Wie verwacht het vroegste veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:12

die hebben ze bij de forelock's ook. ik denk dat zij het zelf ook wat vroeg vinden, maar de merries was drachtig toen ze kwam.
wel vind ik dat ze er altijd vroeg bij zijn daar. ik vind februarie ook te vroeg. waarom?
omdat een veulentje op de wei moet zijn lekker kunnen eten van het voedzame gras. de zon op zijn ruggetje, zodat hij lekker kan groeien en de juiste stoffen binnen kan krijgen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 20:27

Tja, misschien ben ik dan een beetje "hard", maar bij mij gaan de veulens ook echt wel naar buiten, ook als het wat kouder is! Alleen met erge regen gaan ze niet naar buiten.

Veulens die in de winter geboren worden hebben overigens veel meer vacht dan veulens die in hartje zomer geboren worden, dit is ook niet voor niets...

Frisse lucht is ook altijd beter dan een binnenbak, en in de binnenbak is het nu (of het moet verwarmd zijn) echt wel kouder dan 8 graden!

Uiteraard is het fijn als ze meteen op het land kunnen, maar er mankeert in mijn mening ook niets aan vroege veulens krijgen...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 09:17

Troef schreef:
Citaat:
Lijkt me nou niet zo gezond voor die botten die zich juist in de eerste maanden ontwikkelen.
Bij ons in een dorpje in Friesland houden ze een wedstrijd over wie het eerst veulen krijgt, dat vindt ik helemaal niks, arme beestjes
.

Je kunt het ook zien,als dat ze nog een hele lange zomer krijgen waardoor ze sterk en afgespeend de gure herfst ingaan.


Wat ze in die belangrijkste eerste maanden te kort komen aan beweging en dus aan ontwikkeling van botten, pezen en spieren, halen ze na die tijd nooit meer in! Er heeft afgelopen jaar of het jaar daarvoor een verslag gestaan in "In De Strengen" over een onderzoek hiernaar op de proefboerderij voor paarden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 09:23

Ik vind een vroeg veulen dus helemaal niets waard,
oze merrie heeft ooit een 'ongelukje' op 3 januari gehad en het is echt niet leuk.
Toch wilde ik dat het diertje iig overdag de hele dag buiten kon lopen maar het diertje durfde niet tot nauwelijks op de koude en soms bevroren grond te gaan liggen een veulendek bood uitkomst.
Op stal ging het af en buiten kon ze toch rennen maar ook lekker lang uit slapen. Dromen