Rechthoek- of vierkantmodel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Rechthoek- of vierkantmodel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:39

Aangezien ik laatst op msn met een medebokker het over de dressuurpaardenfokkerij had, kwamen wij tot de conclusie, dat paarden in het vierkantmodel iha sterker zijn, dan paarden in het rechthoeksmodel.
Voordat een ieder begint te oordelen, volgt hieronder even een uitleg van hoe of wat.

Het rechthoeksmodel is pas sinds een aantal jaren een echt issue binnen de fokkerij. Echter, is er voor deze paarden een andere manier van trainen nodig, om de lange rug en lendenpartij te trainen, het LDR.
Over deze trainingsmethode wil ik verder geen discussie.

'Vroeger' stonden de meeste paarden binnen de dressuursport in het vierkantmodel en ook de paarden, die gebruikt worden voor de klassieke dressuur, zijn voornamelijk paarden in het vierkantmodel.
Nou is het K.W.P.N. veel gaan kruisen met Engelse volbloeden, o.a. vanwege het karakter en de lenigheid van deze paarden. Echter zijn deze paarden gemaakt om voluit te rennen, waarbij het grootste deel van het gewicht op de voorkant zit en daarbij maken deze paarden gebruik van hun lange achterbenen, om nog meer stuwkracht naar voren te kunnen ontwikkelen.
Echter, is het voor een dressuurpaard op topsportniveau belangrijk om te kunnen 'zitten', om meer draagkracht te halen uit de achterhand en dat het paard door deze draagkracht zich zo kan verzamelen, zonder op de voorhand te vallen, dat deze een goede passage en piaffe kan tonen.
Echter valt het mij steeds meer op dat de piaffe en de passage door de moderne dressuurpaarden (imo grootramige paarden in het rechthoeksmodel) minder vaak goed getoond worden.

Zoals je uit mijn verhaal kan halen ben ik (en ook de mede-bokker waar ik de discussie mee had) van mening dat paarden in het vierkantsmodel sterker zijn.
Hoe denk jij hierover? En vooral: WAAROM?

Edit: ik haal steeds de twee termen door elkaar, dus er stond per ongeluk een verkeerde conclusie. Bloos
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-03-08 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Rechthoek- of vierkantmodel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:42

Ik was dus die medebokker Lachen

De rest heeft Judje al mooi uitgelegd Ja

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:44

Ik neig naar het vierkantsmodel, omdat daar het achterbeen beter onder de massa gezet kan worden... beter evenwicht lijkt me. Maar minder buigzaam.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:45

Huh lees ik het nou verkeerd? Je bent toch van mening dat paarden in het vierkantsmodel sterker zijn?

Edit: TS heeft ge-edit. Had ik het toch goed gelezen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:47

Sheran schreef:
Ik neig naar het vierkantsmodel, omdat daar het achterbeen beter onder de massa gezet kan worden... beter evenwicht lijkt me. Maar minder buigzaam.
Wij dus ook.

Hoe bedoel je minder buigzaam?
Het achterbeen zal vooral bij de sprong nl. een grotere hoek in de gewrichten vertonen Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:49

Bedoel je soms de lengtebuiging?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:49

Ik neig ook naar het vierkantsmodel. Kijk naar de Spaanse rijschool. Die kleine compacte paardjes zijn beresterk en kunnen met gemak een paar minuten achter elkaar piafferen.
Een paard in het vierkantsmodel lijkt me gewoon makkelijker te kunnen ondertreden met de achterhand.

Echter, de gangen van deze paarden zijn weinig spectaculair, ook de zijgangen niet. Dat is dus wel weer de keerzijde.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:50

Judje schreef:
Bedoel je soms de lengtebuiging?

