Zannekin schreef:Kijk naar de nakomelingen van die hengst uit merries die kunnen bewegen en merries die niet kunnen bewegen. Dan kan je een besluit trekken.
Dat heeft ze gedaan als ik het goed lees. De merries waren wisselend en de veulens correct tot zeer goed.
Ik heb verder niet zoveel verstand van vererving, maar ik denk dat als de beweging in de moederlijn helemaal goed ingebakken zit je wel eens een hengst kunt nemen die op dat gebied wat "minder" is (maar toch al bij al net vererft) en kwestie van de bloedvoering en type heel veel zou doen aan je merrie.
Je zegt zelf dat de bewegingen van je merrie over de hele merrielijn goed zitten. Misschien toch nog even kijken hoe de bewegingen van de voorouders zijn van de hengst in kwestie. Die zitten tenslotte ook in het genen pakket bij
Maar als hij echt uit de toch wisselende moeders net bewegende veulens geeft, en de bewegingen in de merrielijn erg sterk staan geloof ik niet dat dat meteen ten koste moet gaan van de bewegingen van het veulen en dat je het er wel op kunt wagen. Generaties krachtige gangen worden er niet meteen uit gefokt door 1 mindere hengst. Zolang deze (nogmaals) zelf niet spectaculair maar wel goed beweegt is dat niet iets om je op lange termijn zorgen over te maken.
Let zoals altijd op het eindproduct om dan te kijken wat daar op past. Als het toch niet zo mocht lopen (letterlijk
) als je wou kun je er terug een hengst op zetten die de beweging weer accentueert.
Maar ik geloof nooit dat generaties beweging weg gegooid worden door 1 keer eens wat minder.
Maar ik ben dan ook geen expert op dat vlak...