Karennnn schreef:Ik had een vraagje,
ik heb gehoord dat je bij lijnteelt niet enkel de sterke punten versterkt maar ook 'mankementen' verdubbelt! een paard dat lichtjes frans zou staan zou via lijnteelt een veulen geven dat enorm frans staat?! dit had ik dus nog niet gehoord ..
Nu wou ik weten of dit ook zo is bij OC, want mijn merrie heeft een klein Oc'tje in haar achterbeen, en wij willen haar met Colman dekken, waardoor er een zeker vorm van lijnteelt ontstaat via Carthago Z en Ladykiller , nu ben ik bang dat haar veulen hierdoor nog veel erger OC kan krijgen?!
heeft iemand hier al iets meer over gehoord?!
Je verdubbelt de mankementen niet, maar je hebt meer kans dat de mankementen tot uiting komen. Veel gebreken komen pas tot uiting wanneer er 2 genen aanwezig zijn (zijn dus recessief). Bij inteelt heb je meer kans dat gelijke genen bij elkaar komen, er zitten immers veel dezelfde genen in de ouderdieren. Dat betekent dus dat je meer kans hebt er van positieve genen 2 aanwezig zijn, en deze dus tot uiting komen, maar dat geldt ook voor negatieve genen. Algemeen kan je zeggen dat het aantal homozygote genenparen toeneemt, en het aantal heterozygote genenparen afneemt bij inteeld.
In jouw geval zou je eerst zeker moeten weten dat het OC'tje erfelijk is. Daarnaast zou je na kunnen gaan in hoeverre Colman OC vererfd. Ze moeten namelijk beide het gen dragen om OC te veroorzaken bij het veulen. Is het bij jouw merrie erfelijk, dan heeft het veulen sowieso al kans op OC, onafhankelijk van welke hengst je kiest!