Ja, klopt, die bedoel ik. Ik denk wel dat rechthoekspaarden spectaculairdere dressuurpaarden zijn. Maar vierkanspaarden lijken me veel sterker, en meer geschikt voor hogeschool enzo.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:51

[PP] -> [F-AM]

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:52

ben ik het toch niet helemaal mee eens eigenlijk. Dit aangezien bij een paard wat in het vierkantsmodel staat het sneller lijkt alsof deze achter sterker doorkomt, dit hoeft echter niet zo te zijn, een paard in het rechthoeksmodel kan sterker zijn achter maar door de langere rug kan het minder sterk ogen. Wel is het belangrijk HOE het paard gebouwd is ongeacht vierkant of rechthoeksmodel, is het paard opwaart of juist 'op de kop' gebouwd.
Twee leuke voorbeelden hiervan heb ik thuis staan:
1 jabot: vierkantmodel maar een niet sterk gebruik van het achterbeen, hoewel dit dus wel zo zou moeten kunnen, hij heeft ontzettend moeite met dragen.
2 folie: overduidelijk rechthoeksmodel maar met een zeer goed gebruik van het achterbeen en zij kan wel goed dragen.(werd ze op de keuring afgelopen jaar zelfs om geprezen OK dan! )

door deze twee voorbeelden ontkracht ik ergens de stelling van de TS al ben ik het wel met haar eens dat ook ik sterker neig naar het vierkantsmodel, eenvoudigweg omdat een dergelijk gebouwd paard makkelijker gesloten kan worden (meestal) en dus hierdoor hogere dressuuroefeningen beter aan zou moeten kunnen door training. (folie verwacht dan ook een veulen van een hengst die overduidelijk in het vierkantsmodel staat en opwaarts gebouwd is, in de hoop dat het veulen de twee goede eigenschappen van beide ouders meekrijgt)

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:57

Ik ben mee met de mening van TS.

Maar als je nu op internationale zware toer wilt met een dressuurpaard is het echt niet makkelijk met een vierkantmodel.

Want als je ziet zijn er bijna geen paarden meer die echt gaan 'zitten' tot grote spijt.

Ik kan het weten, want ik ga op stage soms bij een internationale zware toer dressuurruiter. Mét een vierkantpaard. En zij zegt ook dat heel de internationale dressuur wordt verreden door 'niet zittende' paarden. En dat de jury dat nog wilt. Jammergenoeg.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:58

Foxy1980 schreef:
Ik neig ook naar het vierkantsmodel. Kijk naar de Spaanse rijschool. Die kleine compacte paardjes zijn beresterk en kunnen met gemak een paar minuten achter elkaar piafferen.
Een paard in het vierkantsmodel lijkt me gewoon makkelijker te kunnen ondertreden met de achterhand.

Echter, de gangen van deze paarden zijn weinig spectaculair, ook de zijgangen niet. Dat is dus wel weer de keerzijde.

Klopt, die gangen vind ik idd een nadeel van Iberische paarden.
Ik zie ze toch liever met wat volbloed erin, maar dan Arabisch.

Maar ik denk...dat een goede uitgestrekte draf, waarbij de kracht uit de achterhand komt, en de voorhand daardoor de lichtheid krijgt, heel spectaculair zou kunnen zijn.
Verder zal een paard in het vierkantsmodel zich gemakkelijker kunnen oprichten, verwacht ik.
De lossigheid op zich zal niet groter zijn, maar een paard met een kortere rug zal gemakkelijker 'over de rug kunnen lopen'.

Ik heb ooit eens een paard gereden wat echt meer in het vierkantsmodel stond, wat de zijgangen juist heel gemakkelijk vond. Het paard was van nature heel soepel, o.a. door zijn bouw, en deed het met het grootste gemak...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:06

ik ben het er in het algemeen wel mee eens!
rechthoekige paarden - zoals ts aangeeft bij engelse volbloeds - zijn in basis gebouwd op snelheid.
vierkante paarden kunnen over het algemeeen veel beter hun achterhand eronder brengen, en zijn dus veel beter geschikt voor het dressuurwerk.
maar natuurlijk is die lange of korte rug (wat uiteindelijk bepaald of je paard vierkant of rechthoekig is) niet het enige wat een paard wel of niet geschikt maar voor dressuur.

