Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 09:02

sarabande schreef:
Een echte fokker wil nooit een recreatiepaard fokken. Een echte fokker wil een goed paard fokken waarbij hij tegenwoordig binnen het KWPN een keuze dient te maken voor dressuuraanleg of springaanleg


Wat versta je onder een recreatiepaard Verward . Mijn voorkeur gaat uit naar een gezond paard met een normaal karakter met redelijk goede gangen en de wil om te werken. Ik heb geen aspiraties om grand prix te gaan starten maar ik wil wel mijn paard kunnen opleiden tot het nivo van zeg ZZ, daarnaast wil ik een buitenrit kunnen maken en af en toe een sprongetje maken. Naar mijn mening moeten deze eisen niet zo moeilijk te vervullen zijn en hoef je niet richtingspecifiek te fokken. In tegendeel mijn huidige dressuur-wedstrijdpaard is een springer (Glennridge x Aram) die door zijn vorige eigenaar niet goed genoeg bevonden is als topspringpaard. Begin van dit jaar zijn we begonnen met redelijk fanatiek trainen, in februari in de L gestart en nu bijna Z-klaar. Terwijl ik het bij de koop echt geen mooi paard vond (lange slungel Haha! ) begin ik hem nu zelfs mooi te vinden, hij groeit onwijs mooi uit. Hij heeft een geweldig karakter en gigantische werklust. Hij is absoluut geen doetje (kan af en toe vrolijk stuiterend door de baan gaan zonder gemeen te worden) maar in de proef is hij een en al concentratie. Kortom een heerlijk paard om te rijden. Daarnaast gaan we af en toe lekker naar het bos waar we allebei van genieten en kunnen we ook nog eens een sprongetje maken. Het is en wordt nooit geen bonfire maar ik ben er van overtuigd dat hij nog best ver kan komen in de dressuur ondanks het feit dat het niet een specifiek dressuurtype is. Ik weet zeker dat dit een type is waar heel veel mensen ontzettend veel plezier van zouden kunnen hebben. Noem je dit nu een recreatie-paard, een all-rounder of een mislukte springer (zo noem ik hem wel eens Lovers )

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 10:14

Gonnelien Rothenberger-Gordijn werd derde met haar nieuwe troef Barclay II (v.Brentano) met 69,44%. De opmars van Antoinette Falandt en Jarwo (v.Ferro) gaat gestaag verder, het duo werd vierde (69,32%). Anky van Grunsven reed Gestion Saliner naar de zevende plaats (68,40%). Stephanie Peters werd met Rubinson voor eigen publiek negende (67,76%). Marlies van Baalen en de KWPN-hengst Idocus plaatsten zich ook voor de Kür met de tiende plaats (67,24%).


Dat kon Tineke Bartels helaas niet zeggen. Zij werd door de KWPN-hengst Broere Jazz totaal verrast. De hengst deed het gewoon niet. Tineke Bartels: "Dat hij gespannen binnenkwam, ach, dat vind ik niet zo erg, daar ben ik wel aan gewend. Maar dat hij vervolgens de eerste keer totaal niet piaffeerde en de tweede en derde keer ook niet, dat stelt mij wel heftig teleur. Hij wilde niets meer, geen pirouettes, niet eens meer uitstrekken aan het eind. Ik moet maar eens diep peinzen wat er aan de hand kan zijn. Ik weet het gewoon niet."

Heeft deze nu een rot karakter?

Bij ja, dan lopen er bij het KWPN de komende jaren veel rottige karakters rond.

Maar ik geloof dat dit paard eerder aan het eind van zijn kunnen is en aangeeft dat hij dressuur op dit nivo echt niet zo leuk vindt.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:10

astridh"]
Ik heb geen aspiraties om grand prix te gaan starten maar ik wil wel mijn paard kunnen opleiden tot het nivo van zeg ZZ, daarnaast wil ik een buitenrit kunnen maken en af en toe een sprongetje maken. Naar mijn mening moeten deze eisen niet zo moeilijk te vervullen zijn en hoef je niet richtingspecifiek te fokken.
[/quote]
volledig mee eens!
denk toch wel dat dit is wat het grootste deel van de consumenten wil, en daar moeten die paarden uiteindelijk toch heen?

[quote="troef schreef:
Dat kon Tineke Bartels helaas niet zeggen. Zij werd door de KWPN-hengst Broere Jazz totaal verrast. De hengst deed het gewoon niet. Tineke Bartels: "Dat hij gespannen binnenkwam, ach, dat vind ik niet zo erg, daar ben ik wel aan gewend. Maar dat hij vervolgens de eerste keer totaal niet piaffeerde en de tweede en derde keer ook niet, dat stelt mij wel heftig teleur. Hij wilde niets meer, geen pirouettes, niet eens meer uitstrekken aan het eind. Ik moet maar eens diep peinzen wat er aan de hand kan zijn. Ik weet het gewoon niet."
Heeft deze nu een rot karakter?
Bij ja, dan lopen er bij het KWPN de komende jaren veel rottige karakters rond.
Maar ik geloof dat dit paard eerder aan het eind van zijn kunnen is en aangeeft dat hij dressuur op dit nivo echt niet zo leuk vindt.

