

Dat verschilt inderdaad per regio, in Zuid-Holland en Zeeland gaan de veulens ook rechtstreeks naar de CK. De animo is hier gewoon niet zo groot als in bijv. Groningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:15

In de toekomst komen er allemaal voor selecties, zodat men dichter bij de fokker komt.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:33

Oké, weer wat geleerd

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:01

Ik ben al een tijdje aan het zoeken over informatie over keuringen, maar ik kom er nog niet zo uit. ( Heb overigens al wel wat informatie gevonden, maar nog niet genoeg)
Ik ben vorig jaar begonnen met fokken omdat mijn merrie na een beenbreuk en peesletsel eigenlijk niks meer kan ( ze heeft nu gelukkig geen last) Nu vind ik het fokken steeds interresanter worden en wil dus ook naar keuringen.

Ik wil mijn hengstveulen van vorig jaar ( links op de foto) ook graag meenemen naar de keuring dit jaar.
Afbeelding

Maar weet niet hoe het in zijn werk gaat en wat ik allemaal moet doen. En vraag ik me af of het zin heeft. Hij is verder helemaal correct en heeft supergangen maar staat met het re voorvoetje iets frans( niet veel, maar toch iets). Heeft het zin om hem dan te laten keuren.

Ook vraag ik mij af of mijn merrie evt nog ster zou kunnen worden? Waar ze aan moeten voldoen, en of ze daar nog aan kan voldoen omdat ze dus niet meer goed loopt. En kan ik uberhaupt wel naar een veulenkeuring als de merrie niet zuiver loopt. Ze kreupelt niet meer echt maar loopt dus eigenlijk altijd onregelmatig.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:11

Oud topic en daarom een slotje.