toen mijn paarden november 07 op stal kwamen werden ze heel mager ik kon voeren wat ik wou maar gewoon niet aan willen komen . ik heb toen de da laten komen zij heeft alles laten onderzoeken en er kwam uit dat ze leverbot hadden . ze zijn hier nu 2 keer voor behandeld maar blijven mager ze krijgen onbeperkt hooi 2 x daags kuil en 2 x 2kilo merriebrok met vitamine spul en ze lopen van 9 tot 6 op de wei nou is het zo dat 3 van de 7 merrie's drachtig zijn de eerste is op 16 mei uitgerekend . dit is juist de gene die er het slechtst aan toe is ik maak me dan ook een beedje (veel) zorgen over de bevalling straks en wat er dan nog van haar zal over blijven. zijn er hier misschien meer mensen die dit al eens hebben meegemaakt? en hoe is dat toen gegaan?
(het voedings schema is samen met DA gemaakt) als het verkeerd staat sorry.
Ik ken dit eigenlijk alleen bij koeien en schapen. Deze worden behandeld met een speciale kuur (kan zowel met pasta, pour on en injectie). De schade gaat er helaas niet mee weg. Veel dieren houden een lever beschadiging (afhankelijk van de duur en zwaarte van de besmetting) aan over, wat resulteert in vermagering. Wij hebben hier 2 koeien lopen die ook leverbot hebben gehad (er zijn althans afweerstoffen in het bloed gevonden na bloedtest omdat de koeien zo mager waren). Zij blijven mager en hebben verhoogde leverwaardes. Ik zou een levertest en een bloedtest laten doen om te bepalen hoe veel schade er aangericht is. Het kan een tijd duren voor de paarden weer wat meer in conditie komen. Even nog wat anders, behalve de behandeling is voorzorg ook zeer belangrijk. Leverbot komt voor op natte percelen waar (vaak) sloten zijn. De leverbot is een parasiet die zich nestelt in een gastheer, een slakje. De jonge leverbotlarven leven in de sloot, maar kunnen via hun gastheer verspreiden over het hele land. Zorg ervoor dat je paarden met name in het najaar en voorjaar niet op nat land lopen. Zeker in het najaar groeit het aantal leverbotten. Het loont om je land te laten onderzoeken op aanwezigheid van leverbot. Ik dacht dat er wel iets was om ze op je land aan te pakken, maar dat moet ik even opzoeken. Ontworm je paarden in het voorjaar en het najaar met een wormenkuur die ook leverbot aanpakt (Eqvalan Duo dacht ik). Houd de paarden na ontwormen minimaal 48 uur van het perceel af, omdat eitjes niet doodgaan van de pasta en op het land gewoon weer uitkomen.
allereerst bedankt voor je reactie melanie5. tot voor kort had ik nooit gehoord van leverbot tot ik hoorde dat mn paarden het hadden , ik ben toen veel gaan lezen op internet en dan kom je idd veel info tegen over hoe en wat bij koeien en schapen . maar bijna niks over paarden en al helemaal niet over leverbot bij drachtige paarden. de paarden worden echt super streng optijd ontwormd . ze lopen op weides waar wel een sloot langs loopt maar die staat eigenlijk altijd droog (ook als het veel regent) als het te gek word met het weer gaan ze ook naar binnen. mijn dierenarts adviseerde om die test op leverfunctie pas te doen als de veulens zijn geboren. ik hoop iniedergeval dat de paarden straks sterk genoeg voor de geboorte van hun veulen . verder is alle info welkom zeker als je het zelf al een hebt meegemaakt (ik maak me echt zorgen)
Je zou ook even contact op kunnen nemen met de GD (gezondheidsdienst voor dieren). Zij hebben heel veel informatie en doen veel onderzoek. Misschien kunnen zij je informatie geven over de paarden. Heel veel sterkte in elk geval.
Hoe is het afgelopen met de paarden, ons paard heeft op dit moment ook leverbotziekte, dus wij zijn heel benieuwd naar de afloop!
Helaas horen we heel veel ontmoedigende verhalen, dus als er mensen zijn die iets positiefs kunnen vermelden wordt dat zeer op prijs gesteld Wij hebben haar net en willen haar absoluut nog niet kwijtraken!!!
marleen_usar
Geplaatst: 14-03-09 14:56
Misschien alternatief gaan zoeken, dus kijken bij homeophaten en zo.
covergirl
Geplaatst: 15-03-09 22:49
Mijn merrie heeft vroeger ook es leverbot gehad. Ze werd niet echt heel mager maar had een slechte conditie in het werk. Bloedonderzoek wees toen leverbot uit. Een deel van de lever was beschadigd maar op zich is dat niet zo heel erg omdat de lever een overcapaciteit heeft. Ze kan dus een stukje missen. Wij hebben haar behandeld met Fasinex, een middel voor schapen. Ze bracht gewoon een gezond veulen. Later hebben we wel moeten besluiten om haar of in te zetten als fokmerrie, of in te zetten als sportpaard. Een combinatie van beiden kon ze conditioneel niet aan. Wij hebben gekozen voor een carrière als fokmerrie. We behandelen haar elke herfst uit voorzorg 2 keer met Fasinex. Ze mag het natuurlijk niet nòg een keer krijgen. Ze is nu 19 jaar en drachtig van haar 14e veulen! Positief genoeg??
luchtenburg
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-09 10:01
mijn merrie's hebben alle 3 een gezond veulen op de wereld gezet , weliswaar waren ze allemaal te vroeg geboren (3 weken) maar ze zijn gezond . verder zien ze er allemaal weer goed uit en zijn weer mooi op gewicht. dit jaar verwachten ze geen veulens. maar ze zijn gisteren weer alle 3 gedekt.