Tuurlijk geeft een paard aan wanneer ie genoeg gehad heeft, en dat zal hier misschien ook wel het geval zijn. En rotkarakter is misschien een groot woord, maar het percentage nou-niet-bepaald-heilige-engeltjes is onder de Jazz afstammelingen wel verdacht hoog. Zal voor een deel ook komen doordat te onervaren mensen ze puur kopen om de bewegingen die erin zitten, en er gewoon niet mee kunnen omgaan, maar ik denk toch ook dat dat voor een deel in de genen moet zitten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:14

Deze Jazz heb ik weinig gehoord dat hij in zijn leven veel blesures gehad heeft.
Nl. dit paard heeft verstand ,die geeft aan tot zover en niet verder voorlopig, want ruiter jij rijdt me niet in de lappenmand.

Ferro is een paard waar van gezegd wordt die heeft een superkarakter
Nou dat is voor mij meer een paard met een lager iq die gaat door totdat hij weer in de lappenmand zit.
--------------------------------------------------------------------
Ander voorbeeld.

Ik heb twee merries in de merrietest in Deurne
De ene in de ogen van kenners een wereldpaard.
Deze merrie werd vorige week voor gereden door de assistent trainingsleider van Deurne.
Super lopen de ruiter had voor dit nog groene paard een fijnhandje en drukte er door waar hij eventueel iets licht verzet toonde.

Dit paard draait van nature op een dubbeltje heerlijk voor een ruiter als dat bij een net zadelmak paard dat zo aanvoelt.
Omstanders waren jaloers en zeiden :man je hebt dit paard haast in de Z zitten,kul natuurlijk.
Ze was altijd groot en slungelig en ik heb haar gespaard.Daar ik weet dat ze doorgaan tot ze dood neervallen (moeder kreeg een hartaanval op de zevenheuvelrug bij Nijmegen),lopen door de pijngrens.

Nu de andere (voor de trainingsleider de afgelopen week een rotbok)
Deze merrie is geen dressuurpaard dat weet ik,maar bij een juiste ruiter die een paard aanvoelt goed rond in de galop te rijden.Dit paard geeft aan dat je haar zomaar niet af kan maken daar ze weet (verstand) ik wil geen blesures. Maar ja daar let een jury en trainingsleider niet op.

---------------------

Nu gisteren een week verder.
Vrijspringen en vrij lopen voor de commissie.

Wat zie je allemaal paarden die het toch wat moeilijker hadden de kou en voor sommige de vermoeidheid begint parten te spelen.

Paarden springen allemaal met macht en kracht en weinig of geen techniek. vele breken direkt na de sprong af andere laten een mooie eerste sprong zien die je later niet meer ziet.(Kou vermoeidheid?)

Mijn paarden:

Dressuurpaard:
Kende ik in een week niet terug was langer geworden had een weken rug gekregen zeiden weer andere etc.

Nu ik zag wat anders.
Dit paard had de eerste 3 minuten geen buiging meer in het achterbeen
Het vlees was van de rug en de bespiering uit de kont.
Na 3 minuten was ze weer de oude en sprong redelijk voor wat je van zo'n paard mag verwachten ,klapt ook nog naar achteren uit -..meegenomen.
Deze merrie zal het nog wel 2 weken uitzingen voordat ze echt de lappenmand ingaat.

-----------------------
Nu de andere met dat "rotkarakter"

'Terwijl we 2 uren naar het vrijspringen van andere paarden hadden zitten kijken hoorde je in de bak het geluid van bewegende paarden die ergens mee bezig zijn boem,boem,geluid van zwaar galoperende paarden.
En die van mij daar hoor je niets bij en maakt een zweef over de sprong om 3 meter achter hout zonder geluid neer te komen.
Dit is een paard dat beweegt zonder geluid te maken.(lichtvoetig)
Maar niet geschikt om dressuur flauwekul mee te rijden. Knipoog

Conclusie:
Paarden die niks zeggen en zich de lappenmand in lopen zijn prettige karakters.
Paarden met verwaandheid indruk achterlatend en toch talent hebben zijn paarden waar je afscheid van moet nemen.

Juist en dat is de afspiegeling van deze maatschappij.

Praatjesmakers DUMPEN
Laatst bijgewerkt door Troef op 08-12-02 11:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:14

GribaldiFAN"]
[quote="Teigetje"][quote="chantal1 schreef:
Ik verpest helemaal niks en een discussie is dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, ook zanikje (zoals jij haar noemt, erg volwassen, meisje). Dat is geen discussieren Grib dat is schelden en denegreren en dat weet je net zo goed als ik. Denk na en laat je niet zo kennen.

