Oc en Lijnteelt ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Oc en Lijnteelt ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:58

Ik had een vraagje,
ik heb gehoord dat je bij lijnteelt niet enkel de sterke punten versterkt maar ook 'mankementen' verdubbelt! een paard dat lichtjes frans zou staan zou via lijnteelt een veulen geven dat enorm frans staat?! dit had ik dus nog niet gehoord ..
Nu wou ik weten of dit ook zo is bij OC, want mijn merrie heeft een klein Oc'tje in haar achterbeen, en wij willen haar met Colman dekken, waardoor er een zeker vorm van lijnteelt ontstaat via Carthago Z en Ladykiller , nu ben ik bang dat haar veulen hierdoor nog veel erger OC kan krijgen?!

heeft iemand hier al iets meer over gehoord?!

Tanja

Re: Oc en Lijnteelt ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:44

Niet echt een onderwerp voor Transport, Afspraken en Overigen Knipoog

TAO-->F-AM

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:51

waarom heeft de merrie een OC? ongelukje...of gewoon erfelijk.....is het geen OCD overgens?

ik denk als het paard een erfelijk oc heeft, en je mee gaat fokken....

de kans het grootste is, dat dit door de merrie zelf word doorgegeven en niet door de mate van inteelt.....

dus als je het risico van oc of ocd wilt verminderen.....gewoon met merrie fokken die goede rongtenfotos heeft.....en het mooiste 1 die al 4 a 5 nakomelingen heeft die goed zijn op rongtenfoto....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:58

Karennnn schreef:
Ik had een vraagje,
ik heb gehoord dat je bij lijnteelt niet enkel de sterke punten versterkt maar ook 'mankementen' verdubbelt! een paard dat lichtjes frans zou staan zou via lijnteelt een veulen geven dat enorm frans staat?! dit had ik dus nog niet gehoord ..
Nu wou ik weten of dit ook zo is bij OC, want mijn merrie heeft een klein Oc'tje in haar achterbeen, en wij willen haar met Colman dekken, waardoor er een zeker vorm van lijnteelt ontstaat via Carthago Z en Ladykiller , nu ben ik bang dat haar veulen hierdoor nog veel erger OC kan krijgen?!

heeft iemand hier al iets meer over gehoord?!

Je verdubbelt de mankementen niet, maar je hebt meer kans dat de mankementen tot uiting komen. Veel gebreken komen pas tot uiting wanneer er 2 genen aanwezig zijn (zijn dus recessief). Bij inteelt heb je meer kans dat gelijke genen bij elkaar komen, er zitten immers veel dezelfde genen in de ouderdieren. Dat betekent dus dat je meer kans hebt er van positieve genen 2 aanwezig zijn, en deze dus tot uiting komen, maar dat geldt ook voor negatieve genen. Algemeen kan je zeggen dat het aantal homozygote genenparen toeneemt, en het aantal heterozygote genenparen afneemt bij inteeld.

In jouw geval zou je eerst zeker moeten weten dat het OC'tje erfelijk is. Daarnaast zou je na kunnen gaan in hoeverre Colman OC vererfd. Ze moeten namelijk beide het gen dragen om OC te veroorzaken bij het veulen. Is het bij jouw merrie erfelijk, dan heeft het veulen sowieso al kans op OC, onafhankelijk van welke hengst je kiest!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:09

Er is aan de rechter knie Oc vastgesteld aan de rolkam. Het is hoogstwaarschijnlijk erfelijk omdat de merrie nog jong is en ze tot haar 4 op de wei heeft gestaan, ze is slechts een half jaartje aan het werk. Haar grootmoeder is keur, dus die moet denk ik goedgekeurd zijn anders kan ze dat label niet krijgen ?!
Haar moeder Sasja is Z springen en Z dressuur geweest maar heeft geen predikaat enkel VB.
Ze is gefokt bij bekende fokker uit Oirschot. En ik zou denken dat een fokker die het als werk doet niet zou fokken met een merrie die niet 100% correct is, maar ze heeft het niet van een ongeluk ofzo.
Als ze Oc zou vererfen in dezelfde mate als ze het zelf heeft is het niet erg voor mij, maar ik was bang dat met inteelt de kansen zouden verhogen en ik weet ook niet of de oc op dezelfde plaats zou terugkeren. De dierenarts heeft immers gezegd dat dit zeker niet afkeurenswaardig is en dat ze er bijna zeker geen last van gaat krijgen. Ze is nu ook een half jaar stevig aan het werk en heeft er nog nooit last op gehad.

