Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Akke schreef:Over een aantal weken ga ik deze taak behandelen op school. Leek me leuk voor op bokt!
Een paardenfokker wil zijn KWPN-merrie laten dekken. Zijn doel is het fokken van een veulen dat op de veulenveiling goed zal scoren, zodat hij het voor veel geld kan verkopen.
Akke schreef:Het gaat erom welke gegevens zo belangrijk zijn. Hoe kan het dat de betrouwbaarheid van krack C zo laag is in vergelijking met die van flemmingh?
Hoe moet de fokker de waardes van de verschillende uitslagen interpreteren? Ze zijn immers anders! Welke fokwaardes zijn belangrijk? Dat soort dingetjes!
Daaar gaat het om, niet dat krack c gekozen is!
En Cassidy, welke factoren dan? En dan bedoel ik niet dat een beoordeling wat lager uitvalt omdat de jury de fokker van een ander veulen kent ofzo!
fabienne schreef:Je vermeldt wel de afstamming van Krack, die bekend is, maar niet van de merrie in kwestie ????????????????
Zou het niet handig zijn om daar toch ook een beetje rekening mee te houden?
Citaat:Hoe moet hij deze fokwaarden nu interpreteren?
Akke schreef:Het gaat erom welke gegevens zo belangrijk zijn. Hoe kan het dat de betrouwbaarheid van krack C zo laag is in vergelijking met die van flemmingh?
Hoe moet de fokker de waardes van de verschillende uitslagen interpreteren? Ze zijn immers anders! Welke fokwaardes zijn belangrijk? Dat soort dingetjes!
Daaar gaat het om, niet dat krack c gekozen is!
!
Cassidy schreef:Nee volgens mij zie je dat goed. Maar er is een ding dat ze op die school uit het oog verliezen, en dat is dat je niet vanaf een papier moet fokken en duidelijk het dier voor ogen moet zien.
Maar ik begrijp de doelstelling van die opdracht helemaal. En ik kan er meteen ook bij zeggen dat het helaas in de praktijk zo niet werkt.
Weer een voorbeeld dat dat wat je op school leert, je niet voorbereid op het leven van alledag.....
Akke schreef:ik dus ook niks maar dan ook niks gehad over paardenhouderij.Wat betreft dat fokken; daar heb ik echt nog nooit mee te maken gehad. Hoe zou ik het dan moeten weten?
Akke schreef:Hmmm dacht toch echt met dit topic een stap in de goede richting te zetten; als basis om me daarna te verdiepen. Als je dan vervolgens alleen maar commentaar krijgt op de inhoud...tja
Citaat:Over een aantal weken ga ik deze taak behandelen op school. Leek me leuk voor op bokt!
Een paardenfokker wil zijn KWPN-merrie laten dekken. Zijn doel is het fokken van een veulen dat op de veulenveiling goed zal scoren, zodat hij het voor veel geld kan verkopen.
De merrie is ingeschreven in het stamboek en heeft het ster-predicaat behaald. De behaalde punten bij de stamboekopname ("kruisjesformulier) staan in bijlage A.
Enige tijd later krijgt de paardenfokker de fokkerij-gegevens (bijlage B ) van zijn merrie thuisgestuurd. Hij vraagt zich af hoe hij de fokkerij-gegevens en de punten van de stamboekopname moet gebruiken bij de hengstenkeuze van zijn merrie.
Om een mooie hengst te vinden als partner voor zijn merrie, gaat hij naar hengstenshows en hengstendemonstraties. Hij denkt op dit moment aan de hengst Krack C, omdat die een aansprekend exterieur combineert met spectaculaire gangen en een goede sportprestatie onder amazone Anky van Grunsven.
Om wat zekerder van zijn zaak te zijn, raadpleegt hij ook het KWPN Bewaarboek Fokwaarden sport- en exterieur. Helaas staat Krack C niet op de lijst met sportindexen en ook niet bovenaan de lijst van exterieurindexen (bovenbalkkenmerken). De betrouwbaarheid van zijn exterieurindex is 59% terwijl de betrouwbaarheid van zijn vader Flemmingh (berekend op basis van het diermodel), echter al wel 94% is.
Hoe moet hij deze fokwaarden nu interpreteren?