Vertel jij dan eens wat ik ontken? Kan je waarschijnlijk ook niet zeggen. Eerst wist je te claimen dat er bepaalde bloedlijnen zijn die "rotbokken" voortbrengen, nou noem ze dan en hou het alsjeblieft niet alleen bij michelangelo, daar weet ik ondertussen wel genoeg van.


Ik vind dat Chantal overschot van gelijk heeft. Regel nummer 1 van een gezonde, volwassen discussie is trouwens dat je de bal speelt en niet de man en dat is wat een aantal mensen hier toch maar doen. Regel nummer twee: een discussie gaat helemaal niet over gelijk of ongelijk. (dan wordt het eerder een totalitair gebeuren waarbij mensen alleen mogen instemmen met wat iemand zegt). Het is niet omdat jij heel erg hard schreeuwt dat rood de mooiste kleur is dat andere mensen dat ook moeten vinden.
Trouwens, ik denk dat als je goed leest wat er staat, dat je dan ziet dat noch Troef, noch Chantal, noch Zannekin, het oneens zijn met jouw stelling. Kan ook moeilijk anders want welke rechtgeaarde fokker zou durven beweren dat karakter niet belangrijk is. Het enige wat zij doen zijn extra elementen in de discussie brengen. Jij (= oa Gribaldifan) noemt dat dan off-topic gaan of een interessante discussie verpesten. En dan, omdat ze niet braaf jouw zin willen doen, ga je een persoonlijk aanval lanceren...
Zannekin, Troef en Chantal brengen oa volgende interessante denkpistes in de discussie
- blijkbaar wordt het karakter dat sommige hengsten vererven anders geïnterpreteerd volgens het stamboek waar hij voor dekt. Je zou je ook kunnen afvragen hoe dat komt. Heeft het met de merries te maken die de hengst gekregen heeft -> weer een interessante denkpiste en een positieve ondersteuning van jouw stelling, Gribalidfan. Indien het antwoord op die vraag ja is, dan wordt nog maar eens bevestigd hoe belangrijk het karakter van je merrie is. Of heeft het met de manier van rijden te maken, waarbij Troef terecht opmerkt dat ruitergevoel hoe langer hoe meer vervangen wordt door mechanisch de knoppen van het paard te bedienen als was het een auto.
- Zannekin voegt dan een nieuw interessant punt toe aan de discussie, sommige stamboeken, de Duitse dus, hebben zoiets als rittigkeit. Dus wordt er wel degelijk rekening gehouden met karakter. Dat brengt dan een nieuwe interessante vraag met zich mee: wat is dan die Rittigkeit? Ligt dat niet voor elke ruiter anders? Waar blijven we met het ruitergevoel (is dan weer de bijdrage van Troef). Hieruit vloeit weer een mooie denkpiste voor jouw stelling voort: moet een stamboek iets invoeren rond karakter? Het KWPN doet het op dat punt beter dan BWP. (en wij zijn niet te chauvenistisch om dat toe te geven) Als ik het goed begrepen heb, worden bij jullie de hengsten gedurende een langere periode getest en krijgen ze ook een beoordeling voor hun karakter. Bij ons is de hengstenkeuring op drie dagen afgelopen en draait het vooral rond een correcte gezondheid, een correct bewegingsapparaat en goed kunnen springen.
Als een stamboek dan iets invoert rond karakter, hoe ga je dat dan testen? Is niet zo makkelijk denk ik, al is het wel een heel belangrijke factor.
Dus, Gribaldifan, misschien iets minder vlug de input van sommige mensen onder tafel vegen. Er had iets moois kunnen groeien uit deze discussie...
[/quote]
Lees nu eens wat er staat!
ik heb niets verkeerd gedaan!
ik val helemala niemand aan en als je misschien de vorige topics gelezen heb en ook jij chantal dan zie je dat degene waarvoorje het opneemt dat juist wel bij mij heeft gedaan!
Ik ben goed in discussie en respecteer ieders mening, het was een goede discussie!
Maar sommige mensen zien niet in waar ik met deze discussie heen wil. De regels hoef je niet uit te leggen die staat al op dit forum vermeld!
Ik heb geen zin om mij te verdedigen want dat hoef ik niet!
ik heb de term rotbokken misshcien niet goed gekozen maar de meeeste begrijpen wel wat ermee bedoeld wordt. Om dan steeds maar op iets anders te blijven hameren dat heeft geen zin, open daar dan zelf een topic over maar trek deze niet uit zijn verband!
[/quote]

