Verzorgstertjes voor shet, hoe gevonden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Verzorgstertjes voor shet, hoe gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 21:49

Hoi,

Ik ben vrijwilliger op een kinderboerderij. Nu hebben we drie shetjes staan waar eigenlijk niets mee gedaan wordt. Twee daarvan zouden het heerlijk vinden om wat meer aandacht te krijgen.
Gezien ik zelf mn handen vol heb aan vier paarden op een dag, wou ik eigenlijk op zoek naar verzorgstertjes.

Maar, hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik kan niet de hele tijd erbij blijven om het te controleren. En hoe lief ze zijn, het zijn twee hengstjes en een ontzettend springerige merrie. De meiden moeten dus verantwoordelijk zijn en het leuk vinden. Het zijn mini's, dus rijden zal nooit lukken. Verder hebben ze alle ruimte, zolang er geen gekke dingen gebeuren..
Daarnaast ben ik bang dat de pony's twee weken leuk blijven en ze uiteindelijk toch voor de paarden willen gaan omdat je daar wel op kan rijden..

Dus, hoe hebben jullie dat aangepakt? In je advertentie, of naderhand als ze komen kijken. Stel je een leeftijdsgrens? Wat mogen ze wel en niet doen?

Bedankt

_Tine

Re: Verzorgstertjes voor shet, hoe gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:24

Ik heb niet echt een verzorgertje.. Maar ik gaf m'n beste vriendin les en nu rijd ik nog heel soms, voor mijn en haar vertrouwen (m'n vriendin).. Ik wil graag als ik eventueel een grotere pony krijg haar laten rijden op Snoopy dus daaorm leer ik haar eerst..
Maar je zegt dat ze niet moeten kunnen rijden, je vindt toch hopen advertenties over meiden (ook 15enz jaar.. die hebben meer verantwoordelijkheid) die graag willen verzorgen.. En als je echt wil dat ze bereden worden dat die oudere meisjes dan helpen bij de kleinere..

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:45

ik heb zelf ook een mini (hengst) en was ook stilletjes opzoek naar een verzorgstertje voor hem. had eerst een meisje van 8 jaar, maar deze had geen ervaring en ik heb gewoon de tijd niet om het haar te leren. en heb dus gezegd dat het zo niet gaat. en ze wilde alleen maar rijden, ja sorry daar is mijn mini niet voor.

zijn verzorgstertje van nu kwam toevallig, ze was al een paar keer bij de wei geweest (ligt bij een school en veel mensen komen er langs) en we kwamen aan de praat, en ze zei van zoek een verzorg paard maar moet overal 16 zijn (ze is 11) dus dat gaat niet, toen heb ik aangeboden van en wat vind je dan van die mini? (had al vaker met haar gesproken dus wist al wat ze kon enz met paarden) en dat vond ze helemaal geweldig.. ze vroeg zelfs nog of ze er voor moest betalen de schat..

ze verzorgt hem super en ik vertrouw haar helemaal ondanks dat hij hengst is kan ze er alles mee. ze heeft nu ergens anders een grote verzorgshet waar ze op kan rijden, en ik was even bang dat ze dan zou stoppen met rakker, maar nee hoor ze wilde alleen maar meer dagen komen Haha!

ik zou in de advertentie melden dat ze niet kunen rijden,. dat ze ervaring moeten hebben met 'springerige'pony's en dat ze niet 'eendagsvliegen'moeten zijn. dan laat je ze langs komen en laat je ze vanalles doen, dan zie je snel genoeg of ze geschikt zijn of niet. suc6 er mee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 02:45

Tsja, dat kan tegenwoordig soms best moeilijk zijn, omdat er nu eenmaal redelijk veel meiden zijn die graag voor het rijden gaan ipv. ook serieus 'trainen' en lol hebben op de grond met een mini... Dat vind ik zowiezo het moeilijke aan het houden van shetten; wat oudere kinders hebben soms iets meer verantwoordelijkheidsgevoel, terwijl de echte 'kleintjes' de goede maat hebben om te rijden, maarja die moet je vaak nog zo veel bijleren en ja, daar moet je wel veel tijd in steken...

Hier doet mijn buurmeisje van inmiddels 12 de pony's als ik doordeweeks in 't noorden van het land ben voor mijn studie (overigens in 't weekend ook, maar dan in overleg omdat ik dan vaak de merrie serieus train voor de wagen).

Als klein meisje zat ze regelmatig bij mij voor op 't paard wat ik toen reed, stond vaak aan de wei en vond het helemaal geweldig als ze mee mocht helpen poetsen e.d.