@ sigrid1182 : Is OCD dan erger, dat is toch te opereren, meestal?!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:12

niet mee fokken

je zegt zelf dat het hoogstwaarschijnlijk erfelijk is ...
dus je weet dat je het veulen waarschijnlijk met iets opzadeld ...

keurmerrie zegt niks, PROK zegt dat de merrie gefotografeerd is door een dierenarts

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:55

veel mensen zeggen oc en dan is het later een ocd...

en of omgekeerd....

dus dacht ff checken of het echt een oc is....

paarden die geopereerd worden aan ocd, blijven vaak na de operatie een bemerking houden....nl een OC.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:43

OC is volgens mij dat de chip nog aan het bot vastzit. Het kan varieren vaneen kleine beschadeging van het kraakbeen tot een flinke uitstulping. En volgens mij is bij OCD de chip losgelaten en zit los in het gewricht.

Ben me niet helemaal zeker of ik het goed heb.

Verder is het zo dat er een erfelijke component is bij OC/OCD. Maar er zijn nog veel meer factoren die voor OC/OCD zorgen. Zoals voeding en beweging bijvoorbeeld.
Het schijnt ook dat bij paarden die snel gegroeid zijn en heel groot zijn meer OC/OCD voorkomt.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 07:51

Ja het is hoogstwaarschijnlijk erfelijk maar dan heb je er geen 100% kans op dat het tot uiting komt zei onze dierenarts.
Als de hengst het niet heeft heb je iets minder dan 50% kans dat je veulen ook een Oc krijgt die tot uiting komt...
Oc aan de rolkam zou wel een van de minst erge vormen zijn had ik op internet gevonden... Ik dacht zelfs dat KWPN hengsten met oc aan rolkam nog doormogen naar de volgende keuring en dus niet worden afgekeurd op rontgenologisch onderzoek, maar ik heb wel niet onthouden van welk jaar die voorwaarden dateerden. (ik dacht 2006)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 07:52

@ tolstoj: idd OCD is een losgekomen stukje dat rondzwerft en oc is een barstje of scheurtje wat MOGELIJK ooit kan leiden tot het loskomen van wat kraakbeen waardoor ocd ontstaat, maar dit was bijna 99% zeker niet het geval bij haar omdat het erg klein was

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:47

Osteochondrose heeft te maken met beschadiging in het bot en kraakbeenweefsel. Bij een goede ontwikkeling van de gewrichten wordt er tijdens de groei van het veulen volgens een gelijkmatig proces kraakbeen naar bot omgevormd. Stoornissen in dit proces noemt men Osteochondrose (OC) of, als er sprake is van een los bot of kraakbeenfragment (OCD). Meestal uit OC zich in een zwelling van het gewricht. De behandeling bestaat meestal uit een operatief verwijderen van de losse deeltjes. Tijdens het herstel kunnen producten met Chrondroitine sulfaat en glucosamine ontstekingsremmend en ondersteunend zijn..

oc is dus alles wat afwijkend is.....eigenlijk.....

als er een los borfragment zit wat je weg haalt, blijft er vaak een plekje over waar het destijds is uit gekomen......met rongtenologische keuringen word dit een oc....

kennis van mij heeft er net 1 laten opereren....aan ocd in beide achterknieen....prefentief paard had geen last...

paard heeft dit waarschijnlijk op jonge leeftijd opgelopen want de plek waar het fragment uit komt is weer dicht gegroeid....

dit paard krijgt nu een hele kleine bemerking op rongtenrapport........en ter zijner tijd kan deze gewoon verkocht worden als sportpaard....