IK heb heel goed gelezen wat er staat, anders zou ik er geen samenvatting van gemaakt hebben. Maar, jij wil niet lezen wat er staat. Ik heb het woord rotbokken zelfs niet eens genoemd. Ik schrijf alleen dat Troef, Chantal en Zannekin interessante punten bijdragen tot jouw discussie en dat je daaraan voorbijgaat. Het feit dat je schrijft "sommige mensen zien niet in waar ik met deze discussie heen wil" laat toch zien dat je alleen maar wil lezen en horen wat je zelf al op voorhand in gedachten had en dat je dus niet openstaat voor een echte discussie. Als je goed gelezen heb, zie je ook dat ik je niet aanval. Dat doe ik in een discussie nl nooit, mensen persoonlijk aanvallen.
Ik ben het trouwens helemaal met jouw stelling eens dat je bij het fokken absoluut rekening moet houden met het karakter!!!
Ik wou alleen maar beklemtonen dat wat Troef, Zannekin en Chantal zeggen interessante punten zijn. Sommige dingen zijn misschien wat ongenuanceerd gesteld maar dat is toch normaal als je alleen maar kan beschikken over het geschreven woord.
Infeite zegt Sarabande toch voor een groot deel hetzelfde als Chantal in haar uitleg over karakter dat aangeboren is en dus voor een deel erfelijk maar dat zij ook al veel veulens heeft gekend die de eerste vier maanden van hun leven niet de correcte behandeling hebben gehad die zo nodig blijkt te zijn. En dat je daar mits de juiste behandeling nog veel kan aan veranderen.
Is ongeveer hetzelfde als wat Chantal (nl veel karakters worden verpest door de ruiters/de mens) zegt maar dan genuanceerder uitgedrukt.
En weer een zeer interessant gegeven voor het topic. Hoe bepaal je kararakter, in hoeverre wordt dit overgeërfd, wat kan je doen om het karakter van zo'n paard optimaal te benutten.
Mijn veulen is in mijn armen geboren. Ik heb foto's waarbij zij plat ligt te slapen op de grond op mijn schoot en ik er met mijn hoofd bovenop. Eerste bezoek aan de smid, ze stond gewoon los naast de moeder. Karakter zeer goed zou je denken...
Maar, wat merk ik nu (ze is nu anderhalf). Ze is opgegroeid in een klein groepje merries (de mijne dan) waar haar moeder de baas over is. Nu staat Balte bij een vriendin (samen met haar moeder en nog 1 andere merrie) en nu blijkt dat ze dus erg dominant is naar andere paarden. Ze jaagt de veulentjes weg, vliegt naar de tralies van de stal als ze eten krijgt...
Dus nu ben ik wel even bezorgd over wat ik nu best zou gaan doen...
Maar dat is dan weer voer voor een ander topic dacht ik zo...

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:30

Troef schreef:


Dat kon Tineke Bartels helaas niet zeggen. Zij werd door de KWPN-hengst Broere Jazz totaal verrast. De hengst deed het gewoon niet. Tineke Bartels: "Dat hij gespannen binnenkwam, ach, dat vind ik niet zo erg, daar ben ik wel aan gewend. Maar dat hij vervolgens de eerste keer totaal niet piaffeerde en de tweede en derde keer ook niet, dat stelt mij wel heftig teleur. Hij wilde niets meer, geen pirouettes, niet eens meer uitstrekken aan het eind. Ik moet maar eens diep peinzen wat er aan de hand kan zijn. Ik weet het gewoon niet."


Heeft deze nu een rot karakter?

Bij ja, dan lopen er bij het KWPN de komende jaren veel rottige karakters rond.



Goed geformuleerd! Nakomelingen van Jazz staan inderdaad bekend om hun karakter in negatieve zin. Een relatief groot aantal nakomelingen van Jazz is bovengemiddeld lastig. Dus inderdaad zullen er bij het KWPN de komende jaren veel rottige karakters rondlopen, aangezien Jazz zo'n favoriete dekhengst is geweest de laatste jaren. Dat bewijst nogmaals, dat het KWPN richting de Duitse selectiecriteria zou moeten gaan. En inderdaad staat Jazz zelf er ook bekend om dat hij niet de makkelijkste is, afgezien of het niveau te hoog voor hem gegrepen is (wat ik persoonlijk overigens niet denk, aangezien ik tot nu toe in de keren dat ik hem gezien heb, die indruk niet kreeg, wellicht werkt het 'Anky-systeem' niet perfect bij hem, net zoals het bij Jup niet gewerkt heeft).

Voor de rest heb ik de discussie niet echt meer gevolgd, maar bovenstaande uitspraak viel mij snel op, dus deze wilde ik even bevestigen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:31

Citaat:
En weer een zeer interessant gegeven voor het topic. Hoe bepaal je kararakter, in hoeverre wordt dit overgeërfd, wat kan je doen om het karakter van zo'n paard optimaal te benutten.