Ik heb er zo'n 1,5 jaar in gestoken ('t is een hele tijd, maargoed natuurlijk verspreid, ik moet zelf ook 't één en ander aan training doen + mijn studie) om haar alles te leren wat ik wilde dat ze wist en kon, stapje voor stapje steeds meer verantwoordelijkheid gegeven, en dat deed en doet ze echt fantastisch. Op een gegeven moment alleen poetsen, alleen opzadelen, etc. We communiceren regelmatig over bepaalde 'probleempjes' die ik dan bijv. ondervind in het trainen voor de wagen, en ook daar werkt zij dan weer aan, aan de longe of onder het zadel. Ze rijd de pony precies zoals ik haar vroeger heb ingereden (met zeer lichte hulpen) en weet precies hoe ik wil dat ze de pony's aanpakt (met liefde, maar wel consequent, dus ook af en toe 'hard' en streng zijn).

Helaas worden kleine meisjes echter groot, en ze wordt nu wel iets aan de lange kant. Ik neem haar nu steeds vaker mee op de wagen, zodat ze hopelijk straks in staat is om een gedeelte van de training voor de wagen van mij over te nemen, aangezien ik het erg druk heb met mijn studie.

Wil niet pessimistisch overkomen, maar denk wel dat zulke meiden soms moeilijk te vinden zijn. Voor een 12-jarige heeft ze echt een gígantisch verantwoordelijkheidsgevoel, ze zal nooit 'over de grens' gaan en weet precies wat wel en niet kan.

Bij zulke meiden laat ik met een gerust hart de pony's achter, en vaak kom je er al snel achter hoor, als 't alleen maar om het rijden gaat of als ze toch niet helemaal 'luisteren' en stiekem dingen gaan ondernemen, ik prik daar zo doorheen.

Ik zou inderdaad in jouw situatie een duidelijke advertentie plaatsen met wat zij kunnen verwachten en wat jij van hen verwacht en zal vragen.

Meiden zát die zitten te azen op een verzorgpony, maar de kunst is om de juiste persoon voor de juiste pony uit te zoeken, en dat is soms een hele klus Lachen

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 03:47

Ik heb buren die fokken ze Tong uitsteken

Mijn verzorgertje is mijn buurjongetje van 13. Nu hij wat aan de grote kant wordt rijd zijn zusje van 9 er ook steeds vaker.
Ook hun broertje van 7 vind het erg leuk om mee te gaan naar de pony dus ik zit de komende 10 jaar nog wel goed Knipoog

Die van 13 mag er alles mee doen wat die wil en rijd er ook alleen mee buiten die van 7 ben ik altijd bij en bij die van 9 eigenlijk ook wel... die mag wel alleen poetsen en zo, maar alleen rijden wil ik nog niet hebben. Ik denk dat het bij haar ook wat langer gaat duren voor ik haar alleen laat.
Haar broer was 11 toen die alleen weg mocht (kende de pony een half jaar) maar denk dat zij er wat langer over gaat doen. Ze kan opzich wel rijden maar ik vind dat ze nog te "ruw" met hem omgaat. Het zijn gewoon kleine dingetjes die zeggen of het goed gaat of niet. Bij haar heb ik nog helemaal niet het gevoel dat het naar mijn zin gaat terwijl ik dat met haar broer en ook bij haar broertje al wel meteen had.

Als ze er alleen willen omgaan moeten ze toch ongeveer wel 12 jaar oud zijn. Ik denk dat je er in het begin gewoon een tijdje bij moet blijven je merkt snel genoeg of ze het helemaal alleen af zou kunnen of niet. Eerst gewoon een korte tijd alleen laten en dan steeds iets langer. je merkt en voelt het snel genoeg.

Succes met je zoektocht!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:57

Bedankt allemaal voor de ervaringen en adviezen. Mijn ervaring is idd ook dat de dames graag willen rijden. Deze pony's, twee hengstjes zijn rond de 70 cm en de merrie is iets groter. Er kan gewoon niemand op rijden. Maar gezien we ook paarden hebben, ben ik bang dat ik er energie en tijd in steek en ze toch uiteindelijk willen rijden. En gezien ik alleen weekends er ben..
Het is idd lastig, er lopen vast wel hele verantwoordelijke meisjes tussen (bedenk even mn ex-oppaskindje) maar het is ook een drie kwartier fietsen. Maar goed, ik was ook pas dertien toen ik er kwam, dus het moet vast wel lukken. En misschien zelfs wel beter dan wanneer ze wel willen rijden Tong uitsteken
Zodra het weer lekkerder is ga ik op zoek Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:49

Het is verschrikkelijk moeilijk.

Ik geef ook les, maar er zijn les kinderen die ik echt niet iedere dag bij mijn pony's wil hebben en geen verantwoordelijkheid durf te geven(bijna niet een zelfs).