en zoals inkepink aangaf kan het best zijn dat een lang paard met een sterke achterhand beter kan verzamelen dan een kort paard met een zwakke achterhand.
maar als je 2 paarden neemt met een gelijkaardige algemene lichaamsbouw, maar de ene vierkant en de andere rechthoekig, dan zal volgens mij het vierkante betere dressuurprestaties kunnen neerzetten Ja

maar zoals valentinow zegt, blijkbaar wil de jury geen 'echte' dressuur meer zien Lips are sealed

je hebt toch ook rechthoekig in de andere richting, korte rug maar lange benen zoals je soms bij friezen ziet? misschien spreken we hier beter over vierkant vs lang Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:19

Je kunt idd wel spreken over vierkant vs. lang...

Een Fries heeft over het algemeen wel een korte rug, maar ook een weke rug...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:29

een korte rug is meestal sterker dan een lange ... maar niet altijd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:42

Nah, klopt.
Daarom zijn Friezen bv. ook geen erg goed voorbeeld omdat weke ruggen bij dat ras redelijk vaak voorkomen Lachen

Iberische paarden zijn wel goede voorbeelden imo.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 12:35

Interessant hoe anderen er tegen aan kijken. Ik moet ook zeggen dat ik blij ben met alle reacties, aangezien ze allemaal serieus en onderbouwd zijn. Haha!

@inkepink: wat jij zegt klopt natuurlijk, maarja, als we praten over exterieur, zoals in dit geval, dan bedoel ik daar in het algemeen mee, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

@Foxy1980: ik denk dat het er maar net aan ligt wat jij onder spectaculair verstaat. Tegenwoordig zie ik vaak paarden, die geroemd worden om hun spectaculaire gangen, maar vaak (niet altijd natuurlijk) zie ik daarbij paarden, die hun voorbeen in de lucht gooien (voornamelijk paarden met een 'valse oprichting'), waarbij het achterbeengebruik, het ondertreden, niet tot weinig van toepassing is.
Een vierkantmodel-paard kan imo ook een paard zijn met zeer spectaculaire gangen. Wat ik spectaculair vind, zijn de paarden, die echt ondertreden, daarbij hun achterbenen dus ver onder de massa zetten.

Nou zag ik dus ook een stukje jury-oordelen staan. Heel toevallig heb ik net ook het stuk van Anky gelezen bij VN. Het is mij met het laatste EK ook opgevallen. Veel paarden, die weinig ondertreden, maar wel spectaculair ogen, kregen de punten. En het schimmeltje, dat vanuit de ontspanning nagevelijk werd gereden en daarbij echt ging 'zitten' eindigde bijna onderaan. HEEL jammer vind ik dat.
Omdat het genoemd werd, nam ik het even mee, maar ik hoop dat we verder de discussie bij het onderwerp kunnen houden, al zou een jury-oordelen-discussie-topic zeker niet oninteressant zijn.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:56

heb je m'n avatar al bekeken?
da's zo'n spaanse knol die écht gaat zitten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:16

Dat is zo het hoort Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:57

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:05

nou, eigenlijk niet echt een piaffe Haha!
het is een stierenvechter-te-paard (ben de spaanse term alweer vergeten) die klaar staat om net op tijd weg te springen als de stier eraan komt.
en dat wegspringen moet uiteraard vanuit de achterhand gebeuren Knipoog
edit: het is ook wel een klein plaatje, hé
Laatst bijgewerkt door fojoe op 12-03-08 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 17:05

Oh, lijkt er zo snel wel even op.
Dat weg springen ken ik niet zo, vandaar dat ik het niet zo herkende. Bloos

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:07

geeft niks, zoals ik editte is het maar een klein plaatje Knipoog
op het volledige plaatje kan je de stier ook zien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:38

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:10

kraist, weet niet hoe ik eraan moet beginnen om dit uit te rekenenen voor mijn paard No Cheer