Jullie doen er niets mee,alleen maar bekvechten Clown

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:32

troef schreef:
Conclusie:
Paarden die niks zeggen en zich de lappenmand in lopen zijn prettige karakters.
Paarden met verwaandheid indruk achterlatend en toch talent hebben zijn paarden waar je afscheid van moet nemen.
Juist en dat is de afspiegeling van deze maatschappij.
Praatjesmakers DUMPEN

Ligt daarin niet de verantwoordelijkheid van de ruiter? Om netjes te zijn op een paard wat bereid is zich dood te werken? De praatjesmakers zijn vaak de toptalenten, maar er worden momenteel wel heel veel praatjesmakers gefokt. Tuurlijk is het fijn als een paard kan zeggen tot hier en niet verder, maar dattie dat elke keer dat je een klein foutje maakt doet, dat vinnik dan weer een beetje jammer.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:34

Trouwens, juist voor de recreatieruiters is zo'n karakter erg vervelend, aangezien zij vaak meer moeite hebben om daar mee om te gaan. En aangezien de grootste vraag naar paarden, van recreatie- en basisruiters komt, is een fijn karakter toch wel een eerste vereiste.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:39

Citaat:
En aangezien de grootste vraag naar paarden, van recreatie- en basisruiters komt


Die komen er vanzelf!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:48

Ja idd Troef en die paarden zijn bijzonder kwetsbaar want die zijn al door de groten uitgeprobeerd. Karakter heeft denk ik heel veel te maken met intelligentie en temperament, maar kunnen wij daar als gebruiker op de juiste manier mee omgaan?Kunnen wij ons in hun gevoel verplaatsen? Toon Hermans wist het zo mooi te omschrijven;

"Ik word er wel eens mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan"

Ik kwam dit net bij het opruimen van een kastje tegen, en weet dat TH er iets anders mee bedoelde, maar toch, stel dat paarden eens praten konden dan wisten wij ook wat hun gevoelens ect waren.
Laatst bijgewerkt door greetje op 09-12-02 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:17

Even over Jazz, ik denk ook dat hij redelijk smart is en bovendien niet met zich laat sollen. Zijn vader kon ook nog wel eens eigenaardig uit de hoek komen, was Cocktail niet dat paard dat zomaar ineens kon besluiten dat de proef afgelopen was bij een bepaalde bloembak? Het bloed wat achter Jazz zit, is ook niet bepaald het makkelijkste van allemaal, inderdaad wat meer temperament en dat vraagt om een zekere aanpak.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:55