Het meisje wat mijn pony's nu rijd wel. Die doet haar best, traint serieus (maar af en toe mag er uiteraard ook lol gemaakt worden Knipoog ) en zal geen gekke dingen doen. Wil ze een keer iets wat anders is dan normaal vraagt ze dat eerst (en 9 van de 10 keer mag het wel omdat ze geen gekke dingen in haar hoofd haald).
Ze start nu zelfs op wedstrijd met een van mijn pony's. Zij vind het super en mijn pony is straks officieel geklaseerd, dus allebei blij Lachen.
Als ze te groot is wil ze ook niet weg hier, dan gaat ze verder mennen (ze ment nu ook al af en toe voor de afwisseling).

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:58

RianneH schreef:
. Maar gezien we ook paarden hebben, ben ik bang dat ik er energie en tijd in steek en ze toch uiteindelijk willen rijden. En gezien ik alleen weekends er ben..

Ik heb een beetje het idee dat je al die vier paarden voor jezelf wilt hebben in de weekenden dat je er bent. Die 4 kun je toch ook delen met iemand anders, hebben jullie allebei de tijd om ook die shetjes er nog bij te verzorgen. Haha! probleem opgelost

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:43

Het meisje die wij nu hebben kwam het zelf vragen , ik heb gekeken hoe ze reed , en ze kreeg hem voor waards ( wat bijna nooit gebreud ) Dus dat ging helemaal goed.
Je kan denk ik wel en advertentie op marktplaats plaatsen en hier op bokt , dan vind je er zo wel wat !!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:47

sannekeee schreef:
Het meisje die wij nu hebben kwam het zelf vragen , ik heb gekeken hoe ze reed , en ze kreeg hem voor waards ( wat bijna nooit gebreud ) Dus dat ging helemaal goed.
Je kan denk ik wel en advertentie op marktplaats plaatsen en hier op bokt , dan vind je er zo wel wat !!

haha, hier precies zo!
ze kwam er zelf om vragen en wij even kijken hoe ze reed (een paar lesjes gevolgd etc.)
ik zou zeker hier een advertenie zetten want hier zitten vast leuke damens/heren meisjes/jongens
en op marktplaats kan ook!!
speurders en zo nog veel meer!
succes!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 23:16

udine5 schreef:
RianneH schreef:
. Maar gezien we ook paarden hebben, ben ik bang dat ik er energie en tijd in steek en ze toch uiteindelijk willen rijden. En gezien ik alleen weekends er ben..

Ik heb een beetje het idee dat je al die vier paarden voor jezelf wilt hebben in de weekenden dat je er bent. Die 4 kun je toch ook delen met iemand anders, hebben jullie allebei de tijd om ook die shetjes er nog bij te verzorgen. Haha! probleem opgelost

Haha nee, dat is zeker niet zo. Er staan in totaal 5 paarden, waarvan eentje zaterdag en zondag al een vaste verzorgster heeft. Dan staat er nog een oudje die wel aandacht nodig heeft, maar op dit moment zo mager is dat ze niet gereden mag worden. Dan staat er nog een Fries voor wie ik net iemand gevonden heb, een jong paard voor wie er binnenkort iemand komt kijken en de laatste kan alleen door mij (of mensen met uitzonderlijk veel geduld en rustige zit en ik weet uit ervaring, dus geen ponymeisjes.. ) gereden worden en dan ook maar een 20 minuten ofzo. Oftewel, mijn dagindeling is paarden uitgooien, uitmesten en dan heb ik nog net genoeg tijd om 1 paard te rijden en de anderen wat aandacht te besteden. Er zijn 3 van de 5 die ik dolgraag voor me alleen zou willen hebben, maar daar heb ik gewoon niet de tijd voor.
Lang verhaal, maar de conclusie is, dat voor 4 van de 5 paarden verzorgers komen al. Die idd mogen rijden. Meiden die voor de shetjes zullen komen moeten zichzelf redden, anders kan ik dat laatste paard al niet eens meer doen. Maar, die zijn te klein om te rijden. Helaas heb ik gemerkt, van gekregen mailtjes eerder en iedere week rijden op de manege, dat het gemiddelde paardenmeisje wel wil rijden, maar niet wil verzorgen. Dat is net weer te veel werk. Vaak weten die meiden ook niet hoe leuk het eigenlijk is om ermee om te knoeien, aandacht aan te besten en ze dingen te leren, maar hoe selecteer je de juisten eruit. Om het zo cru maar even te zeggen Tong uitsteken

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 02:06

misschien dan je ogen en oren open houden als er meisjes/jongens bij staan te kwijlen ofzo.
Of een briefje ophangen op de boerderij. Advertentie op marktplaats of plaatselijke krantje.
Ik weet het anders ook niet.
Het lijkt me inderdaad moeilijk om iemand te vinden die alleen verzorgen wilt.
Maar ze zullen er vast zijn.
Succes!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:25

Dit is inderdaad een oud topic, vandaar een slotje. :)