In sommige stamboeken wordt inderdaad rekening gehouden met karakter om een hengst al dan niet toe te laten in het stamboek. vb Friezen en Quarters. Bij de Amerikaanse Quarters zijn alle "rotbokken" verkocht naar Europa. In Amerika kom je zelden een Quarter tegen met een "rotkrakter". Maar dat wil niet zeggen dat die paarden geen karakter hebben. Het zijn bloedpaarden en niet alle bloedpaarden zijn geschikt om alle ruiters mee te laten rijden. Er is verschil tussen karakter en karakter. Sommige paarden zijn gewoon gevaarlijk, ze zijn vals (komen met de oortjes vooruit naar je toe en vallen dan aan), smijten en biijten. Dit kan er van nature ingefokte zijn maar in 99% van de gevallen is dit erin gekweekt door de (opvoeding van de) mensen. Paarden zijn van nature niet agressief. Paarden zijn sociale dieren. Dan heb je ook nog eens het karakter, waaronder ik versta bloedvoering, zin om te werken enz. Ikzelf heb een Solaris merrie gehad (waarvan ik hier in dit topic nu lees dat Solaris nakomelingen geen doetjes waren, cfr Gail) waar ik verschillende veulens heb uit gekweekt. 3 Lys De Darmen veulens en 1 Romeo veulen. De eerste Lys was een super, niet alleen in de omgang, ze was ook mooi en ze bleek nog goed te presteren ook. Het tweede veulen werd een Romeo omdat dit op bestelling gekweekt werd (het moest een dressuurpaard worden). Ze had inderdaad fantastische gangen maar ze was niet te benaderen. Alhoewel ik al mijn paarden op dezelfde manier "opvoed" zag ik duideljk verschil tussen haar en mijn eerste veulen. Ze was heel wantrouwig, ik moest er op mijn knieën naartoe om haar te kunnen benaderen. Nu ja, tegen dat ze moest gespeend worden deed ze alles wat een gespeend veulen moet kunnen, ze liet zich vangen, stalbandje aandoen, meewandelen (zonder ma) aan de stalband, voetjes geven ... maar ik verwittigde de eigenaar wel dat het geen paard was om in de weide los te laten en na 3 jaar eens te vangen met de lasso ! De eigenaar sloeg mijn goede raad in de wind, het paard werd gewoon onhandelbaar, er is nooit iets deftigs van terecht gekomen ! De derde kweek werd weer een Lys en het jaar nadien weer een Lys, want dat eerste veulen viel 100% mee. Wat bleek, die 3de was eveneens als nr 2 moeilijk te benaderen, heel wantrouwig enz. Ok deze was al verkocht in de buik, maar is wel tot haar 3 jaar bij mij gebleven. Met veel geduld heb ik er een "normaal" paard kunnen van maken. Wonder boven wonder liet ze zich door mij zonder problemen zadelmak maken, maar ze was erg eenhandig. Mij vetrouwde ze maar voor de rest niemand. De eigenaar was nu niet echt een geduldig man en ook daar ging het mis. Dit paard heeft enorm veel capaciteiten (kan enorm fenomenaal springen en werkt ook goed in dressuur), maar ze is absoluut niet moedig, en dan gaat ze echt in paniek. Ze kan heel lelijk steigeren en legt echt haar wil op aan haar ruiter. Nr 4 was weer een hondje in de omgang, heel lief, maar wat bleek na het inrijden, ook hij was absuluut niet moedig en ook hij gebruikte het steigeren om zich te verdedigen wanneer hij het niet meer zag zitten. Hij is nu 10 jaar en met veeeel geduld en boterhammen en tranen kan ik er nu alles mee doen behalve crossen ( hij wil niet starten, blijft gewoon 2 min. staan steigeren in de startbox). Zijn dit nu paaden met een rotkarakter ? Neen, het zijn goeie paarden maar niet geschikt voor recreatieruiters. Ik ben er zeker van indien die drie paarden bij een beroepsruiter waren belandt die deze "streken" er wel uitgereden had ! Probleem is dat 90% van de paarden bij de recreatieruiter terechtkomt maar dat de fokker liefst suppers kweekt, waarmee de doorsnee ruiter geen weg kan ! Ik denk wel dat paarden op karakter moeten gekeurd worden, maar ik denk ook dat de verantwoordelijkheid grotendeels bij de fokkers ligt die alleen supers willen fokken voor superruiters en er niet bij stilstaan dat maar een heel klein percentage van de paarden daadwerkelijk de top haalt. Indien fokkers bewuster voor gebruiksvriendelijke paarden zouden gaan zou het probleem al veel kleiner worden. Enkele jaren geleden was er een tendens om met veel volbloed te kweken. Resultaat, de wereld wordt overspoeld met "hete" paarden, die waarschijnlijk heel goed zijn en ook heel braaf in de omgang maar heel moeilijk te rijden. Een bloedpaard moet met fluwelen handschoenen gereden worden, en dat is voor het gros van de ruiters niet weggelegd met alle gevolgen vandien. Het zou een goeie zaak zijn indien de fokkers meer karaktergericht zouden fokken iplv enkel prestatiegericht. Lys De Darmen is een hele goeie hengst maar past niet op elke merrie. Fleuri Du manoir was er ook zo eentje. Deze paarden hebben zelf meer dan karakter en bloed genoeg, daar moeten brave, rustige merrietjes naartoe. Ook de hengstenboeren zouden hierin de fokkers meer moeten begeleiden. De meeste hengsteboeren hebben toch meer dan één hengst. Natuurlijk is dit allemaal zo simpel niet, mensen hebben hun zinnen op een bepaalde hengst gezet en willen persé van deze hengst een veulen, maar dikwijls om de verkeerde redenen. De droom van elke fokker is een super te fokken die ze voor grof geld kunnen verkopen, of waar hun naam als fokker groot van wordt, en dan houden ze inderdaad geen rekening met karakter, maar met prestatie ! Een spijtige zaak

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 15:23

Troef schreef:

Heeft deze nu een rot karakter?

Bij ja, dan lopen er bij het KWPN de komende jaren veel rottige karakters rond.

Maar ik geloof dat dit paard eerder aan het eind van zijn kunnen is en aangeeft dat hij
dressuur
op dit nivo echt niet zo leuk vindt.

Dat lopen de de komende jaren er ook!
Kijk ik snap wat jullie bedoelen dat er met elk paard om te gaan kan zijn. Maar vergeet niet dat de meerderheid van de mensen dit niet kan!!!
Waar moet je dan op gaan fokken. Je moet paarden hebben waar de mensen mee uit de voeten kunnen. NIet zo'n paard fokken waar net een iemand op kan omdat ie bij anderen gewoon weigert te werken!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 15:33

Lovely schreef:
Even over Jazz, ik denk ook dat hij redelijk smart is en bovendien niet met zich laat sollen. Zijn vader kon ook nog wel eens eigenaardig uit de hoek komen, was Cocktail niet dat paard dat zomaar ineens kon besluiten dat de proef afgelopen was bij een bepaalde bloembak? Het bloed wat achter Jazz zit, is ook niet bepaald het makkelijkste van allemaal, inderdaad wat meer temperament en dat vraagt om een zekere aanpak.

Precies, maar er zijn wel heel weinig mensen die er mee om kunnen gaan! Iedereen weet hoe het moet. Nou ik heb zo'n paard en ik daag menig bokker uit die denkt dat ie er wel mee om kan gaan! Die zal het toch nog wel heel erg tegenvallen. Dit zegt verders niets over het talent van het paard. Dat beest is slim genoeg en heeft ook genoeg talent.
Alleen ik zou niet met zo'n paard gaan fokken. Mocht je er toch mee gaan fokken zou ik allereerst een hengst pakken die bekend staat om het fijne karakter dat ie vererft.
De meeste van deze paarden beschikken over voldoende talent en ras dat is niet het punt.
Maar net als jazz die erg mooie talentvolle nakomelingen vererft is geweldig maar wat heb je er aan als het overgroote deel van ruiters er niet mee uit de voeten kan. En misschien juist doordat zo weinig mensen er niet mee om kunnen gaan komen er ongelukken van!
Dus wat wil je dan als fokker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:59

Grib, volgens mij is het net zo moeilijk om te bepalen welke hengsten een fijn karakter vererven als van 'moeilijke' hengsten, er is gewoon te weinig over bekend en de meeste fokkers hebben geen tijd om alle stallen of evenementen af te struinen op zoek naar het gedrag van een hengst.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:52

Je hebt gelijk lov veel "kennis" berust op het babbelcircuit. En de ellelange verhalen in dit topic over eigen belevenissen werpen ook weinig licht op het grote geheel. Elkaar wat beter begrijpen zou onder de kop karakter ook prettig zijn. Het ging over paarden fokken. Wanneer de individuele fokker met zijn dekkeuze en opfok aan het aspect karakter meer belang zou hechten, zouden er wellicht andere 3 jarigen op de markt komen. Het probleem ligt voor een deel bij het feit dat de showbinken onder de topruiters de meeste dekkingen krijgen. Dit wordt door het stamboek ondersteund door die producten op de keuringen ook vooraan te zetten. Een visieuze circel die alleen door een eigenwijs individu doorbroken wordt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:37

Citaat:
Een visieuze circel die alleen door een eigenwijs individu doorbroken wordt.


eigenwijs individu ......... wel, doorbroken........., niet Tong uitsteken

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 19:09

Troef schreef:
Citaat:
Een visieuze circel die alleen door een eigenwijs individu doorbroken wordt.


eigenwijs individu ......... wel, doorbroken........., niet Tong uitsteken
Haha! Achja wie weet! we blijven hoop houden!
Haha!:D

germie

Berichten: 26051
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:48

En enkel paard wordt lastig geboren. Zo ken ik een merrie, inmiddels 23 jaar, Palfrenier X pion. deze merrie is nooit bereden, na 6 weken in een trainingsstal is ze teruggebracht, en later heeft nog een ruiter haar afgewezen. In de wei was ze al vanaf veulen af aan niet te pakken, vangen moest je haar.Dit paard liep en loopt gewoon in een kudde, in de zomer op het land, in de winter overdag in de bak, 's nachts op stal.
Ik heb 2 dcohters van deze merrie gereden: Purioso en Glennridge.
De Glennridge liep niet super, amar wilde graag werken, sprong alles (was alleen niet voorzichtig genoeg af en toe).
Die purioso steigerde bij stamboek opname al, donderde zo achterover. Dit heeft ze later meerdere keren gedaan. Met inrijden was ze niet makkelijk, steigeren, bokken en niet willen lopen. Na 3 wkeen was dit over, totdat je weer meer ging vragen. Uiteindelijk is ze met mij ook een keer omhoog gekomen en heeft zich laten vallen. Dit steigeren zat er altijd al in.
De moeder was ook niet makkelijk en veel moedertrekjes waren terug te vinden in dit paard.
Verklaar dat dan maar eens.
Zo'n merrie hoef ik niet, daar mag een ander mee verongelukken.
Ik vind dat een fokker uiteraard zelf mag kiezen waarmee hij fokt, maar dat hij wel goed moet nadenken.
Aram, Pion enz. staan wel bekend om het niet zo gemakkelijke karakter. Als je dan ook nog ee lastige merrie neemt, dan vraag je wel om een lastige nakomeling. En 99% van de mensen wil dat toch echt niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:56

Troef schreef:
Citaat:
En aangezien de grootste vraag naar paarden, van recreatie- en basisruiters komt


Die komen er vanzelf!


Dat dacht ik niet op deze manier, want als jullie fokkers niet op het hanteerbare karakter letten voor ons simpele ruiters dan worden wij steeds meer opgescheept met onhandelbare paarden die jammer genoeg net niet goed genoeg zijn voor de topsport en dus overblijven voor de mindere ruiter.
Met als gevolg dat dergelijke paarden de handel in verdwijnen en van de ene stal naar de andere zwerven.........mooi fokdoel!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:15

Inderdaad Fabienne, dat was ook mijn mening. Maar blijkbaar denken sommigen hier anders over .........

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:09

Fab.

Citaat:
want als jullie fokkers niet op het hanteerbare karakter letten voor ons simpele ruiters dan worden wij steeds meer opgescheept met onhandelbare paarden


Kijk nu eens naar buiten.

Hoe lekker weer het is en een zonnetje.

Dit weer houdt voorlopig aan. dus.... niet met de paardjes buiten de deur rijden.
Lekker in de rijhal rijden ( onverwarmd Knipoog )Dus niet!!

Nu is het nog een week wachten totdat iedereen begint te roepen :
Mijn paard is onhandelbaar.

Hoe zou dat nu toch weer komen? Tong uitsteken Knipoog

------------------------------------------------
HET ARDENNER TREKPAARD Knipoog

Het sobere en rustieke paard van de Ardense hoogvlakten, eertijds gewaardeerd door Caesar en Nero, evolueerde vanaf de 8ste eeuw tot een nobeler type dank zij de inbreng van Arabisch bloed (reeds in 732 toen Karel Martel de Moren had overwonnen en opnieuw in de 11e-12e eeuw met de Kruistochten). Zowel Napoleon als de Hollandse bewindvoerders deden een beroep op de Ardenner paarden voor hun ruiterij. Het uithoudingsvermogen van deze paarden was dan ook spreekwoordelijk. Foto Ardenner Trekpaard

In het leger werden ze zowel als trekdieren gebruikt als onder het zadel. In de 17de eeuw reeds benutte de Franse maarschalk de Turenne ze voor de cavalerie. De Ardenner trekpaarden waren zo sterk, dat alleen zij de oorlog van Napoleon tegen Rusland overleefden. Nadien werden ze veel gebruikt voor het bosbeheer en de bosexploitatie in de Ardennen, voor het transport, voor de postkoets en in het leger om de kanonnen voort te trekken.

Het huis Mathieu in Bastenaken specialiseerde zich in de productie van het Ardenner trekpaard. Spirou, de parel van dit huis, werd in 1900 in Parijs internationaal kampioen van de lichte trekpaardenhengsten. Sedert 1926 werd het Ardenner Trekpaard een afzonderlijk stamboek, weg onder de vleugels van de Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard. Inmiddels was de Ardenner wel zwaarder van bouw geworden door kruisingen met kolossale hengsten uit Vlaanderen.


Thans wordt de Ardenner nog altijd ingezet om in bossen bomen weg te slepen. Jaarlijks worden een 200 veulens ingeschreven. In de provincies Luik, Luxemburg en Namen worden veulen-, merrie- en hengstenprijskampen georganiseerd. Tijdens het laatste weekeinde van juli is het Ardenner trekpaard de blikvanger numer één van de landbouwfoor van Libramont. 300 paarden nemen er dan deel aan de trekproeven en aan de menwedstrijden, die meer en meer in de belangstelling komen en uitermate gunstig werken om de fokkerij van de Ardenner te promoten.


Napoleon
http://www.pbs.org/empires/napoleon/home.html
-----------------------
http://www.foirelibramont.com/

----------------------
http://www.foirelibramont.com/10_01nl.htm
Laatst bijgewerkt door Troef op 09-12-02 16:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:14

Hé Troef,

daar is toch helemaal niet waar het om gaat Verward Het gaat hier niet om paarden die door verkeerde omgang onhandelbaar worden, maar juist om paarden die met een onhandelbaar karakter geboren worden. En voor de gemiddelde ruiter is daar niet op de juiste manier mee om te gaan.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:25

Citaat:
En voor de gemiddelde ruiter is daar niet op de juiste manier mee om te gaan.

Zie bovenstaande Ardenner Knipoog

Maar dat zal ook niet lukken met de gemiddelde ruiter Boos!

Als je geen Nederlands kunt lezen,hier voor de andere groeperingen.

LE CHEVAL ARDENNAIS BELGE

Riche d'un passé militaire glorieux sous Napoléon d'abord, dans l'armée Belge ensuite, l'Ardennais fut, jusqu'en 1930 environ, un cheval de trait léger et rapide. C'était jusqu'alors un cheval tractionneur, robuste, mieux connu sous une appellation locale, le "Mathieu", du nom d'un célèbre marchand de la province du Luxembourg. Au cours du dernier quart du 19ème siècle, l'Ardennais Belge va subir une transformation profonde sous l'effet de nombreux croisements avec le Brabançon (cheval de trait Belge de type lourd). Le cheval Ardennais grandit et ses masses musculaires s'épaississent. Il devient progressivement un cheval agricole au pas lent. C'en est fini du cheval ardennais "tractionneur". L'Ardennais Belge de la seconde moitié de notre siècle ressemble à s'y méprendre à un Brabançon si ce n'est qu'il est de plus petite taille, a une tête plus expressive et un tempérament plus vif. La mécanisation de l'agriculture le confine alors dans un rôle d'animal de compagnie sans vocation économique. Afin de développer ses débouchés pour l'attelage, des croisements sont effectués avec des Arabes. Les produits de la première génération (50% de sang arabe), appelés ARATTEL, sont croisés avec des Ardennais. Les produits de ce croisement (2ème génération à 25% de sang arabe) sont à nouveau croisés avec des Ardennais pour donner des produits de 3ème génération (12,5 % de sang arabe) aptes à se reproduire entre eux, nouveaux Ardennais d'attelage, répondant aux attentes d'une population croissante d'utilisateurs.
Laatst bijgewerkt door Troef op 09-12-02 17:08, in het totaal 3 keer bewerkt